Mittarivalot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

Mittarivalot

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Minun 124:ssä ilmeni eilen oudon tuntuinen juttu. Kesken ajon kaikki koetaulun katkaisijoiden valot sammuivat, mittaritaulusta kuitenkin vain ulkolämpötilan näytön valo. Muutaman minuutin päästä ne syttyivät uudelleen. Ja 20 kilometrin matkalla näin tapahtui kolme kertaa. Valojen sammuminen tai syttyminen tapahtui aivan itsekseen, mitään katkaisijaa ei sillä hetkellä käytetty :shock: .
Mistähän osaisi lähteä hakemaan vikaa. Nämä sähköhommelit kun ovat meikäläiselle aina vähän maagisia :roll: . Auton vuosimalli on -94, ja siinä on ilmastointi, lämmitettävät penkit, sähkölasit ja ajonesto, jos näistä nyt jokin asiaan vaikuttaisi. Lisälaitteita ei mielestäni ole jälkeenpäin juuri asenneltu, radiokin kun on Mercedes-merkkinen, Motorolan puhelin taitaa olla ainut jälkiasennus. Tarkoitus kyllä oli laittaa valoautomatiikka, mutta eipä taida itse uskaltaa sitäkään laittaa. Ostin autosähköliikkeestä Car go - pakelin, jossa on diodi, 2 relettä, erivärisiä johtoja sekä liittimiä. Mutta kytkentäkaaviota tai asennusohjeita (paitsi releiden osalta) paketissa ei ollut. Ja odotteleehan tuossa vielä VDO-Tempomatinkin asennus vuoroaan.
Yritin kyllä haullakin aiheasta tietoja löytää, mutta eipä osunut silmiin. Jos nyt joku olisi tuon sähkökatkon ja noiden asennustenkin kanssa sinut, kuulisin mielellään hyviä neuvoja.
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Veikkaisin sitä valojen himmennintä, joka on siinä mittaristossa. Kannattaa koittaa pyöritellä sitä ensikerralla kun valot sammuu.
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Kokeilin eilen himmennintä. Mittarivalot kyllä himmenivät, mutta muut valot eivät syttyneet sen jälkeen enää kunnolla ollenkaan. Välähteli kyllä muutaman kerran (noin 1/100 sekunnin väläys). Ja jossakin vaiheessa syttyi ABS-merkkivalo, joka kait tarkoittaa sitä, että jännite laskee alle 10 voltin jossakin.
Muuten ajovalot ja muutkin sähkölaitteet toimivat ihan normaalisti. Eli vika ei liene akussa eikä laturissa. Onkohan mittarivalot ja käyttökytkimien valot eri sulakkeen takana. Voisiko johtua siitä, että joidenkin katkaisijoiden lamput ovat palaneet (muistaakseni ainakin vaihteen valitsimen ja lämmityslaitteen säätimen).
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Avatar
Narski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 04.10.2004 16:47
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Narski »

Kojelaudan säätimien valoille on oma sulake mittariston takapuolella, näin siis ainaki omassa 124 (-92):ssa. Mittari on Motometer. Pidike on semmonen punanen ja ku sitä pyöräyttää aukipäin nii lähtee irti ja sulake siinä kiinni. Siinähän voi olla kosketushäikkää.
W124 230 E
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Ja ongelmat sen kun pahenee....
eilen piti lähteä autolla reissuun, mutta eipä startannut. Päättelin, että kun ajonestolaitteen valo ei vilku, ei sitten pääse ajamaankaan. Ja hain tänään sinne mittarin taakse sen punakantaisen sulakkeen, ruuvasin paikalleen ja sittenpä kaikki katkaisijoidenkin valot syttyivät. Mutta auto ei startannut. Hehkun jälkeen kun yritin käynnistää, ei tapahtunut mitään, eli ihan kuin ajonestolaite olisi estänyt starttauksen. Lähtihän se sitten käyntiin, kun konehuoneen puolella mensselin kanssa kävi visiitillä. Mutta sitten sammuivat taas kaikki katkaisijoiden valot, eli se punakantainen sulake ilmeisesti paloi taas. Nyt alkaa tuntua siltä, että oli tuo 123 farkku sentään vielä auto.... no, oli kait siinäkin jotain pientä mystistä joskus. Mutta jospa kuitenkin siirtäisi sen existä tuonne projektien puolelle.
Onkohan kenellekään tutun tuntuinen ongelma, mitä pitäisi tehdä, jossakin on varmaankin joku laatikko, jossa on jokin vika.

Mersumatti
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Tänään kiertelin autosähköliikkeissä ja mersun valtuuttamassa huoltoliikkeessä. Eiväthän he ehtineet autoa työn alle ottaa. Autosähköliikkeessä todettiin, että vika voisi olla virtalukon pohjassa, automaatin katkaisijassa tai ajonestolaitteessa. Vähän tarkemmin vilastuaan totesivat, että kovasti tuonne ajonestolaitteen suuntaan viittaisi. Ja mersuliikkeessä on laitteet, jolla pääsee ko laitetta tutkimaan. Joten Länsi-Autoon, jossa epäilivät enemmänkin virtalukon pohjaa. Ei kuulemma käynnisty mitenkään, jos ajonestolaite vian aiheuttaisi. Mutta joskus ensi viikolla voisivat tarkemmin asiaan perehtyä. Joten tässä nyt sitten yritetään pärjäillä ruuvarilla.
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onhan moottorin maadoitus kunnossa?
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Tertsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 17.06.2004 20:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tertsi »

mulla oli vastaavanlainen vika että keskikonsolin kaikki valot sammuivat yhtäkkiä ja vika oli mittariston piirilevyssä. Oli palanu yksi maadoitus poikki. Mutta noista muista vioista ei ole tietoa
Isi leasing sucks!!

MB 300D -86
Seat toledo 1.9D -96 ex.
Opel Kadett -89 ex.
Toyota corolla SE -86 ex.
Mitsubishi Galant Turbo -77 ex.
Mitsubishi lanser -83 ex.
Toyota corolla DX -82 ex.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ja se miksi piirilevystä oli maadoitus palanut, ei johtunut piirilevystä vaan aivan jostain muusta. Mikä se todellinen vika oli? :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Tertsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 17.06.2004 20:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tertsi »

mjo33400 kirjoitti:Ja se miksi piirilevystä oli maadoitus palanut, ei johtunut piirilevystä vaan aivan jostain muusta. Mikä se todellinen vika oli? :roll:
Joku maavika tai oikosulku kun vika oli maadoituksen puolella. Nyt on toiminut reilun kuukauden korjauksen jälkeen.
Isi leasing sucks!!

MB 300D -86
Seat toledo 1.9D -96 ex.
Opel Kadett -89 ex.
Toyota corolla SE -86 ex.
Mitsubishi Galant Turbo -77 ex.
Mitsubishi lanser -83 ex.
Toyota corolla DX -82 ex.
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Kävin kaikki maadoituspisteet - joita löysin - läpi, löysäsin liitokset ja suihkautin crc:tä ja kiristin uudelleen. Yksi sulake oli palanut, mm. sivupeilien säätö (B). Otin mittarin irti, vaihdoin uuden punaisen sulakkeen ja laitoin johtojen liittimiin crc:tä - ja kas kummaa - autohan lähti virta-avaimesta käyntiin. Eli taisi olla sittenkin ihan vain maadoituksessa vikaa. Huomenna tehdään jonkinlainen koeajo. Missähän tdt:n moottorin maadoitusjohto on, en löytänyt kummaltakaan puolen. Olen muuten kokeillut, missä vaiheessa polttoaineen varoitusvalo syttyy ja havaitsin nyt mittarin taustaa tutkiessani, että varoitusvalon lampun paikassa oli tyhjä reikä - onneksi selvisi näin.

Mersumatti

PS. Jospa nyt pääsisi ruostesuojauksen ja ruostevikojen korjaukseen. 2-pilarinosturien asennuspaikat on tekeillä. Ruosteenestokäsittely päättyi alustan pesuun, kun vettä vuoti ihan vääristä paikoista. Helmapellit tunkin kiinnikkeiden ympäriltä oli ihan pellittömiä. ... että näin autot säilyy saksan suolattomilla teillä....
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Avatar
mattijs
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 02.11.2003 18:42
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja mattijs »

Eipä sittenkään oma remonttini onnistunut. Eli katkaisijoiden valot pimenivät taas. Käyntiinlähtöön valojen sammuminen ei kuitenkaan vaikuttanut, eli todennäköisesti se vika korjaantui tekemästäni maadoitusten "huollosta". Nyt sitten auto meni maahantuojan valtuuttamalle korjaamolle, jossa vikaa haettiin ja vaihdettiin katkaisijoiden lamppuja kuulemma kymmenkunta, samalla tietysti rikkoutuneiden tilallekin uudet lamput. Kun valot nyt ovat toimineet, vika oli todennäköisesti jokin rikkoutunut lamppu joka aiheutti oikosulun. Eli kannattaa vaihtaa rikkoutuneiden lamppujen tilalle toimivat isompien häiriöiden välttämiseksi, vaikka kaikkien valojen toimiminen ei niin välttämätöntä olisikaan.

Mersumatti
Käyttömersut: S124 300 TDT, W201 190, W460 300 D
Projektit: S123 300 TDT, W108 280 SEL, W136 170 Vb
Vastaa Viestiin