Jampan W124 300D 24v '93

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
da_jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 08.07.2013 03:29
Paikkakunta: Kerava

Jampan W124 300D 24v '93

Viesti Kirjoittaja da_jamppa »

pake1 kirjoitti:Laitappa lankusta kuvia ihmeessä tänne! ja millasta vikaa siinä nyt on, ei varmaan mitään ajoa haittaavaa ku vaikutelmat on hyvät :lol:
Tohon mun edelliseen lankaan tosta 190E:stä tupsahti tämmönen "toive" niin tässä tulee jotain juttua! Hetken mietittyä päätin tehdä uuden langan välttääkseni sekavuutta, pahoittelut jos olisi pitänyt toimia toisin! Kuvien laatu huono ja auto likanen, mutta jotain sentäs. Nyt pikku huoltokin tehty, niin on jotain kerrottavaakin.

Eli asiaan: 190 myyty, ja tilalle hankittu otsikon mukainen vehje, Sedan w124 tuolla 3 litran moniventtiili koneella. moottorityyppi taitaa olla OM606 jos aivan oikein olen ymmärtänyt. Saksantuonti, ei huoltokirjaa ja mittarissa reippaat 550tkm. Matkamittari kylläkin pyörii, ja sisusta on ihmeen nätissä kunnossa noihin lukuihin. Ulkokuori sitten.. heh :D

Kuva
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva

Pintaruostetta en kattopellistä ole löytänyt, mutta kaikkialla muualla sitä on, toisaalla enempi ja toisaalla vähempi. Muovien alle en ole kurkannut (vielä).
Pohjaakaan en ole tarkkaan tutkinut tai lujasti koputellut, mutta löyty sieltä yks reikä. tökin hieman niin tuli kaksi lisää, sitten päätin että parempi tökkiä vasta kun on hitsaamassa niitä umpeen :P
Muita miinuksia:
- Kierroslukumittari ei pyöri
- Vakionopeudensäädin ei toimi
- Öljynpaine mittari näyttää millon mitäkin (vika takuulla anturissa, kait sen käynnistä kuulis jos paineet katoaa kokonaan.. ja kohta pomppaa taas tappiin)

Kuva
Kuva


hyvät puolet sitten, sisustan lisäksi:
- Leimattu marraskuussa, eli marraskuun lopulle ajoaikaa (liekkö ollut tuttu katsastusmies kun pohjan reiät jääny huomaamatta)
- Ei ollu veroja perässä
- kattoluukku toimii
- Tekniikka toimii nätisti! Ei vetele, puolla, kolise tai ujella. Laatikko vaihtaa nätisti ja moottori käy pehmeesti ja pirteästi.
- Mukaan tuli uus pohjamaalissa oleva vasen etulokasuoja, paikallaan oleva kun on kärsiny..

Aiemmin tänään tuli tehtyä vähän huoltoakin.

Kuva
Kuva

Jäähdytin nesteen pakkaskestävyys oli -26, laitoin raakaa jatkoksi niin vähän nousee. Väri oli hyvä.
Ilmansuodatin oli musta, tilalle meni puhtaampi.

Kuva

Moottoriöljyt oli mustat ja notkeat, tilalle Mobil 0-40. Suodatin oli kans vanhan oloinen, nyt on uus. Samalla laitoin uudet o-renkaat siihen pitkään tankoon jolla kiristetään se suodin. Naftasuodin oli kans vanha ku mikä, uutta tilalle. Samalla huomasin pienen vuodon yhdessä letkussa joka menee suotimelta pumpulle.. täytyy hakea uus. Perä ei ollut ASD, joten pääs halvemmalla öljyissä, ja olipa korkea aika vaihtaa.. vetistä ja harmaata jugurttia sieltä tuli :thumbup:
Lootaöljyt oli kirkkaat ja sitä oli oikea määrä, eikä haissu palaneelle.

Eli tämmöstä!

EDIT: Jos jollakulla pyörii ylimääräsenä keskikyynärnoja eteen, mielellään lokeromalli - mutta penkkiin tulevakin käy - laita yyveetä!
ex:
MB W124 300D 24v '93
MB W201 2,6l '88
Avatar
pake1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 377
Liittynyt: Ke 07.03.2012 14:40
Paikkakunta: Rauma

Re: Jampan W124 300D 24v '93

Viesti Kirjoittaja pake1 »

Nonii! Tulihan se sieltä sitten :)

Hienohan tuo on ja ihan kivalla tekniikalla!

Mikä värikoodi mahtaa olla ku ite en ole tuollaista mielestäni koskaan livenä nähnyt, mutta tuosta sitä on taas hyvä lähteä harrastamaan ;)
Nykyinen W210 E300D
(ex)W201 190D 2.0
(ex) W202 C200D
(ex) W124 E200D
(ex) W210 E290 TDT
(ex) W210 E220D
(ex) Volvo 850 T5
Avatar
da_jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 08.07.2013 03:29
Paikkakunta: Kerava

Re: Jampan W124 300D 24v '93

Viesti Kirjoittaja da_jamppa »

Jotain pientä on tullu värkättyä, vaikka enempi on jääny suunnitteluasteelle hommat.. :)

Yksi vuotava polttoaineletku pumpun ja suotimen väliin vaihdettu ehjään. Hinta yllätti positiivisesti, 12e liittimineen marmoritiskiltä. Vaihtaessa tuli vaan katteltua, että vaikka muut letkut ei vuodakkaan, on ne senverta kellertyneitä ja/tai koppuraisia että sais kaikki uusia. Kahtellaan ko motivaatiota löytyy :D tuo mikä tuli vaihettua, oli letkuista helpoin.
Kuva

takalasit tuli tummennettua 35 kalvolla, ja yllättävän hyvin onnistu. Kahteen äijään taiteiltiin erään kauppakeskuksen parkkihallissa. Kuumailma puhaltimen avulla takalasi meni yhestä palasta!
Kuva

Foorumin ostetaan- palstalla huutelu tuotti tulosta, ja löytyi käsinoja. Väri oli just, mutta kuvio eri. Luonnonvalossa sitä ei edes äkkiseltään huomaa, salamavalo tosin paljastaa heti. Eipä tuo minua haittaa - on se niin kiva ajella nyt. Kahessa edellisessä autossa ollu tuo noja, ja kauan sitä kyynärpäällä haki ennenko muisti että tässä sitä ei ole. No nyt on!
Kuva

Auton mukana tulleet talvirenkaat osottautui he***tin liukkaiksi, ja oliko kummakaan ko katto paistopäivää.. loppuvuotta 1997 :thumbup:
Ostin uudet kitkat, nyt pysyy paremmin ojien välissä.

Muuten on menny aika suunnitellessa että milloin pääsis paikkaamaan pohjan ruosteet. Sitten että mitäs noille pintapelleille tekee.. Pitäs myös kerätä rohkeutta irrottaa nuo kylkimuovit että mitä alta löytyy. Etupuskurin muokkauskin pyörii mielessä, foorumia selatessa löyty kun joku oli modannut ilmeisesti väyrysen puskurin alaosan tohon. Olihan se hieno.. :think:
ex:
MB W124 300D 24v '93
MB W201 2,6l '88
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Jampan W124 300D 24v '93

Viesti Kirjoittaja epk »

missä on loput kalvoista :(
Avatar
da_jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ma 08.07.2013 03:29
Paikkakunta: Kerava

Re: Jampan W124 300D 24v '93

Viesti Kirjoittaja da_jamppa »

epk kirjoitti:missä on loput kalvoista :(
Ai että olis etulasitki pitäny tummentaa? En mää harrasta :D harmittaa pois repiä.. Jos tummentas niin toi 35 olis sitäpaitsi liika tummaa, ainaki mun makuun.
ex:
MB W124 300D 24v '93
MB W201 2,6l '88
Vastaa Viestiin