Terve!
Ensin kävi pari kertaa niin että aamulla lähtiessä lämmityslaitteen puhallin toimi mutta illalla käynnistäessä se oli mykkä. Viikon toimi ilman ongelmia kunnes pakkasten saapuessa pimeni kokonaan.
Mittailin voltteja ja totesin että puhallinmoottori saa virtaa ja toimii kun sille antaa maata ohittaen esivastuksen.
Päätin vaihtaa esivastuksen. Päätin ostaa tämän yksinkertaisen osan Motonetistä, kun sitä ei ihan jokaisessa kaupassa ollut hyllyssä ja Merteilillä se maksaa lähes 200 euroa.
Nyt puhaltaa, vaan puhaltaakin koko ajan, myös ilman sytytysvirtaa tai koko avainta lukossa. Eli tyypillinen oire kun juurikin esivastus on hajalla. Säätöpaneelin puhallusnopeuden valitsimisella ei ole mitään vaikutusta, oli sytytysvirtaa tai ei tai auto käy tai ei. Rest-nappia painamalla puhaltaa kovempaa, millään muulla ei ole vaikutusta.
Säätöpaneelin muut toiminnot pelaavat normaalisti.
Olisiko tuo Motonetin myymä esivastus (valmistaja/valmistuttaja Topran) susi tai muuten vain sopimaton? Tähän malliin sopivaksi merkattu ja käy paikalleen kuten pitää. Virtajohto tosin oli liian lyhyt.
Vai onko muita vikaehdotuksia? Kuten vaikka säätöpaneeli, vaikkei siltä vaikutakaan.
W208 puhallinongelmia ja Motonetin esivastus
W208 puhallinongelmia ja Motonetin esivastus
w208 CLK 320
Re: W208 puhallinongelmia ja Motonetin esivastus
Tilanne on sama, mutta tarkennusta edelliseen:
-Puhallin pyörii itsekseen täyden tehon sijaan hiljaisella nopeudella, arviolta kakkosteholla. Rest-painikkeella hieman kovempaa, sanotaan nelosteholla.
-Säätöpaneeli toimii muuten, mutta valot eivät syty yhdessä ajovalojen kanssa vaan ainoastaan kun painaa Rest-painiketta.
-EC-nappi ei toimi tai ainakaan valo ei syty tai muutakaan tapahdu. Valo kyllä vilkahtaa hetkeksi, kun painaa Rest-painikkeen pois päältä.
-Säätöpaneelin takana olevaa liitintä hipaisemalla puhallin puhaltaa joko hieman kovempaa tai ihan täydellä teholla. Kun säätöpaneeli on kokonaan irti, puhaltaa täydellä teholla.
-Lämmönsäätö toimii mielestäni kuten pitää.
Otin säätöpaneelin irti ja sisätiloihin. Lämmitin sitä, aukaisin, tutkin silmämääräisesti juotokset (ei niitä silmällä toki näe) enkä huomannut huonoja. Suihkin eletroniikan putsausspreitä, puhalsin paineilmalla, lämmitin hiustenkuivaajalla ja laitoin takaisin kasaan. Ei vaikutusta mihinkään.'
Voiko tämä topran-esivastus olla kaiken takana vai pitääkö jo ruveta etsimään kolvia tai mielummin toimivaa säätöpaneelia?
-Puhallin pyörii itsekseen täyden tehon sijaan hiljaisella nopeudella, arviolta kakkosteholla. Rest-painikkeella hieman kovempaa, sanotaan nelosteholla.
-Säätöpaneeli toimii muuten, mutta valot eivät syty yhdessä ajovalojen kanssa vaan ainoastaan kun painaa Rest-painiketta.
-EC-nappi ei toimi tai ainakaan valo ei syty tai muutakaan tapahdu. Valo kyllä vilkahtaa hetkeksi, kun painaa Rest-painikkeen pois päältä.
-Säätöpaneelin takana olevaa liitintä hipaisemalla puhallin puhaltaa joko hieman kovempaa tai ihan täydellä teholla. Kun säätöpaneeli on kokonaan irti, puhaltaa täydellä teholla.
-Lämmönsäätö toimii mielestäni kuten pitää.
Otin säätöpaneelin irti ja sisätiloihin. Lämmitin sitä, aukaisin, tutkin silmämääräisesti juotokset (ei niitä silmällä toki näe) enkä huomannut huonoja. Suihkin eletroniikan putsausspreitä, puhalsin paineilmalla, lämmitin hiustenkuivaajalla ja laitoin takaisin kasaan. Ei vaikutusta mihinkään.'
Voiko tämä topran-esivastus olla kaiken takana vai pitääkö jo ruveta etsimään kolvia tai mielummin toimivaa säätöpaneelia?
w208 CLK 320
Re: W208 puhallinongelmia ja Motonetin esivastus
Jatkanpa vielä monologiani.
Vein Motonetin esivastuksen takaisin ja ostin KL-Varaosista toisen. Nyt puhallin ei pyöri itsekseen, mutta eipä pyöri muutenkaan, edes auto käynnissä, paitsi Rest-painiketta painamalla hyvin hiljaa.
Rest-toiminnolla tuo tietysti saa virtaa sytytysvirran ohitse eli se voisi mielestäni tarkoittaa että varsinainen virran- tai jonkun muun saanti puhaltimen nopeussäädölle ja puhallinmoottorille voi olla häiriintynyt?
Puhallin pitää mietoa sirinää, mutta viittaako se vian alkuperään vai johtuuko pakkasesta ja siitä että puhaltimen kansi ja muut suojamuovit ovat irti?
Vein Motonetin esivastuksen takaisin ja ostin KL-Varaosista toisen. Nyt puhallin ei pyöri itsekseen, mutta eipä pyöri muutenkaan, edes auto käynnissä, paitsi Rest-painiketta painamalla hyvin hiljaa.
Rest-toiminnolla tuo tietysti saa virtaa sytytysvirran ohitse eli se voisi mielestäni tarkoittaa että varsinainen virran- tai jonkun muun saanti puhaltimen nopeussäädölle ja puhallinmoottorille voi olla häiriintynyt?
Puhallin pitää mietoa sirinää, mutta viittaako se vian alkuperään vai johtuuko pakkasesta ja siitä että puhaltimen kansi ja muut suojamuovit ovat irti?
w208 CLK 320
Re: W208 puhallinongelmia ja Motonetin esivastus
Säätöpaneelin vaihtokaan ei auttanut joten tutkin sulakerasiaa vielä uudelleen ja siellä johto oli hieman löysällä eli loppujen lopuksi tämä oli ilmainen korjaus. Nyt toimii!
w208 CLK 320