Mikäs Ässälle tuli ?
Mikäs Ässälle tuli ?
Ässäni elikkä W126 420 SEL (-89) sai merkillisen kohtauksen: Kaupan pihaan kääntyessäni alkoi käydä epätasaisesti ja kaupassakäynnin jälkeen ei meinannut käynnistyä millään. Käynnistyi, mutta sammahti pari kertaa tielle ja pienen sahauksen jälkeen taas käynnistyi. Loppumatkan toimi aivan normaalisti.
Tarkistin virranjakajan ja sytkäpiuhat, jotka olivat kiinni ja kunnossa. Sulakerasiassa kaikki OK. Käynnistyi taas ihan tavallisesti, mutta kierroksien laskettua tyhjäkäynnille alkoi taas käydä epätasaisesti. Nyt ei käynnisty ollenkaan.
Startti pyörii ihan kuin ennenkin mutta kone ei edes yritä käynnistyä. Tankissa on 20 litraa bensaa. Kaasun painaminen tai painamatta jättäminen ei vaikuta käynnistymiseen.
Osaisivatko palstan viisaat sanoa, mistäpäin lähden vikaa etsimään? Vika tuli täysin puun takaa, olen ajellut tällä koko kevään ja kesän ongelmitta. Kannattaisiko vikaa etsiä sähkö - vaiko polttoainepuolelta ?
Tarkistin virranjakajan ja sytkäpiuhat, jotka olivat kiinni ja kunnossa. Sulakerasiassa kaikki OK. Käynnistyi taas ihan tavallisesti, mutta kierroksien laskettua tyhjäkäynnille alkoi taas käydä epätasaisesti. Nyt ei käynnisty ollenkaan.
Startti pyörii ihan kuin ennenkin mutta kone ei edes yritä käynnistyä. Tankissa on 20 litraa bensaa. Kaasun painaminen tai painamatta jättäminen ei vaikuta käynnistymiseen.
Osaisivatko palstan viisaat sanoa, mistäpäin lähden vikaa etsimään? Vika tuli täysin puun takaa, olen ajellut tällä koko kevään ja kesän ongelmitta. Kannattaisiko vikaa etsiä sähkö - vaiko polttoainepuolelta ?
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Surahtaako bensapumppu virtalukon kakkosasennossa? Jos ei niin tsekkaa pumpun rele. Samoin tarkasta ylijännitesuojareleen sulake ja tinaukset. Polttoainesuodatin?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5715
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
veikkaisin sytkäpoksia jos pensapumpun rele ehjä :roll:katoppa iskeekö kunnon kipinää 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Kiitos vinkeistä jo tässä vaiheessa. Bensapumppu surahtaa ihan kuin pitääkin. Ebayssä näytti olevan bensapumpun releitä hintaan 19-70 euroa, mutta noissa halvemmissa ei ollut kickdown -ominaisuutta, joka tuossa automaattiaskilla varustetussa pitää olla. Marmoritiskillä pensapumpun rele muuten maksaa 122 €.
Mutta vika ei oletettavasti ole pensapumpussa eikä sen releessä.
Missäpäin on ylijännitesuojarele, rintapellissä ?
Tuon kipinänsaannin tarkastan, kunhan tsekkaan ensin tuon ylijännitesuojan releen. Toivottavasti tyyristä sytkäboksia ei tarvitse uusia...
Mutta vika ei oletettavasti ole pensapumpussa eikä sen releessä.
Missäpäin on ylijännitesuojarele, rintapellissä ?

Tuon kipinänsaannin tarkastan, kunhan tsekkaan ensin tuon ylijännitesuojan releen. Toivottavasti tyyristä sytkäboksia ei tarvitse uusia...
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5715
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
no mulla se YJ-rele on sulakelootan vieressä ja yhellä sulakkeellaCamargue kirjoitti:Kiitos vinkeistä jo tässä vaiheessa. Bensapumppu surahtaa ihan kuin pitääkin. Ebayssä näytti olevan bensapumpun releitä hintaan 19-70 euroa, mutta noissa halvemmissa ei ollut kickdown -ominaisuutta, joka tuossa automaattiaskilla varustetussa pitää olla. Marmoritiskillä pensapumpun rele muuten maksaa 122 €.
Mutta vika ei oletettavasti ole pensapumpussa eikä sen releessä.
Missäpäin on ylijännitesuojarele, rintapellissä ?![]()
Tuon kipinänsaannin tarkastan, kunhan tsekkaan ensin tuon ylijännitesuojan releen. Toivottavasti tyyristä sytkäboksia ei tarvitse uusia...

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Ylijännitesuojan releen sulake on ehjä, itse relettä koputtelin meisselinvarrella. Ei käynnisty, ei...

W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5715
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
mites sen kipunan kanssa, tuleeko se kunnon kipinä vai nuukan olonen laiha sininen kipuna sillon tällön 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
No niin, nyt kun lomat on lusittu, onkin aika palata taas Ässän pellin alle:)
Kannattaako kipinää kokeilla perinteisellä tavalla eli tulppa irti sylinteristä ja sytytysjohdon päähän vaikka venttiilikopan päälle ja sen jälkeen käynnistää ? Kannattaako kokeilla vaikka kahdella tulpalla yhtä aikaa vai onko siitä mitään hyötyä ?
Tuo Touhottajan kysymys on sikäli hyvä että ainakaan tuo Fluken valokynä ei ota kantaa kipinän laatuun vaan ainoastaan näyttää virran kulun, ei sen voimakkuutta.
Kannattaako kipinää kokeilla perinteisellä tavalla eli tulppa irti sylinteristä ja sytytysjohdon päähän vaikka venttiilikopan päälle ja sen jälkeen käynnistää ? Kannattaako kokeilla vaikka kahdella tulpalla yhtä aikaa vai onko siitä mitään hyötyä ?
Tuo Touhottajan kysymys on sikäli hyvä että ainakaan tuo Fluken valokynä ei ota kantaa kipinän laatuun vaan ainoastaan näyttää virran kulun, ei sen voimakkuutta.
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5715
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
koita vaan useemmalla tulupalla millanen se kipinä on, mieluummin uusilla tulupilla ovat ainakin ehjiä 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Kokeilin piruuttani, mitä kone mahtaa sanoa tänään niin sehän lähti käyntiin kovan starttaamisen jälkeen! Pensaa mielestäni koneelle tulee ainakin hajusta päätellen. Monen pienen lupauksen jälkeen alkoi käydä pikkuhiljaa. Käynnistelyn jälkeen pakoputkessa paukahti muutaman kerran ja sen jälkeen asettui. Tyhjäkäynnillä käynti aaltoilee pätkittäin aivan kuin kaikki pytyt eivät sytyttäisi, ainakaan oikeaan aikaan. Kun pistää vaihteen D-asentoon, meinaa sammua saman tien, ei jaksa käydä. Kierrokset pysyvät ylhäällä, mutta jos menee alle 2000 rundin, alkaa käydä epätasaisesti ja kone keikkua 
Ebaysta löytyi sopivan hintainen setti, jossa jakajan kansi, pyörijä ja ennen kaikkea sytytyspiuhat. Täytyy pistää tilaukseen.

Ebaysta löytyi sopivan hintainen setti, jossa jakajan kansi, pyörijä ja ennen kaikkea sytytyspiuhat. Täytyy pistää tilaukseen.
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
No nyt on uusittu sytytyspiuhat ja tulpat. Pensapumppu ja polttoainesuodatin on testattu ja paine näyttäisi riittävän. Kone ei edelleenkään käynnisty kuin muutaman minuutin sahaamisen jälkeen ja silloinkin käy huonosti. Kun kone lopulta käy ja pistää vaihteen D:lle, sammuu melkein heti, vääntöä ei löydy.
Nyt on aikomuksena tarkistaa sytkäboksi. Osaako joku kertoa, missäpäin sytkäboksi W 126:ssa on ? Ei ole ollut tarvetta sytkäboksin etsintään, joten en tiedä, missä se tuossa on. Ebaysta täytyisi löytyä, joten olisiko kenelläkään sytkäboksista kuvaa tai kuvalinkkiä ?
Nyt alkaa tulla jo kiire, kun leima pitäisi saada syyskuun loppuun mennessä mutta tuossa kunnossa ei ole kyllä katsurille asiaa.
Nyt on aikomuksena tarkistaa sytkäboksi. Osaako joku kertoa, missäpäin sytkäboksi W 126:ssa on ? Ei ole ollut tarvetta sytkäboksin etsintään, joten en tiedä, missä se tuossa on. Ebaysta täytyisi löytyä, joten olisiko kenelläkään sytkäboksista kuvaa tai kuvalinkkiä ?
Nyt alkaa tulla jo kiire, kun leima pitäisi saada syyskuun loppuun mennessä mutta tuossa kunnossa ei ole kyllä katsurille asiaa.
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Mites virranjakajan kannen sekä pyörijän kunto?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5715
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
sytkäpoksi on kuskinpuolen sisälokasuojassa ajovalon takana poksin numero saattaa olla 0 227 400 710 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Tarkoitaakko Touhottaja kuvan laitetta ? Numero ei ole sama, mutta tämän näköinen laiteko on kyseessä ?
http://www.ebay.com/itm/Mercedes-W126-E ... 1033734712" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com/itm/Mercedes-W126-E ... 1033734712" onclick="window.open(this.href);return false;
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5715
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Camargue kirjoitti:Ebaysta löytyi sopivan hintainen setti, jossa jakajan kansi, pyörijä ja ennen kaikkea sytytyspiuhat. Täytyy pistää tilaukseen
Mites jakajan kansi ja pyörijä, tilasitko?Camargue kirjoitti:No nyt on uusittu sytytyspiuhat ja tulpat.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Bensaputki heti pumpun jälkeen oli aika tavalla ruosteessa ulkopuolelta. Nyt on uusi putki. Onkohan mahdollista, että putkesta on irronnut sisäpuolelta jotain, joka on pistänyt Jetronicin tukkoon/sekaisin ?
En ole tilannut uutta jakajan kantta enkä pyörijää, ne on uusittu nelisen vuotta ja 8000 kilometriä sitten. Tuo vika tuli aivan varoittamatta puun takaa kesken ajon, jotenka en oikein usko ongelman johtuvan kummastakaan noista.
Saatan olla väärässäkin. Koneen käynti oli aivan mitä sattuu, kun viimeksi uusin kannen ja pyörijän, mutta starttiongelmaa siinä ei silloin ollut. Käyntiongelmat toki katosivat saman tien. Laitan seuraavaksi tuon sytkäboksin tilaukseen, kunhan sopiva löytyy.
En ole tilannut uutta jakajan kantta enkä pyörijää, ne on uusittu nelisen vuotta ja 8000 kilometriä sitten. Tuo vika tuli aivan varoittamatta puun takaa kesken ajon, jotenka en oikein usko ongelman johtuvan kummastakaan noista.
Saatan olla väärässäkin. Koneen käynti oli aivan mitä sattuu, kun viimeksi uusin kannen ja pyörijän, mutta starttiongelmaa siinä ei silloin ollut. Käyntiongelmat toki katosivat saman tien. Laitan seuraavaksi tuon sytkäboksin tilaukseen, kunhan sopiva löytyy.
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5715
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
tankilta tulevan polttoaine putken/letku päässä/polttoaine jakaja on suodatin se vois kannattaa myös putsata jos on tuollasia putki epäilyjä ja putkihan on uusittuCamargue kirjoitti:Bensaputki heti pumpun jälkeen oli aika tavalla ruosteessa ulkopuolelta. Nyt on uusi putki. Onkohan mahdollista, että putkesta on irronnut sisäpuolelta jotain, joka on pistänyt Jetronicin tukkoon/sekaisin ? Laitan seuraavaksi tuon sytkäboksin tilaukseen, kunhan sopiva löytyy.

minkäs numeroinen sulla se poksi sitten on

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Nyt ei taidakaan olla sytkäboksin tarvetta. Vaihdoin pa -suodattimen ja putket ja pienen sahailun jälkeen sehän lähti jumalauta käyntiin! Bensatankista ei tullut mitään ylimääräistä että kaipa sieltä ei liukene mitään. Bensansuodatin oli likainen ja putket tosiaan huonossa kunnossa. Bensapumppukin tuntui olevan hyvässä iskussa ainakin kaaren pituudesta päätellen
Tyhjäkäynti on epätasaista, mutta käy kuitenkin eli ei sammahtele. Ottaa huonosti kierroksia, kun lähtee liikkeelle, mutta reippaalla kaasun painalluksella lähtee ja vauhdikkaasti lähteekin. Ei tällä jalkoihin ole jäänyt ennenkään, kone on muuten ollut kunnossa.
Alipainemittari on nyt huomattavasti enemmän punaisella, kun ajelee eli luultavasti kone käy aika rikkaalla. Arvatenkin pensaa myös menee enemmän. Toinen huomio on, että tyhjäkäynnillä öljynpainemittari roikkuu kakkosen alapuolella kun aiemmin se oli noin kahdessa ja puolessa tyhjäkäynnilläkin. Liikkeelle lähtiessä öljynpaine hyppää kolmoselle ja pysyy siellä.
Käyn hommaamassa jotakin pensan sekaan lorotettavaa polttoainesuihkutuksen puhdistusainetta, kunhan tankki tuosta vähän tyhjenee. Tuntuu vähän siltä, että määräjakaja on päässyt paskaantumaan, mutta mahtaako korjaantua tuolla lisäaineella ?

Tyhjäkäynti on epätasaista, mutta käy kuitenkin eli ei sammahtele. Ottaa huonosti kierroksia, kun lähtee liikkeelle, mutta reippaalla kaasun painalluksella lähtee ja vauhdikkaasti lähteekin. Ei tällä jalkoihin ole jäänyt ennenkään, kone on muuten ollut kunnossa.
Alipainemittari on nyt huomattavasti enemmän punaisella, kun ajelee eli luultavasti kone käy aika rikkaalla. Arvatenkin pensaa myös menee enemmän. Toinen huomio on, että tyhjäkäynnillä öljynpainemittari roikkuu kakkosen alapuolella kun aiemmin se oli noin kahdessa ja puolessa tyhjäkäynnilläkin. Liikkeelle lähtiessä öljynpaine hyppää kolmoselle ja pysyy siellä.
Käyn hommaamassa jotakin pensan sekaan lorotettavaa polttoainesuihkutuksen puhdistusainetta, kunhan tankki tuosta vähän tyhjenee. Tuntuu vähän siltä, että määräjakaja on päässyt paskaantumaan, mutta mahtaako korjaantua tuolla lisäaineella ?
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5715
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
mites tämä asia mitä karra on ehotellut jo usseemminkarra kirjoitti:Camargue kirjoitti:Ebaysta löytyi sopivan hintainen setti, jossa jakajan kansi, pyörijä ja ennen kaikkea sytytyspiuhat. Täytyy pistää tilaukseenMites jakajan kansi ja pyörijä, tilasitko?Camargue kirjoitti:No nyt on uusittu sytytyspiuhat ja tulpat.


kun uusit siihen tulupan johot, niin menikös ne johot oikeeseen järjestykseen

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Kokeilin vanhalla virranjakajan kannella, mutta kone kävi vielä huonommin. Hankin uuden kannen ja pyörijän kunhan ehdin. Tuo polttoaineputkiston remontointi oli ratkaiseva askel, nyt kone käynnistyy ja käy kierroksilla ihan hyvin. Tuossa edellisessä viestissäni on kuvattu tarkemmin, missä mennään. Uskon, että pensan seassa on liuennut mönjää määräjakajaan, jota koetan nyt saada puhtaaksi tuolla pensan sekaan lorotettavalla aineella.
Kahden viikon päästä on katsastus ja päästöt pitäisi saada kohdalleen. Päästöjen kanssa ei ole seitsemään vuoteen ollut murheita, kun kone on muuten timmissä kunnossa lukuunottamatta tämänkesäistä vikaa.
Kahden viikon päästä on katsastus ja päästöt pitäisi saada kohdalleen. Päästöjen kanssa ei ole seitsemään vuoteen ollut murheita, kun kone on muuten timmissä kunnossa lukuunottamatta tämänkesäistä vikaa.
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5715
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
olekkos tarkistanut sen suodattimen polttoaine jakajan kupeesta
entäs sitten tankissa olevan suodattimen, se kannattas kyllä ottaa irti ja pestä puhtaaksi, irtoo muistaakseni 41mm avvaimella
edellyttää tietysti tankin tyhjäämistä :idea:mutta jos et ole sitä vielä putsannu niin nyt kyllä kannattaa tehä se 

entäs sitten tankissa olevan suodattimen, se kannattas kyllä ottaa irti ja pestä puhtaaksi, irtoo muistaakseni 41mm avvaimella


mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Siis onko polttoainejakajan kyljessä jokin suodatin ? Tuota en tiennytkään. Missäpäin ? Oisko Touhottajalla kuvaa tai linkkiä/vinkkiä?
Tuonne bensatankkiin en tänä kesänä enää ehdi, homma taitaa lykkääntyä ensi kesälle. Suodatin on siis pensatankin sisällä ?
Tuonne bensatankkiin en tänä kesänä enää ehdi, homma taitaa lykkääntyä ensi kesälle. Suodatin on siis pensatankin sisällä ?
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5715
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
kuva on kutos koneisesta mutta kasissa se on samoilla kohilla (etusormi)

juu, pitää paikkansa että tankin sisäällä on suodatin, suodattimen keskeltä lähtee imuletku polttoainepumpulle

juu, pitää paikkansa että tankin sisäällä on suodatin, suodattimen keskeltä lähtee imuletku polttoainepumpulle

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Kiitos Touhottaja selkeästä kuvasta 
Tarkistan k.o. suodattimen toiminnan/tukkoisuuden, kun ehdin. Kysyit myös tuota sytkäboksini numeroa, kaivan myös sen esille.
Eilen kävin paahtamassa pitkin Uuttamaata parikymmentä kilometriä. Perässä ajanut apumekaanikko sanoi, että parikin kertaa liekit löi pakoputkista. Pintakaasulla toimii ihan moitteetta, mutta kun kaasua painaa enemmän, alkaa käymään huonommin. Jos kaasua polkeisee reippaasti, kone hyppää tuon köhimisvaiheen yli kokonaan ja lähtee rivakasti. Ylemmillä kierroksilla käy hyvin.

Tarkistan k.o. suodattimen toiminnan/tukkoisuuden, kun ehdin. Kysyit myös tuota sytkäboksini numeroa, kaivan myös sen esille.
Eilen kävin paahtamassa pitkin Uuttamaata parikymmentä kilometriä. Perässä ajanut apumekaanikko sanoi, että parikin kertaa liekit löi pakoputkista. Pintakaasulla toimii ihan moitteetta, mutta kun kaasua painaa enemmän, alkaa käymään huonommin. Jos kaasua polkeisee reippaasti, kone hyppää tuon köhimisvaiheen yli kokonaan ja lähtee rivakasti. Ylemmillä kierroksilla käy hyvin.
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
No nyt on leima autossa 
Tuo käynnistymisongelma vaivaa edelleen. Kun koneen on pienen sahailun jälkeen saanut käyntiin tapahtuu tällaista : kun on ajanut parikymmentä kilometriä eli koneen kutakuinkin lämpimäksi niin alkaa tukehtua, ei ota kierroksia ja kohta sammuu. Käynnistämisen jälkeen voi ajaa taas sujuvasti saman 2o kilsaa ja taas tukehtuu. Mistä ihmeestä tuollainen voi johtua ?
Ostin uuden, käyttämättömän ylijännitteen suojareleen ja vaihdoin sen vanhan tilalle. Tää uudempi on kahdella sulakkeella varustettu, kun tuo entinen, vuosimallia 1989, oli yksisulakkeinen. Releen vaihdon jälkeen moottori vastaa kaasuun huomattavasti terävämmin kuin ennen ja kierrokset nousee hyvin rivakasti.
Vanhasta bensaputkesta oli sisäpuolelta liennut hiutaleita, jotka arvatenkin tukkivat nyt bensansuihkutusta. Suodattimessa oli hiutaleita, mutta sen puhdistaminen ei vaikuttanut tuohon tukehtumisongelmaan.
Nyt näyttää siltä, että auto on vietävä talvisäilöön vikoineen päivineen. Keväällä on aikomus irroittaa tuo bensansuihkusysteemi ja purkaa sekä huoltaa se. En ole purkanut KE -Jetronicia koskaan, mutta kysyisinkin kokeneemmilta, onko se kokemattomalle aivan toivoton urakka ?

Tuo käynnistymisongelma vaivaa edelleen. Kun koneen on pienen sahailun jälkeen saanut käyntiin tapahtuu tällaista : kun on ajanut parikymmentä kilometriä eli koneen kutakuinkin lämpimäksi niin alkaa tukehtua, ei ota kierroksia ja kohta sammuu. Käynnistämisen jälkeen voi ajaa taas sujuvasti saman 2o kilsaa ja taas tukehtuu. Mistä ihmeestä tuollainen voi johtua ?
Ostin uuden, käyttämättömän ylijännitteen suojareleen ja vaihdoin sen vanhan tilalle. Tää uudempi on kahdella sulakkeella varustettu, kun tuo entinen, vuosimallia 1989, oli yksisulakkeinen. Releen vaihdon jälkeen moottori vastaa kaasuun huomattavasti terävämmin kuin ennen ja kierrokset nousee hyvin rivakasti.
Vanhasta bensaputkesta oli sisäpuolelta liennut hiutaleita, jotka arvatenkin tukkivat nyt bensansuihkutusta. Suodattimessa oli hiutaleita, mutta sen puhdistaminen ei vaikuttanut tuohon tukehtumisongelmaan.
Nyt näyttää siltä, että auto on vietävä talvisäilöön vikoineen päivineen. Keväällä on aikomus irroittaa tuo bensansuihkusysteemi ja purkaa sekä huoltaa se. En ole purkanut KE -Jetronicia koskaan, mutta kysyisinkin kokeneemmilta, onko se kokemattomalle aivan toivoton urakka ?
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Veikkaan että viat johtuu viasta KE-jetronicin sähköisessä seoksen säätö laitteistossa. Eli siinä ilmamassa mittarin rungossa on kiinni sellainen musta laatikko joka hienosäätää seosta mm. lambda anturin, kierrosluvun, moottorin lämpötilan yms. tietojen perusteella. Sillä säätölaitteella on ihan oma "boxi" jossa laskenta tapahtuu ja boxi ohjaa istä laatikkoa ilmamassamittarin rungon kupeessa.
Kannattaa tutkia onko kaikki tämän laitteiston johdot ja liittimet ehjät
Onko Lambda anturi ehjä? (lambda ei vaikuta kylmä käynnistyksene mitenkään, mutta tuohon lämpöisenä tukehtumiseen voi vaikuttaa)
Googleta lambdan testaus ohjeita. Sen voi todentaa ihan perus yleismittarilla että toimiiko.
Tuleeko hyvä ja terävä kipinä? Ota puolan johto jakajasta irti ja laita se niin että on sentin päässä moottorin "metalliosasta" ja starttaa. Kipinän pitäisi ihan napsahdella ja olla "vahva" jos on terve.
Bensanpaine? Onkohan paineen säädin ehjä? Tuossa pitäs olla noin 6bar paine. Ja paineen pitäisi säädä järjestelmään kun moottorin sammuttaa. Kokeile jääkö paine avaamalla bensalinja about 15min käynnin jälkeen siitä määränjakajan kyljestä (tulolinjan putki) jos bensaa suihkuaa pirusti kovalla paineella jokapuolelle, voisi olettaa paineen säätimen toimivan
Kylmäkäyntisuuttimen avulla sen pitäisi startata kylmänä hyvin. Se on sähköinen suutin ja toimii 12v jännitteellä. Siinä moottorin päällä on kytkin. joka maadoittaa kylmänä suuttimen virtapiirin, jolloin sen pitäisi aueta. Anturissa on käämi joka kuumia ja virtapiiri katkeaa nopeasti käynnistyksen jälkeen. Sen suuttimen toiminnan voisit testata (ota irti ja starttaa sen ollessa irrallaan. Tuleeko bensaa??) Niitä polttoaine putkia voi taivutella, kunhan ei tee liian jyrkkää mutkaa, että saa sen suuttimen testiasentoon.
Sitten se mustaboxi on kai kolmella torxilla kiinni siinä rungossa. Jos sen irroittaisi ja putsaisi.
Liikkuuko se ilmamassamittarin läppä hyvin vai takerteleeko jos käsin painat sitä alas?
Mites alipainevuodot? Onko kaikki letkut jne ehjiä. Kuuluuko ylimääräistä suhinaa? Jos vuotoja epäilee, niin suihkuta strattipilotia reilusti auton käydessä tyhjäkäyntiä epäillyn vuotokohdan päälle. Jos vuotaa niin käynti muuttuu heti kun suihkuttaa vuotokohtaan pilottia (älä polta autoasi kuitenkaan) Voi samalla koittaa laittaa pilottia ilmaläpän luokse jolloin voit todeta onko kylmäkäynnistys ongelma polttoaineen vähyydestä johtuvaa...
Siinä jotain vinkkejä.
Kannattaa tutkia onko kaikki tämän laitteiston johdot ja liittimet ehjät
Onko Lambda anturi ehjä? (lambda ei vaikuta kylmä käynnistyksene mitenkään, mutta tuohon lämpöisenä tukehtumiseen voi vaikuttaa)
Googleta lambdan testaus ohjeita. Sen voi todentaa ihan perus yleismittarilla että toimiiko.
Tuleeko hyvä ja terävä kipinä? Ota puolan johto jakajasta irti ja laita se niin että on sentin päässä moottorin "metalliosasta" ja starttaa. Kipinän pitäisi ihan napsahdella ja olla "vahva" jos on terve.
Bensanpaine? Onkohan paineen säädin ehjä? Tuossa pitäs olla noin 6bar paine. Ja paineen pitäisi säädä järjestelmään kun moottorin sammuttaa. Kokeile jääkö paine avaamalla bensalinja about 15min käynnin jälkeen siitä määränjakajan kyljestä (tulolinjan putki) jos bensaa suihkuaa pirusti kovalla paineella jokapuolelle, voisi olettaa paineen säätimen toimivan

Kylmäkäyntisuuttimen avulla sen pitäisi startata kylmänä hyvin. Se on sähköinen suutin ja toimii 12v jännitteellä. Siinä moottorin päällä on kytkin. joka maadoittaa kylmänä suuttimen virtapiirin, jolloin sen pitäisi aueta. Anturissa on käämi joka kuumia ja virtapiiri katkeaa nopeasti käynnistyksen jälkeen. Sen suuttimen toiminnan voisit testata (ota irti ja starttaa sen ollessa irrallaan. Tuleeko bensaa??) Niitä polttoaine putkia voi taivutella, kunhan ei tee liian jyrkkää mutkaa, että saa sen suuttimen testiasentoon.
Sitten se mustaboxi on kai kolmella torxilla kiinni siinä rungossa. Jos sen irroittaisi ja putsaisi.
Liikkuuko se ilmamassamittarin läppä hyvin vai takerteleeko jos käsin painat sitä alas?
Mites alipainevuodot? Onko kaikki letkut jne ehjiä. Kuuluuko ylimääräistä suhinaa? Jos vuotoja epäilee, niin suihkuta strattipilotia reilusti auton käydessä tyhjäkäyntiä epäillyn vuotokohdan päälle. Jos vuotaa niin käynti muuttuu heti kun suihkuttaa vuotokohtaan pilottia (älä polta autoasi kuitenkaan) Voi samalla koittaa laittaa pilottia ilmaläpän luokse jolloin voit todeta onko kylmäkäynnistys ongelma polttoaineen vähyydestä johtuvaa...
Siinä jotain vinkkejä.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Kiitos Jyyrälle kattavasta vinkkilistasta 
Kattia tässä ei oo joten tuskinpa on lambdaakaan. Vuonna 1989 tätä myytiin myös katilla varustettuna, mutta tässä mun autossa sitä ei ole. Nyt kun auto on talvisäilössä, en tee sille ennen huhtikuuta varmaan mitään. Alipainevuotoja olen etsinyt starttipilotin kanssa, mutta eipä mitään löytynyt. Enpä älynnyt kokeilla ilmaläppään pilottia, olisi heti selvinnyt sekin asia.

Kattia tässä ei oo joten tuskinpa on lambdaakaan. Vuonna 1989 tätä myytiin myös katilla varustettuna, mutta tässä mun autossa sitä ei ole. Nyt kun auto on talvisäilössä, en tee sille ennen huhtikuuta varmaan mitään. Alipainevuotoja olen etsinyt starttipilotin kanssa, mutta eipä mitään löytynyt. Enpä älynnyt kokeilla ilmaläppään pilottia, olisi heti selvinnyt sekin asia.
W123 300 D 1982 "Ikiliikkuja"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
W126 420 SEL 1989 "Lutumussukka"
W210 240 E 1998 "Pupu"
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
Kyllä siinä lambda on. 1987 oli viimeinen vuosi (ainakin) 560 malleissa jolloin sai "raakakonetta" eli ECE mallia. Sinulla RUF eli katti valmius. Se kolmas oli sitten täys KAT malli.Camargue kirjoitti: Kattia tässä ei oo joten tuskinpa on lambdaakaan. Vuonna 1989 tätä myytiin myös katilla varustettuna, mutta tässä mun autossa sitä ei ole. Nyt kun auto on talvisäilössä, en tee sille ennen huhtikuuta varmaan mitään. Alipainevuotoja olen etsinyt starttipilotin kanssa, mutta eipä mitään löytynyt. Enpä älynnyt kokeilla ilmaläppään pilottia, olisi heti selvinnyt sekin asia.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Mikäs Ässälle tuli ?
karra kirjoitti:Kyllä siinä lambda on. 1987 oli viimeinen vuosi (ainakin) 560 malleissa jolloin sai "raakakonetta" eli ECE mallia. Sinulla RUF eli katti valmius. Se kolmas oli sitten täys KAT malli.Camargue kirjoitti: Kattia tässä ei oo joten tuskinpa on lambdaakaan. Vuonna 1989 tätä myytiin myös katilla varustettuna, mutta tässä mun autossa sitä ei ole. Nyt kun auto on talvisäilössä, en tee sille ennen huhtikuuta varmaan mitään. Alipainevuotoja olen etsinyt starttipilotin kanssa, mutta eipä mitään löytynyt. Enpä älynnyt kokeilla ilmaläppään pilottia, olisi heti selvinnyt sekin asia.
menee hieman off-topickiksi, mutta lieneekö näissä sitten jotain vuosimallikohtaisia eroja kun ei tuossa minun 500se:ssä ole lambdaa eikä kattia.
auto on valmistunut tehtaalta marraskuussa -88.

"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
toistaiseksi ei tähdellistä elämässä.
menneitä:
r170 230 K
c123 230ce
W140 500se c124300CE
w201 190E
w124 260E Sportline w124 200E
a124 E220 s124 300TD
c123 230C c123 230CE s123 300TD
w126 260SE w126 500SE
c124 300CE c124 320CE
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."
toistaiseksi ei tähdellistä elämässä.
menneitä:
r170 230 K
c123 230ce
W140 500se c124300CE
w201 190E
w124 260E Sportline w124 200E
a124 E220 s124 300TD
c123 230C c123 230CE s123 300TD
w126 260SE w126 500SE
c124 300CE c124 320CE