Apuja vikaan: C-sarjalainen ei kulje yli 100km/h?/ kunnossa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
JuhaV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 15.11.2003 15:07
Paikkakunta: Mikkeli

Apuja vikaan: C-sarjalainen ei kulje yli 100km/h?/ kunnossa!

Viesti Kirjoittaja JuhaV »

Ystäväni pikkumersussa on kummallinen ongelma:

Osaisiko joku asiaan perehtynyt kertoa, missä voisi olla vika, kun auto ei kulke kovempaa kuin 100 km/h.

Kyseessä on C 220 (-94) automaatti.

Auto tuntuu toimivan täysin normaalisti alemmilla nopeuksilla, mutta vaikka ajaa kaasu pohjassa, niin kierrokset ei nouse yli 2500 ja mittarissa on siis tällöin satanen. Ehkä pientä tehohävikkiä on havaittavissa myös alemmissa nopeuksissa...

T:Juha
Viimeksi muokannut JuhaV, To 16.12.2004 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1226
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Ei minkäänlaista tietoa ole asiasta, mutta olisiko tuon ikäisessä jo tuollainen säädettävä maksiminopeudenrajoitin? Kyseessä siis automaattivaihteinen, mutta onko vakionopeussäädintä?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Olli Lajunen kirjoitti:Ei minkäänlaista tietoa ole asiasta, mutta olisiko tuon ikäisessä jo tuollainen säädettävä maksiminopeudenrajoitin?
Niin se LIM juu....
Oireet kuulostaa kyllä kovasti siltä.

Nouseeko kierrokset, jos ajaa kolmosella?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Apuja vikaan: C-sarjalainen ei kulje yli 100km/h??

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JuhaV kirjoitti:Ystäväni pikkumersussa on kummallinen ongelma:

Osaisiko joku asiaan perehtynyt kertoa, missä voisi olla vika, kun auto ei kulke kovempaa kuin 100 km/h.

Kyseessä on C 220 (-94) automaatti.

Auto tuntuu toimivan täysin normaalisti alemmilla nopeuksilla, mutta vaikka ajaa kaasu pohjassa, niin kierrokset ei nouse yli 2500 ja mittarissa on siis tällöin satanen. Ehkä pientä tehohävikkiä on havaittavissa myös alemmissa nopeuksissa...

T:Juha
Voisiko se olla "vikatilassa" jolloin moottorin perustoiminnot säilytetään mutta täystehoja ei irtoa. Vastaava oli yhdessä muussa merkissä ja tietokone päätti että nyt säästetään sähköä (laturivika) ja jätti moottorille vain sellaisen perusohjelman millä pääsi ajelemaan mutta tehoa hieman uupui ja maksiminopeus oli tosiaankin satasen kieppeillä, taisi olla allekkin. Akun kunto? Ei kai mitään valoja pala mittaristossa (voihan sieltä olla lamppukin palanut)?
JuhaV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 15.11.2003 15:07
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja JuhaV »

Vastauksia tarkentaviin kysymyksiin:

ei ole vakionopeudensäädintä.

merkkivaloja ei pala.

Tässä autossa on se eco/sport kytkin. Sport-kytkimen ollessa päällä kierrokset kyllä nousevat ihan normaalisti sinne yli neljäänkin, mutta toppaa sitten, kun vaihtia on se satanen.

Tuo vikasietotila jotenkin kuulostaa loogiselta, mutta onko tässä mitään itse tehtävissä, vai onko mersulääkäri ainoa vaihtoehto?

Juha
W202 Esprit -94
W211 Elegance -04
Avatar
JohtajanTähti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 272
Liittynyt: Pe 19.11.2004 14:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JohtajanTähti »

MInä olen taas kuullut tarinan kaverin tuttavan serkun..tms. autosta. Autona oli papan S 500 tai S 600, ihan uusin korimalli ja poika oli innoissaan ajellut sillä ja kaasutellut minkä kerkisi, suditellut jne. Sitten itku pitkästä ilosta, kun automaatti oli lyönyt hätäohjelman päälle ja auto ei enää kulkenut kuin ykkös- ja kakkos vaihteilla. Eli siinäkin vauhti oli noin max. 100km/h. Tässä voisi olla loogisin syy. Mars vain Veholle ja ottamaan asiasta selvää. Kysy kuitenkin kaveriltasi onko hän suditellut autollansa niin siitä selviää jo paljon.
Mersulla mennään eikä meinata!
Avatar
Harri
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 22.11.2004 10:36
Paikkakunta: Joensuu

Re: Apuja vikaan: C-sarjalainen ei kulje yli 100km/h??

Viesti Kirjoittaja Harri »

Minulla on omassani samanlaista vikaa, kun kiihdyttää kaasu aivan pohjassa (kick down asennossa), niin kierrokset eivät nouse yli 4000 rpm. Kerroppa kaverillesi että hellittää kaasupoljinta muutaman millin, niin että poljin ei kosketa enää kick down nappiin, alkaa auto kiihtyä.

Veikkaan että vika liittyy jollain tavalla automaatin kierrosten rajoittajaan, tyhjäkäynnilläkään kierrokset eivät nouse yli 4000 rpm.

Osaako joku diagnosoida vikaa tarkemmin, minulla varattu ensiviikolle huolto, säästyisi kallista vian etsimisaikaa.

EDIT - löytyi muuten vanhoista aiheista tietoa, että kick down ja kierrosluvunrajoitin ovat samassa releessä - EDIT

harri
JuhaV
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: La 15.11.2003 15:07
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja JuhaV »

Auto kävi huollossa ja vika löytyi. Katalysaattori oli "tukossa". Uusi alle ja meno jatkuu jälleen normaalisti.

Kiitos kaikille mielenkiinnosta ja avusta.

Juha
W202 Esprit -94
W211 Elegance -04
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eli mitä tästä opimme??? pakokaasun kierrätys pois ja rajumpaa kaasujalkaa...
Avatar
Andrew
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 21.09.2004 10:19
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Andrew »

Kaverin menopelissä oli samantapainen "vika" muutama vuosi sitten. Etsittiin vikaa monen miehen voimin ja lopulta merkkiliikkeen kaveri ajoi hallin ympäri ja sanoi suoralta kädeltä, että takapönttö on tukossa ja niin olikin. Teho häviö on tällöin todella merkittävä!
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Tukossa?

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

[quote="JuhaV"]Auto kävi huollossa ja vika löytyi. Katalysaattori oli "tukossa". Uusi alle ja meno jatkuu jälleen normaalisti.

Kiitos kaikille mielenkiinnosta ja avusta.



Sorry, mutten voi olla kysymättä miten "katti" voi olla tukossa
koska se on pakoputkiston ns. väljin pönttö ellei putkistoa lueta mukaan??

Sen ymmärrän että ns.äänenvaimennin pönttö menee tukkoon
koska sen rakenne on labyrinttimäinen ja jos sen väliseinät lähtee irti ja pakkautuu putken suulle niin silloin meno tyrehtyy!!!
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
postimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 06.12.2003 16:06
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja postimies »

JuhaV kirjoitti:Auto kävi huollossa ja vika löytyi. Katalysaattori oli "tukossa". Uusi alle ja meno jatkuu jälleen normaalisti.
Isälläni oli saman tyyppinen ongelma oman saksantuonti Audi A4 1,9TDI:n kanssa. Klaukkalan dieselhuolto (www.klaukkalandiesel.fi) ratkaisi asian toimivasti tekemällä ohituksen tai reiän (???) pakoputkstoon. Huollon mukaan ei vaikutusta päästömittauksiin. Korjaus oli edullinen, niin huoltohinnaltaan kuin verrattuna uuden katalysaattorin hankintaan.
SLK200 -96 & C 200 Coupé -16
Vastaa Viestiin