w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
Moi, ymmärrys loppui tuohon tenavaan..
Elikkäs OM602 turbokoneella, kansiremontin jälkeisiä ongelmia liittyen tyhjäkäyntiin ja muutenkin käyntiin.
Alussa oli viitospytty pois pelistä, otin kannen irti ja vein koneistamolle, kansi vuoti kahdesta kohtaa imukanavista koeponnistuksessa.
Tallissa sattui olemaan toimiva vaparin kansi niin siitä teetätin kannen turbon osilla, iskin sen kiinni.
siinä sitten ilman käynnissaoloa säädin syöttöjä ~2 kierrosta tai enemmän ja tyhjäkäyntiruuvia sen minkä meni eli 2,1/4 kierrosta.
siinä sitten käynnistin sen ja testailin niin konehhan raklatti aika kovasti vaikka oli pumpun ennakkoa 13jykk. Tyhjäkäynti oli vähän korkea ja kierrokset palautui hitaasti.
Sen jälkeen säädin ruuvit takaisin missä ne oli ollutkin ja säädin ennakon 15jykk, koska oli aika huono käynnistymään ja on vieläkin..
Eli nyt kansiremontin jälkeen ongelmat..
-Huono käynnistymään, raklattaa, työntää valkosta/harmaata savua kun polkasee, (johtuiskohan väärästä ennakosta)
-Tyhjäkäynnilla hurisee 10 sekunttia nätisti ja sitten häviää tyhjäkäynti ja sammuu.
-NYT tuossa kun äsken käynnistin niin yht'äkkiä koneen kierrokset nousi siihen 3000rpm+
-alipaineletkut, joistain paikoista puuttuu letkut ja en tiedä mihin ne kuuluisi mennä, alunperinkin puuttui mutta toimi normaalisti..
-Vieläkin jää kierrokset leijumaan kun painaa kaasua.
johtuisko nuo ongelmat pumpun säädöistä vai onko jotain muutakin rikki?
ja alasyöttö on täysillä, niin paljon kun menee..
Säädin jossain vaiheessa tyhjäkäynnin hienosäätöä 2 kiinni koska ei pysynyt tyhjäkäynti vaan sammui ilman kaasun painamista.(en jaksanu avata pumpun takapäätä sillä hetkellä)
Nyt sitten säädin auki saman verran, eli olisko tuon takia mennyt tyhjäkäynti sekasin..
Huonosti selitetty mutta paremmin en osaa!
Elikkäs OM602 turbokoneella, kansiremontin jälkeisiä ongelmia liittyen tyhjäkäyntiin ja muutenkin käyntiin.
Alussa oli viitospytty pois pelistä, otin kannen irti ja vein koneistamolle, kansi vuoti kahdesta kohtaa imukanavista koeponnistuksessa.
Tallissa sattui olemaan toimiva vaparin kansi niin siitä teetätin kannen turbon osilla, iskin sen kiinni.
siinä sitten ilman käynnissaoloa säädin syöttöjä ~2 kierrosta tai enemmän ja tyhjäkäyntiruuvia sen minkä meni eli 2,1/4 kierrosta.
siinä sitten käynnistin sen ja testailin niin konehhan raklatti aika kovasti vaikka oli pumpun ennakkoa 13jykk. Tyhjäkäynti oli vähän korkea ja kierrokset palautui hitaasti.
Sen jälkeen säädin ruuvit takaisin missä ne oli ollutkin ja säädin ennakon 15jykk, koska oli aika huono käynnistymään ja on vieläkin..
Eli nyt kansiremontin jälkeen ongelmat..
-Huono käynnistymään, raklattaa, työntää valkosta/harmaata savua kun polkasee, (johtuiskohan väärästä ennakosta)
-Tyhjäkäynnilla hurisee 10 sekunttia nätisti ja sitten häviää tyhjäkäynti ja sammuu.
-NYT tuossa kun äsken käynnistin niin yht'äkkiä koneen kierrokset nousi siihen 3000rpm+
-alipaineletkut, joistain paikoista puuttuu letkut ja en tiedä mihin ne kuuluisi mennä, alunperinkin puuttui mutta toimi normaalisti..
-Vieläkin jää kierrokset leijumaan kun painaa kaasua.
johtuisko nuo ongelmat pumpun säädöistä vai onko jotain muutakin rikki?
ja alasyöttö on täysillä, niin paljon kun menee..
Säädin jossain vaiheessa tyhjäkäynnin hienosäätöä 2 kiinni koska ei pysynyt tyhjäkäynti vaan sammui ilman kaasun painamista.(en jaksanu avata pumpun takapäätä sillä hetkellä)
Nyt sitten säädin auki saman verran, eli olisko tuon takia mennyt tyhjäkäynti sekasin..
Huonosti selitetty mutta paremmin en osaa!

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: To 28.06.2012 23:06
- Paikkakunta: Lahti
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
pistä syöttö alkuperäiseen ja tyhjäkäynti ja sitten syöttöä 3/4 kierros auki niin pitäisi käydä hyvin!
-ex W124 300TE -91
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
mistä sen tietää millon on syöttö ja tyhjäkäynti alkuperäsinä?:)

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
joo vika löytyi eli tyhjäkäynnin hienosäätöä pyöräytin vielä yhen kierroksen auki nii pysyy nätisti tyhjäkäynnillä ja alko vissiin tuo kone huutamaan sillon tuon sähkösen tyhjäkäyntisäätimen takia ku käynnistelin sitä pois paikoiltaa nii sillon nous kierrokset siihen 3000

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
Vieläkin on vitospytty pois pelistä..
mitäs veikkaisitte kun vitossuuttimen avaa niin ei mitään vaikutusta käyntiin, tulee nestettä hyvin.
suuttimet on käyty testaamassa ja toimii hyvin. juuri tehty kansiremontti eli venttiilikoneistoki toimii..
oisko pytyssä/kangissa mitään?
mitäs veikkaisitte kun vitossuuttimen avaa niin ei mitään vaikutusta käyntiin, tulee nestettä hyvin.
suuttimet on käyty testaamassa ja toimii hyvin. juuri tehty kansiremontti eli venttiilikoneistoki toimii..
oisko pytyssä/kangissa mitään?

Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
Vaihdapa silti jonkun pytyn suutin viitosen kanssa kun ajattelin että rempan aikana olet koekäyttänyt suuttimet mutta nyt voi olla kakkaa mennyt suuttimeen.....
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
atlas kirjoitti:Vaihdapa silti jonkun pytyn suutin viitosen kanssa kun ajattelin että rempan aikana olet koekäyttänyt suuttimet mutta nyt voi olla kakkaa mennyt suuttimeen.....
Ei kyseinen suutin mene sillälailla epäkuntoon, jos on kakkaa päässyt suuttimeen. Ainut radikaalinen vaurio syntyy, kun suutinkärki nalkkaa kiinni....ja se syntyy vain lämpökuormasta.
Kerrotun oireiden perusteella kiertokanki väärässä, joten 5-pytty ei nyt tuota riittävästi puristusta.
Toinen vaihtehto on 5-sylinterin hydrauliset venttiilinostimet viallinen tai vialliset.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
kokeilen vielä tuota suuttimien vaihtoa vaikka testasin ennen remonttiakin sitä ja pitäis toimia, käyn huomenna ostamassa puristuspainemittarin ja testailen näyttääkö mitään jännää.
mutta vois se nuissa nostimissakin olla vaikka näytti päällepäin ihan hyviltä kun kiinni iskin..
mut toisaalta huono todennäkösyys just sinne vitoseen mennä samat rikkinäiset nostimet.
mutta vois se nuissa nostimissakin olla vaikka näytti päällepäin ihan hyviltä kun kiinni iskin..
mut toisaalta huono todennäkösyys just sinne vitoseen mennä samat rikkinäiset nostimet.

-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
atteraipper kirjoitti:kokeilen vielä tuota suuttimien vaihtoa vaikka testasin ennen remonttiakin sitä ja pitäis toimia, käyn huomenna ostamassa puristuspainemittarin ja testailen näyttääkö mitään jännää.
mutta vois se nuissa nostimissakin olla vaikka näytti päällepäin ihan hyviltä kun kiinni iskin..
mut toisaalta huono todennäkösyys just sinne vitoseen mennä samat rikkinäiset nostimet.
Ei siellä tarvitse olla kuin toinen hydraulinen nostin viallinen niin venttiili jää kantamaan. Puristuspaineen mittaus on helppo toteuttaa, mutta sillä ei täyttä varmuutta saa sylinteriryhmän vuodoista. Ohivirtausmittaus olisi vaan varmempi, jolloin tietäisi myös venttilien vuodot.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
puristukset OK, pitää vielä katella nuo pytty kohtaset polttoaineen määrät jollain mitta astioilla jos siinä ois heittoo.
ja suuttimet toimii
ja suuttimet toimii

-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
atteraipper kirjoitti:puristukset OK, pitää vielä katella nuo pytty kohtaset polttoaineen määrät jollain mitta astioilla jos siinä ois heittoo.
ja suuttimet toimii
Polttoane-elementti tullut tiensä päähän, tosin pitäisi herätä vielä mukaan kovemmilla kierroksilla.
Voihan siellä ruiskutuspumpun ronkkimisella olla tapahtunut polttoaine-elementeille muutoksia.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
taitaa se herätä mukaan isommilla kierroksilla kun noin nätisti ja tasasesti käy.. paljonkohan tuon pumpun korjaus maksaisi vai ostaisko ihan uuden pumpun.
Pitää tosiaan mitata vielä et tuleeko tapeeksi löpöä.
Pitää tosiaan mitata vielä et tuleeko tapeeksi löpöä.

Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
Jos korjuutat pumpun niin samalla isommat elementit tai etsit foorumilta valmiin pumpun..luulis i löytyvän
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
tiedättekö paljonko se veis enemmän löpöttiä niillä 7 millin elementeillä?

-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
Täytyisi tietää paljonko aiotaan täytöstä lisätä ahtoilmana. Pelkästään suuremmat tapit ei vaikuta juurikaan mitään...muttakuin tuottaa saatanasti savua ja polttoaineen kulutus kasvaa 10-15 litraan / 100 km..atteraipper kirjoitti:tiedättekö paljonko se veis enemmän löpöttiä niillä 7 millin elementeillä?
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
Kovin isollaan pumppu ei voi olla, koska ilman määrä ei riitä kovinkaan pitkälle. Normiajossa ei vie yhtään enempää kuin vakiopumpulla.atteraipper kirjoitti:tiedättekö paljonko se veis enemmän löpöttiä niillä 7 millin elementeillä?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
Viitospytty edelleen pimeä..
vika ei ollut syöttöpumpussa koska tuli ainaki silminnähen tarpeeks löpöttiä verrattuna muihin, kokeilin vielä säätää lisempää sieltä pumpusta sitä löpöä mutta ei mitään vaikutusta..
vika voi olla enää kiertokangessa ettei ole tarpeeksi puristusta tai hydraulisissa nostajissa vai mitä mieltä kokeneemmat on?
harmi kun en älynny tai muistanu katsoa kansirempan yhteydessä et nouseeko mäntä tarpeeks ylös..
vai voisko olla mitenkään tuo lohko halki takaa vitosen kohilta.. sehän se vielä puuttuis
vika ei ollut syöttöpumpussa koska tuli ainaki silminnähen tarpeeks löpöttiä verrattuna muihin, kokeilin vielä säätää lisempää sieltä pumpusta sitä löpöä mutta ei mitään vaikutusta..
vika voi olla enää kiertokangessa ettei ole tarpeeksi puristusta tai hydraulisissa nostajissa vai mitä mieltä kokeneemmat on?
harmi kun en älynny tai muistanu katsoa kansirempan yhteydessä et nouseeko mäntä tarpeeks ylös..
vai voisko olla mitenkään tuo lohko halki takaa vitosen kohilta.. sehän se vielä puuttuis

Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
En usko että lohkohalki.
Mutta puristuspainemittaus kertoo kaiken.....sitten jos kaikki. OK niinpumppu pajalle penkkiin.
Mutta puristuspainemittaus kertoo kaiken.....sitten jos kaikki. OK niinpumppu pajalle penkkiin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
Onhan esikammio nyt ehjä?
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ma 25.03.2013 15:01
- Paikkakunta: Kuopio
Re: w201 2,5t käynti/tyhjäkäynti ongelmaa
Nyt vasta sain aikaseks mitata kunnolla nuo puristuspaineet.
vitosessa puristukset oli n.24bar
nelosessa n.23,6bar
kakkosessa n.24bar
ykkösessä n.23,6bar
kolmosta en jaksanu mitata kun ahtoputki oli eessä
eli vika voi olla vissiin enää pumpussa ettei tuota tarpeeksi painetta? löpöä antaa riittävästi
venttiilikoneiston pitäisi toimia kun teetätin kannen ihan pajalla
ja hydraulinostajatkin tuntui toimivilta vaikka laitoin käytetyt..
vitosessa puristukset oli n.24bar
nelosessa n.23,6bar
kakkosessa n.24bar
ykkösessä n.23,6bar
kolmosta en jaksanu mitata kun ahtoputki oli eessä
eli vika voi olla vissiin enää pumpussa ettei tuota tarpeeksi painetta? löpöä antaa riittävästi
venttiilikoneiston pitäisi toimia kun teetätin kannen ihan pajalla
ja hydraulinostajatkin tuntui toimivilta vaikka laitoin käytetyt..
