Kyseessä on siis w203 c230 2006 bensafarkku.
Autossa on viime talvesta lähtien ilmennyt satunnaisesti mystinen kylmäkäynnistysongelma. Ongelma on ilmennyt yli 15 asteen pakkasessa käynnistettäessä ja ainoastaan silloin kun auto on ollut noin 2 tuntia lohkolämmittimen päässä. Eli startatessa auto lähtee käyntiin, mutta alkaa välittömästi täristää ja joskus sammuu kun kierrokset jäävät max. 400-500 kierroksen paikkeille. Samalla syttyy kaikki mahdolliset (vika)valot näytölle ja ilmoittaa battery alternator, kun kone ei käy kunnolla. Ilman lohkolämmitystä kylmäkäynnistysongelmaa ei ole ilmennyt, vaan "ryyppy" toimii normaalisti (voi olla myös sattumaa). Vikaa etsittiin merkkiliikkeessä testerillä mitään vikamuistista kuitenkaan löytymättä. Myöskään moottorin vikavalo ei jää vikailmoitusten jälkeen palamaan. Ongelmaan on joskus auttanut se, että heti käynnistyksen jälkeen koneelle antaa hetken reilusti kaasua, jolloin kone ottaa kierroksi ja moottorin toiminta on tämän jälkeen normaali ilman vikailmoituksia. Pienessä pakkasessa tai lämpimämmällä ongelmaa ei ilmene, oli auto sitten piuhan päässä tai ei. Akku on uusi.
Onko kellään kokemusta vastaavasta ja mistä ratkaisua ongelmaan voisi etsiä?
Mystinen kylmäkäynnistysongelma w203
Re: Mystinen kylmäkäynnistysongelma w203
Hei
Omassa c 200 k juuri sama vika.. sain vinkkiä laturin hiilistä täältä foorumilta ja tilattu aika korjaamolle
*Re: W203 battery/alternator herja
Itselläni tuota herjaa aiheutti laturin hiilet!
Ne vaihtamalla poistui tuo herja.
Auto sytytteli tuota aina kun kierrokset nousi korkeammiksi, matalilla kierroksilla latasi vielä mutta korkeilla kierroksilla
kaiketi hiilet eivät ottaneet enään kiinni.*
Omassa c 200 k juuri sama vika.. sain vinkkiä laturin hiilistä täältä foorumilta ja tilattu aika korjaamolle
*Re: W203 battery/alternator herja
Itselläni tuota herjaa aiheutti laturin hiilet!
Ne vaihtamalla poistui tuo herja.
Auto sytytteli tuota aina kun kierrokset nousi korkeammiksi, matalilla kierroksilla latasi vielä mutta korkeilla kierroksilla
kaiketi hiilet eivät ottaneet enään kiinni.*
Re: Mystinen kylmäkäynnistysongelma w203
Kiitos vinkistä. Täytyy tuo laturipuoli tarkistaa. Mulla tuo ongelma lienee päinvastainen eli kierrokset jää startatessa joskus alle tyhjäkäynnin, jolloin täristää ja antaa tuon vikailmoituksen satunnaisesti piuhan päästä. Voisikohan olla, kun on jälkiasennettu lohkolämppäri, että joku anturi luulee koneen olevan lämmin, vaikka ei missään tapauksessa ole ja näin ollen antaa liian vähän bensaa tai ilmaa ja käy siksi tosi huonosti..?
Viimeksi muokannut kt10405, Ti 21.01.2014 11:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mystinen kylmäkäynnistysongelma w203
Moi,
samanlainen ongelma, samanlaisella moottorilla varustetussa vm 07. Ongelma on lisäksi, että lähtee yhtä huonosti käymään lohkolämmittimen päästä taikka ilman lämmitystä. Autoon vaihdetu termostaatti jonka jälkeen ongelmat alkoivat. Vaiva tulee esille vasta kun auto seisonut vähintään 8 tuntia kylmässä.
Missä sijaisee anturi joka mittaa / tunnistaa moottorin lämpötilaa ns. kylmäkäynnistyksessä?
samanlainen ongelma, samanlaisella moottorilla varustetussa vm 07. Ongelma on lisäksi, että lähtee yhtä huonosti käymään lohkolämmittimen päästä taikka ilman lämmitystä. Autoon vaihdetu termostaatti jonka jälkeen ongelmat alkoivat. Vaiva tulee esille vasta kun auto seisonut vähintään 8 tuntia kylmässä.
Missä sijaisee anturi joka mittaa / tunnistaa moottorin lämpötilaa ns. kylmäkäynnistyksessä?
Re: Mystinen kylmäkäynnistysongelma w203
Ei tietoa missä päin, niitä lienee useita..
Tänään jatkui testailu. Auto piuhan päässä noin 1,5 tuntia ja pakkasta -17. Lähti normaalisti käyntiin ilman että piti kaasua polkea eikä antanut virheilmoituksia. Ainut mikä ihmetytti oli se että kierrokset jäi heijaamaan noin 10 sekunniksi 1000 ja 1500 välille. Voisiko tästä päätellä jotain? Onko muilla ollut vastaavaa?
Tänään jatkui testailu. Auto piuhan päässä noin 1,5 tuntia ja pakkasta -17. Lähti normaalisti käyntiin ilman että piti kaasua polkea eikä antanut virheilmoituksia. Ainut mikä ihmetytti oli se että kierrokset jäi heijaamaan noin 10 sekunniksi 1000 ja 1500 välille. Voisiko tästä päätellä jotain? Onko muilla ollut vastaavaa?