R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3226
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Karran eräs kommentti laukaisi paljon kymysyksiä ilmaan tuosta AMG:n 6.0 m119 tekniikasta;
Ajattelin tulevina vuosina (joskus) hankkia kesäautoksi R129:n M120 koneella mutta lukemani perusteella sitä ei kannattaisi hankkia kalliiden remonttien takia, mutta entä tuo AMG:n M119? Onko se samanlainen aikapommi ja onko kenelläkään aavistusta kumpi maksaisi enemmän varaosiltaan (nimenomaan tekniikan), vakuutuksiltaan ja muilta normaaleilta huolto-osiltaan?
+ mitä AMG on tehnyt tuolle koneelle että siitä saatiin melkein saman verran tehoa kuin m120:sta ja vielä huimat 10nm enemmän vääntöä?

Anteeksi typerät kysymykset taas :shifty:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14241
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

SL 60 AMG on sikäli mielenkiintoinen, että pohjalle otettiin SL 600, johon asennettiin viritetty V8. Mikkelissä oli 2008 paikallisen liikemiehen omistuksessa tällainen auto, lie vieläkin, en tiedä.
AMG juhlakirja ei kerro muuta, kuin että rautapuolella iskua pidennettiin, nokat uudelleenmuotoiltiin sekä asennettiin AMG-pakoputkisto.

Tiedä sitten, voisin uskoa M120:n tulevan edullisemmaksi jos koneremontista aletaan puhua... niitä ainakin löytyy.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 447
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Morjens,

Tämä doku kertoo AMG:n M119:lle tekemät 'jopot' http://www.w124performance.com/docs/mb/ ... E60_LH.pdf

Parantunut teho ja vääntö ovat pääasiassa suuremman iskutilavuuden ansiota. Litrateho, tehollinen keskipaine ja vääntö per tilavuus ovat kummassakin versiossa lähes samat.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14241
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »


No nyt kyllä! Hienoa, että näitä löytyy nykyään skannattuina!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3226
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Hyvä linkki, kiitos :thumbup:
.. mutta kun se on saksaksi enkä enää osaa sitä niin.. :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 447
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Hage kirjoitti:Hyvä linkki, kiitos :thumbup:
.. mutta kun se on saksaksi enkä enää osaa sitä niin.. :D
Kaikki vieraan kielet onnistuu, kun motivaatio on riittävän iso. :D


Vielä M119:n ja M120 eroista; ne ovat samaa generaatiota ja siten teknologia on suurinpiirtein samaa. Joitain arvokkaita osia M120:ssa on tuplasti M119:in verrattuna, esim. LH-jetronicin palikat. M119 6.0L puolestaan jakaa suurimman osan palikoista normi M119:n (5,0 ja 4,2l) kanssa. M119:n eri versioiden suurten valmistusmäärien vuoksi veikkaan, että moottorin osalta (pikku)remontit ja huollot tulevat edullisemmaksi SL60:ssa kuin SL600:ssa.

Alustasta en osaa anoa paljonko AMG on sitä tuunannut. Jarrulaikat ainakin näyttäisivät olevan samat AMG:ssä ja myöhäisemmässä SL600:ssa. Boschin on-line kataloogista saa jonkinlaista kuvaa eroista http://bosch-automotive-catalog.com/.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja pazo »

Olen Efraimin kanssa samaa mieltä. AMG kasvatti iskunpituutta ja suurempi tilavuus selittää tehon ja väännön nousun. Jo 500SL/SL500 tarjoaa vähintäänkin riittävästi voimaa ilman 600:sen eksoottisuutta saati harvinaisia AMG versioita. M119 on upea moottori! R129 hankinnassa kannattaa katsoa kokonaisuutta. Niiden hinnat ovat alhaalla, mutta myynnissä on paljon "pommeja"; osasta pyydetään aivan tolkuttomia hintojakin. Minusta keräilykelpoinen eli räpeltämätön 500SL maksaa alle 15k€. Hinnat kääntynevät lähivuosina nousuun, kuten tapahtui kaikissa edellisissä SL sukupolvissa. Mutta ellei huolla ja korjaa itse, nämä autot vaativat yhtä paksua lompakkoa kuin niitä uutena ostaessa! Vakuutuksissakin on huimia hintaeroja yhtiöiden välillä.
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja E38 »

Ostin oman SL:n 3 vuotta sitten 16k€:lla ja olen lattanut sitä kuntoon 4k€:lla. SL oli ihan toimivassa kunnossa kun sen ostin mutta halusin laittaa (tämänkin) priimaksi. Lähes uutta vastaavassa kunnossa se antaa paljon nautintoa tähän hintaan ja toimii kuin junan vessa.

Huippukuntoiset R129:t lähentelee härmässä 20k€ hintoja, koneesta riippumatta. Pommeihin ei kannata lähteä vaikka niitä saa halvalla. Olen seurannut Saksan hintoja ja vähän ajetut vm96 320 mallit huitelevat jo yli 30k€:n hintoja. Hintojen nousu on siis jo käsissä?

500:n ylläpitäminen on muutaman korjaamon mukaan kalliimpaa kuin 280/300/320 mallien. Omaa ostettaessa rajasin ulos 600:n sen ongelmallisemman maineen takia. Suorituskyvyn parannus on myös marginaalinen vs. 500 -malliin. SL:n yleisimmät tarvikeosat (koiranluut, pallonivelet, levyt jne kulutuspalikat) ovat aikakin minusta tosi halpoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 648
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Lähtee vähän offtopiciksi tämä yleinen hintakeskustelu, mutta lähteköön nyt. Vajaan vuoden jatkuneen seurantani mukaan ne 20ke hintaa lähentelevät tai varsinkaan sen ylittävät eivät kyllä pahemmin käy kaupaksi. Itselläni on vähän sellainen vaikutelma, että ihmiset kuvittelevat liikoja vähän erikoisemman autonsa käyvästä arvosta suhteessa kysyntään. Tästä johtuen en usko, että hintapyynti on mikään tae siitä onko auto pommi vai ei. Ainakaan mistään ensimmäistä faceliftia (96) vanhemmasta en maksaisi 15 kiloeuroa, paitsi ehkä erittäin hyväkuntoisesta AMG-mallista. Tuoreemmissa panoraamakatto voisi tuoda hinnan vähän ylemmäs, ihan jo siksi että sen voi halutessaan myydä hyvällä voitolla ja ostaa tilalle tavallisen katon. Jossain siellä 12-15ke hintaluokassa on ihan varmasti hyviä yksilöitä tarjolla.

Omastani maksoin viime kesänä 13ke, ja siinäkin mielestäni oli vähän autokuumelisää kun piti saada auto keskellä kesää. Auto on ja oli mielestäni varsin hyvässä kunnossa. Lähes yhtä hyväkuntoista, reilut 100k ajettua 90-luvun alun 500SL:ää harkitsin myös. Myyjä taisi aloittaa 18000 eurosta, mutta ei suostunut tulemaan riittävän alas. Syksymmällä sama auto taisi notkua Nettiautossa jollain 14-alkuisella pyynnillä.
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja E38 »

Haluttavat lisävarusteet nostavat tietysti auton arvoa. Minulle tärkeitä oli panoraama katto, Xenon valot, takapenkit, alkuperäiset 18" AMG vanteet. Haluttavuutta nostaa myös facelift vuosimallit vm96 --> eteenpäin ja mahdollisemman originaali kunto. Minulle kävi hyvä pulla, että löysin kaikki nuo ominaisuudet samassa paketissa.

Jos palaa vielä tuohon SL600 vs. SL500 pohdintaan: Muinoin 90-luvulla kun tutut myi näitä uutena, muistan käyneeni keskusteluja siitä, että 600:n suurempi paino (+140kg) aiheutti jo huomattavia negatiivisuuksia auton ajo-ominaisuuksiin verrattuna SL500 -malliin. Kyseessä ei ollut enään lähellekkään "Sport Leicht" ja siksi 500:n pannua suositeltiin parhaana ratkaisuna tähän koriin. Onko kukaan 600:n omistaja koeajoilla huomannut, että autossa on reilusti enemmän massaa vs. 500? Vertailuksi SL320 painaa 200kg vähemmän kuin SL600 (1780kg vs 1980kg). Kun olen harrastanut kevyitä urheiluautoja (MX-5) niin voin sanoa että 200kg:n painonlisäys on missä tahansa autossa aivan h***etisti ja aina :thumbdown:

Painoja voi käydä ihmettelmässä täältä: http://www.automobile-catalog.com/make/ ... /1996.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja pazo »

Järkitekstiä E38. Väitetään, että mutkaisella tiellä 600 ei pysy 500:n vaudissa etupainoisuutensa takia; R129 kuulemma suunniteltiin M119 moottorille. Mutta suoralla ja moottorin fiiliksessä 600 lienee lyömätön SL.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3226
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja Hage »

pazo kirjoitti:Järkitekstiä E38. Väitetään, että mutkaisella tiellä 600 ei pysy 500:n vaudissa etupainoisuutensa takia; R129 kuulemma suunniteltiin M119 moottorille. Mutta suoralla ja moottorin fiiliksessä 600 lienee lyömätön SL.
Jos mää nopeaa mutka-ajoa haluan vedellä niin jättäisin nämä kahden tonnin möhkylät sinne liikkeen pihalle mätänemään ja ostaisin jonkun Porschen :D
Nyt vaan tuon 600:n hankkimisen (unelmoinnin) pointtina on ne äänet ja juurikin se eksoottisuus, jos taas haluais vähän luotettavampaa (tai ainakin halvempaa?) tekniikkaa olevan (ja silti eksoottinen) niin silloin sen pitäisi olla juurikin tuo SL 60.

Rupes vaan nyt mietityttää nuo AMG:n osat, varmaan tulee lusikallinen housuun kun joku heittää esimerkiksi noiden nokkien hinnan postikuluineen? :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Cabriolet
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 09.04.2014 20:48

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja Cabriolet »

Joo mutkatie autot on vielä oma speciaaliryhmä mutta hyvin tuolla pärjää ( oma on SL500)... Kokemuksesta 911 Porscheen jvm -98 joka oli lainassa viimekesänä viikon voin sanoa että mutkassa on tiukkaa mutta suoralla saatta possu kuski yllättyä... Mutta mutta ne 500 äänet...todella pliisut! Onko kellään kokemusta putkistoista tms modauksista joilla tuon saa kuntoon? Perusmatalaa v8 murinaa haussa!
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3226
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Cabriolet kirjoitti:Joo mutkatie autot on vielä oma speciaaliryhmä mutta hyvin tuolla pärjää ( oma on SL500)... Kokemuksesta 911 Porscheen jvm -98 joka oli lainassa viimekesänä viikon voin sanoa että mutkassa on tiukkaa mutta suoralla saatta possu kuski yllättyä... Mutta mutta ne 500 äänet...todella pliisut! Onko kellään kokemusta putkistoista tms modauksista joilla tuon saa kuntoon? Perusmatalaa v8 murinaa haussa!
Remus, Magnaflow, CKS ja Renntech tulee näin äkkiseltään mieleen. Mutta muista jättää ylilyönnit väliin kun sellaista Messerschmittin kuuloista huutoa ei varmasti kuski, naapuri tai jalankulkija jaksa joka päivä kuunnella

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xMx6BDPxL10[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QpFT51uAdhg[/youtube]

:mrgreen:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

1/1983 300TD Turbodiesel
6/1990 560SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Cabriolet
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 09.04.2014 20:48

Re: R129 SL 60 AMG vs. SL 600 ?

Viesti Kirjoittaja Cabriolet »

Kiitos näytteestä...ei ehkä ihan tuohon malliin kuitenkaan! Suunnitelma olisi aivan selvä mutta pystyvää toteutus pajaa espoon suunnalta haetaan. Käytännössä etummaiset pöntöt suoralla putkella... Mutta putkisto rakenne aiheuttaa pientä päänvaivaa näin pihaprojektina...
Vastaa Viestiin