Talvi tulee, onko MB valmis?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
BrFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.04.2004 09:49
Paikkakunta: Haukipudas

Talvi tulee, onko MB valmis?

Viesti Kirjoittaja BrFC »

Ensimmäistä talveaan viettelee oma MB C180 täällä peräpohjolassa... :roll:
Tuli sellaanen mieleen että onko näissä ollut mitään sellaista "heikkoa lenkkiä" joka kannattaisi putsata/korjata/tehdä jotain?
Vanhassa 405 pökötissä heikkolenkki oli huohotin järjestelmä....aina kun meni pakkaset -20°C niin huohotin putket jäissä ja sitä mukaa öljytikun kautta konehuoneessa.... :evil: kyllä se v...tutti niin perusteellisesti putsailla kevyessä pakkasessa putkia....
Niin eli onko mitään vastaavia "piruja" joita vastaan voisi suojautua ennen kovimpia pakkasia vai riittääkö ihan perus talvenedus huollot pitämään MB:n liikkeessä ilman huolia?
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Minulla on ainakin vehkeet pelannut loistavasti kun normaalit huollot on tehnyt ajallaan.

Miinuspuolena mainitsen Mersun lukot, ne kannattaa pitää säännöllisesti öljyttyinä.

C- sarjassa jäätyy talvella ovet kiinni, siis helposti niin ettei aukea voimallakaan.

Eipä heti älyä että yksi tiiviste tai siis lista joka on oven alareunassa liimaa oven niin perkuleen tiukkaan että ei aukea, jos on vettä jäänyt listan väliin, se lista on tyyliä imukuppi tiiviste joka tulee kynnyslistaa vasten kun ovi laitetaan kiinni. Ennemmin luulisi muiden tiivisteiden olevan syypäät oven jäätymiseen.
Lääke tähän on, työnnä sormi listan huulen alle ja vedä sormella listan toiseen päähän lista "auki" Kuulostaa hölmöltä, mutta talven mittaan Ceen omistajat sen huomaavat :D
Avatar
Classic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.09.2004 20:51

Re: Talvi tulee, onko MB valmis?

Viesti Kirjoittaja Classic »

BrFC kirjoitti:Ensimmäistä talveaan viettelee oma MB C180 täällä peräpohjolassa... :roll:
Tuli sellaanen mieleen että onko näissä ollut mitään sellaista "heikkoa lenkkiä" joka kannattaisi putsata/korjata/tehdä jotain?
Vanhassa 405 pökötissä heikkolenkki oli huohotin järjestelmä....aina kun meni pakkaset -20°C niin huohotin putket jäissä ja sitä mukaa öljytikun kautta konehuoneessa.... :evil: kyllä se v...tutti niin perusteellisesti putsailla kevyessä pakkasessa putkia....
Niin eli onko mitään vastaavia "piruja" joita vastaan voisi suojautua ennen kovimpia pakkasia vai riittääkö ihan perus talvenedus huollot pitämään MB:n liikkeessä ilman huolia?

Joo, 405 pökö löytyy minunkin autohistoriasta ja yhden talven jaksoi hatuttaa tuo ainainen huohotinputken jäätyminen. Kyllä siinä mallissa oli niin paljon muutakin jatkuvaa murhetta mm. sähköpuolessa, että taatusti en sitä merkkiä ottaisi vielä tänä päivänäkään.

Seuraan mielenkiinnolla noita talvivinkkejä C-sarjaan, talvikokemusta kun ei ole minullakaan.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ei ole C:ssä talvimurheita, kun käyttää oven lukoissa aseöljyä ja oven tiivisteet käsittelee silikooni sprayllä. Itselläni on lähdössä viides talvi C kanssa ja täytyy sanoa, ettei noin huoletonta talviautoa ole ollut koskaan. 8) No eteneminen tai paremminkin liikkeelle lähtö on ollut joskus hankalaa, :oops: mutta silloinkin on tuossa piha kujalla ollut yli 20 cm lunta. Sitten se menee, jos vaan liikkeelle saa. :lol: Kuulin tuossa eräänä päivänä, kun oli silloin Lapissa ennätys pakkaset niin Ivalossa oli ollut ainut auto joka oli liikkunut paikallisen taksi autoilijan väyrynen. Siinä oli ollut silloin ainoat murheet, kun takapyörän laakerit eivät olleet kestäneet. :wink:
Avatar
BrFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.04.2004 09:49
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja BrFC »

Joo, 405 pökö löytyy minunkin autohistoriasta ja yhden talven jaksoi hatuttaa tuo ainainen huohotinputken jäätyminen. Kyllä siinä mallissa oli niin paljon muutakin jatkuvaa murhetta mm. sähköpuolessa, että taatusti en sitä merkkiä ottaisi vielä tänä päivänäkään.
Jaa, ittellä ei pösöön kanssa talvella ollut noita sähköongelmia - tosin kyllä niistä aina juttua kuulin, mutta säästyin kuitenkin onneksi. No jos nyt kuitenkin takavilkkujen kanssa oli hämminkiä, kun se eräs liitin siellä ei maadoita kunnolla... 8)
Kiva kuulla että C:ssä ei ole ainakaan mitään suurempaa talvivikaa. Pitää nuo oven tiivisteet muistaa kuivata kunnolla ja lukotkin tuli just rasvattua....
:D [/quote]
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

petri.n kirjoitti:Ei ole C:ssä talvimurheita, kun käyttää oven lukoissa aseöljyä ja oven tiivisteet käsittelee silikooni sprayllä.

Silikoni spray :shock: Jos suiku osuu maalipinnalle, ja jos joskus tarvitsee kyseinen kappale maalata, tulee mahdollisen maalaus operaation kanssa ongelmia, ja vaikka ei itse maalaisikaan niin maalarilla kuluu ylimääräisiä työ tunteja ja artisti maksaa :D tai ehkä vakuutus :?: Omaani en uskalla noita sumutella, ainoa mitä uskallan käyttää on silikonipuikko.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Benzo kirjoitti:Omaani en uskalla noita sumutella, ainoa mitä uskallan käyttää on silikonipuikko.
Tai suihketta rättiin ja pyyhitään tiivisteet sillä.

t.
R.
E500 – 211.070
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Roisto kirjoitti:
Benzo kirjoitti:Omaani en uskalla noita sumutella, ainoa mitä uskallan käyttää on silikonipuikko.
Tai suihketta rättiin ja pyyhitään tiivisteet sillä.

t.
R.

Aivan, mutta sen sumunkin kanssa on oltava tarkkana ettei mene maalipinnalle.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Benzo kirjoitti:Aivan, mutta sen sumunkin kanssa on oltava tarkkana ettei mene maalipinnalle.
Jees. Onko tuo puikkosysteemi minkälainen? En ole ennen moiseen törmännyt. Joku huulirasvatöpsän oloinen laitos?

t.
R.
E500 – 211.070
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Kätevä, pienessä pullossa nestemäisenä, ja pullon suulla on vaahtomuovi annostelijana jolla sitä sivellään tiivisteisiin

Niitä on monen merkkisiä tuossa yksi http://www.rengastienautotarvike.fi/tuo ... rttalv.htm
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Ei ole nyky maalaamoille silikooni ongelma. Koska nyky vahoista noin yli 90% sisältää silikoonia. Silti saadaan nekin maalipinnat puhdistettua ja maalattua. Kaikista ikävimpiä on muka puhdistaa maalipinnoista kaiken maailman teflon vahat+ kestopinnoitteet.
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Lukkojen jäätymisestä puheen ollen mikäs se on parasta ainetta tunkea sinne lukkoihin. Joltakin kuulin että lukkosulan hapot syövät lukkoa eli kannattaisi välttää niitä viimeiseen asti? Pitääkö tämä paikkansa? Joku käyttää aseöljyä näköjään, onko se hyvä?
-----------------------------
W201 250D -89
Avatar
BrFC
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: To 08.04.2004 09:49
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja BrFC »

Lukkojen jäätymisestä puheen ollen mikäs se on parasta ainetta tunkea sinne lukkoihin.
Itte oon laittanut pesiin puhtaasti CRC:tä. Sillä on pysynyt lukot kondiksessa....
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Mikkoj kirjoitti:Lukkojen jäätymisestä puheen ollen mikäs se on parasta ainetta tunkea sinne lukkoihin. Joltakin kuulin että lukkosulan hapot syövät lukkoa eli kannattaisi välttää niitä viimeiseen asti? Pitääkö tämä paikkansa? Joku käyttää aseöljyä näköjään, onko se hyvä?

Lukkosula kuivattaa lukkoja, lukkosulan jälkeen kun voitelee voiteluaineella niin lukot tykkää.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

petri.n kirjoitti:Ei ole nyky maalaamoille silikooni ongelma. Koska nyky vahoista noin yli 90% sisältää silikoonia. Silti saadaan nekin maalipinnat puhdistettua ja maalattua. Kaikista ikävimpiä on muka puhdistaa maalipinnoista kaiken maailman teflon vahat+ kestopinnoitteet.

Silikoni on maalaamoissakin ongelma, jos sattuu huono tapaus kohdalle, vahoissa oleva silikoni on eri mittakaavoissa ja eri "muodoissa" kuin jos suihkutat maalipinnalle puhdasta silikonia.
Viimeksi muokannut mc, Pe 19.11.2004 13:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MaQe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ma 07.06.2004 00:40
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MaQe »

Lukkoihin ei kannata laittaa muuta kuin aseöljyä ja jos ovat kovin töhnäiset lukot ja mekanismit, niin purkuun ja pesu sekä voitelu aseöljyllä, niin johan toimii. Silikonia olen varalta käyttänyt Mesessä, aiemmissa merkeissä ei ole tiivisteiden kanssa ollut ongelmia, mutta lukkomekanismit ovat jäätyilleet ilman aseöljyä (ovi ei mm. pysy kiinni jos sen saakin auki).
[img]http://img5.imgspot.com/u/04/311/15/911gt3.gif[/img]
C230K (W202) + muut lelut
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Benzo kirjoitti:
petri.n kirjoitti:Ei ole nyky maalaamoille silikooni ongelma. Koska nyky vahoista noin yli 90% sisältää silikoonia. Silti saadaan nekin maalipinnat puhdistettua ja maalattua. Kaikista ikävimpiä on muka puhdistaa maalipinnoista kaiken maailman teflon vahat+ kestopinnoitteet.

Silikoni on maalaamoissakin ongelma, jos sattuu huono tapaus kohdalle, vahoissa oleva silikoni on eri mittakaavoissa ja eri "muodoissa" kuin jos suihkutat maalipinnalle puhdasta silikonia.

Lisäys: Maalaamojen ainut etu on silikoonin poistossa, verrattuna "kotitalous maalaamoon" uunittamalla härnätä silikoni pikkuhiljaa nousemaan, mutta se on iso töinen homma.
jone2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Ke 01.09.2004 14:33

Viesti Kirjoittaja jone2 »

[quote="MaQe"]Lukkoihin ei kannata laittaa muuta kuin aseöljyä ja jos ovat kovin töhnäiset lukot ja mekanismit, niin purkuun ja pesu sekä voitelu aseöljyllä, niin johan toimii. Silikonia olen varalta käyttänyt Mesessä, aiemmissa merkeissä ei ole tiivisteiden kanssa ollut ongelmia, mutta lukkomekanismit ovat jäätyilleet ilman aseöljyä (ovi ei mm. pysy kiinni jos sen saakin auki).[/quote]

Moi!

Vielä parempaa kuin aseöljy on huoltoasemilla myytävä lukkoöljy, sitä on pienessä vaaleassa muovipullossa, olikohan Eisfrei tai TIP TOP merkki.
Pullo kestää muutaman vuoden ja hinta n 2e.

Tuo aseöljykin jankittuu tuossa -30 C:n huitteilla, nimimerkki pakkasessa Suomi KP.llä ampunut.( tai ainakin yrittänyt..)

t jone
Avatar
Mikkoj
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 241
Liittynyt: Ti 07.09.2004 00:09
Paikkakunta: Tampere / Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Mikkoj »

Ostinpas tuossa sitten puollon CRC aseöljyä 5,50e Tampereella Saulicitystä.. Lukot pelas kuin rasvattu (niinhän ne juuri olikin.. :) )

Siinä näytti olevan pakkasenkestoa -54 C eli pitäs kestää vaikka siperiassakin kävis..
-----------------------------
W201 250D -89
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Hyvä aseÖLJY toimii kauan eikä ole kylmälle arka ,saa airosolipulloon pakattuna jolla on hyvä tunkeuma .
Lukkosula kuivattaa lukot jumiin.

CRC aseöljyä 5,50e,voi olla hyvin saatavilla oleva öljy.
Itse ostin oikein aseliikkeestä,myös urheulualan kaupat myyvät missä on ase osasto.
Viimeksi muokannut nautseri, La 20.11.2004 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mun
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Su 27.06.2004 21:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja mun »

Aseöljylle ääni myös täältä.

Silikonin pitäisi olla kumille elvyttävää ainetta, mutta juuri silikonispraystä on huonoja kokemuksia. Silikonisprayllä käsitellyt raidetangon suojakumit, raidetangon nuppien kumit, jne rikkoutuivat yllättävän nopeasti. Johtuiko tuo kumilaadusta vai kuten epäilen sprayn ponneaineista?
Tämä on kuitenkin täysin mutua joten olisi kiva kuulla jos muilla olisi samanlaisia kokemuksia, vai olenko aivan väärässä.
Vastaa Viestiin