
mb 300 td w210 viritys?
w210 st käytössä
Kiinostas tietää onko kellään kokemuksia w210 korissa om606 koneella olevasta jota on viritetty? Mikä laatikko siinä vakiona on ja miten kestää vaikka 350hv ja 600nm vääntöjä? Tarviiko vahvistaa? Ja tuo syöttöpumppu on ilmeisesti puoliksi sähköllä, magneetilla ohjataan syöttöä , vai? Saako sähköpumpusta st käyttöön ok kamppeen isommilla elementeillä vai olisko täysin mekaaninen om603 pumppu parempi? Jos jollain omakohtasta kokemusta nii olisi tervetullutta 

w124 250D
w210 300TD
w210 300TD
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w210 st käytössä
Eeepeli kirjoitti:Kiinostas tietää onko kellään kokemuksia w210 korissa om606 koneella olevasta jota on viritetty? Mikä laatikko siinä vakiona on ja miten kestää vaikka 350hv ja 600nm vääntöjä? Tarviiko vahvistaa? Ja tuo syöttöpumppu on ilmeisesti puoliksi sähköllä, magneetilla ohjataan syöttöä , vai? Saako sähköpumpusta st käyttöön ok kamppeen isommilla elementeillä vai olisko täysin mekaaninen om603 pumppu parempi? Jos jollain omakohtasta kokemusta nii olisi tervetullutta
Kirjoituksessasi on jo alkutekijöiksi aprikoitu mitä moottorille pitäisi tehdä.
Ensimmäiseksi moottori pois nokalta ja purat moottorin alkutekijöin. Tärkeintä viritysasteeen muuttamiseksi on koneistaa kaikki liikkuvat massat balanssiin riittävällä tarkkuudella.
Noilla teho ( kW ) / vääntömomentin ( Nm ) tavoitteilla ei tarvitse muutoksia moottorikonstruktioon.
Turboahtimen vaihto on välttämätön...samoin ahtoilman tehokkaampi jäähdytin. Ruiskutuspumppu on vaihdettava mekaaniseen..esim.
( OM 603 ). Öljyjä ei tarvitse tehokkaammin näillä parametreillä lauhduttaa.
Eli täytöstä senverran kun tavoite saavutettu. Pakopuolelta voi hiukan ahdistaa, mutta poistaa kaikki turhat hiukkassuodattimen ja efektorin.
Alusta ja jarrut myös vaatimusten mukaiseksi.
Ja sitten sillä ei tarvitsekaan ajella muun liikenteen seassa. Siellä liikenteessä kuitenkin on ärhäkkäämpi peli ennemmin tai myöhemmin haastamassa kisaan.
Viimeksi muokannut Mesemies89, Ti 05.11.2013 14:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: w210 st käytössä
Kokemuksia haluan juuri tuosta vaihteiston kestävyydestä. Mikä laatikko tuollasessa 300tdssä on edes alunperin? Rakettia tässä ei olla suunnittelemassakaan vaan mukavaa käyttöautoa. Teho/ vääntö oli myös oletusarvo.
w124 250D
w210 300TD
w210 300TD
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w210 st käytössä
Kyseisen laatikon kyllä voi modata " ei sähkölaatikoksi " mutta helpoin olisi vaihtaa 722.3 laatikko sen tilalle. Molemmat kyllä kestää tavoitemuutokset.Eeepeli kirjoitti:Kokemuksia haluan juuri tuosta vaihteiston kestävyydestä. Mikä laatikko tuollasessa 300tdssä on edes alunperin? Rakettia tässä ei olla suunnittelemassakaan vaan mukavaa käyttöautoa. Teho/ vääntö oli myös oletusarvo.
Re: w210 st käytössä
Mistään mitään tiedä, mutta jos käyttöautoksi on tulossa, unohtaisin
ainakin minkää 4v 722.3 sovittamisen sinne. 722.6 kyllä vahvistettuna ainakin kestää
tavoitteet kivasti.
Ja pumppupajoilta tais löytyä lääkkeet sähköohjatunpumpunkin trimmaamiseen?
Isompaa cooleria keulalle, pumppu osaaviin näppeihin, isompi ahdin ahtoputkineen ja loota vahvistettavaksi.
Moottorin avaamista en edes harkitsis, säästää neki rahat vaikka jarrupäivitykseen.
ainakin minkää 4v 722.3 sovittamisen sinne. 722.6 kyllä vahvistettuna ainakin kestää
tavoitteet kivasti.
Ja pumppupajoilta tais löytyä lääkkeet sähköohjatunpumpunkin trimmaamiseen?
Isompaa cooleria keulalle, pumppu osaaviin näppeihin, isompi ahdin ahtoputkineen ja loota vahvistettavaksi.
Moottorin avaamista en edes harkitsis, säästää neki rahat vaikka jarrupäivitykseen.
Re: w210 st käytössä
Mikä laatikko tuossa w210 300TDT:ssä on vakiona? Onko se 4 vai 5 lovinen?
w124 250D
w210 300TD
w210 300TD
Re: w210 st käytössä
5-lovinen sähkölaatikko 722.6xx
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w210 st käytössä
Mitä helvettiä, etkös sinä oo ennen väittänyt ettei coolerista ole paskankaan hyötyä?Mesemies89 kirjoitti: ...samoin ahtoilman tehokkaampi jäähdytin.

E350CDI&A180CDI
Re: w210 st käytössä
Pikkuplaneettainen 722.6 sielä on, ilmeisesti 270cdi on ensimmäinen mikä isommilla planeetoilla. Toki kaippa se pienemmätkin planeetat aika paljon kestää kunhan kitkalevyjä on riittävästi. Eli uskoisin että kestää muokkaamattomana ainakin lähelle tuon 350 hevosta, kunhan ei traileria kiskoessa kiusaa. Sähköpumpulla kyllä saa tehtyä ihan yhtäpaljon tehoa ku mekaanisellakin, eikä vakio vaihteiston ohjaus edes toimi mekaanisenpumpun kanssa. Sähkö pumppu aiheuttaa vain sen verran lisää tuskaa että ensin kun kaikki viriosat on kiinni ja pumppuun pistetty isot elementit on auto ajokelvoton ennen osaavalla lastupajalla käyntiä.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: w210 st käytössä
Onhan noita päteviä lastuttajia tälläkin foorumilla aika monta. Jotka tiedän
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w210 st käytössä
.
Sähköohjattu pumppu, 7mm
Holset 35 hybridi
Iso cooleri, 3bar map
Oma, vahvistettu laatikko
Ym
Ohjelman muutos
= Noin 700/400
Sähköpumppua ei saa kiertämään yli 5500rpm, en tiedä miksi, en löydä ohjelmasta rajoitinta.
Olisko jokin mekaaninen juttu.
Cdi,n mukana saa käyttömukavuutta enemmän.
Kaikin puolin.
Sähköohjattu pumppu, 7mm
Holset 35 hybridi
Iso cooleri, 3bar map
Oma, vahvistettu laatikko
Ym
Ohjelman muutos
= Noin 700/400
Sähköpumppua ei saa kiertämään yli 5500rpm, en tiedä miksi, en löydä ohjelmasta rajoitinta.
Olisko jokin mekaaninen juttu.
Cdi,n mukana saa käyttömukavuutta enemmän.
Kaikin puolin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: w210 st käytössä
Ei ole näkynyt mekaanista rajoitinta pumpun sisällä kun sitä katselin, sen näkisi varmaankin syötön säädön pulssisuhdetta monitoroimalla kun painaa kaasun pohjaan kun/jos ohjelma rajoittaa kierrokset. Voihan se olla siellä algoritmien sisällä eikä näy kartoissa.
Yritän tässä talven aika värkkäillä laitteen, joka ohjaa sitä minun väyrysen pumppua, niin voi kokeilla paljonko sen saa kiertämään. Toki tuon voi kokeilla sitenkin, että painaa mekaanisesti sen säätötangon pohjaan ja katsoo tuleeko kiertokanki pihalle.
Jokos tuikku on juotellut noita muistipiirejä irti ecusta ja tehnyt niihin päivityksiä ?
Yritän tässä talven aika värkkäillä laitteen, joka ohjaa sitä minun väyrysen pumppua, niin voi kokeilla paljonko sen saa kiertämään. Toki tuon voi kokeilla sitenkin, että painaa mekaanisesti sen säätötangon pohjaan ja katsoo tuleeko kiertokanki pihalle.
Jokos tuikku on juotellut noita muistipiirejä irti ecusta ja tehnyt niihin päivityksiä ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w210 st käytössä
Juuh elikkäs tuohon sähköohjattua pumppua voisi siis käytännössä hallita vaikka ohjaamosta jonkun napin/ potentiometrin kautta kun vain se ohittaa auton oman ecun/ tai toimii sen kautta vai?
w124 250D
w210 300TD
w210 300TD
Re: w210 st käytössä
Ei se ihan niin yksinkertaista ole, siihen tarvitaan mikrokontrolleri ja sille sopiva PWM signaalia tehotransistorin lävitse tuottava ohjelmanpätkä sekä closed loop säätörutiini mittaamassa säätötangon paikkaa ja vielä lisäksi kierroslukua vauhtipyörältä laskeva algoritmi. Lisäksi moottorin sammutus eli solenoidin ohjaus kannattaa myös ohjelmoida. Tyhjäkäynnin automaattinen säätökin on ihan kiva olla olemassa.
Potentiometrin avulla voi toteuttaa ns. evrymodin siihen alkuperäisen ECU:n rinnalle, mutta kierroslukurajoitus pysyy tehtaan määritelmässä -> Ei kannata nähdä vaivaa.
Alkuperäiseen ohjelmaan on määritetty mikä säätötangon paikka vastaa mitäkin syöttömäärää, ja tuota syöttömäärää voidaan lisätä ohjelman karttoja mulkkaamalla. Evrymod taasen huijaa säätötangon paikkaa kertova paluusignaalia. (Säätötanko = syötönmäärä). Elementtien vaihdon jälkeen kaikki nuo kartat pitää päivittää tilanteen tasalle.
Potentiometrin avulla voi toteuttaa ns. evrymodin siihen alkuperäisen ECU:n rinnalle, mutta kierroslukurajoitus pysyy tehtaan määritelmässä -> Ei kannata nähdä vaivaa.
Alkuperäiseen ohjelmaan on määritetty mikä säätötangon paikka vastaa mitäkin syöttömäärää, ja tuota syöttömäärää voidaan lisätä ohjelman karttoja mulkkaamalla. Evrymod taasen huijaa säätötangon paikkaa kertova paluusignaalia. (Säätötanko = syötönmäärä). Elementtien vaihdon jälkeen kaikki nuo kartat pitää päivittää tilanteen tasalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w210 st käytössä
Vaikeaksi menee mutta olis mielenkiintoista toteuttaa. Onko tiedossa että kukaan olisi vielä tehnyt sähköpumpulle tuollaista ohjausta?
w124 250D
w210 300TD
w210 300TD
Re: w210 st käytössä
Ei ole tiedossa, mutta minä olen sen miltei tehnyt, ei vain onnistunut ihan heti ekalla kertaa, semmoista se on, eikä tuo ole prioriteettilistalla kovin korkealla, sen takia se ei ole vielä valmis.
Seuraavat kokeilut tehtäneen talvella kun lumi on maassa, tallissa lämpö päällä ja 32 bittinen rauta on koottu. (Edelliset kokeilut oli 8 bittisiä).
Seuraavat kokeilut tehtäneen talvella kun lumi on maassa, tallissa lämpö päällä ja 32 bittinen rauta on koottu. (Edelliset kokeilut oli 8 bittisiä).
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w210 st käytössä
.
En ole kolvaillut piirejä, en osaa riittävän hyvin.
Enkä paljoa ohjelmiakaan tehnyt, sen verran vaan, että tiedän osaavani.
Kolvaa piirit irti ja laita pitit tänne, niin saat haluamasi ohjelmanmuutokset, kostan sen boxin.
Ei tarvi rakennella sen kummemmin mitään, sen kun vaan poljet kaasua ja nautit kesästä.
En ole kolvaillut piirejä, en osaa riittävän hyvin.
Enkä paljoa ohjelmiakaan tehnyt, sen verran vaan, että tiedän osaavani.
Kolvaa piirit irti ja laita pitit tänne, niin saat haluamasi ohjelmanmuutokset, kostan sen boxin.
Ei tarvi rakennella sen kummemmin mitään, sen kun vaan poljet kaasua ja nautit kesästä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: w210 st käytössä
Jep Kuten Tuikku sanoi ni vakio ecuun ohjelma uusiksi (vaatii muistipiirin ohjelmoinnin irrallaan) on helpoin tapa, Jos tekee uuden ohjaimen moottorille ni joutuu sitten tekemään myös vaihteistollekin koska ne viestivät keskenään. Laatikoille kyllä jo löytyy valmistakin ohjain purkkia, mutta miksi sitä vaihtamaan kun vakiokin toimii jos orkkis moottorin ecun säilyttää.
Mutta jos kuitenkin väkisin haluat itse ecun rakentaa ni seuraava linkki voi auttaa http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa siis volkkarin sähköjakajalle tehty mikä ei suuria muutoksia pitäisi mersun rivipumpulle vaatia. säätötangon asemaanturi on vastaavan kaltainen kuin myös solenoidi millä tankoa liikutellaan. Epäilisin että solenoidin virrat on rivipumpussa kovempia ku on painavampaa osaa liikuteltavana jakajaan verrattuna.
Mutta jos kuitenkin väkisin haluat itse ecun rakentaa ni seuraava linkki voi auttaa http://dmn.kuulalaakeri.org/dmn-edc/" onclick="window.open(this.href);return false; Tuossa siis volkkarin sähköjakajalle tehty mikä ei suuria muutoksia pitäisi mersun rivipumpulle vaatia. säätötangon asemaanturi on vastaavan kaltainen kuin myös solenoidi millä tankoa liikutellaan. Epäilisin että solenoidin virrat on rivipumpussa kovempia ku on painavampaa osaa liikuteltavana jakajaan verrattuna.
Muualla nimimerkillä Turbiini
87 s124 300td ja Toyota
87 s124 300td ja Toyota
Re: w210 st käytössä
Melkein voisi sanoa siten, että jos pitää kysellä foorumilta niin kannattaa suosiolla unohtaa nuo itse tehdyt ecut tai niiden softien muokkaaminen, on nimittäin sen verran vaikeaa hommaa.
W210:ssä on toisaalta juuri tuo piirien juottamisongelma, eli se ei onnistu ihan bilteman kolvilla. Täältä löytyy toki sellainen kuumaa ilmaa puhaltava juotosasemakin nykyään
Juuri tämän takia näitä malleja ei juurikaan lastutella, eikä viritellä, paitsi vaihtamalla täysin mekaaniseen rivipumppuun.
W210:ssä on toisaalta juuri tuo piirien juottamisongelma, eli se ei onnistu ihan bilteman kolvilla. Täältä löytyy toki sellainen kuumaa ilmaa puhaltava juotosasemakin nykyään

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w210 st käytössä
Eikös näissä vanhemissa väykyissä ole kertaalleen poltevvat prommit jotka näyttää olevan aika kovissa hinnoissa
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w210 st käytössä
Niin minäkin muistelen, että aina uusi prommi sisälle, mutta ei ne mitään kalliita ole. Siihenhän laitetaan kanta niin voi aina vaihtaa ohjelman, tästähän se nimikin alun perin tuli eli ostetaan lastu. Nämä on vielä niin simppeleitä, että ei taida olla tarvetta edes lukea vanhaa ?
Ne pitäisi olla näitä: http://uk.farnell.com/atmel/at27c020-55 ... 7C020-55JU" onclick="window.open(this.href);return false; eli £2.26 kipale pötkylämäärissä ostettuna.
bosch numero B58547 EPROM elikkäs 27C1001 PLCC32 kotelossa pitäisi sopia tähän käyttöön. PLCC32 kotelossa se on PROM koska ultravioletti-ikkuna puuttuu.
Ne pitäisi olla näitä: http://uk.farnell.com/atmel/at27c020-55 ... 7C020-55JU" onclick="window.open(this.href);return false; eli £2.26 kipale pötkylämäärissä ostettuna.
bosch numero B58547 EPROM elikkäs 27C1001 PLCC32 kotelossa pitäisi sopia tähän käyttöön. PLCC32 kotelossa se on PROM koska ultravioletti-ikkuna puuttuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: w210 st käytössä
Olen nähnyt että tuohon om606 jotkut myyvät virilastuja, käyttääkö ne sillon koko muistipiirin irti vai saavatko obd:n kautta syötettyä uuden ohjelman? Nykysessä golfissa ainakin on obd:n kautta uus ohjelma syötetty, mut mites tuon kansa?
w124 250D
w210 300TD
w210 300TD
Re: w210 st käytössä
Olikos se jukkiksella jossakin mersussa sähköpumppu 7mm elementeillä? Siinä w202:ssa vissiin. Yks vaihtoehto on mekaaninen pumppu+722.3 laatikko mutta vahvistettu laatikko ja 7mm elementeillä oleva pumppu maksaa NOIN 2500-3000 euroa riippuen tekijästä 

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w210 st käytössä
On niitä sähköpumppuja monellakin 7mm elementeillä ja ihan vakio moottoriohjauksella, ohjelma täytyy vaan tehdä syöttöpumpun mukaiseksi niin että toteutunut syöttömäärä vastaa pyydettyä niin kaikki toimii kuten kuuluukin.Siekkinen kirjoitti:Olikos se jukkiksella jossakin mersussa sähköpumppu 7mm elementeillä? Siinä w202:ssa vissiin. Yks vaihtoehto on mekaaninen pumppu+722.3 laatikko mutta vahvistettu laatikko ja 7mm elementeillä oleva pumppu maksaa NOIN 2500-3000 euroa riippuen tekijästä
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: w210 st käytössä
Niin tämän sanoin siks että jukkis (tai kellä se nyt olikaan) voi itse kertoa halutessaan miten oli toteuttanu tuon.Jolle kirjoitti:On niitä sähköpumppuja monellakin 7mm elementeillä ja ihan vakio moottoriohjauksella, ohjelma täytyy vaan tehdä syöttöpumpun mukaiseksi niin että toteutunut syöttömäärä vastaa pyydettyä niin kaikki toimii kuten kuuluukin.Siekkinen kirjoitti:Olikos se jukkiksella jossakin mersussa sähköpumppu 7mm elementeillä? Siinä w202:ssa vissiin. Yks vaihtoehto on mekaaninen pumppu+722.3 laatikko mutta vahvistettu laatikko ja 7mm elementeillä oleva pumppu maksaa NOIN 2500-3000 euroa riippuen tekijästä
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: w210 st käytössä
Ei saa obd:n kautta softattua, PROM tarkoittaa kertaalleen ohjelmoitavaa piiriä ja vaikka olisi flash muistipiiri, pitää ohjaimen tukea ohjelmointia. OBD väylä on sarjaliikenneväylä, joka kytkeytyy ohjaimeen (tietokoneeseen), joka sitten tallentaa dataa flash muistille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w210 st käytössä
Muistaakseni sähköohjattuun pumppuun ei dieselpajoilla laiteta vakioelementtejä suurempia. Toimivuuden vuoksi on oltava tietyn numerosarjan pumppu, jos viripumpun aikoo tehdä. Mutta jos tehdään, on tehtävä koneistushommaa pumpulle, jos elementtikokoa kasvatetaan. Täytyy kurvata Juhanin puheille kun seuraavan kerran kurvaan pihaan.Jolle kirjoitti:On niitä sähköpumppuja monellakin 7mm elementeillä ja ihan vakio moottoriohjauksella, ohjelma täytyy vaan tehdä syöttöpumpun mukaiseksi niin että toteutunut syöttömäärä vastaa pyydettyä niin kaikki toimii kuten kuuluukin.Siekkinen kirjoitti:Olikos se jukkiksella jossakin mersussa sähköpumppu 7mm elementeillä? Siinä w202:ssa vissiin. Yks vaihtoehto on mekaaninen pumppu+722.3 laatikko mutta vahvistettu laatikko ja 7mm elementeillä oleva pumppu maksaa NOIN 2500-3000 euroa riippuen tekijästä

Re: w210 st käytössä
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=" onclick="window.open(this.href);return false;
vähän välillä vierestä mut aika lailla kaikki kerrotaan siin mitä tarttee tietää.
vähän välillä vierestä mut aika lailla kaikki kerrotaan siin mitä tarttee tietää.
-
- Mersumies
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Pe 02.03.2012 19:09
- Paikkakunta: Turku
Re: w210 st käytössä
jolavi kirjoitti:http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
vähän välillä vierestä mut aika lailla kaikki kerrotaan siin mitä tarttee tietää.
Juttuhan oli ihan oikeasta elämästä ja miksei ole tähän threadiin sopivaa luettavaa.
Viitseliäisyyttä vaan tarvitaan, kun rakennetaan räätälöitynä sähkohjattuja pumppuja.
Mekaaninen ruiskutuspumppu on vaan yksioikoinen ja toimii kuin junan vessa. Kilpakäytössä kun ei ole niin nuukaa, kunhan ruutia löytyy.
Mielenkiintoinen projektisi kuitenkin on.
Re: w210 st käytössä
Pp diesel teki mulle sähköpumpun seiskoilla ja karala sääti penkissä.
Toimi se ihan vakio pumpun ohjelmallakin mutta parani kyllä paljon säädön jälkeen.
Toimi se ihan vakio pumpun ohjelmallakin mutta parani kyllä paljon säädön jälkeen.