om601 turbotus

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

Tarkoituksena olisi rakentaa w124 200d stä hieman pirteämpi mutta silti kestävä käyttöauto laittaa viton pakosarja ja välijäähy sekä sprintterin turbo ja ahtoja 0.7bar ja säätä pumppu itse mikäli vakio osilla riittää säädöt

foorumia selaillut vaikka kuinka paljon ja löytänyt kaikkea tietoa mutta jos asiasta enemmän tietävät laittaisivat huodyllisiä vinkkejä
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kai tuossa ole muuta kuin tekee vain, mutta mittaile tarkkaan sopiiko se ahdin sinne konepellin alle Viton pakosarjalla. Kysele tarkemmin jos on jotain erityistä mielessä. Suosittelen tuohon hommaan Viton ruiskutuspumppua niin tulee hyvä peli, ja niitä saa nykyään jo järkirahalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

joo justiin itsekkin kun kattelin noita satseja niin joutuis ainakin käänteleen sillä ei suoraan mahdu millään, mutta ei olisi vaikea homma tehdä itsekkään vapari pakosarjasta ja saisi melkein helpommin ahtimen sopivalle kohdalle. Öljykiertoja otettu vissiin kannen takapäästä elikkäs siitä missä sellainen tukittureikä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuosta öljynkierron toteutuksesta on paljon keskustelua foorumilla, toiset ottaa kannenpäästä ja toiset originaalista paikasta lohkon kyljestä. 200d ahtamistopiikkejahan täällä on kymmeniä.

Itse näkisin että helpoin on tehdä pakosarja ihan puhtaalta pöydältä...tai no helpoinhan se on ostaa valmiina.

Tuossa on todella hieno 200d lohkon turpotustopiikki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 64#p500464" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

joo kiitoksia tosta, tuota en ollutkaan vielä huomannut. Joo no siis pelkkää laippaa hyödyntäisin
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

tai sitten ottaa 603 turbosarjan ja siitä pari pyttyä pois. siihen saa jo isomman turbon :D
w201 om605
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

Joo sellaistakin olen etsinyt :D kun vain sattuisi osumaan kohdalleen hyvään hintaan kun budjetti aika pieni ... Eikä tarkotuksena kun vähän vain piristää mutta nälkä kasvaa syödessä kuitenkin :D
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

mulla oli 601:ssä turbon kaverina viton pumppu, suosittelen lämpimästi.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

Harkinnut pp-dieselille pumppua säädettäväks ehkä joskus mutta koitan itse säätää ja pitää tehot sellasina että riittäis vakiopumppu... Mitäs mieltä dumpi laittamisesta että onko turhaa näille viritysasteille ?
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Omassa 601:ssä on viton pakosarja, ahtimena GT20, kuuleri keulalla ja vakiopumppu ruuvattuna omatoimisesti "täysille".
Ehkä asijantuntijan säädöllä jotain lisäystä tehoihin saisi, viton pumppua myös kaipailisin.
Juuri isompaa ahdinta tuolla kokoonpanolla ei taida mahtua.
Ahtoja 1,1 bar, pakopaineista ei tietoa. Muutoskatsastusteho 82hp. !!
Mitattu tosin edellisellä jo tuhoutuneella koneella.
Öljynkierto otettu kannen takapäästä ja paluu öljypohjan yläpuolelle lohkon kylkeen.
En näkisi dumpille mitään käyttöä.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

Ei ole kaasuläppää niin ei tarvi tumputtaa :D
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei sitä vakio pumppuakannata minnekkään lähettää kun romuttamosta saa Viton pumpun, josta saa 10 minuutin säädöllä ihan tarpeeksi tehoa sen 200d:n tuhoamiseksi. Vakiopumppu kannattaa lähettää vain jos alkaa tekemään oikeasti mieli tehoa eli 7-8 mm tappeja.

Eikös se valurautaisen laipan hyödyntäminen ole vaikeata itse hitsauksissa...ei se "valmis" laippa juuri mitään maksa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja pera8x »

veskola kirjoitti:Ei sitä vakio pumppuakannata minnekkään lähettää kun romuttamosta saa Viton pumpun, josta saa 10 minuutin säädöllä ihan tarpeeksi tehoa sen 200d:n tuhoamiseksi. Vakiopumppu kannattaa lähettää vain jos alkaa tekemään oikeasti mieli tehoa eli 7-8 mm tappeja.

Eikös se valurautaisen laipan hyödyntäminen ole vaikeata itse hitsauksissa...ei se "valmis" laippa juuri mitään maksa.
nää mersun pakosarjat on ihan hyvin hitsattavia. ei ole moksiskaan hitsauksesta. ihan mikillä voi vedellä normi mustaa rautaa ja tätä pakosarjan valurautaa, tai mitä nyt sitten onkaan. ei kuitenkaan ole patarautaa, eli kattilavalurautaa. kovilla virroilla vaan, niin pelittää. kunnolla lämpöä. mulla roikku vakiopakosarjassa hx40:nen ja itse hitsailtu hukkaporttia ja vaikka mitä kaikkea siihen. koskaan ei haljennut mistään. paljon yleistä "pakosarjan hitsaus" mainetta parempia hitsattavuudeltaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

joo no tässä justiin olen hieronu kauppaa 300d vakioturbosta ja pako- sekä imusarjasta jotka lyhentäis vain... mitäs mieltä tälläisestä kokoonpanosta olette?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

No ei kai tuommosten kaupassa kauaa nokka tuhise, joten ei muuta kun tekemään...
Lisää tietoa: www.skg.fi
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

Niin onnistuuko noiden vakio pakosarjojen hitsaus esim viton ?
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

aloin vähän epäilemään, että tulis tuo 300 vakio turbo olisi jo vähän turhan turhan iso näille tehoille mitä haussa.... joten alkanut kääntymään takaisin viton turboon :D kun ei ole ole kokemusta niin ei osaa päättää :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä se Viton turbo on sellainen rääpäle, että jättäisin väliin, hommaa vaikka sprintterin Garret GT20 tai GT25.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja JP74 »

heba95 kirjoitti:aloin vähän epäilemään, että tulis tuo 300 vakio turbo olisi jo vähän turhan turhan iso näille tehoille mitä haussa.... joten alkanut kääntymään takaisin viton turboon :D kun ei ole ole kokemusta niin ei osaa päättää :D
Toi vakioturbo on ihan passeli 200d turbotukseen.
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

noo nytkun asioista tietävät sanoo niin helpottaa valintaa huomattavasti
J.lyly
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 06.09.2010 00:55
Paikkakunta: Vantaa/Vaala

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja J.lyly »

Mulla ainakin oli 603 vakio ahdin, omatekoinen pakosarja keulankokoinen kiinankuuleri. Pumppu ruuvattu niin paljonku pystyy niin tosi hyvin veti. 300d jäi keviästi. Ahot oli noin 1,4bar.. Löytys muuten vielä kaikki hilut paitsi cooleri..
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

onko tietoa meneeko 603 pakosarja käännettynä koska eihän se voi suoraan mahtua kun turbo jäisi niin taakse? mitenkäs kestävyys noilla paineilla? :D
J.lyly
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ma 06.09.2010 00:55
Paikkakunta: Vantaa/Vaala

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja J.lyly »

En tiiä siitä pakosarjan passaavuudesta ainakaan oikeinpäin se ei passannu kun kokeilin.. Sitten tein ite. En ajatellu passaisiko väärinpäin. Aijelin omallani vuoden ja 60tuhatta kilsaa.
Hyvinhän se kesti vaikka lenkkaria sai ja autolla oli ajeltu jo 670tuhatta.
Tossa vielä turha kuva likaisesta konehuoneesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pienemmälläkin paineella pitäisi palaa kaikki mitä vakiopumpusta saa irti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

Tarkistelin tuossa suutinten avaus paineet ja kaikki oli sen 115bar ja jotkut epäilivät että tuo kauhea nakutus mitä nuo tuppaa pitämään voisi johtua että suuttimet pielessä mutta paineet ja sumu oli hyvät... Menee vähän aiheen vierstä mutta otetaan nyt asiaa esille niin mistähän se johtuu venttiikoneistosta?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli venttiilit nakuttaa niin johtuu todennäköisesti vuotavasta kannentiivisteestä, mutta tokihan sen pistät kuntoon ennen ahtamista, muuten hommassa ei oikein ole mieltä. Massatiiviste liimalla kiinni tasohiottuihin pintoihin, minimissään kansi pitää plaanata.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ion`
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 19.06.2010 13:04
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja ion` »

Kuva
Tuollain oli itellä joskus w201:ssä 300d vakiosarja ja turbo. Aika tiukasti lähti pakoputki alaspäin mutta luulis 124 mahtuvan paremmin.
Löysin jopa vielä tuon pakosarjan niin mikäli on tarvetta niin yv.. Turbokin löytyy mutta tarvis uuden hukkaportin ja hyvä se ois laakeroida.. :D
190d om605
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

katselin konehuonetta niin aikalailla samaankohtaan ja yhtä ahtaasti tulisi, mutta tuosta kun tekisi jatkopalan millä turbo siirtyisi vähän ylemmäs ja edemmäs
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

Noniin nyt editystä vihdoinkin elikkäs turbo ja pakosarja ostettu, kun vain saapuvat :D sitte vaan kantta ylös ja alkaa kyselemään missä sais suoraks vetästyä ja uutta kannen tiivistettä.
heba95
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 25.11.2013 19:42
Paikkakunta: jämsä

Re: om601 turbotus

Viesti Kirjoittaja heba95 »

ion millaisilla kierroksilla tuo sinun vehkeesi alkaa "heräämään" ettei ihan hirveää viivettä ole?
Vastaa Viestiin