Apuja vikaan: C-sarjalainen ei kulje yli 100km/h?/ kunnossa!
Apuja vikaan: C-sarjalainen ei kulje yli 100km/h?/ kunnossa!
Ystäväni pikkumersussa on kummallinen ongelma:
Osaisiko joku asiaan perehtynyt kertoa, missä voisi olla vika, kun auto ei kulke kovempaa kuin 100 km/h.
Kyseessä on C 220 (-94) automaatti.
Auto tuntuu toimivan täysin normaalisti alemmilla nopeuksilla, mutta vaikka ajaa kaasu pohjassa, niin kierrokset ei nouse yli 2500 ja mittarissa on siis tällöin satanen. Ehkä pientä tehohävikkiä on havaittavissa myös alemmissa nopeuksissa...
T:Juha
Osaisiko joku asiaan perehtynyt kertoa, missä voisi olla vika, kun auto ei kulke kovempaa kuin 100 km/h.
Kyseessä on C 220 (-94) automaatti.
Auto tuntuu toimivan täysin normaalisti alemmilla nopeuksilla, mutta vaikka ajaa kaasu pohjassa, niin kierrokset ei nouse yli 2500 ja mittarissa on siis tällöin satanen. Ehkä pientä tehohävikkiä on havaittavissa myös alemmissa nopeuksissa...
T:Juha
Viimeksi muokannut JuhaV, To 16.12.2004 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Niin se LIM juu....Olli Lajunen kirjoitti:Ei minkäänlaista tietoa ole asiasta, mutta olisiko tuon ikäisessä jo tuollainen säädettävä maksiminopeudenrajoitin?
Oireet kuulostaa kyllä kovasti siltä.
Nouseeko kierrokset, jos ajaa kolmosella?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: Apuja vikaan: C-sarjalainen ei kulje yli 100km/h??
Voisiko se olla "vikatilassa" jolloin moottorin perustoiminnot säilytetään mutta täystehoja ei irtoa. Vastaava oli yhdessä muussa merkissä ja tietokone päätti että nyt säästetään sähköä (laturivika) ja jätti moottorille vain sellaisen perusohjelman millä pääsi ajelemaan mutta tehoa hieman uupui ja maksiminopeus oli tosiaankin satasen kieppeillä, taisi olla allekkin. Akun kunto? Ei kai mitään valoja pala mittaristossa (voihan sieltä olla lamppukin palanut)?JuhaV kirjoitti:Ystäväni pikkumersussa on kummallinen ongelma:
Osaisiko joku asiaan perehtynyt kertoa, missä voisi olla vika, kun auto ei kulke kovempaa kuin 100 km/h.
Kyseessä on C 220 (-94) automaatti.
Auto tuntuu toimivan täysin normaalisti alemmilla nopeuksilla, mutta vaikka ajaa kaasu pohjassa, niin kierrokset ei nouse yli 2500 ja mittarissa on siis tällöin satanen. Ehkä pientä tehohävikkiä on havaittavissa myös alemmissa nopeuksissa...
T:Juha
Vastauksia tarkentaviin kysymyksiin:
ei ole vakionopeudensäädintä.
merkkivaloja ei pala.
Tässä autossa on se eco/sport kytkin. Sport-kytkimen ollessa päällä kierrokset kyllä nousevat ihan normaalisti sinne yli neljäänkin, mutta toppaa sitten, kun vaihtia on se satanen.
Tuo vikasietotila jotenkin kuulostaa loogiselta, mutta onko tässä mitään itse tehtävissä, vai onko mersulääkäri ainoa vaihtoehto?
Juha
ei ole vakionopeudensäädintä.
merkkivaloja ei pala.
Tässä autossa on se eco/sport kytkin. Sport-kytkimen ollessa päällä kierrokset kyllä nousevat ihan normaalisti sinne yli neljäänkin, mutta toppaa sitten, kun vaihtia on se satanen.
Tuo vikasietotila jotenkin kuulostaa loogiselta, mutta onko tässä mitään itse tehtävissä, vai onko mersulääkäri ainoa vaihtoehto?
Juha
W202 Esprit -94
W211 Elegance -04
W211 Elegance -04
- JohtajanTähti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 272
- Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
- Paikkakunta: Helsinki
MInä olen taas kuullut tarinan kaverin tuttavan serkun..tms. autosta. Autona oli papan S 500 tai S 600, ihan uusin korimalli ja poika oli innoissaan ajellut sillä ja kaasutellut minkä kerkisi, suditellut jne. Sitten itku pitkästä ilosta, kun automaatti oli lyönyt hätäohjelman päälle ja auto ei enää kulkenut kuin ykkös- ja kakkos vaihteilla. Eli siinäkin vauhti oli noin max. 100km/h. Tässä voisi olla loogisin syy. Mars vain Veholle ja ottamaan asiasta selvää. Kysy kuitenkin kaveriltasi onko hän suditellut autollansa niin siitä selviää jo paljon.
Mersulla mennään eikä meinata!
Re: Apuja vikaan: C-sarjalainen ei kulje yli 100km/h??
Minulla on omassani samanlaista vikaa, kun kiihdyttää kaasu aivan pohjassa (kick down asennossa), niin kierrokset eivät nouse yli 4000 rpm. Kerroppa kaverillesi että hellittää kaasupoljinta muutaman millin, niin että poljin ei kosketa enää kick down nappiin, alkaa auto kiihtyä.
Veikkaan että vika liittyy jollain tavalla automaatin kierrosten rajoittajaan, tyhjäkäynnilläkään kierrokset eivät nouse yli 4000 rpm.
Osaako joku diagnosoida vikaa tarkemmin, minulla varattu ensiviikolle huolto, säästyisi kallista vian etsimisaikaa.
EDIT - löytyi muuten vanhoista aiheista tietoa, että kick down ja kierrosluvunrajoitin ovat samassa releessä - EDIT
harri
Veikkaan että vika liittyy jollain tavalla automaatin kierrosten rajoittajaan, tyhjäkäynnilläkään kierrokset eivät nouse yli 4000 rpm.
Osaako joku diagnosoida vikaa tarkemmin, minulla varattu ensiviikolle huolto, säästyisi kallista vian etsimisaikaa.
EDIT - löytyi muuten vanhoista aiheista tietoa, että kick down ja kierrosluvunrajoitin ovat samassa releessä - EDIT
harri
Tukossa?
[quote="JuhaV"]Auto kävi huollossa ja vika löytyi. Katalysaattori oli "tukossa". Uusi alle ja meno jatkuu jälleen normaalisti.
Kiitos kaikille mielenkiinnosta ja avusta.
Sorry, mutten voi olla kysymättä miten "katti" voi olla tukossa
koska se on pakoputkiston ns. väljin pönttö ellei putkistoa lueta mukaan??
Sen ymmärrän että ns.äänenvaimennin pönttö menee tukkoon
koska sen rakenne on labyrinttimäinen ja jos sen väliseinät lähtee irti ja pakkautuu putken suulle niin silloin meno tyrehtyy!!!
Kiitos kaikille mielenkiinnosta ja avusta.
Sorry, mutten voi olla kysymättä miten "katti" voi olla tukossa
koska se on pakoputkiston ns. väljin pönttö ellei putkistoa lueta mukaan??
Sen ymmärrän että ns.äänenvaimennin pönttö menee tukkoon
koska sen rakenne on labyrinttimäinen ja jos sen väliseinät lähtee irti ja pakkautuu putken suulle niin silloin meno tyrehtyy!!!
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Isälläni oli saman tyyppinen ongelma oman saksantuonti Audi A4 1,9TDI:n kanssa. Klaukkalan dieselhuolto (www.klaukkalandiesel.fi) ratkaisi asian toimivasti tekemällä ohituksen tai reiän (???) pakoputkstoon. Huollon mukaan ei vaikutusta päästömittauksiin. Korjaus oli edullinen, niin huoltohinnaltaan kuin verrattuna uuden katalysaattorin hankintaan.JuhaV kirjoitti:Auto kävi huollossa ja vika löytyi. Katalysaattori oli "tukossa". Uusi alle ja meno jatkuu jälleen normaalisti.
SLK200 -96 & C 200 Coupé -16