W124 300CE - 92 laatikon säätö
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
W124 300CE - 92 laatikon säätö
Onko tuossa - 92 300CE:ssä automaattilaatikolle muuta säätöä kun laatikon kupeessa. Sitä kun kiristin niin vaihdot muuttui kovemmiksi, auki päin pehmenee.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
Alipaine imusarjassa muuttaa vaihdon kovuutta ja kick -down voi säätää eli vaihto ajankohtaa.
Paineita en kyllä nostelisi kun talvella sitten vaarana että pakin männän särkee...tieten supereissa tai luistamis tilanteessa saa hieman apuja mutta liika paine pakoilla taas rasitttaa mäntiä ja tiivisteitä kun männät on alumiinia.
Paineita en kyllä nostelisi kun talvella sitten vaarana että pakin männän särkee...tieten supereissa tai luistamis tilanteessa saa hieman apuja mutta liika paine pakoilla taas rasitttaa mäntiä ja tiivisteitä kun männät on alumiinia.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
Miten sitä kovuutta sitten säädetään alipainepuolelta?atlas kirjoitti:Alipaine imusarjassa muuttaa vaihdon kovuutta ja kick -down voi säätää eli vaihto ajankohtaa.
Paineita en kyllä nostelisi kun talvella sitten vaarana että pakin männän särkee...tieten supereissa tai luistamis tilanteessa saa hieman apuja mutta liika paine pakoilla taas rasitttaa mäntiä ja tiivisteitä kun männät on alumiinia.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
oikeastaan eihän sitä säädetä vaan imusarjan alipaine muuttaa sen ja se käy hyvin yksiin eli täys kaasulla kovempi paine ja pienillä kierroksilla pehmeämpi...toisaalta siellä on economi napille askissa erillinen alipaine mangneettiventtiili jolla pehmennetään vaihtoja ..se kai päästää ja pienentää alipaineen määrää.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
Eikö se magneettiventtiili sitten toimi kun laatikko nykäisee ilkeästi. Eli mitä sille pitää tehdä ?atlas kirjoitti:oikeastaan eihän sitä säädetä vaan imusarjan alipaine muuttaa sen ja se käy hyvin yksiin eli täys kaasulla kovempi paine ja pienillä kierroksilla pehmeämpi...toisaalta siellä on economi napille askissa erillinen alipaine mangneettiventtiili jolla pehmennetään vaihtoja ..se kai päästää ja pienentää alipaineen määrää.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
Eipä se saa nykäistä olipa se standardilla tai economilla...huomaat varmasti niiden eron ajossa.
Nykäisyyn en osaa sanoa syytä...ainakin liika paineen nosto tekee nykäisyä.
Hetkinen..jos alipaine letku on irti tai rikki niin eikös se silloin vaihda täysillä paineilla aina.
Nykäisyyn en osaa sanoa syytä...ainakin liika paineen nosto tekee nykäisyä.
Hetkinen..jos alipaine letku on irti tai rikki niin eikös se silloin vaihda täysillä paineilla aina.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
Kysytkö multa, heh en osaa sanoa. Siis mikä niistä kaikista letkuista mitä konehuoneessa näkyy. Laatikkoonko se letku menee, jos olisi irti tai poikki niin eikö vaikuttaisi myös käyntiin. Auto käy kuitenkin hyvin kun sattuu potentiometrissä löytymään hyvä kohta. Eli sitä ei pysty mitenkään säätämään muuten kuin siitä lootan kyljestä sillä T-avaimella kiristäen tai löysäten. Jos imuvuotoja ei ole alipainepuolella ja laatikko nykäisee niin se sitten vaan nykäisee...atlas kirjoitti:Eipä se saa nykäistä olipa se standardilla tai economilla...huomaat varmasti niiden eron ajossa.
Nykäisyyn en osaa sanoa syytä...ainakin liika paineen nosto tekee nykäisyä.
Hetkinen..jos alipaine letku on irti tai rikki niin eikös se silloin vaihda täysillä paineilla aina.

Piti myös kysyä että mistä sitä vaihtamis ajankohtaa voi säätää. Kun lähtee liikkeelle niin kierrokset nousee 3000rpm ennen kuin vaihtaa isommalle. Alle sen ei saa mitenkään vaihtamaan isommalle...
Ei päivää ilman ongelmia :)
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
Kyllä tuntuu olevan hankala asia tuo 124-koppaisen automaatin lootan säätö kun kukaan ei tiedä. Toiselta foorumilta sain jotain ohjeita, mutta vielä pitäisi saada tietää miten imusarjan alipainetta voi säätää. Pitääkö siihen laatikkoon menevään letkuun laittaa väliin joku venttiili vai mitä pitäisi tehdä? Sitä letkun kuntoa ei pääse tarkistamaan laatikon päästä, rako on niin pieni että siitä mahtuu vain 3-vuotiaan lapsen käsi. Jos ei rälläköi pohjasta palaa pois niin täytyy luottaa silmämääräiseen havaintoon. Siihen vaihtamisajankohtaan sain neuvoja, mutta siihen kovuuteen ei vielä ole neuvoja tullut. Joku sanoo että laatikon kupeesta kumitulpan alta löytyvällä T-avaimella säädetään, joku taas että siihen ei saisi koskea koska pakkasella saattaa hajota. En tiedä, toivottavasti joku tietää ja kertoo!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
Eikö economi asennon säätö riitä koska sehän pitkittää ja pehmentää vaihtoa ja alempan vaihtaa.Ja sehän on mangneetti kytkimen takana ja alipainetta ja vaihto kieeroksia se muutta alipaineella jotenkin...löytyy kuskin puolelta sulake rasian edestä...ainakin mulla on .
Oletko verrannut sport ja eco asentoa?
Oletko verrannut sport ja eco asentoa?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
Ihan sama onko economy vai sport, nykäisee ilkeästi. Hyvin pieni ero niissä on, sportilla vaihtaa pienemmälle herkemmin mutta molemmilla nykäisee. Eli se magneettikytkin on siinä sulakerasian edessä vai, sekin selvisi nyt. Mutta sitä kovuutta ei siis voi säätää mistään muualta kuin laatikon kupeesta, niinkö?atlas kirjoitti:Eikö economi asennon säätö riitä koska sehän pitkittää ja pehmentää vaihtoa ja alempan vaihtaa.Ja sehän on mangneetti kytkimen takana ja alipainetta ja vaihto kieeroksia se muutta alipaineella jotenkin...löytyy kuskin puolelta sulake rasian edestä...ainakin mulla on .
Oletko verrannut sport ja eco asentoa?
Ei päivää ilman ongelmia :)
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
Onkos se kaikilla vaihde vaihdoilla nykäisevä se vaihto?
No paineita tiputtamalla vaihto pehmenee mutta jossakin vaiheessa sitten se vaihto alkaa luistattamaan liikaa..sekään ei ole hyvä.
Nostitkos paineita ja sen myötä nykäisy vai oliko se ennenkin tai autoa ostaessa vai mikä historia sillä on?
No paineita tiputtamalla vaihto pehmenee mutta jossakin vaiheessa sitten se vaihto alkaa luistattamaan liikaa..sekään ei ole hyvä.
Nostitkos paineita ja sen myötä nykäisy vai oliko se ennenkin tai autoa ostaessa vai mikä historia sillä on?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: Ke 21.05.2014 01:09
- Paikkakunta: Turenki
- Viesti:
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
ettei ole väljää jossain, ja sen takia paukauttaa??? puslat ym...
Kaverilla oli takakelkan etummaiset puslat molemmat ruostuneet irti korista, jysäytti HIEMAN, kun vaihde vaihtui...
Kaverilla oli takakelkan etummaiset puslat molemmat ruostuneet irti korista, jysäytti HIEMAN, kun vaihde vaihtui...

- jupasierra
- Mersumies
- Viestit: 1065
- Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
- Paikkakunta: Kotka
Re: W124 300CE - 92 laatikon säätö
Tuota, kyllä se nykäisee ylöspäin vaihtaessa joka vaihteella, ja kun kiristin sitä ruuvia lootan kupeesta niin muuttui vielä kovemmaksi. Täytyy varmaan vielä ruuvata vähäsen, puoli kierrosta kerrallaan. Väljää ei tunnu muuten kun perässä vähäsen, kyllä se vaihdelaatikko on se mikä nykäisee. Kun oppii kikkailemaan kierrosten ja kaasun kanssa, saa vaihtamisen pehmeämmäksi. Jos lähtee kiihdyttämään kunnolla kaasu pohjassa niin ei nykäise...?!atlas kirjoitti:Onkos se kaikilla vaihde vaihdoilla nykäisevä se vaihto?
No paineita tiputtamalla vaihto pehmenee mutta jossakin vaiheessa sitten se vaihto alkaa luistattamaan liikaa..sekään ei ole hyvä.
Nostitkos paineita ja sen myötä nykäisy vai oliko se ennenkin tai autoa ostaessa vai mikä historia sillä on?
Edit:
Nyt on tarkistettu kaikki konehuoneesta löytyvät alipaineletkut imu/puhalluskokeella ja ehjiä ovat. Se laatikkoon menevä vaijeri oli jo kohtuu löysällä, mutta säädin sitä vielä pari-kolme kierrosta löysemmälle ja nyt vaihtaa n.2200-2400rpm ja hyvältä tuntuu. Nykäisy myös vaimeni jonkun verran, tietty kun vaihtaa nyt pienemmillä kierroksilla. Vielä säätöä vähän laatikon kupeesta ja eikähän se siitä. Kiitos kaikille vastanneille, etenkin atlas joka auttoi muutenkin. Onneksi on tällaisia foorumeita

Edit2:
Nyt on säädetty lootan kupeesta lisää, ja vaihtaa pehmeästi eikä luista. Homma minun osalta päätöksessä.
Ei päivää ilman ongelmia :)