270cdi vm2000 karstaa, suutinta jne

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

270cdi vm2000 karstaa, suutinta jne

Viesti Kirjoittaja -JS »

Moro, koitin kyllä etsiä, mutta kysytään nyt.

Vuodenvaihteessa hankin 300tkm ajetun väyrysen ns käyttöautoksi. Toiminut on ihan ok ajossa.
Nyt kevään tullen aikaa seisottaa kesäauton ansiosta tätä niin muutama asia askarruttaa.

-Diesel suodatinta vaihtaessa huomasin venttiilikopan olevan mustassa töhnässä. Täältä luin suuttimista johtuvan. 1 vuoti silminähden, kakkonen vähän, muut oli tiiviitä. Konetta kuumaksi pultti löysälle ja nitkutusta niin monentunnin tappelun jälkeen irtosi vuotavat suuttimet vänkäraudoilla. Ne mitkä ei vuotaneet irtosi sen kun nosti pois. Nyt tilanne, että kaikki 5 pöydällä, suuttimien reiät putsattu ja kiinnitys pulttien kierteet putsattu ajamalla hahlo vanhaan pulttiin. Tiivistetasoissa ei ole silmiin nähtävää jälkeä, eikä suuttimissa. Uudet prikat ja pultit on hankittu.

Eli lyönkö vain rasvan kanssa paikoilleen? Vai kannattaisiko nyt 300tkm ajettuna käyttää suuttimet pajalla tarkastettavina/huollettavina. Ei ole käynnissä oireillut, mutta aikomus ajaa vielä vuosia tuolla, monesti ei viiti noita irti repiä :roll:

Suuttimia irroittaessa juolahti mieleen täällä mainittu imusarja läppineen. Kerta aikaa on syksyyn asti autoa pitää pois liikenteestä irroitin senkin ja termostaatin (ei tahtonut lämmetä talvella). Imusarjassa oli suht vähän karstaa. Imusarjan ja coolerilta tulevan alumiinimötikän sisus oli noin kolmanneksen ummessa karstasta. Tuohon "mötikkään" tulee siis pakokaasun kierrätys. Imusarjan läpät ovat todella väljät, akselit heiluu millitolkulla ja öljytöhnää on vuotanut.
Kysymys: Toimiiko jos poistan väljät läpät ja tukin akseleiden reiät. Uusi imusarja turhan kallis tämänhintaluokan autoon.. On tuo noinkin toiminut, mutta ei viitsisi silmin nähden huonoa imusarjaa takaisin pultata.
Toinen kysymys: Tuo takaisinkierrätys? Näyttää ahtaalle tuo alipaine (vai ylipaine) venttiilin kohta tuossa "mötikässä" jos vingutan ja hitsaan tuon suoraksi tuleeko ongelmia?

Kunhan nuo enimmät viat on korjattu on tarkoitus käyttää ohjelmoitavana. Mitään en mistään tiedä :lol: niin kysyn siksi ennenkuin poistan nuo fyysisesti ahdistavat erg venttiilit jne kun niitä kerta ohjelmoinnilla pois otetaan.

Vielä kysymys: Mites välijäähdytin? En ole sitä purkanut, mutta voin purkaakkin kun aikaa Eli voikohan olla sisältä tukkoinen/öljyssä/hyötyykö jos nikkaroi isompaa (ohjelmointia silmälläpitäen)?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 270cdi vm2000 karstaa, suutinta jne

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

-JS kirjoitti:Moro, koitin kyllä etsiä, mutta kysytään nyt.

Vuodenvaihteessa hankin 300tkm ajetun väyrysen ns käyttöautoksi. Toiminut on ihan ok ajossa.
Nyt kevään tullen aikaa seisottaa kesäauton ansiosta tätä niin muutama asia askarruttaa.

-Diesel suodatinta vaihtaessa huomasin venttiilikopan olevan mustassa töhnässä. Täältä luin suuttimista johtuvan. 1 vuoti silminähden, kakkonen vähän, muut oli tiiviitä. Konetta kuumaksi pultti löysälle ja nitkutusta niin monentunnin tappelun jälkeen irtosi vuotavat suuttimet vänkäraudoilla. Ne mitkä ei vuotaneet irtosi sen kun nosti pois. Nyt tilanne, että kaikki 5 pöydällä, suuttimien reiät putsattu ja kiinnitys pulttien kierteet putsattu ajamalla hahlo vanhaan pulttiin. Tiivistetasoissa ei ole silmiin nähtävää jälkeä, eikä suuttimissa. Uudet prikat ja pultit on hankittu.

Eli lyönkö vain rasvan kanssa paikoilleen? Vai kannattaisiko nyt 300tkm ajettuna käyttää suuttimet pajalla tarkastettavina/huollettavina. Ei ole käynnissä oireillut, mutta aikomus ajaa vielä vuosia tuolla, monesti ei viiti noita irti repiä :roll:

Suuttimia irroittaessa juolahti mieleen täällä mainittu imusarja läppineen. Kerta aikaa on syksyyn asti autoa pitää pois liikenteestä irroitin senkin ja termostaatin (ei tahtonut lämmetä talvella). Imusarjassa oli suht vähän karstaa. Imusarjan ja coolerilta tulevan alumiinimötikän sisus oli noin kolmanneksen ummessa karstasta. Tuohon "mötikkään" tulee siis pakokaasun kierrätys. Imusarjan läpät ovat todella väljät, akselit heiluu millitolkulla ja öljytöhnää on vuotanut.
Kysymys: Toimiiko jos poistan väljät läpät ja tukin akseleiden reiät. Uusi imusarja turhan kallis tämänhintaluokan autoon.. On tuo noinkin toiminut, mutta ei viitsisi silmin nähden huonoa imusarjaa takaisin pultata.
Toinen kysymys: Tuo takaisinkierrätys? Näyttää ahtaalle tuo alipaine (vai ylipaine) venttiilin kohta tuossa "mötikässä" jos vingutan ja hitsaan tuon suoraksi tuleeko ongelmia?

Kunhan nuo enimmät viat on korjattu on tarkoitus käyttää ohjelmoitavana. Mitään en mistään tiedä :lol: niin kysyn siksi ennenkuin poistan nuo fyysisesti ahdistavat erg venttiilit jne kun niitä kerta ohjelmoinnilla pois otetaan.

Vielä kysymys: Mites välijäähdytin? En ole sitä purkanut, mutta voin purkaakkin kun aikaa Eli voikohan olla sisältä tukkoinen/öljyssä/hyötyykö jos nikkaroi isompaa (ohjelmointia silmälläpitäen)?
Toimii ilman läppiä tulpaa vaan ne akselin reijät ja jättä sen niitä kääntelevän moottorin paikalleen

EGR:än(se alumiin mötikkä) jos hitsilee tms niin onkelmia tulee ilman ohjelman muutosta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18197
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 270cdi vm2000 karstaa, suutinta jne

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suuttimien ja kannen tiivistepintojen oikaisu, sitten suuttimet paikalleen. Niiden kunto kannattaa varmistaa testerillä ja tarvittaessa ohivuotomittauksella silloin kun ne ovat autossa paikallaan, ei irrotettuna.
wiimax.fi
E.Koskinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 11.10.2013 11:40

Re: 270cdi vm2000 karstaa, suutinta jne

Viesti Kirjoittaja E.Koskinen »

Jos suuttimien kunnosta ei ole varmuutta ja ne on irti niin itse veisin ilman muuta penkkiin tarkistettavaksi. Varsinkin jos aijot ohjelmoinnin teettää.
E 270 CDI T Elegance -00
Vastaa Viestiin