450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Jygrä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 13.11.2007 22:41

450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Jygrä »

Oliskohan jollakulla kokemusta M117 moottorin venttilikoneiston ääniongelmasta:

Otsikon mukaisen auton venttiilikoneistosta alkoi kuulumaan viimesyksynä hento kilkatus joka tuntui kuuluvan ns. yhden sylinterin tahdissa. Avasin venttiilikopat ja tarkastin nokkien kunnon ja venttiilivälykset, jotka vaikutti olevan kunnossa. Auto meni sitten talviseisontaan.

Nyt keväällä kun otin auton ajoon, vaihdoin kokeeksi castroilin 5w/50 magnatecit + filtterin ja ajattelin että josko ohuempi öljy auttaisi mahdollisesti naksuttavaan ääneen. Tätä enen olen käyttänyt koneessa 15w/40 öljyä. Noh, 5W-öljyillä naksutus laajeni "useampaan sylinteriin" eli nyt tuo ääni tuntuu kuuluvan useammasta sylinteristä. Olen koittanut paikallistaa ääntä putken läpi kuuntelemalla, bilteman stetoskoopilla yms. mutta on todella vaikea löytää äänen lähdettä. Jokatapauksessa äänen taajuuden ja tyylin perusteella se melkovarmasti kuuluu venttiilikoneiston osista.

Ääni on häiritsevän voimakas.

Autolla on ajettu 157 000km ja huollot tehty huoltokirjan mukaan ajallaan. Nokka-akselien pinnat näytti siisteiltä, eikä niissä ollut siis syöpymiä, uria tms. Öljyn paineet on kuumana tyhjäkäynnillä luokkaa 1,2bar näillä 5W-öljyillä.

Ääni on tyhjäkäynnillä pienempi tai ei kuulu. Kierrosluvun noustessa 1300--> ääni kovenee. äänen voimakkuus on nyt kasvanut selväsi ja nyt pitää löytää ratkaisu tuohon ennenkuin jotain hajoaa. Parikertaa olen ottanut venttilikopat irti, mutta en keksi mistä ääni voisi tulla.

P.S ymmärtääkseni tässä autossa on mekaaniset nostajat. Netissä sanotaan monessa paikasssa että K-jetronickkiin siirryttäessä tuli myös hydrauliset nostajat eli joskus -75??

hyviä ideoita / tietoa kenelläkään?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2142
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kannattaa tarkistaa venttiili välykset ja itsellä oli kulunut yksi seuraaja mikä aiheutti vastaavaa ääntä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jos siinä on hydrauliset välyksentasaajat niin ei oo varsinaista ruuvattavaa säätöä välyksille. Eli nuo välyksentasaajat on siis ne mokkulat, joiden päästä keinut on "kiinni". Jos taas on vanhempaa mallia niin nuo välyksentasaajat on säädettävät ja niissä on myös sellaset peltijouset keinun ja välyksentasaajan välillä pitämässä keinua paikallaan.

Eli jos siinä on vanhemman mallin jäykät osat ja välykset kunnossa ja kaikki näyttää hyvälle, epäilisin äänen tulevan kumminkin alakerrasta.

Jos taas on uudemman mallin hydrauliosat ja kaikki näyttää ehjältä niin on kai mahdollista, että joku noista välyksentasaajista pitää ääntä. Multakin löytyy noita hydraulisia yksi toimiva setti(tai yksi puuttuu) ja ne joutaa myyntiin jos tarvitset.
Millhill Performance
-Built With Pride-
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Tuon ikäisessä tosiaan pitäisi olla mekaaniset nostajat, kuten minullakin. Kuulostaako yhtään samalta kuin minun autossa? http://www.youtube.com/watch?v=wC89xFZW8Bs" onclick="window.open(this.href);return false;
Vänkärin puolella suurinpiirtein kahden viimeisen sylinterinkohdalla vähän mielestäni liikaa melua (15-18 sekunnin kohdilla). Minullakin välykset kahteen kertaan tsekattu ja pitäisi olla ok. Eikös se mene niinpäin, että paksummilla öljyillä pitäisi olla hiljaisempi, vai oonkohan ymmärtänyt väärin...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1508
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mullakin naputtaa eniten juuri vänkärin puolen takaosasta. Vasta venttiilit säädetty. Liekkö tuo ihan normaalia sitten.
1991 420 SE
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja unski »

Yleisin tuon naputuksen aiheuttaja jonka olen itse huomannut on kuluneet välilevyt jousilautasen ja keinuvivun välissä. Niihin kuluu eräänlainen matala olake jonka yli hypätessään keinuvipu muodostaa äänen, jota josilautanen sopivan muotoisena vahvistaa. Niitä on sitten erivahvuisia, joten kannattaa mitata ennen uusien ostamista. Samoilla välilevyillä sovitetaan muuten hydrauliset nostajat oikeaan korkeuteen

Osa no. 8
Kuva


Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Joltakin mestarilta (L***i?) joskus kuullu, että nuo kasikoneiden nokkavaivat alkavat juuri tuolta vänkärinpuolen takimmaisista sylintereistä. Öljyt taisi tulla sinne viimeisenä.
Ja nuo nykykoneille tarkoitetut 5W/ öljyt eivät varmaan paranna tilannetta.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja karra »

juhaoh kirjoitti:Joltakin mestarilta (L***i?) joskus kuullu, että nuo kasikoneiden nokkavaivat alkavat juuri tuolta vänkärinpuolen takimmaisista sylintereistä. Öljyt taisi tulla sinne viimeisenä.
Ja nuo nykykoneille tarkoitetut 5W/ öljyt eivät varmaan paranna tilannetta.
Itse kuullut samaa myös ja unskikin on kait joskus kirjoitellut miten se pikku asia eskaloituu sitten isommaksi, tai joku muu kertoi... Niin öljy tulee sinne viimeisenä jos nyt ollenkaan tulee :P ilmeisimmin se öljykanava on herkkä tukkeutumaan ja etenkin amerikkalaistyylisillä öljyillä/vaihdoilla...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

juhaoh kirjoitti:Joltakin mestarilta (L***i?) joskus kuullu, että nuo kasikoneiden nokkavaivat alkavat juuri tuolta vänkärinpuolen takimmaisista sylintereistä. Öljyt taisi tulla sinne viimeisenä.
Ja nuo nykykoneille tarkoitetut 5W/ öljyt eivät varmaan paranna tilannetta.
Miksi 5w öljyt olisivat huonompia, kuin esim 10w öljyt? Mitä pitäisi käyttää? Eikös esim. 5w50 öljyssä tuo eka vitonen tarkoita öljyn juoksevuutta kylmässä, eli kylmästartissa voitelee nopeammin. Ei kai silti lämpöisenä ole sen "litkumpaa" tai huonommin voitelevaa?
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja JPM »

Öljyissä on muutakin ero kuin viskositeetti. Vanhemman teknologian venttiilikoneistot tykkää ZDDP aineistuksesta, jota ei uusille koneille tarkoitetuissa usein 0w 5w öljyissä ole.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jep jep, aina kun on kone, jossa laahurinokat niin tykkään, että öljyssä saisi olla sinkkiä seassa. Nykyöljyjä ei vaan montaa enää sellaista ole ku tahtoo olla monissa rullanokat ja liittyneekö saastepaskoihinkin. Ite oon käyttäny Secissä Kendallin 20W-50 Liquid Titanium öljyä, aika kallista, mutta eipä tarvi murehtia öljyasioita. Toki ympärivuotiseen käyttöön liian paksu öljy, mutta kesäautoon sopiva. Cumminssissa oon käyttänyt ympärivuotisesti Kendallin Eurosynth 15W-40, siinäki pikkusen on sinkkiä, enempi toki tarkoitettu Dieseleihin, mutta kaipa tuo bensassaki toimis.

Ja vielä tuohon ääniasiaan niin saahan sieltä toki vähän ääntä kuuluakin, mutta kuten ketjun aloittaja mainitsi, että ääni on HÄIRITSEVÄN voimakas...toki sekin on suhteellista. Itse ymmärtäisin sen tarkoittavan vastaavaa kuin vasaralla koputtais lohkon kylkeen ja se ei enää ole normaalia.
Viimeksi muokannut Antti M., To 24.07.2014 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13602
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja karra »

Teboilin öljyissä on paljon sinkkiä, olen lukenut jostain. Tai on ainakin ollut. M100 moottorissa käytän Teboilin 15W-40 juuri sen sinkin takia ja mineraaliöljy on sopivaa kesäkäyttöön. Gulfin 20W-50 varsinaista sinkkiöljyä ei taida saada enää, tai se oli ainakin törkeen kallista kun tuohon isoon mosaan sitä menee 9 litraa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja unski »

Viimeisenä öljy tulee oikeanpuoleinen etummaisen sylinterin nokille (1. sylinteri). Takimmaisille ensin.

Öljyn tuoteturvatiedotteesta näkee paljonko öljyssä on sinkkiä seassa...tai ainakin on ilmoitettu olevan.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Täytyy vaihtaa nyt ensin paksummat 15W tai 20W öljyt ja sen jälkeen selvittää kumman puoleisen sylinteriryhmän venttiilikoneisto ääntää enemmän ja sieltä vielä äänekkäin yksittäinen sylinteri.

Ajokauden päätyttä tarkistan tuon Unskin mainitseman sovituslevyn ja muiden toisiinsa hinkkaavien osien kunnon. Josko metelin aiheuttaja löytyisi.

Venttiilin välykset olen tarkistanut kuumana ja kylmänä ja ne on kohdillaan. Nokka akselien nokkien pinnat on siistit. Öljyä tulee hyvin kaikille nokille tyhjäkäynnilläkin.

Ääni on samanlainen kuin mitä hajonnut/kulunut hydraulinen venttiilin nostin pitää. Kuuluu selvästi auton sisälle ja kuuluu ulkopuolelle ärsyttävän lujana. Ei ole kiva kun auto rallattaa ja kuullostaa vanhalta p**kalta.

Onneksi tuota moottoria voi käyttää ilman venttiilin koppia, kunahn virittelee vähän rättejä konehuoneeseen. Silloin ainakin uskoisin löytyvän tarkasti kohdan josta ääni tulee putken / biltema stetoskoopin avulla.

Kiitos hyvistä ideoista / ajatuksista!
Viimeksi muokannut JYYRÄ, Ma 11.08.2014 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Jygrä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ti 13.11.2007 22:41

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Jygrä »

Mitä pitää purkaa irti että pääsee käsiksi välyksen säätölevyihin? Tarviiko nokkaakselia irroittaa?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2142
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Jygrä kirjoitti:Mitä pitää purkaa irti että pääsee käsiksi välyksen säätölevyihin? Tarviiko nokkaakselia irroittaa?
Moi,

Unskin laittamassa kuvassa osaa numero 3 pyörittämällä säädetään vanhemman m117 moottorin venttiilivälykset.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

slsl77 kirjoitti:
Jygrä kirjoitti:Mitä pitää purkaa irti että pääsee käsiksi välyksen säätölevyihin? Tarviiko nokkaakselia irroittaa?
Moi,

Unskin laittamassa kuvassa osaa numero 3 pyörittämällä säädetään vanhemman m117 moottorin venttiilivälykset.
Jep, mutta vanhassa mallissakin kyllä nuo samat palaset siellä on ja ei oo pakko nokkaa irrottaa, keinuvivut vaan nappaa irti. Oireiden kuvauksen perusteella epäilen, että alakerrassa on jotain hämminkiä, mutta kuten jo aiemmin sanottu, kuvaukset riippuu havannoijasta.

Mulla joskus OM617 kalkatti ja venakoneistosta koitin vikaa ettiä, mutten löytänyt. Ja stetoskoopilla koitin kuunnella, mutten saanut minnekään paikallistettua. Auto oli mulla ainut käyttöpeli ja siihen uusi kone oli jo tekeillä, joten päätin ajaa menemään, laukeaa jos laukeaa. Puoli vuotta se suunnilleen kolisi(ehkä15-20tkm) ja vähän ennen laukeamista kolina kasvoi sen verran rajusti, että tiesin kohta jysähtävän ja niinhän se jysähti. Kuva kertoo miltä näytti kannen irrotuksen jälkeen...eli kaipa siinä oli ollu klappia männäntapissa tms.

Kuva
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Ääni ei muistuta ollenkaan välvältä männäntapilta / kiertokangen / kampiakselin välykseltä. Nehän pitää ainakin minun kokemuksien mukaan pahemmin ääntä kun moottoria kuormittaa ja pienellä kuormalla ääni on suht pieni.
noh, koskaan ei voi olla 100 varma, mutta tässä vaiheessä väitän että 95% tod.näk. ääni tulee venttiilikoneistosta.

Jos kerran nuo välyksen säätälevyjen ja vastapintojen kunon pääsee näkemään ilman nokan irroittamista, niin sittenhän se on ainakin helppo todentaa.

Tässä autossa on alkuperäinen moottori -73 joten siinä on 100% varmuudella mekaaniset nostajat. Nokkien jakomerkit on tasan merkeissään, eli ketjukaan tuskin on venynyt tms. ja kilometrejä on mittarissa 153TKM joten tuskin tässä mistään vakavasta asiasta on kyse.

Noh, palaan asiaan kun homma on selvinnyt.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

unski kirjoitti:Yleisin tuon naputuksen aiheuttaja jonka olen itse huomannut on kuluneet välilevyt jousilautasen ja keinuvivun välissä. Niihin kuluu eräänlainen matala olake jonka yli hypätessään keinuvipu muodostaa äänen, jota josilautanen sopivan muotoisena vahvistaa. Niitä on sitten erivahvuisia, joten kannattaa mitata ennen uusien ostamista. Samoilla välilevyillä sovitetaan muuten hydrauliset nostajat oikeaan korkeuteen

Osa no. 8
[ http://www.peachparts.com/shopforum/attachments/tech-help/2652d1025044808-hydraulic-compensators-valve-lifter-questions-rockers.jpg ]


Timppa

Näkeekö tuon kuluneen välilevyn ihan silmämääräisesti? Vai onko niin tarkka juttu, että vaatii mittailua?
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja unski »

Kyllä sen näkee ihan selvästi, kun osan purkaa pois. Siinä on yleensä kolo tai kaksi levyn pinnassa, pahimmillaan ne tuntuu jo selvästi esimerkiksi meisselin kärjellä. Toimintaanhan ne urat eivät haittaa, mutta yllättävän kova ääni siitä lähtee. Laitan kun vain kun muistan ja kerkeän...minulla on kasa noito huonoja jossain...jos nyt en ole jo heittänyt niitä pois.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
timunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 02.06.2008 09:56

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja timunen »

Minulla oli sama ongelma, joka korjaantui vaihtamalla osa keinuvivuista. Nokat olivat hyvässä kunnossa. Ketju oli venynyt niin se vaihdettiin myös.

Mikä olisi öljysuositus M117-koneeseen, jotta sinkkiä tulisi tarpeeksi? 502-venekoneeseen laitoin Valvolinen racing 20w50:sta. Edullisempaa tuntuu olevan kuin "classic"-öljyt, mutta kaukana taas halvimmista mineraaliöljyistä. Karra taisi ainakin joskus sitä käyttää Secciin?
R107 500 SL
W111 220 SEb coupe
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Jos vaihtaisi osan keinuista, niin pitääkö silloin vaihtaa nokka-akselikin? Jossain lähteessä muistelen, että väitetään, että nuita komponentteja pitää uusia kimpuissa. Vai liekö tarkoittanut vain sitä, että käytettyjä ei saa laittaa käytettyyn koneistoon. Ainakaan niitä keinujen paikkojahan ei saisi vaihdella, jos irti käyttää....
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Teoriassa nokkaan ja keinuun kuluu uniikki kuvio ja osia ei saisi sekoitella keskenään ja uudelle nokalla pitäisi olla uudet keinut. Käytännössä aika hifistelyä, jos osat on hyväkuntosia niin ei ne miksikään mee. Ite oon nykyään tavannu pyyhkästä kumminki nokka-akselin sisäänajomömmöä nokkiin ja keinuihin melkein aina jos käytän osia irti vaikkei paikka vaihtuiskaan ja osia vaihdellessa ainakin ois suotavaa ja miksei ihan nokka-akselin sisäänajokin. Sisäänajo muistaakseni oli, että kone käyntiin ja kierrokset jotain 3000rpm ja käyttää n.10min, tai ainakin jotain tämän suuntaista.
Millhill Performance
-Built With Pride-
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Lueskelin ameriikkaiselta sivulta (http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... ensor.html" onclick="window.open(this.href);return false;) aiheesta. Siellä joku itseään asiantuntijaksi tituleerava väitti (vastaus numero 10), jos oikein ymmärsin, että nuo nokkavaivat alkaa yleensä vänkärin takimmaisista sylintereistä ja syynä olisi nokka-akselin laakerien kuluminen, joka sitten vaikeuttaisi keinuvipujen öljynsaantia. En kyllä ymmärrä miten se noin voisi mennä? Suattaapi olla, että käännöseni ei onnistunut...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja unski »

Kyllähän se voi noinkin mennä, mutta pitää olla järjettömän kuluneet laakerit. En ole koskaan nähnyt niin kulunutta pukkia. Syyhän on se, että öljyputkelle menevä öljy menee takimmaisen laakeripukin sivua siten, että nokka-akseli on kanavan yksi seinä. Väljä pukki vuotaa paineet. Asiahan on helppo todeta käyvän koneen öljyntäyttöaukosta. Jos putkesta tulee reilu ruisku öljyä nokalle asia on kunnossa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Täytyypä vilasta korkin aukosta mille vaikuttaa....
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Onko ketjun aloittajalla selvinnyt oireiden syyt?
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Ei ole selvinnyt, mutta parhaimmillaan aloitin ohjurin kumien vaihdon ja josko siinä samalla löytyisi jotain kuluneita osia tms.
Parhaimmillaan ihmettelen että miten nuo keinut lähtee irti tuosta ventiilin ja nokan välistä.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Jahas, keinut lähtee sormilla ottamalla, kun puristaa venttiilin jouset pohjaan saakka puristimella.
Ostin motonetin yleismallisen puristimen. Sitä joutuu vähän rälläköimään ja hitsailemaan, mutta näyttäs että siitä saa soivan pelin.

Katsotaanpa saanko kumit vaihdettua ilman ongelmia...
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC -73 venttiilikoneiston kilkattava ääni

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Hankalin kohta mulla oli niiden puolikuiden irrotus, jotka pitää jouset paikallaan. Aika tarkalla oli niiden poissaanti. Ei välttämättä ole ollenkaan lähdössä, vaikka jousi olli omasta mielestä pohjassa. Hiukan tarvii keinutella jousipuristinta samalla ja sorklata magneetilla/kapeakärkisillä ottimilla niitä puolikuita ulos. Toisen kun saa ulos, niin sitten se toinenkin tulee helposti. Mutta ne istuu sellaisessa lokosessa että kärsivällisyyttä tuossa kaivataan....

Mullakin oli aluksi se Motonetin yleismallinen puristin, mutta meni hermot sen kanssa. Toki saattaa toimia, jos tuunaat sitä paremmaksi. Tilasin ebayn kautta tuolle koneelle tarkoitetun puristimen, siitä oli iso apu.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Vastaa Viestiin