ässän pikkurojekti.
ässän pikkurojekti.
elikkäs tämä meikäläisen käyttöauto, w140 koppanen ässä 3,5 litran om603 koneella.
alitetaan nyt siitä, että tämähän on kokolailla vaan toiminut tämän pari vuotta, minkä tällä nyt olen ajellut. nyt viimeaikoina alko tulla esiin muutama pikku vika. ensimmäinen on ABS vika ja toinen on ruoste. absivikaa eilen tutkin ja tutkin. etuantureissa ei näyttänyt olevan mitään liittimiä ensinkään, jotenka se hankaloitti jossain määrin vian hakua. piuhat meni edessä anturilta suoraan matolaatikkoon, taikka miksikä tota nyt kutsuisi. ecu? joku sähkölaatikko kuitenkin. purkasin johtosarjan teipit, että pääsee seuraan absiantureiden piuhoja, mutta liittimiä vaan ei löytynyt. sinne ne meni suoraan "aivoihin". no, kylmästi vaan johdot poikki, että pääsee mittaan arvoja. etu anturit antoi molemmat arvoksi n. 1k ohmi, eli il eisesti kunnossa. sitten takapäätä tutkiin. siellä olikin fiksummin tehtynä, kun takapenkin alta löytyi liittimet. siitä olikin helppo mitata ja lopulta todeta, että oikean takapyörän anturi, taikka sen johto oli sökö. pätkäsin vielä anturin johdon n. 5 cm ennen anturia, että voin mitata oliko vika johdossa vai anturissa. edelleen mittari näyttää, että vastus ääretön, yhteys poikki siis. no, ei mitään. uutta anturia metsästään. kaupassa uus maksaa yli 200ekee. ei kiitos. foorumilta kyselyä ja äkkiähän sellanen löyty. Timo N tarjosi apuaan lähes ilmaiseksi kaupan hintoihin nähden. pikkurahalla sain ehjän anturin. sitten vaan asentaan. eihän se taaskaan mennyt nii ku elokuvissa. vanha anturin pultti oli niin äärijumissa, että vaikka kuusiokolo avaimen hakkas vasaralla pohjaan ja siitä alkoi vääntään, niin muljashan se. seuraavaksi sitten taltalla pultin kannasta vasaralla "pyöräyttään" paskaa pulttia. eihän se ala kääntyyn, lastua vaan meinaa irrota. normaalisti tuo keino toimii varsin hyvin. no, sitten hakkaa sin e t30 torksin ja toivon, että lähtee. ei lähde, muljaa taas. sitten menee hermot ja paukutan avaimen vasaralla sinne pultin kantaa ja annan vähän sähköliimaa. valliuksen kone tinaa avaimen ja pultin yhdeksi puuksi. johan lähtee pultti aukeen. sitten vaan repiin vanhaa paskaa anturia irtiä. no eihän sekään tietenkään lähde. talttaa sit vaan anturin väliin. sinnehän se uppoaa ja anturi tuntuu alkavan irrota. no eipä sekään irronnut, vaan halkes kahtia. kanta irtos, mutta anturi jäi paikoilleen. tästähän se vasta työmaa alkoikin. no, toholla vaan tuhannen kuumaksi koko anturi ja kaikki siitä ympäriltä. lopulta kun tarpeenksi lämmitti, niin anturin muovit antoi periksi ja anturi lähti irti. sit sen jälkeen pitikin siistiä anturin reika, eli se paikka, mihin anturi tulee. nythän siellä oli sulanutta muovia ja ruostetta yms. pikkusen vingulla puhistusta, niin johan uus anturi kävi paikalleen. sit johdot kiinni ja testaan. virta päälle, hehkutus... toivotaa parasta.. käymää ja kas! abs, ets valot sammui. hienoa! vika korjattu.seuraavaksi ruosteiden kimppuun.
auto oli ruosteeton, kun sen ostin ja toimi suurin piirtein toivotulla tavalla kaikin puolin. nyt kuitenkin, kun 4kk sitten menetin ajokorttini ja auto seisoi enimmäkseen, mitä nyt muija sillä ajeli sillon tällön, niin tässä ajassa, taikka ainakain tämän kuluneen ajan jälkeen, kun sain taas kortin ja ajelin enemmänkin tällä autolla, niin huomasin, että tässähän alkaa oleen oranssia väriä lokarin kaarissa. eli ruoste päässyt vaivaamaan. eihä siinä muu auttanut, kun alkaa korjaan vikoja. rälläkkä laulaan jne.
tänään sain siis nuo lokarin kaaret rälläköityä ruosteesta. jotakin ihme sikamassaa sinne oli tuupattu, en tiedä miksi. kai se oli olevinaan kittiä tms. no ruosteet lähti ja sen jälkeen pistin vielä piilteeman ruosteen muuntajaa, että viimisetkin huokosissa olevat ruosteet lakkaa mätännyttämästä ehjää peltiä. tähän se tällä kertaa jäi. huomenna jatkuu.
kuviakin on aika paljon, mutta kun olen tässä pajalla ja kuvat on luurissa, niin en pääse niitä nyt tähän hätää laitteleen. laitan kyllä jahka kerkiän.
alitetaan nyt siitä, että tämähän on kokolailla vaan toiminut tämän pari vuotta, minkä tällä nyt olen ajellut. nyt viimeaikoina alko tulla esiin muutama pikku vika. ensimmäinen on ABS vika ja toinen on ruoste. absivikaa eilen tutkin ja tutkin. etuantureissa ei näyttänyt olevan mitään liittimiä ensinkään, jotenka se hankaloitti jossain määrin vian hakua. piuhat meni edessä anturilta suoraan matolaatikkoon, taikka miksikä tota nyt kutsuisi. ecu? joku sähkölaatikko kuitenkin. purkasin johtosarjan teipit, että pääsee seuraan absiantureiden piuhoja, mutta liittimiä vaan ei löytynyt. sinne ne meni suoraan "aivoihin". no, kylmästi vaan johdot poikki, että pääsee mittaan arvoja. etu anturit antoi molemmat arvoksi n. 1k ohmi, eli il eisesti kunnossa. sitten takapäätä tutkiin. siellä olikin fiksummin tehtynä, kun takapenkin alta löytyi liittimet. siitä olikin helppo mitata ja lopulta todeta, että oikean takapyörän anturi, taikka sen johto oli sökö. pätkäsin vielä anturin johdon n. 5 cm ennen anturia, että voin mitata oliko vika johdossa vai anturissa. edelleen mittari näyttää, että vastus ääretön, yhteys poikki siis. no, ei mitään. uutta anturia metsästään. kaupassa uus maksaa yli 200ekee. ei kiitos. foorumilta kyselyä ja äkkiähän sellanen löyty. Timo N tarjosi apuaan lähes ilmaiseksi kaupan hintoihin nähden. pikkurahalla sain ehjän anturin. sitten vaan asentaan. eihän se taaskaan mennyt nii ku elokuvissa. vanha anturin pultti oli niin äärijumissa, että vaikka kuusiokolo avaimen hakkas vasaralla pohjaan ja siitä alkoi vääntään, niin muljashan se. seuraavaksi sitten taltalla pultin kannasta vasaralla "pyöräyttään" paskaa pulttia. eihän se ala kääntyyn, lastua vaan meinaa irrota. normaalisti tuo keino toimii varsin hyvin. no, sitten hakkaa sin e t30 torksin ja toivon, että lähtee. ei lähde, muljaa taas. sitten menee hermot ja paukutan avaimen vasaralla sinne pultin kantaa ja annan vähän sähköliimaa. valliuksen kone tinaa avaimen ja pultin yhdeksi puuksi. johan lähtee pultti aukeen. sitten vaan repiin vanhaa paskaa anturia irtiä. no eihän sekään tietenkään lähde. talttaa sit vaan anturin väliin. sinnehän se uppoaa ja anturi tuntuu alkavan irrota. no eipä sekään irronnut, vaan halkes kahtia. kanta irtos, mutta anturi jäi paikoilleen. tästähän se vasta työmaa alkoikin. no, toholla vaan tuhannen kuumaksi koko anturi ja kaikki siitä ympäriltä. lopulta kun tarpeenksi lämmitti, niin anturin muovit antoi periksi ja anturi lähti irti. sit sen jälkeen pitikin siistiä anturin reika, eli se paikka, mihin anturi tulee. nythän siellä oli sulanutta muovia ja ruostetta yms. pikkusen vingulla puhistusta, niin johan uus anturi kävi paikalleen. sit johdot kiinni ja testaan. virta päälle, hehkutus... toivotaa parasta.. käymää ja kas! abs, ets valot sammui. hienoa! vika korjattu.seuraavaksi ruosteiden kimppuun.
auto oli ruosteeton, kun sen ostin ja toimi suurin piirtein toivotulla tavalla kaikin puolin. nyt kuitenkin, kun 4kk sitten menetin ajokorttini ja auto seisoi enimmäkseen, mitä nyt muija sillä ajeli sillon tällön, niin tässä ajassa, taikka ainakain tämän kuluneen ajan jälkeen, kun sain taas kortin ja ajelin enemmänkin tällä autolla, niin huomasin, että tässähän alkaa oleen oranssia väriä lokarin kaarissa. eli ruoste päässyt vaivaamaan. eihä siinä muu auttanut, kun alkaa korjaan vikoja. rälläkkä laulaan jne.
tänään sain siis nuo lokarin kaaret rälläköityä ruosteesta. jotakin ihme sikamassaa sinne oli tuupattu, en tiedä miksi. kai se oli olevinaan kittiä tms. no ruosteet lähti ja sen jälkeen pistin vielä piilteeman ruosteen muuntajaa, että viimisetkin huokosissa olevat ruosteet lakkaa mätännyttämästä ehjää peltiä. tähän se tällä kertaa jäi. huomenna jatkuu.
kuviakin on aika paljon, mutta kun olen tässä pajalla ja kuvat on luurissa, niin en pääse niitä nyt tähän hätää laitteleen. laitan kyllä jahka kerkiän.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: ässän pikkurojekti.
onkos foorumilla päteviä maalareita? tarvis vähän vinkkejä mahdollisimman vähän erottuvaan sumuraja maalaukseen. onko ylipäätään mahdollista maalata esim. lokarista vaa osa sillain, ettei siihen jää näkyvää rajaa uuden ja vanhan maali rajapintaan?
kun tässä on näistä lokareita vaan tuo kaariosa korroosion vaivaamaa, niin riittäis, kun maalais n.1cm tuosta kaaresta ylöspäin. ja muutenkin takalokarit jatkuu yhtenä osana kattoon saakka, niin johonkin se sumuraja on tehtävä. kuinkas tuo parhaiten hoidetaan?
kun tässä on näistä lokareita vaan tuo kaariosa korroosion vaivaamaa, niin riittäis, kun maalais n.1cm tuosta kaaresta ylöspäin. ja muutenkin takalokarit jatkuu yhtenä osana kattoon saakka, niin johonkin se sumuraja on tehtävä. kuinkas tuo parhaiten hoidetaan?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: ässän pikkurojekti.
En ole maalari. mutta eikös tuon sumurajan saa vesihionnalla/myllyttämällä pois?
MB 220CDI C -07
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
MB 300CE-24 -92
MB 300D -79
Re: ässän pikkurojekti.
sillainhan se kait on tehtävä. en oo ainakaan aikasemmin onnistunu kokonaan hävittään sitä rajaa. sileen siitä rajasta saa, ettei käteen tunnu mitään pykäliä tms, mutta kyllä siinä vaan raja näkyy yleensä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: ässän pikkurojekti.
Siihen sumurajaan poistamiseen löytyy myös spraytavarana semmosta suihkette joka (sulattaa?) sen uuden ja vanhan lakan yhteneväiseksi, en muista nimeä mutta kannattaa kysäistä maalikaupasta. Mutta eikös sen sumurajan saisi melkein myllättyä pois? Ekana vaikka tonnisella ja sit kakstonnisella vesipaperilla hioo ja lopuksi kunnon kiillotus. Itse olen joskus tehnyt niin, että kun on pinta lakattu niin oon ohentanut lakaa vielä vielä hieman ja sumuttanut rajan ihan ohuelti.
Re: ässän pikkurojekti.
http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... /300003818" onclick="window.open(this.href);return false; 

Re: ässän pikkurojekti.
totahan vois kokeilla. jos tosta lähi maalikaupasta sais samaa, tai vastaavaa ainetta.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: ässän pikkurojekti.
en viitstinyt alkaa harjotteleen tähän autoon uusia temppuja, ettei mene ihan pilalle. tänään sain takapuskurin korjattua kaikista lommoista ja naarmuista. samaten sain lokarin kaaret korjattua. aika homma olikin, aikaa vievää näpräämistä.
tein sitten samalla hyväksi todetulla kaavalla, kun aina ennenkin. paitsi, tällä kertaa hairahduin kokeileen biilteman ruiskukittiä. hirveetä sontaa. ensinnäkin on olemukseltaan, kun paksua pohjamaalia. toisekseen töistä ei tule mitään tällä tavaralla, jos jotain tarvis saada aikaseksikin. kestää kuivua tolkuttoman kauan. jos vertaa normi 2k kittiin, mikä on hiottavissa n.15 min kuluttua, niin vaikka tätä lämmitteli kuumailmapuhaltimella, niin siltikin tuntu kestävän sata vuotta. ja hiotessa tuo tuntui menevän "rullalle", ihan kun puoli märkä normaali kitti. eism. eilen ruiskutin kittiä ja tänään hion, niin siltikin menee rullalle, vaikka noin ohuen kerroksen pitäis kyllä olla kuivunu jo sen verta, että voi hioa.
elikkäs se perinteinen tekniikkani. ekana hionta, ruosteet pois. sitten ruosteen muuntajaa, minkä pitäisi poistaa loputkin ruosteet huokosista yms. tämän jälkeen hionta, ruosteen esto pohjamaali, pakkeli, hionta, pakkeli tarvittaessa, hionta ja sitten suoraan pintaan jälleen pohjamaali, massa ja lakka. aikas hyvältä tuo nyt näyttää, kun ottaa huomioon, etten jaksanut ihan viimisen päälle alkaa hinkkaan kaikki pikku juttuja, mitä ei normaalisti edes näe. sellannen perus jutut kuntoot tyllinen ruosteiden poisto remontti. ei mitään näyttely kuntoon yrittämistäkään.
monet laittelee noita happomaaleja, epokseja jne. voisin kans joskus kokeilla noita, mutta ainakin toistaiseksi pysyny ruosteet poissa näilläkin keinoin. eihän se pelti ruostu, jos se ei pääse veden ja hapen kanssa tekemisiin. eli jos siellä on hyvä tiivis pinta maalia päällä, niin periaatteessa sehän on ihan sama, mikä sitä peltiä vasten on ensimmäisenä. vai olenko väärässä? tietenkin tarttuvuus jutut määrää pohjamaalin.
sitten olis niitä kuvia. tarvii varmaan eka pienentää niitä ja tuupata jonnekkin photobuckettiin tms. vai saakos nykyään suoraan tänne laitettua? no, kohta tulee joka tapauksessa. ei hääppösiä, kun ei ollut kameraa mukana. mutta kyllä noistakin tämä idea selviää.
tein sitten samalla hyväksi todetulla kaavalla, kun aina ennenkin. paitsi, tällä kertaa hairahduin kokeileen biilteman ruiskukittiä. hirveetä sontaa. ensinnäkin on olemukseltaan, kun paksua pohjamaalia. toisekseen töistä ei tule mitään tällä tavaralla, jos jotain tarvis saada aikaseksikin. kestää kuivua tolkuttoman kauan. jos vertaa normi 2k kittiin, mikä on hiottavissa n.15 min kuluttua, niin vaikka tätä lämmitteli kuumailmapuhaltimella, niin siltikin tuntu kestävän sata vuotta. ja hiotessa tuo tuntui menevän "rullalle", ihan kun puoli märkä normaali kitti. eism. eilen ruiskutin kittiä ja tänään hion, niin siltikin menee rullalle, vaikka noin ohuen kerroksen pitäis kyllä olla kuivunu jo sen verta, että voi hioa.
elikkäs se perinteinen tekniikkani. ekana hionta, ruosteet pois. sitten ruosteen muuntajaa, minkä pitäisi poistaa loputkin ruosteet huokosista yms. tämän jälkeen hionta, ruosteen esto pohjamaali, pakkeli, hionta, pakkeli tarvittaessa, hionta ja sitten suoraan pintaan jälleen pohjamaali, massa ja lakka. aikas hyvältä tuo nyt näyttää, kun ottaa huomioon, etten jaksanut ihan viimisen päälle alkaa hinkkaan kaikki pikku juttuja, mitä ei normaalisti edes näe. sellannen perus jutut kuntoot tyllinen ruosteiden poisto remontti. ei mitään näyttely kuntoon yrittämistäkään.
monet laittelee noita happomaaleja, epokseja jne. voisin kans joskus kokeilla noita, mutta ainakin toistaiseksi pysyny ruosteet poissa näilläkin keinoin. eihän se pelti ruostu, jos se ei pääse veden ja hapen kanssa tekemisiin. eli jos siellä on hyvä tiivis pinta maalia päällä, niin periaatteessa sehän on ihan sama, mikä sitä peltiä vasten on ensimmäisenä. vai olenko väärässä? tietenkin tarttuvuus jutut määrää pohjamaalin.
sitten olis niitä kuvia. tarvii varmaan eka pienentää niitä ja tuupata jonnekkin photobuckettiin tms. vai saakos nykyään suoraan tänne laitettua? no, kohta tulee joka tapauksessa. ei hääppösiä, kun ei ollut kameraa mukana. mutta kyllä noistakin tämä idea selviää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: ässän pikkurojekti.
tuossa noita kuvia.
ekana noi ruosteiset lokarit. kuten sanottu, niin ei ihan mahdottoman pahassa kunnossa. kuitenkin pientä alkavaa kukkaa, mitkä oli vielä tässä vaiheessa helppo korjata. tuo violetti aine on sitä ruosteen muuntajaa. sen anto muhia jonkin aikaa, niin väri muuttui ruskeasta violetiksi. jotenkin kemiallisesti reagoi tms. sitten rajasin teipillä alueen, mihin tahdoin pohjamaalia ja ruiskukittiä.
ekana noi ruosteiset lokarit. kuten sanottu, niin ei ihan mahdottoman pahassa kunnossa. kuitenkin pientä alkavaa kukkaa, mitkä oli vielä tässä vaiheessa helppo korjata. tuo violetti aine on sitä ruosteen muuntajaa. sen anto muhia jonkin aikaa, niin väri muuttui ruskeasta violetiksi. jotenkin kemiallisesti reagoi tms. sitten rajasin teipillä alueen, mihin tahdoin pohjamaalia ja ruiskukittiä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: ässän pikkurojekti.
sitten lisää kuvia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: ässän pikkurojekti.
sitten vielä lokarin kaaret melkein loppuun saakka kuntoon. tein nyt sitten samalla tavalla, kun ennenkin näiden sumurajojen kanssa. koitin saada tuon maalin pysyyn vaan tuossa korjatulla alueella, ettei tulis hirveesti sävyeroa. no, pikkasen se siitä tuli väkisinkin ylitte. ja sitten lakka, sitä pistin ihan reilusti ylitte, n. 5cm kaaresta. ja ennen lakkaamista ja maalaamista hioin tuon pinna myöskin tuolta pidemmältä hienolla paperilla vähän mattaseksi, että lakka ja maali tarttuu kunnolla. saa nähä mitä tosta tulee, kun tuota sumurajaa alkaa poistaan. ainakin joskus käynyt niin, että sumuraja kyllä "häviää", tulee kiiltävä ja silee pinta, mikä ei tunnu käteen, mutta kuitenkin näkyy sellanen raja. hankala selittää. no, sitten sen näkee, kun tuon saa loppuun asti tehtyä.
huomenna olis tarkotus istuttaa puskuri takasin paikoilleen ja ottaa auto taas tienpäälle. jonkun aikaa saa maalit kuivahtaa kunnolla ennenkun alan hiomaan. että tulee hyvä lopputulos.
huomenna olis tarkotus istuttaa puskuri takasin paikoilleen ja ottaa auto taas tienpäälle. jonkun aikaa saa maalit kuivahtaa kunnolla ennenkun alan hiomaan. että tulee hyvä lopputulos.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E