om601 turbotus
om601 turbotus
Tarkoituksena olisi rakentaa w124 200d stä hieman pirteämpi mutta silti kestävä käyttöauto laittaa viton pakosarja ja välijäähy sekä sprintterin turbo ja ahtoja 0.7bar ja säätä pumppu itse mikäli vakio osilla riittää säädöt
foorumia selaillut vaikka kuinka paljon ja löytänyt kaikkea tietoa mutta jos asiasta enemmän tietävät laittaisivat huodyllisiä vinkkejä
foorumia selaillut vaikka kuinka paljon ja löytänyt kaikkea tietoa mutta jos asiasta enemmän tietävät laittaisivat huodyllisiä vinkkejä
Re: om601 turbotus
Ei kai tuossa ole muuta kuin tekee vain, mutta mittaile tarkkaan sopiiko se ahdin sinne konepellin alle Viton pakosarjalla. Kysele tarkemmin jos on jotain erityistä mielessä. Suosittelen tuohon hommaan Viton ruiskutuspumppua niin tulee hyvä peli, ja niitä saa nykyään jo järkirahalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om601 turbotus
joo justiin itsekkin kun kattelin noita satseja niin joutuis ainakin käänteleen sillä ei suoraan mahdu millään, mutta ei olisi vaikea homma tehdä itsekkään vapari pakosarjasta ja saisi melkein helpommin ahtimen sopivalle kohdalle. Öljykiertoja otettu vissiin kannen takapäästä elikkäs siitä missä sellainen tukittureikä?
Re: om601 turbotus
Tuosta öljynkierron toteutuksesta on paljon keskustelua foorumilla, toiset ottaa kannenpäästä ja toiset originaalista paikasta lohkon kyljestä. 200d ahtamistopiikkejahan täällä on kymmeniä.
Itse näkisin että helpoin on tehdä pakosarja ihan puhtaalta pöydältä...tai no helpoinhan se on ostaa valmiina.
Tuossa on todella hieno 200d lohkon turpotustopiikki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 64#p500464" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse näkisin että helpoin on tehdä pakosarja ihan puhtaalta pöydältä...tai no helpoinhan se on ostaa valmiina.
Tuossa on todella hieno 200d lohkon turpotustopiikki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 64#p500464" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om601 turbotus
joo kiitoksia tosta, tuota en ollutkaan vielä huomannut. Joo no siis pelkkää laippaa hyödyntäisin
Re: om601 turbotus
tai sitten ottaa 603 turbosarjan ja siitä pari pyttyä pois. siihen saa jo isomman turbon 

w201 om605
Re: om601 turbotus
Joo sellaistakin olen etsinyt
kun vain sattuisi osumaan kohdalleen hyvään hintaan kun budjetti aika pieni ... Eikä tarkotuksena kun vähän vain piristää mutta nälkä kasvaa syödessä kuitenkin 


- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: om601 turbotus
mulla oli 601:ssä turbon kaverina viton pumppu, suosittelen lämpimästi.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: om601 turbotus
Harkinnut pp-dieselille pumppua säädettäväks ehkä joskus mutta koitan itse säätää ja pitää tehot sellasina että riittäis vakiopumppu... Mitäs mieltä dumpi laittamisesta että onko turhaa näille viritysasteille ?
Re: om601 turbotus
Omassa 601:ssä on viton pakosarja, ahtimena GT20, kuuleri keulalla ja vakiopumppu ruuvattuna omatoimisesti "täysille".
Ehkä asijantuntijan säädöllä jotain lisäystä tehoihin saisi, viton pumppua myös kaipailisin.
Juuri isompaa ahdinta tuolla kokoonpanolla ei taida mahtua.
Ahtoja 1,1 bar, pakopaineista ei tietoa. Muutoskatsastusteho 82hp. !!
Mitattu tosin edellisellä jo tuhoutuneella koneella.
Öljynkierto otettu kannen takapäästä ja paluu öljypohjan yläpuolelle lohkon kylkeen.
En näkisi dumpille mitään käyttöä.
Ehkä asijantuntijan säädöllä jotain lisäystä tehoihin saisi, viton pumppua myös kaipailisin.
Juuri isompaa ahdinta tuolla kokoonpanolla ei taida mahtua.
Ahtoja 1,1 bar, pakopaineista ei tietoa. Muutoskatsastusteho 82hp. !!
Mitattu tosin edellisellä jo tuhoutuneella koneella.
Öljynkierto otettu kannen takapäästä ja paluu öljypohjan yläpuolelle lohkon kylkeen.
En näkisi dumpille mitään käyttöä.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Re: om601 turbotus
Ei sitä vakio pumppuakannata minnekkään lähettää kun romuttamosta saa Viton pumpun, josta saa 10 minuutin säädöllä ihan tarpeeksi tehoa sen 200d:n tuhoamiseksi. Vakiopumppu kannattaa lähettää vain jos alkaa tekemään oikeasti mieli tehoa eli 7-8 mm tappeja.
Eikös se valurautaisen laipan hyödyntäminen ole vaikeata itse hitsauksissa...ei se "valmis" laippa juuri mitään maksa.
Eikös se valurautaisen laipan hyödyntäminen ole vaikeata itse hitsauksissa...ei se "valmis" laippa juuri mitään maksa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om601 turbotus
nää mersun pakosarjat on ihan hyvin hitsattavia. ei ole moksiskaan hitsauksesta. ihan mikillä voi vedellä normi mustaa rautaa ja tätä pakosarjan valurautaa, tai mitä nyt sitten onkaan. ei kuitenkaan ole patarautaa, eli kattilavalurautaa. kovilla virroilla vaan, niin pelittää. kunnolla lämpöä. mulla roikku vakiopakosarjassa hx40:nen ja itse hitsailtu hukkaporttia ja vaikka mitä kaikkea siihen. koskaan ei haljennut mistään. paljon yleistä "pakosarjan hitsaus" mainetta parempia hitsattavuudeltaan.veskola kirjoitti:Ei sitä vakio pumppuakannata minnekkään lähettää kun romuttamosta saa Viton pumpun, josta saa 10 minuutin säädöllä ihan tarpeeksi tehoa sen 200d:n tuhoamiseksi. Vakiopumppu kannattaa lähettää vain jos alkaa tekemään oikeasti mieli tehoa eli 7-8 mm tappeja.
Eikös se valurautaisen laipan hyödyntäminen ole vaikeata itse hitsauksissa...ei se "valmis" laippa juuri mitään maksa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om601 turbotus
joo no tässä justiin olen hieronu kauppaa 300d vakioturbosta ja pako- sekä imusarjasta jotka lyhentäis vain... mitäs mieltä tälläisestä kokoonpanosta olette?
Re: om601 turbotus
No ei kai tuommosten kaupassa kauaa nokka tuhise, joten ei muuta kun tekemään...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om601 turbotus
Niin onnistuuko noiden vakio pakosarjojen hitsaus esim viton ?
Re: om601 turbotus
aloin vähän epäilemään, että tulis tuo 300 vakio turbo olisi jo vähän turhan turhan iso näille tehoille mitä haussa.... joten alkanut kääntymään takaisin viton turboon
kun ei ole ole kokemusta niin ei osaa päättää 


Re: om601 turbotus
Kyllä se Viton turbo on sellainen rääpäle, että jättäisin väliin, hommaa vaikka sprintterin Garret GT20 tai GT25.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om601 turbotus
Toi vakioturbo on ihan passeli 200d turbotukseen.heba95 kirjoitti:aloin vähän epäilemään, että tulis tuo 300 vakio turbo olisi jo vähän turhan turhan iso näille tehoille mitä haussa.... joten alkanut kääntymään takaisin viton turboonkun ei ole ole kokemusta niin ei osaa päättää
Re: om601 turbotus
noo nytkun asioista tietävät sanoo niin helpottaa valintaa huomattavasti
Re: om601 turbotus
Mulla ainakin oli 603 vakio ahdin, omatekoinen pakosarja keulankokoinen kiinankuuleri. Pumppu ruuvattu niin paljonku pystyy niin tosi hyvin veti. 300d jäi keviästi. Ahot oli noin 1,4bar.. Löytys muuten vielä kaikki hilut paitsi cooleri..
Re: om601 turbotus
onko tietoa meneeko 603 pakosarja käännettynä koska eihän se voi suoraan mahtua kun turbo jäisi niin taakse? mitenkäs kestävyys noilla paineilla? 

Re: om601 turbotus
En tiiä siitä pakosarjan passaavuudesta ainakaan oikeinpäin se ei passannu kun kokeilin.. Sitten tein ite. En ajatellu passaisiko väärinpäin. Aijelin omallani vuoden ja 60tuhatta kilsaa.
Hyvinhän se kesti vaikka lenkkaria sai ja autolla oli ajeltu jo 670tuhatta.
Tossa vielä turha kuva likaisesta konehuoneesta.
Hyvinhän se kesti vaikka lenkkaria sai ja autolla oli ajeltu jo 670tuhatta.
Tossa vielä turha kuva likaisesta konehuoneesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: om601 turbotus
Pienemmälläkin paineella pitäisi palaa kaikki mitä vakiopumpusta saa irti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om601 turbotus
Tarkistelin tuossa suutinten avaus paineet ja kaikki oli sen 115bar ja jotkut epäilivät että tuo kauhea nakutus mitä nuo tuppaa pitämään voisi johtua että suuttimet pielessä mutta paineet ja sumu oli hyvät... Menee vähän aiheen vierstä mutta otetaan nyt asiaa esille niin mistähän se johtuu venttiikoneistosta?
Re: om601 turbotus
Mikäli venttiilit nakuttaa niin johtuu todennäköisesti vuotavasta kannentiivisteestä, mutta tokihan sen pistät kuntoon ennen ahtamista, muuten hommassa ei oikein ole mieltä. Massatiiviste liimalla kiinni tasohiottuihin pintoihin, minimissään kansi pitää plaanata.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om601 turbotus

Tuollain oli itellä joskus w201:ssä 300d vakiosarja ja turbo. Aika tiukasti lähti pakoputki alaspäin mutta luulis 124 mahtuvan paremmin.
Löysin jopa vielä tuon pakosarjan niin mikäli on tarvetta niin yv.. Turbokin löytyy mutta tarvis uuden hukkaportin ja hyvä se ois laakeroida..

190d om605
Re: om601 turbotus
katselin konehuonetta niin aikalailla samaankohtaan ja yhtä ahtaasti tulisi, mutta tuosta kun tekisi jatkopalan millä turbo siirtyisi vähän ylemmäs ja edemmäs
Re: om601 turbotus
Noniin nyt editystä vihdoinkin elikkäs turbo ja pakosarja ostettu, kun vain saapuvat
sitte vaan kantta ylös ja alkaa kyselemään missä sais suoraks vetästyä ja uutta kannen tiivistettä.

Re: om601 turbotus
ion millaisilla kierroksilla tuo sinun vehkeesi alkaa "heräämään" ettei ihan hirveää viivettä ole?