Nyt on mersu neitsyt palstoilla jolla kiiluu johtotähti silmäkulmassa ja mahdollinen kulkine johon kiinnostus ja budjetti on suuntautunut olisi juurikin se surullisen kuuluisa väyrynen. Kahlasin kyllä näitä viestejä lävitse ja törmäsin hyvinkin paljon siihen mitä jo tiesin väykystä -kestävä, ruma, pieni kulutuksellinen kokoonsa nähden ja tietenkin se ruoste!
Eli millaisia neuvoja ja muistamisia kannattaa pitää mielessä kun väyrystä menee ostamaan ja missä niitä mahdollisia ruoste paikkoja kannattaa etsiä?
Kiikarissa on ollut semmonen 2001-2003 farmari väyrynen 220 tai 270 koneella ja tietenki riisseli!
Vinkkejä noviisille väyrysen ostoon.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ma 09.06.2014 20:25
Re: Vinkkejä noviisille väyrysen ostoon.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=103701" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 4e33572e29" onclick="window.open(this.href);return false;
En nyt lukenut noita läpi mutta jotain: Vaarallinen ruoste on se jousikuppi, yleisiä paikkoja sitten lokarien reunat, takaluukun avaimen ympäristö, oven alareunat (jokapuolelta).
Moottorista katella suutinvuodot, imusarjan läpät, turbon tiiviys, termostaatti, laatikon toiminta (?öyljynvaihtoväli), apulaitehihnan laitteet, polttoainelinjat... riittäähän näitä....
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... 4e33572e29" onclick="window.open(this.href);return false;
En nyt lukenut noita läpi mutta jotain: Vaarallinen ruoste on se jousikuppi, yleisiä paikkoja sitten lokarien reunat, takaluukun avaimen ympäristö, oven alareunat (jokapuolelta).
Moottorista katella suutinvuodot, imusarjan läpät, turbon tiiviys, termostaatti, laatikon toiminta (?öyljynvaihtoväli), apulaitehihnan laitteet, polttoainelinjat... riittäähän näitä....
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Vinkkejä noviisille väyrysen ostoon.
Ruoste...
Olen suht tuore väyrysen omistaja, ja sitä on joka paikassa.
Ovien alareunat, takalasin ura, konepelti reunoissa ja maskin takana.
Takaluukussa vararenkaan alla. Etuapurunko.
Taivuttele vähän kumitiivisteitä, esim ovien ylä ja alareunoista.
Ja just perus lokarinkaaret, niitä ny ei tartte ettiä.
Koeaja radio sammutettuna. Aja myös tiukat käännökset, montut ja patit ikkunat auki.
Ei saisi pitää mitään ylimääräsiä ääniä. Narinoita tai kolinoita. Tee pari tehojarrutustakin.
KÄY AUTON ALLA, rohkeesti tetsaamaan vaan.
Ja pidä maltti.. Se on ainakin minun suurin virheeni autokaupoissa.
Ei sitä ole pakko raahata ekaa katiskaa kotiin. Käy kokeilemassa useita samanlaisia
Voi käydä kattoon samaa autoa kakskin kertaa.
Yksi hyvä vinkki on myös opetella mesen vin-dekooderi sivujen käytön.
Ja tarkastaa varustelistaa jo paikan päällä. (Olettaen että omistat älypuhelimen)
Sillä saat suuntaa auton alkuperäisyydestä ja historiasta.
Huoltokirjattoman auton jättäisin myös väliin. Ei sen tartte olla merkkihuollettu
Sillä autostaan välittävä teesseitsemies kirjaa omat tekemänsä huollot huoltovihkoon.
Nämä ohjeet tosin pätevät muihinkin autoihin.
Olen suht tuore väyrysen omistaja, ja sitä on joka paikassa.
Ovien alareunat, takalasin ura, konepelti reunoissa ja maskin takana.
Takaluukussa vararenkaan alla. Etuapurunko.
Taivuttele vähän kumitiivisteitä, esim ovien ylä ja alareunoista.
Ja just perus lokarinkaaret, niitä ny ei tartte ettiä.
Koeaja radio sammutettuna. Aja myös tiukat käännökset, montut ja patit ikkunat auki.
Ei saisi pitää mitään ylimääräsiä ääniä. Narinoita tai kolinoita. Tee pari tehojarrutustakin.
KÄY AUTON ALLA, rohkeesti tetsaamaan vaan.
Ja pidä maltti.. Se on ainakin minun suurin virheeni autokaupoissa.
Ei sitä ole pakko raahata ekaa katiskaa kotiin. Käy kokeilemassa useita samanlaisia
Voi käydä kattoon samaa autoa kakskin kertaa.
Yksi hyvä vinkki on myös opetella mesen vin-dekooderi sivujen käytön.
Ja tarkastaa varustelistaa jo paikan päällä. (Olettaen että omistat älypuhelimen)
Sillä saat suuntaa auton alkuperäisyydestä ja historiasta.
Huoltokirjattoman auton jättäisin myös väliin. Ei sen tartte olla merkkihuollettu
Sillä autostaan välittävä teesseitsemies kirjaa omat tekemänsä huollot huoltovihkoon.
Nämä ohjeet tosin pätevät muihinkin autoihin.
Oppirahat on maksettava.
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
- Viestit: 639
- Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
- Paikkakunta: Åbo
Re: Vinkkejä noviisille väyrysen ostoon.
Tämä on aika pätevä. Usean väyrysen ajaminen on tärkeää - näissä on uskomattoman isoja yksilöeroja pidosta riippuen. Väyrysiä on vielä paljon, joten kyllä sieltä hyvä löytyy. Sen verran kuitenkin edelliseen lisäisi, että mielestäni pitää vähän priorisoida. Uuden kuntoista et tule löytämään, joten jos vähän (huom. siis vain vähän) alustassa joku kolisee, mutta on hyvä kuitenkin vielä ajolleen jne. niin eihän se maailman loppu ole. Isossa ja painavassa autossa alustan palikat on kulutusosia.Ryygeri kirjoitti:Ruoste...
Olen suht tuore väyrysen omistaja, ja sitä on joka paikassa.
Ovien alareunat, takalasin ura, konepelti reunoissa ja maskin takana.
Takaluukussa vararenkaan alla. Etuapurunko.
Taivuttele vähän kumitiivisteitä, esim ovien ylä ja alareunoista.
Ja just perus lokarinkaaret, niitä ny ei tartte ettiä.
Koeaja radio sammutettuna. Aja myös tiukat käännökset, montut ja patit ikkunat auki.
Ei saisi pitää mitään ylimääräsiä ääniä. Narinoita tai kolinoita. Tee pari tehojarrutustakin.
KÄY AUTON ALLA, rohkeesti tetsaamaan vaan.
Ja pidä maltti.. Se on ainakin minun suurin virheeni autokaupoissa.
Ei sitä ole pakko raahata ekaa katiskaa kotiin. Käy kokeilemassa useita samanlaisia
Voi käydä kattoon samaa autoa kakskin kertaa.
Yksi hyvä vinkki on myös opetella mesen vin-dekooderi sivujen käytön.
Ja tarkastaa varustelistaa jo paikan päällä. (Olettaen että omistat älypuhelimen)
Sillä saat suuntaa auton alkuperäisyydestä ja historiasta.
Huoltokirjattoman auton jättäisin myös väliin. Ei sen tartte olla merkkihuollettu
Sillä autostaan välittävä teesseitsemies kirjaa omat tekemänsä huollot huoltovihkoon.
Nämä ohjeet tosin pätevät muihinkin autoihin.
Tärkeämpänä pitäisin, että auto olisi mahdollisimman ruosteeton sekä laatikon kunto (ei luista, ajo kuumaksi, 15+km), suuttimet vaihdettu. Ilmastoinnit ja kaikkien nippelien toiminta. Pikkuviatkin alkaa varmasti ärsyttää ja Mersun ollessa kyseessä viat on yleensä kallitta korjata.
Huoltokirjan tärkeydestä en voisi olla enempää samaa mieltä, autosta huolehtinut on kyllä jonkunlaista kirjaa tekemisistä pitänyt. Ja näitä ei tosiaan kannata ostella huonosti pidettyinä, saa uppoamaan mukavasti rahaa.
Hyviä autoja, itselläkin pari vuotta oli facelift väyrynen 200cdi koneella. Pienellä menee, erittäin hiljainen ja hyvä ja kevyt ajella.
P.S. muista se ilmastointi, se ei ikinä ole vaan se "aineet vähissä"

Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Re: Vinkkejä noviisille väyrysen ostoon.
Siinähän tuo tuli jo sanottua. Realisti hoksaa itsekin, että nämä autot on tuoreimmillaankin toistakymmentä vuotta vanhoja, mutta ei se tarkoita, että totaalista romua pitäisi hyväksyä.
Sitten vielä vinkiksi, että koska nämä vanhoina ovat kaikki yksilöitä, niin klaajenna hakukriteerejäsi loppuvuoteen 1999 asti, jolloin facelift tuli, niin saattaa olla enemmän ostomahdolllisuuksia. Samoja autoja ne on 2000 ja viimeiset 2003 mallit.
Itse olen ainakin tykästynyt siihen, että auto olisi uutena mahdollisimman hyvin "ruksittu". Nämä usein uutena jopa kymmenien tuhansien varusteet kun sitten vanhassa autossa eivät maksa enää kuin murto-osan.
E: Ja jos laajennnat kriteerejäsi sedaniin ja kuningasdieseliin, niin täällä olis kohta tarjolla yksi hyvä vaihtoehto
Sitten vielä vinkiksi, että koska nämä vanhoina ovat kaikki yksilöitä, niin klaajenna hakukriteerejäsi loppuvuoteen 1999 asti, jolloin facelift tuli, niin saattaa olla enemmän ostomahdolllisuuksia. Samoja autoja ne on 2000 ja viimeiset 2003 mallit.
Itse olen ainakin tykästynyt siihen, että auto olisi uutena mahdollisimman hyvin "ruksittu". Nämä usein uutena jopa kymmenien tuhansien varusteet kun sitten vanhassa autossa eivät maksa enää kuin murto-osan.
E: Ja jos laajennnat kriteerejäsi sedaniin ja kuningasdieseliin, niin täällä olis kohta tarjolla yksi hyvä vaihtoehto

Re: Vinkkejä noviisille väyrysen ostoon.
Unohdin tosiaan viestiini lisätä että 15 vuotias käytetty auto
On 15 vuotias käytetty auto.Jotain vikaa todennäköisesti on...
Varsinkin jos etsit pienellä budjetilla ja työkalut pysyy käsissä.
Niin kannattaa valita sellainen yksilö missä on
Vain yhden tyyppinen vika. Ulkokuori, tekniikka tai sisusta.
Ei ristiin. Kun niitä hyviäkin on.
Lisäksi suosi vasta leimattuja.
On 15 vuotias käytetty auto.Jotain vikaa todennäköisesti on...
Varsinkin jos etsit pienellä budjetilla ja työkalut pysyy käsissä.
Niin kannattaa valita sellainen yksilö missä on
Vain yhden tyyppinen vika. Ulkokuori, tekniikka tai sisusta.
Ei ristiin. Kun niitä hyviäkin on.
Lisäksi suosi vasta leimattuja.
Oppirahat on maksettava.
Re: Vinkkejä noviisille väyrysen ostoon.
Saattaa kyllä vastaleimatussakin olla reikiä pohjassa, kuten omassa oli. Mutta saahan ne hitsattua. 
