W124 230TE M102 laski nesteet pihalle termostaatin kannesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jjyks
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ma 29.04.2013 21:46

W124 230TE M102 laski nesteet pihalle termostaatin kannesta

Viesti Kirjoittaja jjyks »

Eli motarille kiihdyttäessä jäähdytysnesteen vikavalo syttyi, ja yritin hiljalleen isoimmalla vaihteella päästä samantien pois (noin 5km piti ajaa 60km/h). No auton pysäytettyäni, ja konepellin avattuani ehdin jo säikähtää, sillä koko konehuone oli nesteen peitossa. Vika paikallistui tuohon termostaatin muoviseen kanteen, jossa oli aivan pieni hiusmurtuma, ja koneen jäähdyttyä paisarin korkki auki uusilla nesteillä, ei vuotanut suunnilleen yhtään.

Käytin sitten tuon kannen irti ja tein väliaikaiskorjauksen kolvilla sulattamalla sisältä ja ulkoa sekä ulkopuolelta epoksilla vahvistamalla, ja huomenissa olisi tarkoitus hakea Merteililtä uusi, mutta mikäs helvetti tuon nyt aiheutti? Varsinaista rasitusta ei tuohon kohtaan pitäisi omasta mielestäni kohdistua paljon ollenkaan. Ilmaaminen oli paljon vaikeampaa kuin aikaisemmin, sillä paisari aina "imaisi" nesteet sisäänsä, ja noin viiden sekuntin päästä työnsi ne voimalla ulos täyttöaukosta. Päädyin sitten kaatamaan niin paljon nestettä järjestelmään, kuin vain pystyin tuon imaisuvaiheen aikana ja "pumppausliike" rauhoittui. Nyt nesteet eivät kupli, kiertävät hyvin, lämmöt pysyvät kurissa, ja muutenkin tuntuisi jäähdytysjärjestelmä toimivan kunnolla. Kävin tuon motarikiihdytyksenkin vetämässä uusiksi, ja hyvin tuntui pysyvän kaikki sisällä ilman ylimääräistä paineenmuodostusta, letkutkaan eivät olleet kivikovat.


Eli, uskaltaako tuon termarin kannen vaihdon jälkeen lähteä ~500km reissulle, joka on jo sovittu huomiseksi, ja toista autoa ei ole käytettävissä?
Vanhat:
W124 230TE 88
W124 200 87
Audi 100 95
Audi TT 02

Nykyiset:
Porsche 931 85
Porsche 924 77
W207 200 CGI 10
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14272
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 230TE M102 laski nesteet pihalle termostaatin kanne

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Muovinen termarikotelon kansi ei vaan vanhemmiten kestä. Korvaava osa on alumiinia tms. Muovinen osa oli uutena M102- ja M103-moottoreissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3558
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W124 230TE M102 laski nesteet pihalle termostaatin kanne

Viesti Kirjoittaja jackie »

Timo L. kirjoitti:Muovinen termarikotelon kansi ei vaan vanhemmiten kestä. Korvaava osa on alumiinia tms. Muovinen osa oli uutena M102- ja M103-moottoreissa.
Paitsi et eikö se vielä w123:n m102:ssa ollu kuitenki alkujaanki alumiinia :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14272
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W124 230TE M102 laski nesteet pihalle termostaatin kanne

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

jackie kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:Muovinen termarikotelon kansi ei vaan vanhemmiten kestä. Korvaava osa on alumiinia tms. Muovinen osa oli uutena M102- ja M103-moottoreissa.
Paitsi et eikö se vielä w123:n m102:ssa ollu kuitenki alkujaanki alumiinia :wink:
Kyllä näin on.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin