3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
iizah
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 08.02.2014 18:00

3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja iizah »

Mersun OM642 konetta eli 320 / 350 / 280 jne CDI V6 on monessa mallissa. http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM642" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuinka kestävä se on, mitä tyyppivikoja jne? Etenkin kiinnostaa Vianossa ja Vitossa olevat versiot, mutta myös kokemukset muista malleista.
ChiquitaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: La 16.06.2007 16:45

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja ChiquitaT »

1) lastutettuna pyrkii oikomaan oikeaa nilkkaa..
2) imusarjan läppämoottorin rikkoontuminen ko sähkötoimilaite on turbon alla ja turbon tiputtaessa öljyä sen päälle ajan oloon toimilaite likaantuu ja vikaantuu (ja moottorin ohjaus tiputtaa osatehoille vikatilaan). voi ennakkohuotaa Yllätys estettävissä. Vinkkejä molemmilla foorumeille.
3) öljyn jäähdyttimen o-rengasvuoto moottorin takaosassa turbon alla. siihen myös löytyy tietoa haulla. "parin euron tiiviste" aiheuttaa 9 - 10h työtä osaavassa korjaamossa + yläkerran tiivistevaihdot. Tämä pitää sitten pureskella jos kohdalle sattuu.
Itsellä takana n +100tkm, keskikulutuksella 6,9 l/100 km
totali 230 tkm. Öljyä ei pala.
Itsellä käyttöautossa w209-korissa.
Mukava moottori. Voimansiirto tuntuisi olevan mitoitettu oikein.
Pettymyksiä on ollut vain hehkutulpan vaihdatus väärässä korjaamossa, joka on sitten oma juttunsa ja voi sattua mille tahansa CDI-lle.
iizah
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: La 08.02.2014 18:00

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja iizah »

Kiitos ChiquitaT. Muita kokemuksia?
lkosso
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.05.2009 13:36
Paikkakunta: Espoo

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja lkosso »

Farkkueemelissä aivan loistava moottori 7G-Tronicin kanssa. Vaunu kulkee iloisesti vakiotehoilla perässä ja ei ongelmia toistaiseksi. Hehkut vaihdettu uusiin ja hehkurele, seuraavaksi hihnankiristin ja rullat kunhan ehtii. Uusittu turbolle menevä tiiviste ja pidetty siten vuodot kurissa ettei läppämoottorille valu. Ei ole pieniruokaisin kone, mutta toimiva kapine, takana 230 tkm ja edessä ...paljon! Ilmanputsarit vaihdettava kerran vuoteen tai jos paljon ajoa, miksei useamminkin...menee äkkiä törkyiseksi.
EQB 300 4-matic -23
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja illinois »

Jos pysytään koneessa , niin jos ajelet paljon maantie ajoja ja pitkää matkaa niin kulutus on kohtuullinen voimavaroihin nähden.
Nätisti ajellen pääse alle 7,0 ltr/100 km. Jos taas paljon kaupunki ajoa ja kylmäkäynnistyksiä/lyhyitä pyrähdyksiä niin kulutus nousee automaatin kanssa äkkiä
lähemmäs ja ylikin 9,0 litran. Pari hehkutulppaa mennyt ja ne ilmanputsarit on aika hankala (ei toki mahdoton) vaihtaa. Niitä saa vaihdella 15-20 tkm välein jos haluaa
pitää priimakunnossa ja hengityksen auki.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
PKoo73
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 24.02.2021 19:47

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja PKoo73 »

Itellä hajosi ko. moottori joka oli ajettu 274 000 km. Auto oli tuontiauto Virosta jolla ehdin ajaa viikon!
Onko nämä näin paskoja koneita?!
Pakkasta oli -23 astetta ja auto hyytyi n. 200-300 metrin ajon jälkeeen eikä enää startannut. Korjaamo sanoi että kampiakseli ei liiku mihinkään ja moottori on jumissa.
Öljypumppuun tuli ehkä vika, koska todennäköinen vika oli että moottori ei saanut öljyä!
Vaihtokone Englannista maksaa rahdin kanssa n. 2500 €.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6267
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Millaset 'öljyt' siellä koneessa mahtoi heimoveljien toimesta olla?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Oliko alkujaan myyty viroon vai haettu sinne saksasta käytettynä?
Työkavereina virolaisia jotka sanovat noin tapahtuvan jonkin verran. Jokaisessa maassa kun ottaa 100tkm välistä pois niin suomessa on loppukäyttäjällä mahdollisesti heikossa kunnossa oleva velalla ostettu auto.

Ei tuon moottorin pitäisi noilla kilometreillä hajota jos on huollettu.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

PKoo73 kirjoitti: Ke 24.02.2021 19:52 Itellä hajosi ko. moottori joka oli ajettu 274 000 km. Auto oli tuontiauto Virosta jolla ehdin ajaa viikon!
Onko nämä näin paskoja koneita?!
Pakkasta oli -23 astetta ja auto hyytyi n. 200-300 metrin ajon jälkeeen eikä enää startannut. Korjaamo sanoi että kampiakseli ei liiku mihinkään ja moottori on jumissa.
Öljypumppuun tuli ehkä vika, koska todennäköinen vika oli että moottori ei saanut öljyä!
Vaihtokone Englannista maksaa rahdin kanssa n. 2500 €.
Älä osta UK:sta mitään konetta. Jos ei ole heti rikki niin kohta on kun niillä on maaninen tarve purkaa kaikki irtonainen kokonaisista moottoreista.

Saksasta tai Itävallasta ainoastaan.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

PKoo73 kirjoitti: Ke 24.02.2021 19:52 Itellä hajosi ko. moottori joka oli ajettu 274 000 km. Auto oli tuontiauto Virosta jolla ehdin ajaa viikon!
Onko nämä näin paskoja koneita?!
Pakkasta oli -23 astetta ja auto hyytyi n. 200-300 metrin ajon jälkeeen eikä enää startannut. Korjaamo sanoi että kampiakseli ei liiku mihinkään ja moottori on jumissa.
Öljypumppuun tuli ehkä vika, koska todennäköinen vika oli että moottori ei saanut öljyä!
Vaihtokone Englannista maksaa rahdin kanssa n. 2500 €.
Kaipa se on tutkitu,
mutta onhan se konen varmasti mikä on jumissa eikä joku sen apulaiteista tai turbin/vaihteisto
taas kerran
(yllätävän monesti on paljastuntun että on tuomittu koneneen
olevan jumissa kun ihan muuta on jumissa)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Nurmituomas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 494
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Nurmituomas »

eiköhän tuo viron auton ongelma ole jo havaittu aiemmin ja tehty joku hakkikorjaus tai laitettu jotain peräöljyä koneeseen että saatu myytyä
W212 E350cdi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Virosta tuoduissa oli ennen usein vastukset airbagien tilalla, kiireisimmät tehty karvap*rseliitoksilla.
Tuli kyllä sellainen kauhu sieltä suunnasta tulevia autoja kohtaan, että ei koskaan.

Asiaan; eihän noita juuri tuollaisilla kilometreillä ole hajonnut, joillain ajettu melkein kolme kertaa tuo matka avaamatta.
Toisaalta taas ne muutamat mitä tiedän hajonneen on juurikin menneet jumiin, kampiakselin laakeriliuskat päällekkäin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2718
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kolariautoja ylimaalattu eri väriin ja sitten myyntiin. Näitä olen nähnyt. Samoin ainakin kahdesta autosta kasatun X6:n . Voi sieltä hyviäkin löytää.. Kaveri kerran kävi siellä autokaupassa. Mittarilukema oli kahdessa autossa pienempi kuin öljynvaihto tarrassa. Vaihtoi kauppaa.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jos joskus matakilette autoja tutkimassa LV tai PL
niin viron tarjonta on niihin verrattuna kuin tehtaan jäljiltä...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
515cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: La 29.09.2018 07:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: 3.0 CDI V6 koneen kestävyys / tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja 515cdi »

Toi Itämeri on siitä hauska väli kulkea, että sillä välillä häviää äijältä muisti ja autosta kilsat :lol: :lol:
616cdi
ML320
Vastaa Viestiin