mitä tämä tarra kertoo
mitä tämä tarra kertoo
Konepellin alta löytyi tämmönen tarra, mitä se kertoo?[Kyseinen auto on E-Mersu 200 cdi vm2012 Vin nr.WDD2120051A601420
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut bergwalla, Su 06.07.2014 11:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: mitä tämä tarra kertoo
Eipä näy mitään kuvaa 

W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti
)
W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)

W206 C300e -22
S203 C320 4Matic -04
ex: S205 C250d -14
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: mitä tämä tarra kertoo
Josko saisi vielä kuvan kera niin voisi selvitä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: mitä tämä tarra kertoo
Olisiko tuossa vain lueteltu varusteet?
Varustekoodeja löytyy esim. http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Varustekoodeja löytyy esim. http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: mitä tämä tarra kertoo
Kanta kortista näkyy nuo varuste koodit jos ei niin tuolta voi katso, http://www.neoriginal.ru/cat/mb" onclick="window.open(this.href);return false;. Jos ei vieläkään onnistu, niin paa vin numero tänne joku katsoo sulle ne
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: mitä tämä tarra kertoo
Meinaatko että muutamat varusteet on asennettu useampaan kertaan?korsikko kirjoitti:Olisiko tuossa vain lueteltu varusteet?
Varustekoodeja löytyy esim. http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanhemmissa autoissa oli osa varusteista kuten maalipinnan väri listattu konehuoneen kilvessä mutta tuossa täytyy olla jotain tehtaan ohjauskoodeja tms. Jospa joku foorumilla tietäisi tarkemmin. Tietenkin aihetta vähän avaisi se jos tietäisi mistä autosta tarkalleen (VIN koodi) tuollainen lappu löytyy.
Re: mitä tämä tarra kertoo
Arvaus perustuen siihen miten homma BMW:n tehtaalla sujuu (en ole vielä päässyt MB:n tehtaalla käymään):
Kilvessä on tehtaan sisäistä käyttöä varten peltivalmiin ja maalatun korin optiot: sedan/farmari/coupe, kätisyys (vasen/oikea), värikoodi, kattoluukku, vuosimalli, sarjanumero(?) jne. mutta ei auton alustanumeroa, koska kori voi mennä mihin tahansa tilaukseen.
Maalatut korit tuodaan välivarastoon 0-2 vuorokaudeksi samalla kun toimittajat valmistautuvat tilauksesta tehtävien osien tuottamiseen. Esimerkiksi penkit on vaikea osa kaikkien väri- materiaali- ja varustevaihtoehtojen vuoksi, siksi ne tehdään tilauksesta.
Kori saa alustanumeron kun kaikki osat on saapuneet linjan viereen ja loppukokoonpano voi alkaa. Alustanumerot laitetaan työjärjestykseen ja korit haetaan linjalle sen mukaan samalla kun järjestetään muut osat linjan viereen jokaiseen työpisteeseen kokoonpanojärjestykseen. Jos ei tilaukseen löydy kaikkia osia, tilaus odottaa. Jos hyllyssä oleva kori sopii toiseen tilaukseen johon muut osat löytyy, tehdään se ensiksi.
Kilvessä on tehtaan sisäistä käyttöä varten peltivalmiin ja maalatun korin optiot: sedan/farmari/coupe, kätisyys (vasen/oikea), värikoodi, kattoluukku, vuosimalli, sarjanumero(?) jne. mutta ei auton alustanumeroa, koska kori voi mennä mihin tahansa tilaukseen.
Maalatut korit tuodaan välivarastoon 0-2 vuorokaudeksi samalla kun toimittajat valmistautuvat tilauksesta tehtävien osien tuottamiseen. Esimerkiksi penkit on vaikea osa kaikkien väri- materiaali- ja varustevaihtoehtojen vuoksi, siksi ne tehdään tilauksesta.
Kori saa alustanumeron kun kaikki osat on saapuneet linjan viereen ja loppukokoonpano voi alkaa. Alustanumerot laitetaan työjärjestykseen ja korit haetaan linjalle sen mukaan samalla kun järjestetään muut osat linjan viereen jokaiseen työpisteeseen kokoonpanojärjestykseen. Jos ei tilaukseen löydy kaikkia osia, tilaus odottaa. Jos hyllyssä oleva kori sopii toiseen tilaukseen johon muut osat löytyy, tehdään se ensiksi.
Re: mitä tämä tarra kertoo
Vielä pari viikkoa sitten käyttivät Sindelfingenissä radiotransponderia rungossa niin kauan kunnes siihen voi kiinnittää viivakooditarrat (maalausten ym. jälkeen). Noissa tosin tilatun auton täydelliset tiedot. Kuvittelin että koria ei tehtäisi puolivalmiiksi odottamaan sopivaa tilausta mutta joka tapauksessa joku yllä esitetyn kaltainen tarra voi sen osakokonaisuuden kuvata. Bemarista puheen ollen sanoivat että muutama hylkykori siellä linjan varrella oli lähdössä bemarin tehtaalle (ja oppaan piti varmuuden vuoksi kertoa että kyseessä oli vitsi).
Re: mitä tämä tarra kertoo
Penarilla ei linjan alussa tarvitse tietää kuin että tuleeko kattoluukku vai ei. Kaikki muu voidaan vielä muuttaa alkuvaiheessa jopa tuleeko ratti oikealle vai vasemmalle. Linjalla saattaa tulla moottoreita vierekkäin jostain aivan eri speksistä ja autom./manuaalilootalla. Ymmärsin itse niin että jos kysyntä on kova niin saattaa muutama kori olla valmiina automaattinouto välivarastossa linjan vieressä. Itse ajattelin että ainut syy voisi olla tuleva huoltokatko linjan laitteille tai jos joutuvat vaihtamaan peltiprässimuotteja niin siinä menee sen verran aikaa että voivat vielä valmistaa välivarastossa olevista aihioista juuri tulleet tilaukset kun jo huoltoseisokki on alkanut. muuten mitään ei tehdä varastoon tehtaalla.Näin oli 3 sarjan osalla .
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: mitä tämä tarra kertoo
Prässimuotteja BMW:llä vaihdellaan kaiken aikaa kun prässejä on huomattavasti vähemmän kun autossa peltiosia. Prässätyt osat menee välivarastoon tai muille tehtaille (kaikki 3-sarjan osat prässätään Münchenissä) joten prässimuotin vaihto ei vaikuta korilinjaan.
Farmari- ja sedanikorit tehdään samalla melkein täysautomaattisella hitsauslinjalla, hitsausjigi pyörähtää vaan ympäri jos korimalli vaihtuu.
EDIT: Farmareita ja sedaneita tehdään samalla linjalla siitä syystä että linjan tahtiaika pysyy keskiarvossa, farmarin hitsaus ja kokoonpano kestää vähän kauemman kuin sedanin joten linjalle pyritään laittamaan farmari ja sedani vuorotellen.
Koreja ei tehdä odottamaan tilausta vaan tilausten mukaan tietty määrä, mutta kokoonpano voi tapahtua myöhemmin jos loppukokoonpanoon jonkin tilauksen osat tulee myöhemmin tai ne puuttuu kokonaan. Myös maalaamon värinvaihto kestää jonkin aikaa vaikka onkin automaattinen joten samanvärisiä autoja korilinja tekee aina muutaman peräkkäin.
Korilinjan ja kokoonpanolinjan välissä oleva automaattivarasto oli noin puolillaan (n. 500 paikkaa) silloin kun kävin tehtaalla ja niinhän sen pitää ollakin jos se on linjojen väliin tasaajaksi laitettu.
RFID oli BMW:lläkin käytössä mutta penkkien sisällä, alihankkijan penkkitehdas oli tehtaan sisällä aidatulla alueella ja sieltä linjalle siirtyessä RFID:llä tarkastettiin että penkki menee oikeaan autoon.
Farmari- ja sedanikorit tehdään samalla melkein täysautomaattisella hitsauslinjalla, hitsausjigi pyörähtää vaan ympäri jos korimalli vaihtuu.
EDIT: Farmareita ja sedaneita tehdään samalla linjalla siitä syystä että linjan tahtiaika pysyy keskiarvossa, farmarin hitsaus ja kokoonpano kestää vähän kauemman kuin sedanin joten linjalle pyritään laittamaan farmari ja sedani vuorotellen.
Koreja ei tehdä odottamaan tilausta vaan tilausten mukaan tietty määrä, mutta kokoonpano voi tapahtua myöhemmin jos loppukokoonpanoon jonkin tilauksen osat tulee myöhemmin tai ne puuttuu kokonaan. Myös maalaamon värinvaihto kestää jonkin aikaa vaikka onkin automaattinen joten samanvärisiä autoja korilinja tekee aina muutaman peräkkäin.
Korilinjan ja kokoonpanolinjan välissä oleva automaattivarasto oli noin puolillaan (n. 500 paikkaa) silloin kun kävin tehtaalla ja niinhän sen pitää ollakin jos se on linjojen väliin tasaajaksi laitettu.
RFID oli BMW:lläkin käytössä mutta penkkien sisällä, alihankkijan penkkitehdas oli tehtaan sisällä aidatulla alueella ja sieltä linjalle siirtyessä RFID:llä tarkastettiin että penkki menee oikeaan autoon.