Muuntuvageometrisen ahtimen ohjaaminen ylipainerasialla?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Muuntuvageometrisen ahtimen ohjaaminen ylipainerasialla?

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Hei,

Onko kukaan kokeillut ohjata kääntyvillä ohjainsiivillä varustettua ahdinta suoraan imusarjan paineella (ja siis ylipainerasialla) :?:

Pelittääkö?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Volkkarimiehet on nuiden muuttuvasiipisten kanssa pelanneet enemmänkin. Jos ei täältä löydy vastausta niin kysypäs http://ffp-motorsport.com/bb/.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Kyllä se toimii, on tosiaan joku laittanut volkkarin 1.9 kammiodieseliin VNT-ahtimen.

Ahtimen kannalta ainoa riskin paikka on tilanne jossa kovilla kierroksilla moottorijarrutuksen perään tyrkätään reippaasti kaasua. Johdinsiivet on moottorijarrutuksella ahtavassa asennossa ja ahtopaine pomppaa kyllä rajusti ennen kuin ylipainekello ehtii kääntämään siipiä aukipäin oikeaan asentoon. Kaikki tietysti tapahtuu silmänräpäyksessä, mutta VNT ahtimen kevennetty akseli voi olla kovilla tuommoisissa tilanteissa.

Sähköohjatuissa systeemeissä siivet käännetään moottorijarrutuksen ajaksi auki ja sitten kaasunpainallusta seuraa siipien kääntyminen kiinnipäin ja edelleen ahtopaineen nousu haluttuun.

En sano että tässä välttämättä on suurta riskiä, mutta asia kannattaa tiedostaa ennen asennusta ja varsinkin tien päällä. Siitäpähän tuo selviää jos ja kun noita porukka alkaa laittelemaan.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

voisko kaasuvipuun laittaa kytkimen joka tuntee kun kaasua ei paineta, silloin magneettiventtiilillä voisi ohjata ali/ylipaineella siivet oikeaan asentoon moottorijarrutuksen ajaksi?

siivet olisivat auki tyhjäkäynnillä, mutta onko se vaarallista? toinen kytkin kytkinpolkimeen niin vaihtaessa mankku ei säädä siipiä :D
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Ylipaineella pitää kokeilla ohjata. Turbo on gt20 ja auto rekord 2.3d. saapa nähä miten käy :roll:
Opel Rekord 2.3 td ic
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Nyt on 250 turpossa VNT-tyyppinen ahdin kiinni. Ensituntumalta ero on käytettävyydessä melkoinen vakioahtimeen verrattuna. Ennen ahtimen "heräämisen" huomasi siinä vähän alle 2000 kierroksen. Runsaalla syötöllä reagointi oli parempi, mutta niin myös savutus.

Nyt tällaista "heräämistä" ei samalla tavalla ole, vaan voimaa tuntuu olevan tarjolla koko ajan :D Parantaa selvästi ajomukavuutta!

Täytyy olla polkemisen kanssa varovainen, kun cooleri jäi vielä kiireessä asentamatta ja pakopuolen paineet on mittaamatta.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ot: milläs mitata pakosarja paineet ? ,kierrereikä ja siihe baari mittari ? ja mikä on suositeltava max ?
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

hae painemittari jostain ilmanpaine ja hydrauliikka tarvikkeita myyvistä liikkeistä... 0-4bar näyttävä 52mm mittari maksoi jotain 12egee kun kattelin ja laitoin tilaukseen ja kans 0-2.5bar 40mm mittarin joten voi sitten noita paineita mittailla noista turbo vehkeistä ja ruisku autojen bensan paineita sun muita systeemejä rakennella ja on meinaa monenlaista projektia... mittari oli tarkoitettu paineilmalle ja polttoaineille...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ookkei, mutta entäs nuo baarit sitten, onko jotain rajaa mitä sais ylittää pakosarjapaineet ?
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

[quote="paloviita"]Nyt on 250 turpossa VNT-tyyppinen ahdin kiinni. Ensituntumalta ero on käytettävyydessä melkoinen vakioahtimeen verrattuna.

Miten toteutit ohjauksen? Opel pitäs saada pian liikkeelle.
Opel Rekord 2.3 td ic
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

epk kirjoitti:ookkei, mutta entäs nuo baarit sitten, onko jotain rajaa mitä sais ylittää pakosarjapaineet ?
Alle ahtopaineen olis ainakin oltava jos meinaa että kestää. Oman koneen mittauksessa oli ero 2.75 bar:illa 0.5 bar eli jotain 2.2 bar pakosarjassa.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Petri K kirjoitti:
epk kirjoitti:ookkei, mutta entäs nuo baarit sitten, onko jotain rajaa mitä sais ylittää pakosarjapaineet ?
Alle ahtopaineen olis ainakin oltava jos meinaa että kestää. Oman koneen mittauksessa oli ero 2.75 bar:illa 0.5 bar eli jotain 2.2 bar pakosarjassa.
okei, tuli sitten tämäkin selväksi. Täytyykin pistää töpinäksi!! jos näyttää huonolta niin eikun mutka vaihtoon ilmeisesti...
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Ohjauksen toteutin imusajan paineella. Vaihdoin alipainerasian tilalle ylipainerasian. Näytäisi toimivan loogisesti ja sekä "mukaantuloherkkyyttä" että maksimipaineita pystyy säätämään.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Hyvä tietää. :D Voipi olla että joutuu kuitenkin hylkäämään tuon K26:sen ja pistää uudempaa tekniikkaa. 320cdi:n turpolla vois saada tehojakin mukavasti :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Opelissaki toimii muuttuvasiipinen ihan hyvin. :lol: Pumppu on vielä ihan vakiosäädöissä, seuraavaksi lisäämään syöttöä ja hommaamaan td:n pumppu.
Opel Rekord 2.3 td ic
Avatar
D Vito
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ma 22.11.2004 11:20
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja D Vito »

paloviita kirjoitti:Nyt on 250 turpossa VNT-tyyppinen ahdin kiinni.
Mikä/minkä ahdin sulla tuli autoosi ?
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

250 DT:ssä on nyt kinni GT20, joka on palvellut aiemmin V6 TDI (2.5) Audissa.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Vakio pumpulla 0,7bar 100hp 230nm. Lisää ruokaa.......
Opel Rekord 2.3 td ic
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onko lisää kokemuksia muuttuvasiipisestä tarjolla?
Kovin kiinnostaisi itseäkin....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Lisää kokemuksia luvassa keväämmällä. Nyt on aika mennyt peltitöissä kuorma-auton murjomaa takakulmaa vaihtaessa. Seuraavaksi pitää käydä 2-massavauhtipyörän ja kytkimen kimppuun. Ei tee mieli nostaa paineita, kun vauhtipyörä jyristää kiihdytyksissä.

Edelleen otetaan vinkkejä vastaan vakion 228 millisen kytkimen vahvistamiseksi. Pakun isompihalkaisijainen asetelma ja kytkinlevy? Vai M5 asetelmasta muokattu hybridi?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

tokkopa...

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Pepekyy kirjoitti:
320cdi:n turpolla vois saada tehojakin mukavasti :roll:

Ei se ainakaan näin vakiovehkeessä tunnu ahdin niin kovin isolta. Pikemminkin nuhaisen tuntuinen, kun kierrokset nousee...
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Ekku kirjoitti:
Pepekyy kirjoitti:
320cdi:n turpolla vois saada tehojakin mukavasti :roll:

Ei se ainakaan näin vakiovehkeessä tunnu ahdin niin kovin isolta. Pikemminkin nuhaisen tuntuinen, kun kierrokset nousee...
Taitaa tuossa ahdistaa polttoaineensyöttö eikä ahdin. Kaivannee isompireikäisiä suuttimia ja syöttöpumpun ohjausmuutoksia. Suoraruisku ei muutenkaan ole mikään kierroskone...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tosiaankin.
Ne jäikin koeajot vähäisiksi sattuneista syistä :cry:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
opelmies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 14.11.2004 10:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja opelmies »

Muuttuvasiipinen väärän merkkisessä autossa. ;)

www.turboprojekti.com
Opel Rekord 2.3 td ic
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

opelmies kirjoitti:Muuttuvasiipinen väärän merkkisessä autossa. ;)

www.turboprojekti.com
On muuten hienot sivut!
Kyllä insinööriopiskelijat keksii.. :wink:
Löylyä vaan lissää... :twisted:
Eikä se nyt niin huonon merkkinen ole..
Vastaa Viestiin