KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Eli 200E vm. 1990 tuntuu toimivan tuo KE-Jetti mulla koko ajan sillä "limp home" tilassa, eli se ei käytä nuita sähkö apuja ollenkaan.

Epäilykseni alkoi kun ilmamäärämittarin potikalla ei ole väliä onko sähkötöpseli siinä kiinni vai ei.
Tyhjäkäyntikin on koko ajan hieman alle 1000rpm vaikka se pitäisi olla 700-800 rpm.

Jos jollain on jonkinlaista valaistusta asiasta, niin suuret kiitokset.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

ardeparde kirjoitti:Eli 200E vm. 1990 tuntuu toimivan tuo KE-Jetti mulla koko ajan sillä "limp home" tilassa, eli se ei käytä nuita sähkö apuja ollenkaan.

Epäilykseni alkoi kun ilmamäärämittarin potikalla ei ole väliä onko sähkötöpseli siinä kiinni vai ei.
Tyhjäkäyntikin on koko ajan hieman alle 1000rpm vaikka se pitäisi olla 700-800 rpm.

Jos jollain on jonkinlaista valaistusta asiasta, niin suuret kiitokset.
Ekana voisi katsoa ylijännitereleen ja siitä päältä sulakkeen. Rele löytyy rintapellin läheltä apukuskinpuolelta moottoritilasta. Siellä akun takana.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

jupehalm kirjoitti:
ardeparde kirjoitti:Eli 200E vm. 1990 tuntuu toimivan tuo KE-Jetti mulla koko ajan sillä "limp home" tilassa, eli se ei käytä nuita sähkö apuja ollenkaan.

Epäilykseni alkoi kun ilmamäärämittarin potikalla ei ole väliä onko sähkötöpseli siinä kiinni vai ei.
Tyhjäkäyntikin on koko ajan hieman alle 1000rpm vaikka se pitäisi olla 700-800 rpm.

Jos jollain on jonkinlaista valaistusta asiasta, niin suuret kiitokset.
Ekana voisi katsoa ylijännitereleen ja siitä päältä sulakkeen. Rele löytyy rintapellin läheltä apukuskinpuolelta moottoritilasta. Siellä akun takana.
Aivan unohdinkin jo mainita, yj-rele on vaihdettu uuteen ja sen sulakkeet on ehjät. Myös on kokeiltu eri ecua, mutta sekään ei vaikuttanut mitään. Nyt on tulossa uudet lämpöanturit nesteille. Ja tuo potikkakin ilmamäärämittarista on uusittu. Imuilmavuodotkin on tutkittu ja nuo kaikki huohotin letkut ja tyhjäkäynti moottorin letkut vaihdettu.

Jostakin luin, että voi suuttimien kumien välistä hörppiä liikaa ilmaa, mutta tuntuu aika kaukaa haetulta.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5739
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mites tyhjäkäynti moottori, jumittaako :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

touhottaja kirjoitti:mites tyhjäkäynti moottori, jumittaako :roll:
No joo, jos vaikka nyt tänä iltana ottaisi sen irti ja pistäisi bräkleeniin yön yli.
Kastellaanpas sitten tuloksia :)
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

No niin, nyt on tyhjäkäynti moottoria putsattu ja liotettu. Tulihan sieltä sontaa ja tyhjäkäynti hieman tasoittui, mutta vieläkin jokua melkein 1000 rpm tyhjäkäynti.
Alan epäilemään tosissani tuota nesteen lämpöanturia, jos se vaikka antaa koko ajan liian "kylmää" tietoa. Noh jos ne vaikka ens viikolla tulisi ne anturit postiin.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Tietääkö kukaan mitä voisi seuraavaksi pohtia, jos nuo lämpöanturit ei vaikuta tuohon korkeaan tyhjäkäyntiin?
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
jonip86
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ti 05.11.2013 17:34

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja jonip86 »

jos on imuvuotoja nii sekin nostattaa kierroksia, nii ja kuhan vaihat ne lämpö anturit nii saattaa vaikka toimmiikki sen jälkkeen
jos oikein pännii nii vedä kännii
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Sitä minä toivonkin, että ne lämpöanturit korjaa tilanteen.

Sen jälkeen voisi harkita niitä suuttimien kumien vaihtoa, jos se sieltä vaikka saa ilmaa.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jokin sähköinen komponentti on kyllä pakko olla rikki jos sähköinen ruisku ei pelaa.
Toimikos se lisä luisti suoralla akun virralla?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

atlas kirjoitti:Jokin sähköinen komponentti on kyllä pakko olla rikki jos sähköinen ruisku ei pelaa.
Toimikos se lisä luisti suoralla akun virralla?
Toimi ihan niinkuin pitääkin. Minusta jotakin sähköistä on pakko olla rikki, koska juurikin tuo ilmapotikan säätöön/asentoon, tai jos sen ottaa kokonaan irti, ei vaikuta ollenkaan tyhjäkäyntiin. Kun nuo lämpöanturit saapuu, niin eihän tuossa jetissä enää ole edes mitään antureita mitä voisi vaihtaa, kun on tullut jo vaihdettua nuita komponentteja.

Turhauttavaa.. Kyllä alkaa tuo megasquirt jo tuntua hyvältä idealta.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Huomasinpahan vain, että tuossahan on tuo kaasuläppä anturi sökö. Mittarin kanssa testailin, niin antaa aivan mitä sattuu vastuksia. Ja se vaikuttaa suoraan tuohon lisäilmaluistiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis potentio metri vai ruiskun alla oleva kolmitoiminen kytkin?
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Ei se potenttiometri, vaan ruiskun alla oleva. Sehän on siinä kaasuläpässä kiinni. Mutta tuossa minulla siinä on vain kaksi johtoa, kuten kuvassakin. Ebaystä löysin vain nuita kolme johtoisia. Haluttaisi tuon osanumero saada. Onko se sitten kuitenkin kolmitoiminen kytkin vaikka on vain kaksi johtoa?
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Uskoakseni sen kaasuläppäanturin osanumero on: 005459824

http://www.german-spob.de/start.php?nam ... SSELKLAPPE" onclick="window.open(this.href);return false;
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Tuossahan on säätöruuvi tuolle kaasuläpälle! Kärsiiköhän sitä käydä ruuvamassa, että jos tuo läppä ei edes mene aivan kiinni asti?
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

No nyt on tuota kaasuläppää putsattu ulkopuolisesti ja sain jotenkin tuon kaasuläpän tunnistamaan tyhjäkäynti asennonkin. Mutta silti tyhjäkäynti on tuolla 900+rpm.
Ehkä se pitää kokeilla toisella lisäilmaluistilla onko eroa.

Jatketaan...
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsoin tänään tossa irrallaan olevan moottorin kaasuläppää ja se oli kyllä ihan kiinni että i siinä ollut rakoa ollenkaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Joo itselläkin se oli aivan kiinni. Siinä sitä pientä säätöruuvia kääntämällä saa vissiin rakoa jos halua. :D
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oliko muuten miten paljon läpällä akseli väljää kun sekin nostaa kierroksia jos hörppii liikaa ilmaa sen kautta?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Eipä siellä ollut väljää kyllä. Huomasin vain ku putsasin sitä niin se läppä aukeaa nyt kokonaan :D
Pitää tutkia tuota lisäilmaluistia jos se putsauksesta huolimatta kanittaa.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
d-spec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.01.2011 16:26

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja d-spec »

Eli ootko vaihtanu sen potikan mikä mittaa kjetin lautasen asentoa?. Ja jos olet, niin onko se säädetty?
Sillä on vaikutusta joutokäyntiin. Sekä jos säätö on metsässä niin k-jet menee vikatilaan.

Eli koneessa 80 ast. Mitataan nastojen 1-2 väliltä jännite. Ohjearvo on 0,53-0,78v joutokäynnillä. Eli 750rpm. 0,65-0,75 vaikuttaa olevan toimivin.

Ja kone sammutettuna virrat päällä samojen nastojen välistä mitaten. Jautanen lepoasennossa 0-0,15v ja rauhallisesti lautasta painaen jännitteen pitäisi nousta 4,6-5,2voltin väliin kun lautanen täysin auki. Ja katkoksia ei saa olla. Seuraa tarkkaan aluetta 0,5-1,5v.

Nastat 1ja 2 on ylin ja keskimmäinen.

Niin samalla selviää toimiiko jetissä aivot... Jos ei toimi, niin eipä ole jännitettäkään...

Se kaasuläpän asennon tunnistin... Irroitiko liittimen imusarjasta syl. 1 menevästä imusarjan putken kannakkeesta? Puolesta välistä putkea pituussuuntaisesti?.

Eikö muita käyntihäiriöitä ole kuin tuo ajoittain korkeelle jäävä tyhjäkäynti?
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

On vaihettu potikka. Potikan säätö ei onnistunut mitenkään jostakin syystä. Nuista 1 ja 2 nastoista mitattuna en saanut sitä osumaan mitenkään alle 1,0 voltin edes. Mutta ajattelin, että sitä potikaa ei edes saa säätöihin, kun tuossa ei ole lambda ohjausta.

"Sillä on vaikutusta joutokäyntiin. Sekä jos säätö on metsässä niin k-jet menee vikatilaan."

Ei saakeli... Se potikkahan olisi pitänyt laittaa aluksi kone sammuksissa, lautanen lepo asennossa, tuonne 0,15v. Sitten tyhjäkäynnillä tuohon n. 0,7v.
Tuo potikka on tietenkin ollut heti alusta niin päin mäntyä, että on mennyt vikatilaan. Sillä se ei ole onnistunut se säätö edes.

Jos se on oikeasti tuosta kiinni, niin nyt on kyllä käynyt iso kämmi mulla, nääs tätä vikaa on etitty jo aika kauan.. :?

Pitää huomenna mennä katsomaan tuo potikka. :D

Kiitoksia paljon tästä d-spec!
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Nyt on potikaa säädetty oikein ohjearvojen mukaan. Onnistui loppupeleissä aika helposti.

Mutta silti tuo tyhjäkäynti on tuota 950rpm luokkaa. Hieman se nyt parani, mutta vielä pitäisi alas saada. Ehkä mie seuraavaksi kokeilen toista lisäilmaluistia. Tosin nyt on koko kierrosalueelle löytynyt lisää vääntöä tuon potikan säädön jälkeen... :clap:

Pitää päivitellä tänne kun/jos tämä ratkeaa.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
d-spec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 03.01.2011 16:26

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja d-spec »

Kannattaa viel tarkistaa EHA:n virrat. Ja seos säätö joutokäynnille.

Eli ehaa:n punasilla naaras /uros apicoilla (käy suoraan liittimiin)hyppyjohdot. Joista vaikka nastan 2 ja liittimen väliseen niin pitkä johto et riittää kabiiniin asti. Ja yleis mittari mA asentoon. Eli siis kytketty sarjaan eha:n kanssa.

Kun virrat laittaa päälle niin pitäisi olla lukema 19-21mA plussan puolella. Jos näyttää negatiivista virtaa niin johdot toisinpäin yleismittariin.

Sitten käyntiin ja ajamaan. Jos saat mitattua, niin laittele arvoja vähän tänne. Mitä näyttää lämpimänä joutokäynnillä, tasaajossa 90km/h vauhdissa tasaisella. Ja sitten vielä kiihdytys 3 vaihteella. 1500rpm-4500rpm alueella.
Ni katsellaan onko arvot sielläpäin missä pitää olla.

Ja tuo joutokäyntiseos pitäs säätää...

Niin siis sinulla ei ole lambdaa siin autossa? Katso siitä säätöpistokkeesta osanumero, eli se mikä on siin ecun vieressä. Samannäköinen kuin sytkänsäätö pistoke. Ja ecun numero kertoo kans jotain.
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

d-spec kirjoitti:Kannattaa viel tarkistaa EHA:n virrat. Ja seos säätö joutokäynnille.

Eli ehaa:n punasilla naaras /uros apicoilla (käy suoraan liittimiin)hyppyjohdot. Joista vaikka nastan 2 ja liittimen väliseen niin pitkä johto et riittää kabiiniin asti. Ja yleis mittari mA asentoon. Eli siis kytketty sarjaan eha:n kanssa.

Kun virrat laittaa päälle niin pitäisi olla lukema 19-21mA plussan puolella. Jos näyttää negatiivista virtaa niin johdot toisinpäin yleismittariin.

Sitten käyntiin ja ajamaan. Jos saat mitattua, niin laittele arvoja vähän tänne. Mitä näyttää lämpimänä joutokäynnillä, tasaajossa 90km/h vauhdissa tasaisella. Ja sitten vielä kiihdytys 3 vaihteella. 1500rpm-4500rpm alueella.
Ni katsellaan onko arvot sielläpäin missä pitää olla.

Ja tuo joutokäyntiseos pitäs säätää...

Niin siis sinulla ei ole lambdaa siin autossa? Katso siitä säätöpistokkeesta osanumero, eli se mikä on siin ecun vieressä. Samannäköinen kuin sytkänsäätö pistoke. Ja ecun numero kertoo kans jotain.
Pitää tuota EHA:a tutkia tässä joku päivä. Ensi pitäisi saada joutokäyntiseos tarkistettua. Mutta tällä viikolla pitäisi tulla PLX:n laajakaista niin laitan valmiiksi sen tuonne mittailemaan, jos kesällä sitten megaruuta paikalle.

Ei ole lambdaa, eikä ole säätöpistoketta siellä missä se w124 pitäisi olla. Eikä oikeastaan missään muuallakaan. ECU:n osanumero on 0 280 800 124 ja siinä on toinenkin joka on 003 545 49 32.

Tuli tänään vielä hifisteltyä puolasta tulleet plasma taustatkin mittaristoon. :D
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

Hohoo!

Yöllä jostakin syystä heräsin ja pyöri ajatus mielessä, että kun tyhjäkäyntimoottorin ja sen potikan liittimet ovat samanlaisia, että onko nämä väärinpäin. Ja kun aikaisemmin potikkaa säätänyt niin potikalle pitäisi tulla 5 voltin jännite, minulla tuli 8 voltin. Tänään sitten kokeilin ja tämähän on aivan eri auto nyt. Piti säätää sytytysennakko tosin kun oli 10 astetta pielessä. Nyt tyhjäkäynti on tuolla 700 paremmalla puolella ja kiihtyvyys parani todella paljon. Auto tuntuu kiihdytyksissä monta sataa kevyemmältä.

Tosiaan siis, tuo johtosarja on ilmeisesti vaihdettu jostakin 16v koneesta tai jopa kutos koneesta, kun niissä tuo tyhjäkäyntimoottori on sen potikan vieressä, minulla se on määränjakajan takana. Tämän takia joku edellinen omistaja laittanut nuo väärinpäin.

Nyt pientä säätöä tuon tyhjäkäynnin kanssa vielä. Auton startatessa tyhjäkäynti on hieman alhaalla, mutta pitää tässä yrittää rukata sitä hieman.

Ja eikun kovaa ajoa taas :clap:
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Lainataan topicia.

Kyseessä 230 G mersu k-jetillä ja lambdalla sekä vähäpäästöisenä. Ongelma häkä ja hc isoilla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä päästöarvot on hienot ja menee läpi ongelmitta, mutta heti kun kierroksia lisätään alkaa häkä sekä hc nousemaan. Häkä menee pahimmillaan yli 5% mutta hc jää maksimissaan 170-180 tienoolle. Eli mekaanista vikaa ei olisi, ruisku vaan säätää jostain syystä rikkaalle kierroksilla. Mittasin niin kaasuläpän on/off tunnistin toimii sekä myös ilmaläpän potiometri antaa tasasta 0-5v välissä jännitettä kun läppää liikuttaa ja auton ollessa sammuksissa tais olla jännite 0.11v.. Katti on uusittu ja siiretty laatikon viereen, orkkis lambdan mutteri myös samalla siiretty. Mikähän vois olla vaivana? Täytyis saada laite leimattua, viime vuonnakin oli taistelua päästöjen kanssa.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5739
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olekkos koittanu ajaa sitä kattia ensin "punaseksi" ja heti sen jäläkeen mittaus, sillai minä olen tehny ässän päästömittauksen kanssa, muuten ei mitään toivoo saaha sitä läpi, mutta tälleen tulee hiton hyvät arvot :wave:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

ardeparde kirjoitti:Hohoo!

Yöllä jostakin syystä heräsin ja pyöri ajatus mielessä, että kun tyhjäkäyntimoottorin ja sen potikan liittimet ovat samanlaisia, että onko nämä väärinpäin. Ja kun aikaisemmin potikkaa säätänyt niin potikalle pitäisi tulla 5 voltin jännite, minulla tuli 8 voltin. Tänään sitten kokeilin ja tämähän on aivan eri auto nyt. Piti säätää sytytysennakko tosin kun oli 10 astetta pielessä. Nyt tyhjäkäynti on tuolla 700 paremmalla puolella ja kiihtyvyys parani todella paljon. Auto tuntuu kiihdytyksissä monta sataa kevyemmältä.

Tosiaan siis, tuo johtosarja on ilmeisesti vaihdettu jostakin 16v koneesta tai jopa kutos koneesta, kun niissä tuo tyhjäkäyntimoottori on sen potikan vieressä, minulla se on määränjakajan takana. Tämän takia joku edellinen omistaja laittanut nuo väärinpäin.

Nyt pientä säätöä tuon tyhjäkäynnin kanssa vielä. Auton startatessa tyhjäkäynti on hieman alhaalla, mutta pitää tässä yrittää rukata sitä hieman.

Ja eikun kovaa ajoa taas :clap:

Tähän taas päivitystä. Tuo tyhjäkäyntimoottorin johto ja potikan johto eivät sittenkään ollut väärinpäin. Nuo ovat taas omilla paikoillaan.
Tyhjäkäyntimoottorin vaihdettua tyhjäkäynti parani tasaisemmaksi mutta silti se oli tuolla 950rpm.

Mittasin sitten vasitella automittarilla jossa oli kierrostenluku ominaisuus puolalta tyhjäkäynti kierrokset, ja kas kummaa tyhjäkäynti onkin 780rpm :shock:
Eli olen ehkä kokoajan etsinyt korjausta vialle jota ei ehkä ollut edes olemassa?!
Jotenkin tuo öljynpaine vain mietityttää, kun se on hieman yli 2 barin tyhjäkäynnillä, jonka takia luotin tuohon auton kierroslukumittariin. Kai nuo öljyt on sen verran jämäkät että on painetta reilusti.

En tiedä johtuuko siitä että tämä on katiton vehe, että ei tuolla potikalla ole mitään vaikutusta mihinkään, eikä oikeastaa ehallakaan. Otin potikan ja ehan irti, niin aivan samalla lailla autokulkee ja menee moottorijarrun polttoaineen katkaisukin päälle. Vaikka eikö tuo eha juuri katkaise polttoaineen syötön?

Summasummaarum auto pelaa hyvin nyt :thumbup:
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Vastaa Viestiin