Verkke kirjoitti:Joo, mutta tässä ketjussa lukee vastapäivään (vieläpä Sergeyn viestissä)..., mihin yritin siis aamulla, koska toiseen suuntaan ei vielä käänny. Mutta myötäpäivään siis pitäisi näemmä kääntää.
Ei siis lukkorunko liikahtanut yhtään mihinkään, mutta syykin on nyt siis selvillä.
Tarvii vissiin kommentoida, kun mun tekemä kuvaus aiheuttaa pohdinta...
Tuotaniinniin, joutunen ottamaan sanojani takaisin tuosta kiertosuunnasta. Nimittäin, kun katsoo noita mun linkittämiä kuvia, niin
täällä lukko vaikuttaisi olevan perusasennossaan, jolloin punaisen nuolen vieressä on tuo jousta varten oleva kieleke, ja se osoittaa oikealle (eli taaksepäin autossa). Kun taas
tässä se samainen kieleke näyttäisi osoittavan ylöspäin, ja se taas viittaisi, että vastapäivään sitä on käännetty se 90 astetta. En tiedä itsekään, miksi olen sen noin sinne kirjoittanut. Eikä puhettakaan, että ulkomuistista osaisin sanoa.

Sitäpaitsi, en mä sitäkään muista, oliko tuo kuskin vai matkustajan oven lukko, kun molemmat kyllä olivat auki samaan aikaan... (Ylimmän kuvan toki tunnistan kuskin oveksi, mutta muista en ole varma enää.)
No sitten taas. Voisin pitää todennäköisenä, ettei sillä ole itse asiassa niin väliä, miten päin sen tässä kohdassa pyöräyttää, kunhan saa käännettyä 90 astetta. Silloin tuon tangon päässä näkyvä lättänä osuus on vaakasuorassa, ja mahtuu tulemaan pois reiästään. Silloin pyörityssuunnalla on väliä, kun varsinaista lukkopatruunaa vedetään pois tuosta kahvan takaosasta, kuten ollaan tekemässä
täällä.
Luulisin, ettei se tässä tapauksessa ole kiertosuunnasta kiinni, koska jos se koko vehje ei nyt hievahdakaan, niin luultavasti se on jostain muusta kyse kuin lukkopatruunan asennosta. Ainakin itse muistelen, että kun kiristysruuvin vain löysää, niin se jää koko hoito siihen jokseenkin löysästi vielä siinäkin vaiheessa, kun sitä ei kuitenkaan vielä pysty vetämään pois, kun sitä lukkopatruunaa ei ole vielä käännetty oikeaan asentoon. Voisko se kahvan takaosa lukkopatruunoineen olla jotenkin vain jumissa siinä pellissä? Jos sitä vähän varovasti kopauttaisi johonkin suuntaan nyrkillä / kuminuijalla / tms.?
Pakko vissiin tänään illalla mennä ja avata tuo kuskin puolelta uudestaan. Ja kokeilla, miten se aukeaa ja miten se ei aukea. Sittenpähän saa jonkun selkeyden näihin omiin juttuihini ainakin. Ehkä...