W123 230E 1980 Project X

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Terve!

Aika laittaa tämä projekti tännekkin kun tähän asti olen vain itseä varten kuvia ottanut mutta päätimpä nyt jakaa tämänkin tarinan.

Auto on valkoinen w123 230e 1980vm jonka ostin alunperin kansivikaisena joka oli pikkulaitolla tarkoitus ottaa talveksi luisupulkaksi. Nosti lämpöjä työnsi valkoista yms. Auto oli ollut leimaamattomana vuoden ja seisonut paikoillaan 9kk kun sen ostin. Siirtokilpien haun jälkeen eikun yrittämään käyntiin. Kaksi akkua tyhjeni kun yritin käyntiin, ei lähtenyt. Auto lähti kuitenkin hinaamalla käyntiin ja nosti välittömästi lämmöt tappiin mutta tasaantuivat kun päästiin moottoritielle.
Nyt auto seisoo hallin pihassa ja sitä korjatan aina kun on aikaa.

Autosta tehdään itselle käyttö/harraste auto. Ensiksi auto laitetaan katsastus kuntoon pohjan/moottorin osalta jonka jälkeen käydään näkyvien ruosteiden kimppuun pintapelleissä, kun kaikki tämä on saatu alta pois aletaan päivittää auton ulkonäköä hieman racemmaksi :wink: . Ainakin ensi kesäksi uudet vanteet ja jossain välissä EHKÄ värin vaihto mustaksi :twisted:

Kuvat ovat hieman kehnoja koska ovat puhelimella kunnostuksien lomassa napsittuja

Päivittelen topikkia kun sille löytyy aikaa, usein vapaa aika kuluu tallissa autoa rassatessa.. :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sammyy, Su 17.11.2013 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Auto halliin ja purkamaan moottori jotta nähdään mitä se on syönyt !
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Moottori purettuna .

Uudet tiivisteet ylä+alakertaan, männän renkaat kk laakerit yms oli jo hommattuna kun niitä ruvettiin vaihtamaan, onneksi pystyi palauttamaan.
Männän renkaat olivat liian isot ja mittailujen jälkeen todettiin että moottori on 2litrainen... Liekkö entinen 2.3L moottori leiponut kiinni ja joku vaihtanut 2 litraisen tilalle. Rekisteri otteessa auto on kuitenkin 2.3litrainen 100kw bensa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Sammyy, Ma 18.11.2013 00:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Vielä ei ymmärrä kuinka laitetaan enemmän kuin 1 kuva per viesti joten mennään tällä taktiikalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Muut hilppeet apulaitteet yms
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Kansipahvi oli kyllä viallinen, sekä muutama kk-laakeri aivan loppu.
Mutta kun selvisi että kyseinen motti on 2litrainen, alkoi 2.3L ruiskumoottorin metsästys :thumbup:

Moottoria etsin viikkoja, myös oldtimers kauppatorilta foorumilta kunnes se lopulta löytyi nettivaraosat MUUT OSAT osiosta mersuun. Moottorilla oli ajettu jotain 330tkm. Soitin samantien että tulen viikonloppuna hakemaan :twisted:


Kun moottori oli haettu alettiin se laittamaan paikoilleen.

Moottorinostinta ei ollut mutta kyllä sen 2 pilari nosturin toisella tassullakin saa nostettua :wink:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Kun moottori saatiin istumaan konehuoneeseen ja liitettyä laatikkoon sekä sähköt johdot piuhat bensalinjat yms liiteltyä
eikun yrittämään käyntiin. Ei lähtenyt, ei millään. Auto ei saanut bensaa, bensapumpussa ei minkään laisia elonmerkkejä.
Puhdistus sprayta ruiskuun ruutaamalla lähti kyllä heti tulille ja kävi niin kauan kuin puhdistus sprayta ruiskutti.

----> peräkontista kaikki romut irti ja johtoja tutkimaan. Bensapumpun alkuperäinen piuha löytyi katkaistuna peräkontin pohjalta. Bensapumpulta lähteviä uusia johtoja seuraamalla päästiin taka umpioden luo jossa oli ROSVOLIITIN parkkipolttimon virta johtoon.............

Ei muutakun valot päälle ja jo alkoi surinaa kuulua peräkontin läheltä :thumbup: . Tämän jälkeen auto lähti laakista tulille ja kävi nätisti eikä nostellut lämpöjä vaikka annettiin riskisti kaasua.

Mikä lie / kuka lie seppä rosvonnut parkeilta virran bensapumpulle :?: :roll:

Tästä vaiheesta ei valitettavasti ole kuvia :/ täytynee napsaista kuva konehuoneesta / peräkontista jossain vaiheessa.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Nyt kun auton tekniikka puoli on kunnossa ja kone käy, alkaa ruosteiden korjaus. Myös etujarrut on herkistelty ja taakse vaihdettu levyt palat kj-kengät sekä satulat herkistelty. Myös keulasta perään on tehty uusi jarruputki. Vielä olisi tarkoitus taakse vaihtaa takajarru letkut+ molemmille puolille 50cm pienet jarruputket jakotukilta. Kuvia näistä myöhemmin

Auton pohja oli aika lohduttoman näköinen joten korjailu alkaa sisutan purkamisella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Sisustaa purettuna
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Vänkärin puolen lattia ei oo sen häävimmässä kunnossa :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Ja vielä eri kohdasta kuvattuna

Tosiaan autoon oli alunperin tarkoitus vain vaihtaa kannentiiveste ja ottaa ajoon, mutta homma lievästi karkasi käsistä kun vaihdettiin moottoria yms.

Enää ei auton ajoonsaamisella ole niin kiire koska tästä tulee harreste/kakkos auto pitkäksi aikaa. Ei ole tarkoitus vuosiin luopua kyseisestä yksilöstä :shifty:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Kuskin puoli on vielä koskematon koska päätin aloittaa vänkärin puolesta.

Aluksi meinasin tilata lattian korjauspalan etu+takalattia, olisi maksanut 100e / puoli, mutta päädyin hakemaan 2 neliötä peltiä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Ruoste kohdat poistettuna :twisted:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Sapluunan tekoa öljynimeytys matosta :think:

edit: Kuvassa reiän molemmin puolin oleva ruskea ei ole ruostetta vaan mb:n tehtaan massan alta löytyvän huovan/liiman minkä lie pölyä/palasia
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Uuden palasen sovittelua

Alun perin tarkoitus oli tehdä yksi iso palanen mutta toisin kävi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Ja sama päältä päin kuvattuna

Tämä kuva olikin aikaisemmin otettu koska tässä kuvassa ei ole vielä leikattu uutta ruoste kohtaa rälläkällä pois :oops:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Sinne se hahmottuu paikoilleen :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Valmiit saumat päältä päin kuvattuna. Pääty pala ei taida olla tässä vaiheessa vielä AIVAN valmis :evil:
Täytyy ottaa kuva kunhan kerkeää. Vielä täytyy saumat siistiä/laittaa ruosteen esto maali sekä pikku lovista/vahvikkeista ottaa pinta ruoste pois. Myös sisähelma pelti täytyy vielä tehdä sekä siihen paikka turvavyön kiristimen pultille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Ja valmiit saumat pohjasta kuvattuna :clap:


Tuo pääty palan hitsaus tosiaan hieman laajeni kun ei tervettä peltiä meinannut löytyä.. Mutta tarpeeksi kun etsi eikä antanut periksi niin kyllähän sitä vastaankin tuli :D

Saumoja ei ole vielä hiottu koska laikka loppui kesken kaiken. Hitsauksen taso ei todellakaan ole parhaasta päästä mutta kunhan sauma vain kestää eikä ilmareikiä hyttiin ole niin kaikki on eteenpäin. Tässähän sitä oppii kokoajan samalla :shifty:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Tässä vaiheessa ollaan nyt. Seuraavana saumojen siistimen ja ruosteenesto maalaus sekä sisähelmapellin tekeminen. Myös penkin kiinnike (oven puoleinen) täytyy tehdä uusiksi koska vanha oli niin pahasti ruostunut.
Tarkoitus myös maalaamisen jälkeen massata sisäpuolelta lattia, sekä myös ulkopuolelta luonnollisesti.


Kun auto ajettiin hallista ulos hetken aikaa käytyä auto alkoi booaamaan jonka jälkeen sammui. Myös tuoretta moottori öljyä oli 1 pytyn kohdalla konehuoneessa paljon sekä maassa n: puolilitraa :thumbdown: :roll:

Ensikerralla kunhan autoa pääsen korjailemaan tarkoitus pestä konehuone ja tarkistaa mitä on tapahtunut...

Vielä myös kuviA kuskinpuolen lattista kun viimein ymmärsin miten lisätään enemmän kuin yksikuva kerrallaan. Yhdessä kuvista myös näkyy hieman uutta jarruputkea joka on vedetty taakse.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tarkista samalla käsijarrupolkimen kiinnityksen seutu ja saranakotelot sekä akun takaa tulipelti. Sieltä vuotava vesi lahottaa lattiat mikä tuossakin on mahtanut olla syynä. Hyvä homma, että laitat W123:sta :thumbup:
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
methonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ke 01.05.2013 19:47

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja methonen »

Mukava kahtoo kun joku muukin laittaa 123:sta :D Itelläkii ollu yhtä laho, vai vielä lahompikii aihio. Onnee projektiin! :thumbup:
Avatar
kasiässä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Pe 13.07.2007 00:40
Paikkakunta: Korvenkylä

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja kasiässä »

Vie tuo Kemppi huoltoon.
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

kasiässä kirjoitti:Vie tuo Kemppi huoltoon.
Vika omissa käsissä. Tosin nykyään siihen vaihdettu pistooli+letku...
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Eipä ole taas melkein kuukauteen joutanut päivittelemään topikkia. Autoa on kuitenkin rakennettu säännöllisen epäsäännöllisesti eteenpäin

Kun paikat on hitsattu, päälle tulee Rost-stop pohjamaali + kori akryyli jonka jälkeen oikea maali ja maalin päälle massa.

Tällä hetkellä autoon on tehty Vänkärin lattiat, jarruputket keulasta taakse, kardaanin kannatinlaakeri vaihdettu, kaikki takajarruhilppeet vaihdettu.

Ja viimekerralla tapahtunut öljyvuoto+sammunen on korjattu. Sammuminen johtui bensanloppumisesta ja öljynruutaus tukkeutuneestä huohottimesta/putkista. Auto alkoi hetken aikaa käytyään ruutata öljyä mittatikun reiästä. Letkut+putket puhdistettu ---> Ei ruutaa enää öljyä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Kuvia lattiasta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Seuraavaksi kuskin puolta joka on pahemmassa kunnossa kuin vänkärin puoli :roll: ....

Koska lattia oli pintaruosteessa polkimien lähettyviltä, päätin käyttää myös lokasuojan pois ja tarkistaa mahdolliset ruostevauriot joiden takia lattia on päässyt noin lohduttomaan kuntoon...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Ja rumaltahan siellä näytti......... Ei se auta ku paikata!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Enskerralla miettii kaks kertaa jos mielii luisupulkkaa talveksi *pikkulaitolla*. Tai sitten ei :lol:


Siitä se etenee pala kerrallaan. Ei ois uskonu että mersu voi ruostua. Jossain vaiheessa täytyy käyttää myös kuskin ovi pois jotta saa kaksi pikkupaikkaa tehtyä. Muutenhan on ihan turha edes tehdä uutta lattiaa jos siihen samantien pääsee uusi vesi muhimaan lattiamattoihin..
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Sammyy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 21.10.2013 18:24

Re: W123 230E 1980 Project X

Viesti Kirjoittaja Sammyy »

Tässä vaiheessa olla tällä hetkellä. Tarkoitus alkaa nyt tekemään lattia seuraavana, kunhan joutaa. Onneksi jouluna on hieman vapaita, jospa sitä sillon ehtisi viettää päivän/kaksi mersua rapatessa. Ehkä tälle talvea vielä jopa leimalle ja ajoon...? Kuskin lattian jälkeen täytyy vielä taakse tehdä pari paikkaa ( kuvia myöhemmin )ja ainakin vetokoukku nyppiä kokonaan pois. Myös vänkärin lokasuojaa pitäisi uskaltaa raottaa, sekä akun takaa tulipelti tutkia

Näihin kuviin näihin tunnelmiin! topikkia päivittelen taas heti ensikerralla =)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin