subbari takakontissa

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 14.11.2004 18:12
Paikkakunta: Orimattila

subbari takakontissa

Viesti Kirjoittaja aar »

Olen rakentanut eri versioita useampiakin versioita jos kiinnostaa niin annan lisätietoja, mutta tässä pääpiirteittäin...

1 Putki subi takakontissa toimii hyvin. joskin vaatii tehokkaan vahvistimen ja erinäistä resonanssien poistamista W124

2 Hattuhyllyssä EA kotelon tilalle rakennettu free air subi. Joutuu tekemään korokepalan ettei osu tankkiin. Tyhjällä tankilla kumisee w123

3 EA luukun alla suljettu erilliskaijuttimet 10" V asennuksella toteutettu kotelo, joka on kiinni hattuhyllyn metallissa ja kansi rakennettu hengittäväksi. Ratkaisuna hyvä mutta erittäin työläs toteuttaa. Kotelon suunnittelussa kannattaa huomioida takakontin käyttömukavuus. W124

4 Suljettu kotelo Refleksiputki hattuhyllyn läpi. Painetta saadaan matkustamoon mukavasti ja oikein lasketulla putkiratkaisulla saavutetaan useamman kaijuttimen paine vaikutus. W123

Nuo on kokeiltu W201 äänentoisto suunnitteilla mutta pahasti kesken jos löytyy ideoita ja vihjeitä kuuntelen mielelläni jos turhaa työtä voisi säästää :lol:
konssta
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 04.03.2012 10:42

Re: subbari takakontissa

Viesti Kirjoittaja konssta »

Löytyiskö kuvii tosta suljetusta lootasta ja hattuhyllyn läpiviedystä refleksiputkesta + muita vinkkejä sen asennukseen? :)
tenavatähti-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 20.09.2011 17:45

Re: subbari takakontissa

Viesti Kirjoittaja tenavatähti- »

Pelkkää refleksiputkea ei pääasiassa kannata tuoda hattuhyllyn läpi. Taajuus skaala heikkenee, kun ei subbari toista kabiiniin asti kun sen taajuuden mille kotelo on viritetty ja siitä ympäriltä. w201 hyvä ratkaisu on varapyöräkotelo jos ei pelkää tilaa käyttää, sellasella kotelolla nyt soiteltu tenavassa +142db.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: subbari takakontissa

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Kaikista parhaat soundit tai paineet kuinka sen ottaa, niin on tullu itellä kahdella 12" refleksikotelossa. Viritetty 30hz. Olikohan molemmille subeille meni 500w 4ohm rms.

Niin tietysti supparithan kalvot taaksepäin ja refleksiputki taaksepäin.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
tenavatähti-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ti 20.09.2011 17:45

Re: subbari takakontissa

Viesti Kirjoittaja tenavatähti- »

Ettei vain olisi örzit. Parhaat paineet saa makaavalla laatikolla.
Avatar
TUUTTERO
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Pe 17.09.2010 13:59
Paikkakunta: Jalasjärvi

Re: subbari takakontissa

Viesti Kirjoittaja TUUTTERO »

Kyllä on örzin M sarjan subit

Pitäs ny ruveta taas tekeen tota autoa. oviin kuiduttaa paikat ja pilareihin diskanteille. Jos oikein innostuu ja tuo onnistuu niin yks paikka vielä lisää et saa kolmitiesarjan.

Konttiin pari uutta vahvistinta.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: subbari takakontissa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Laita laajakaistat. Hyvin soiva 3-tie vaatii todella paljon
S124 300TE
S211 E500
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: subbari takakontissa

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Tästä on ollut puhetta toisella palstalla ja muutaman asiantuntian kanssa. Mersun sedanissa soimaan on hankala saada koska: 1. Kontti on hyvin suljettu ja vaimennettu 2. Bensatankki vaimentaa tehokkaasti takaselkänojan läpäisevän äänen 3. Hattuhyllylle sijoittettuna sisätiassa ei ole yhtään pitkää mittaa joita subitaajuudet vaatisivat.

Yksi erittäin tehokas, joskin raaka ratkaisu on tehdä ns. "kabiinin jatko" ja kotelo sinne päähän. Eli hattuhylly kokonaan pois leikattava ja siitä kontin pohjaa kohti avoin kaukalo, tärkeää että hattuhyllyn kohdalla on aukon pinta-ala mahdollisimman suuri ja kaukalon tulee pienentyä kohti kontinpohjaa. sitten kaukaloon ja mahdollisimman alas on laitettava subi normi refleksikotelossa. Myös tiiviys on tärkeää hattuhyllyn reunoilla.
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Vastaa Viestiin