Kyllä se toimii, on tosiaan joku laittanut volkkarin 1.9 kammiodieseliin VNT-ahtimen.
Ahtimen kannalta ainoa riskin paikka on tilanne jossa kovilla kierroksilla moottorijarrutuksen perään tyrkätään reippaasti kaasua. Johdinsiivet on moottorijarrutuksella ahtavassa asennossa ja ahtopaine pomppaa kyllä rajusti ennen kuin ylipainekello ehtii kääntämään siipiä aukipäin oikeaan asentoon. Kaikki tietysti tapahtuu silmänräpäyksessä, mutta VNT ahtimen kevennetty akseli voi olla kovilla tuommoisissa tilanteissa.
Sähköohjatuissa systeemeissä siivet käännetään moottorijarrutuksen ajaksi auki ja sitten kaasunpainallusta seuraa siipien kääntyminen kiinnipäin ja edelleen ahtopaineen nousu haluttuun.
En sano että tässä välttämättä on suurta riskiä, mutta asia kannattaa tiedostaa ennen asennusta ja varsinkin tien päällä. Siitäpähän tuo selviää jos ja kun noita porukka alkaa laittelemaan.
voisko kaasuvipuun laittaa kytkimen joka tuntee kun kaasua ei paineta, silloin magneettiventtiilillä voisi ohjata ali/ylipaineella siivet oikeaan asentoon moottorijarrutuksen ajaksi?
siivet olisivat auki tyhjäkäynnillä, mutta onko se vaarallista? toinen kytkin kytkinpolkimeen niin vaihtaessa mankku ei säädä siipiä
Nyt on 250 turpossa VNT-tyyppinen ahdin kiinni. Ensituntumalta ero on käytettävyydessä melkoinen vakioahtimeen verrattuna. Ennen ahtimen "heräämisen" huomasi siinä vähän alle 2000 kierroksen. Runsaalla syötöllä reagointi oli parempi, mutta niin myös savutus.
Nyt tällaista "heräämistä" ei samalla tavalla ole, vaan voimaa tuntuu olevan tarjolla koko ajan Parantaa selvästi ajomukavuutta!
Täytyy olla polkemisen kanssa varovainen, kun cooleri jäi vielä kiireessä asentamatta ja pakopuolen paineet on mittaamatta.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
hae painemittari jostain ilmanpaine ja hydrauliikka tarvikkeita myyvistä liikkeistä... 0-4bar näyttävä 52mm mittari maksoi jotain 12egee kun kattelin ja laitoin tilaukseen ja kans 0-2.5bar 40mm mittarin joten voi sitten noita paineita mittailla noista turbo vehkeistä ja ruisku autojen bensan paineita sun muita systeemejä rakennella ja on meinaa monenlaista projektia... mittari oli tarkoitettu paineilmalle ja polttoaineille...
Ohjauksen toteutin imusajan paineella. Vaihdoin alipainerasian tilalle ylipainerasian. Näytäisi toimivan loogisesti ja sekä "mukaantuloherkkyyttä" että maksimipaineita pystyy säätämään.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Lisää kokemuksia luvassa keväämmällä. Nyt on aika mennyt peltitöissä kuorma-auton murjomaa takakulmaa vaihtaessa. Seuraavaksi pitää käydä 2-massavauhtipyörän ja kytkimen kimppuun. Ei tee mieli nostaa paineita, kun vauhtipyörä jyristää kiihdytyksissä.
Edelleen otetaan vinkkejä vastaan vakion 228 millisen kytkimen vahvistamiseksi. Pakun isompihalkaisijainen asetelma ja kytkinlevy? Vai M5 asetelmasta muokattu hybridi?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Pepekyy kirjoitti:
320cdi:n turpolla vois saada tehojakin mukavasti
Ei se ainakaan näin vakiovehkeessä tunnu ahdin niin kovin isolta. Pikemminkin nuhaisen tuntuinen, kun kierrokset nousee...
Taitaa tuossa ahdistaa polttoaineensyöttö eikä ahdin. Kaivannee isompireikäisiä suuttimia ja syöttöpumpun ohjausmuutoksia. Suoraruisku ei muutenkaan ole mikään kierroskone...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04