Bäkkärin mersut - ilmajousitettu w201 + w460 Gee

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Bäkkärin mersut - ilmajousitettu w201 + w460 Gee

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Kuva

Jonkin aikaa on mun kirjoittelu kaikille foorumeille ollut aika hiljaista, mutta jos nyt jotain kertoisi mitä olen puuhastellut.

w201 2.5dt -89 280tkm:

2013:

Tarinahan lähti käyntiin 2013 keväällä tottakai tori.fi kautta, kun sinne ilmestyi todella heikko ilmoitus jossa lähinnä kerrottiin että vähän ajettu turbodiesel ja seisonut pari vuotta vetarin katkettua. Oli sen verran lähellä että pakkohan sitä oli käydä katsomassa, auto oli ikkunoiden alareunoja myöten lumihangessa. Omistaja tiesi kertoa että ainoat ruosteet päälle päin on oikeassa etulokarissa, ja että hän oli uutena tämän mersun hakenut suoraan saksasta tehtaalta vuonna 1989, säästi ehkä jotain toimituskuluja? Myyjä oli karavaanari, oli ottanut siis moottorin ja vetokoukun. Ei siis muuta. 2.5dt automaatti, irroitettavalla vetokoukulla ja suomi varusteet eli penkinlämmittimet, ajovalopesimet ja takalasin lämmitin, ei siis abs, ei keskuslukkoa, halvin sisusta yms, no perus suomiauto, jälkeenpäin oli asennettu penkinpäälliset ja finlandia 2000 (en ole koskaan avannut enkä avaa, kattopelti tulee vaihtumaan). Tarkistin että pellin alla on turbodiesel, mittarissa 270tkm ja sovin kaupat, noin kuukauden päästä oli lumet sen verran sulaneet että mersun pystyi hakemaan järkevällä lapioinnilla (kuva), hangesta paljastui ihan kelpo yksilö, joka sai alkuun pienen pesun ja sisältä lähti penkin päälliset. Tämän jälkeen auto nosturille ja vetari pöydälle, no eihän sieltä ollut kun sokka irronnut, ehjä sokka, rasvat ja kasaan. Käsijarrun herkistelyllä, apusimpukan ja jousen vaihdolla tuli leima paperiin.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva KuvaKuva


Heti alkuun alle laitettiin 8,5+9,5x17" bbs rs:t, oikea etukaari räjähti totaalisesti käsiin kun mankeloi. Jatkuvasta turbodieselin lokarin etsinnästä huolimatta sellaista ei löytynyt, joten erään autotapahtuman lähestyessä motonetista tarvikelokari johon eräästä ostetusta "ihan hyvästä" lokarista ritilä ja hovimaalarille, joka jossai välissä myös myllytti pinnat

Kuva Kuva Kuva
Kuva KuvaKuva Kuva

Tekniikalle ei juuri mitään tehty, syöttöä vain ruuvasin lisää. Takana oli turhan vähän joustovaraa, ja sisäkehät oli todella kovilla, ja loppujenlopuksi syksyllä oli yksi etu- ja takavanne sisäkehältä halki, muuten meni kesä ihan ongelmitta ja 17" vanteilla kaaret täyttyi ja maavara oli sopiva.. Syksyllä jäi mersu vähän rakkautta vaille kaikenmaailman halli remonttien ja hajoilevien kehien takia.

Kuva

2014:

Keväällä oli sopivasti aikaa alkaa entisöimään tätä mersua, alustassa oli väljää ainakin alapallossa ja raidetangossa, myös pohja oli siinä kunnossa parin vuoden seisomisesta johtuen että oli aika ottaa kiinni, joten pientä katsastus remonttia täytyi tehdä.

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Otin siis pohjan tyhjäksi ja hioin ruosteet auki, reijät hitsasin, ja muut ruosteenmuuntoaineella ja hammeri päälle.

Kuva Kuva Kuva

Etupalkki oli kanssa hapertunut, ja sen korjailin vähän vahvemmaksi, on kuitenkin ensimmäisiä mikä ottaa maahan, valmiista ei nyt näköjään ollu kuvaa.

Kuva Kuva

Myös raidetankojen kolosta oli otettava hieman ylimääräisiä ruosteita pois.....

Kuva Kuva Kuva

Alustaan tuli eräästä purkaamastamme 124 3.0-24v sportlinesta. Jarrulevyt ja pultit keitin sitruunahapossa.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Paremman takakelkan olin jättänyt jemmaan kaverin purku 190 mersusta, sattui olemaan ehjät puslatkin, puhallutin ja maalasin sen.

Kuva Kuva

Vaihtelin väljät puslat ja koiranluut, ja kasasin siis 124 sportlinen tukivarsilla, navoilla, jarruilla, eli tukevammat tukivarret, pyöränlaakerit yms, mutta tämän mersun oma perä ja vetarit. Massasin pohjan kokonaan.

Kuva Kuva

Samalla tein uudet linjat taakse kardaanitunnelia pitkin, ja jalkatilan alituksen polttoaineputkille palkin sisällä

Kuva Kuva Kuva


Jarruiksi tuli siis eteen isot jäähdytetyt levyt ja nelimäntä satulat, takana perus jäähdyttämättömät mutta onhan nekin 190 jarruja isommat. Samalla porasin varuiksi 120 jaon napoihin, jos joskus vaikka tarvii, ei voi tietää.

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Jarruihin en meinannut saada tuntua w201 omalla jarrusylinterillä, w124 sylinteri sorvin kautta paikoilleen.

Kuva


Sitten alkoi pussien askartelu.

Säiliön vaipan tein vanhasta ilmasylinteristä (5mm seinämä), päädyt 20mm levystä.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Päätyihin reijät ja hitsaukseen.

Kuva Kuva Kuva

Edessä bc yleismallin tolpat, itse tehdyt alapäät ja pohjaanlyöntikumin vaste, s14 nissanin teinin alustan säädettävät yläpäät.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Myös moottoria nostin n.10mm ja loota nousi samalla 5mm

Kuva Kuva

Pussien paikoista ei kerenny ottaa kunnollisia kuvia, voin ottaa jossain vaiheessa. Järjestelmään kuuluu siis 4kpl re-5, duali kompurat, vu-4, dual needlet, itse laitetut katkaisijat, saattaa vaihtua joskus e-leveliin mut nyt alkuun tarkoitus tehdä nätisti nuo pikku katkaisijat.. Pieni nappi tilpehöörilootan pohjalla on kaikki tyhjäksi-nappula ja kyljessä etu/taka ylös/alas.

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva



Vanteet:

Erään vaihtokaupan yhteydessä mulle tuli tämmösiä kerssereitä 17x9+10" setti, no itse vannemallista en tykkää joten laitoin hyllyyn jos keksin niille keskiöt joskus, jokin aika tämän jälkeen eräs tuttu driftasi talvella kanttariin ja mulle ajautui setti 16x7,5" väyrysen vanteita joista yksi oli paskana.

Kuva Kuva Kuva

Jossain kohtaa tuli sitten ahaa-elämys ja oli pakko lähteä sorvin ääreen kokeilemaan että saisiko ne sopimaan..

Kuva Kuva

Kyllähän ne sopi ja sitten täyttä settiä tekemään, kaikki siis tehty ilman mitään cnc koneita. Venttiilien reijät hitsasi sama kaveri kun säiliönkin.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Sitten vaan lasikuulapuhalsin ne ja maalaukseen, väriksi tuli alkuperäinen 744 mersun hopea.

Kuva Kuva Kuva

Sisäkehät vetäsin itse väriin, ja kierteet käytiin vielä läpi maalauksen jälkeen 2. tapilla

Kuva Kuva
KuvaKuva

Tältä näytti kun saimme auton ensimmäistä kertaa pihalle:

Kuva

ylhäällä:
Kuva

Rullailua:
Kuva
Kuva


Kuva
Kuva

Vielä olisi tällä saralla takakontin teko valmiiksi, takaiskareiden vaihto yms, mutta sen jälkeen olisi tarkoitus tehdä tekniikalle jotain pientä mukavaa, tietysti ylimaalaus, kattopellin vaihto, beigen nahkasisustan löytäminen yms on jatkuvasti mielessä..

Ensi kerralla voisin kertoa emännän valkoisesta w124 2.5dt mersusta..
Viimeksi muokannut bäkström, Ma 13.04.2015 16:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Asiallinen 190Dee! :thumbup: Vanteetkin on todella siistit. :P
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja kimu »

Nyt on sitä ameriikan meininkii! Aivan sika makee, ja toi vanteitten sukellus :clap:
Itellä tenava samalla tekniikalla ja nyt on pussei ruvennu mieli tekemään ja nää kuvat oli iha vika niitti, ne on pakko saada :D
Joku päivä kun koneelle satun niin voisin yvllä haastatella tosta alustasta, ellei ihan top secret ole.
Tälle kyl on pakko sitä virtuaalihattuu nostaa :thumbup:
Avatar
hasa_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Su 04.07.2010 16:54
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja hasa_ »

on kyllä komia 190:n ja vanteet sopii täydellisesti :thumbup: :thumbup:
S 350 TD -94
E 300 D -93

exät:
Bmw 325i coupe -93
Bmw 535iA -89
Bmw 520i -88
W210 E 200 CDI -00
W202 C 200 D -93
jaketinx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 11.05.2012 13:25
Paikkakunta: Myrskylä

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja jaketinx »

:thumbup: :clap:
Avatar
ClubKRP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: La 21.04.2007 08:07
Paikkakunta: Pohjois Satakunta

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja ClubKRP »

Uljas tuotos ! :thumbup:
ON kalustoa jos jonkin laista..
kuokka12
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 19.12.2011 22:31

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja kuokka12 »

Meinas mennä pasmat sekasin kun kattelin tuota vanneprokkista. Ju*alau*a miten nättiä settiä! :thumbup: Komiaa tuotosta. Jatkaa vaan samaan malliin :D
Avatar
taatuu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 06.08.2011 16:00

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja taatuu »

Jäätävän hyvää työtä tällasia lisää!! :)
W201 2.0 bensa automaatti vm.92
W123 2.3 bensa automaatti vm.83
W201M102
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 08.06.2014 15:49

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja W201M102 »

Hyvää työnjälkeä! :clap: Miten tapahtui moorrorin nosto? Tarkoituksena itse tehdä sama opetaario, Tuleeko vaihdevivuston kanssa ongelmia kun se laatikkokin nousee? :)
Keni300
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 09.04.2014 18:55

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja Keni300 »

Nuo vanteet on kyllä siistit ja vielä uniikit!!
W201 2.0 -84 (ex)
W126 420 SEL-87 (ex)
W210 220d-96 (ex)
W203 200cdi -04 (ex)
C124 300-12v -90 (ex)
W201 2.3 sportline -91 (ex)
W201 2.0 aut. -89 (ex)
W126 260SE -86
W201 2.6 -89
Fiat 124 1800tc sportcoupe ac -69 (projekti)

+ monet muut entiset
Salamine
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 10.11.2013 13:46
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja Salamine »

on kyllä hyvällä maulla toteutettu prokkis :thumbup:
Avatar
aniemiko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 216
Liittynyt: Pe 28.01.2011 01:30
Paikkakunta: Pornainen

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja aniemiko »

Vanteet vetää hiljaseksi.
C124 24v DT
C124 ?
C123 230
S210 24v
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Bäkkärin mersut - w201 alusta ja vanteet

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Kouvola night cruisingissa ja pari muuta sekalaista:
Kuva
Kuva
Kuva

Jotain pientä tullut askarreltua:
Kuva
Kuva

Tuli tuossa viikko sitten ostettua 190 kaveriksi w460 talviautoksi, nyt pitäisi sitten ennen lumia ahkeroida siihen jamaan että talven yli pärjäisi:
Kuva
Avatar
Bestec
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Ti 08.01.2013 18:01
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Bäkkärin mersut - ilmajousitettu w201 +muut

Viesti Kirjoittaja Bestec »

Komiata jälkeä :thumbup: Ei sattuis löytyyn arkistoista kuvia tosta kaverin nykyisestä w123 ? RCR rekkarin alku
S124 250TD Käyttis
S124 300TDT osina pois. yvllä lisää

Entisiä piisaa
Avatar
bäkström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: To 19.01.2006 21:36
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Bäkkärin mersut - ilmajousitettu w201 +muut

Viesti Kirjoittaja bäkström »

Geetä tullut nyt laiteltua ja ajeltua.

Kuva

Tällaiseksi muuttui ulkonäkösesti muutamassa kuukaudessa kun oli remontissa ja pois liikenteestä.


Alkuun oli pientä ruosteiden korjausta, näissä kuvissa vain osa (klikkaamalla suurenee)
Kuva Kuva Kuva



Sopivia vanteita ei löytynyt niin hain vannetukusta halvimmat ja tein niistä sopivat, et ja pulttijako muuttui sopiviksi, päälle tuli 33/12,5x15" allterrainit
Kuva Kuva Kuva


Koneelle ei tullut muuta tehtyä kuin turbo koneesta imusarja, syöttöpumppu ja pakosarja, siihen kaverilta holsetti kylkeen ja 2,5" putki yhdellä vaimentimella. Tulevaisuudessa isompaa pumppua, turbon alakertaa jne ne perus palikat..
Kuva


Sitten tuli tehtyä vähän puskuria ja helmaputkea suojaamaan koria.

Etupuskuria:
Kuva Kuva

Takapuskuria:
Kuva

Helmaputket:
Kuva Kuva Kuva


Lisäksi sata muuta pikku juttua mutta tässä jotain kokonaiskuvaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Citymaasturiksihan mä tätä rakentelin mutta onhan tuolla metsässä kiva käydä vähän kokeilemassa :roll:

Tuossa vielä appiukon kuvaama pätkä eräiltä ajopäiviltä:
http://youtu.be/sj9V1QqB7To" onclick="window.open(this.href);return false;
jarnoh98
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 103
Liittynyt: Ma 11.08.2014 11:32
Paikkakunta: Vampula

Re: Bäkkärin mersut - ilmajousitettu w201 + w460 Gee

Viesti Kirjoittaja jarnoh98 »

Kyllähän nuo G-mersut on parasta mitä rahalla saa ja juurikin tuolla metsässä :D
Vastaa Viestiin