W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Pitempään jo oikutellut tuo sammuminen.
Kaikki muuta alipaineella toimivat vimpaimet toimii, mutta tuo juonii.
Ostin uuden kalvon ja lueskelin palstoilta ohjeita - millä ihmeellä väki on saanu sen takimmaisen pultin pois?
Siinä sammuttimen vieressä on joku pyöreä mutikka, jonka reunan alla se pultti luuraa.

Tietääkö joku, että mikä se mutikka on ja uskaltaako sen irrottaa siitä. Iso mutterijunttura siinä mutikan alla olis.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja Nozki »

kvaan kirjoitti:Pitempään jo oikutellut tuo sammuminen.
Kaikki muuta alipaineella toimivat vimpaimet toimii, mutta tuo juonii.
Ostin uuden kalvon ja lueskelin palstoilta ohjeita - millä ihmeellä väki on saanu sen takimmaisen pultin pois?
Siinä sammuttimen vieressä on joku pyöreä mutikka, jonka reunan alla se pultti luuraa.

Tietääkö joku, että mikä se mutikka on ja uskaltaako sen irrottaa siitä. Iso mutterijunttura siinä mutikan alla olis.
Heps, kuulostaa tutulta...

Mulle ei lopultakaan ole selvinnyt, mikä se möykky on siinä päällä. Enkä tiedä, miten se irtoaisi. Olen kyllä yrittänyt kertaalleen, mutta en onnistunut. Ymmärtääkseni turbomalleissa vastaavassa kohdassa oleva pömpeli lisää polttoaineen syöttöä, kun ahtopaine nousee, mutta mitä sillä näissä vapareissa tehdään, niin en vaan tiedä, vaikka sitä täällä oikein olen joskus yrittänyt kyselläkin. Tämä siis:
Kuva

Anyways, itse sain sen vaihdettua kyllä lopulta ihan vain tavallisella lenkkiavaimella. Mutta se edellytti, että lenkkipäästä piti jonkin verran ottaa pois rälläkän kanssa - siis ohentaa sitä niin, että mahtui ruuviin kiinni, kun ruuvi on niin lähellä sammuttimen runkoa. Ja hommahan oli todella raivostuttavan hankalaa ja hidasta, mutta mahdollista.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Ton kuvan taisin nähdäkkin, kun lueskelin aiheeseen liittyvää tarinaa.
Pittääpä tuhota yks 10 millin lenkkiavain ja kokeilla.
Miten sen kalvon tapin saa paikalleen siellä pumpun sisuksissa?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kuvassa oleva isompi "pömpeli" on ns. alppiruuvi joka pienentää syöttömäärää kun autolla ajetaan korkeissa ilmanaloissa. Eli estää moottoria savuttamasta kun ilma on ohutta.
Sen alla on 24mm mutteri josta vääntämällä "alppiruuvi" lähtee irti. Mutteri jää pumppuun kiinni ja alppiruuvissa on kierre.

Alppiruuvin keskellä olevan sinetin alla on säätöruuvi joka kannattaa avata kokonaan. Näin saa koneeseen muutaman lisähevosen ilman syöttöruuvin pyörittelyä.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja kvaan »

No nih, löytyyhän sitä tietova!

Meneekä siitä alppiruuvin pömpelistä joku tanko sinne pumpun sisälle?

Eli onko joku asia huomioitava, kun sen nappaa siitä irti?

Ja imusarjaa ei kait tarvii irrotella tuossa vaiheessa?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3990
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Aina sitä oppii uutta. Että alppiruuvi... Kiitoksia tiedosta, tämä oli mielenkiintoista infoa! :thumbup:


En muista, miten sen vivun sai pumpun sisään oikeaan kohtaan, mutta muistelen, ettei sen kanssa ollut mitään haastetta. Eli se meni nähtävästi omalle paikalleen helposti tai sitten oli ainakin helposti nähtävissä, miten se sinne pitää laittaa, jotta menee kunnolla paikalleen.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Alppiruuvista ei mene mitään tankoa pumpun sisälle vaan pumpusta kurkkii tapin pää jota tuo alppiruuvi painaa.

Sammutinkalvon asennuksessa pitää olla täysin varma että "koukku" menee paikoilleen. Muuten voi tulla romua kun siinä on mahdollisuus jumittaa elementtien säätötanko.
Helppo kokeilla kun letkun pätkällä imasee niin sammutinvipu pitää liikkua alas kun kalvolla on alipaine/ imu.
Ja vastaavasti vivun tulee nousta ylös kun alipaine vapautetaan.
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Perskuta.
Nythän se homma tuntuu suorastaan helpolta :P
Tähellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: To 28.06.2012 23:06
Paikkakunta: Lahti

Re: W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja Tähellinen »

onko tuossa 200D w124 sama tuo alppiruuvi
-ex W124 300TE -91
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja dealer »

On, jos sellainen pumpussa on.
wiimax.fi
Tähellinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: To 28.06.2012 23:06
Paikkakunta: Lahti

Re: W 124 250 D sammutimen kalvon vaihto haaste

Viesti Kirjoittaja Tähellinen »

ja kokonaan auki niin saa vähän lisää ruutia
-ex W124 300TE -91
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
Vastaa Viestiin