
Noh semmoista olen laittanut nyt merkille tässä tänä ja viime kesänä ilmansuodattimia tarkistaessani ja ne (huom m112 koneessa kaksi filsua) sitten huomattavan likaisena jo noin 15 tkm vuosittaisen ajon jälkeen vaihtaessa, moottorin äänen ja vedon parantuminen täyskaasulla kierrosvälillä 3500-5000rpm on SELKEÄ. Persdynolla testattuna ei tietenkään tarkkaa faktaa saa mutta ainakin äänen muutos on huomattava. Paljon virkeämpi ja selkeämpi murina kuin likaisilla paffeilla. Turku-Tampere-Turku välillä tänään ei tasaisessa maantiekulutuksessa oleellista pudotusta ollut mutta luulisi täyskaasu kiihdytyksessä korkeilla kierroksilla puhtaalla filtterillä olevan tehon ja väännön kannalta korostava vaikutus koska jos en väärin ole ymmärtänyt niin moottori imee kaasu pohjassa yläkierroksilla moninkertaisesti ilmaa verrattuna tasaiseen pintakaasulla cruisailuun.
Vanhat filtterit siis olivat jo n. 15 tkm ajon ja yhden vuoden jälkeen kohtalaisen täynnä hiekkaa, pölyä ym kärpäsiä. Sama ilmiö myös viime kesänä.
Mietinpä tässä nyt vaan sitä että minkähänlaisessa kunnossa kone ja auton kulku sekä kulutuskin olisi jos noudattaisi huoltokirjan aika optimistista 70-90 tkm vaihtoväliä?
