Lämmityslaitteen puhaltimen moottori w202

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Lämmityslaitteen puhaltimen moottori w202

Viesti Kirjoittaja mikron »

Vinkuu ja kitisee ja tuli jo hieman palaneen käryäkin. Eli menikö puhaltimen moottori vaihtoon? Jossain mazdassa muistaakseni selvisin moottorin hiilien vaihdolla. Vinkuminen alkaa vasta jonkin ajan kuluttua liikkeelle lähdostä ja joskus loppuu kun nostaa kaasun tai painaa jarrua! Ja jatkuu taas heti kun painaa kaasua tai nostaa jalan jarrupolkimelta.
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tilasin tänään 202 mesen lämppärimoottorin motonetistä, onneks oli se halvempi eli valeo 145e toinen on Behr joka maksaa 225ekee
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

...aiheesta kirjoitin tänne joskus, mulla väliin meni mykäks, kolautti niin taas hurisi, kuulemma hiiliä jotkut vaihtaneet, mut itestä tullu niin laiska et päätin vaan vaihtaa uuden, ja kun tuo rupes räpättämääänkin,varmaan laakerivikakin jo.
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

:evil: voe hevonperseen Motonetti, tietenkin väärä moottori! kyllä se on niin että turha harakiriputiikeista tilata! tämä oli ensimmäinen ja viiminen kerta! olis vaan pitäny heti hakea merkkiliikkestä,vaikka kalliimpi varmasti on, mut tuleepa kerralla oikea. Hiiliä ei kannata vanhaan vaihtaa,oli niin kulunut hiilipyöräkin.
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

"olis vaan pitäny heti hakea merkkiliikkestä"

Tai KL-varaosilta.
wiimax.fi
PeteP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Laitoin Motonetille palautteen et moottori ei ole passeli C-farkkuun, no Helveti n tekniikan toopet vastas et eivät ymmärrä , miten voi olla heidän vika et valitsin väärin, eli valeon, väittivät et se on kuitenkin Behr mitä tarvin!! Voi Vi..u et palo käämit :evil: vastasin et luuleeko nuo toopet et mä oon niin tyhmä etten tarkistanut asiaa! et pitääkö perkele lähettää kuvat että menee jakeluun että teidän Valeo on väärä!
make36
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja make36 »

Onko moottori hankala vaihtaa? Taitaa olla edessä piakkoin. :cry:
Tenkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Tenkanen »

Puhaltimen moottoria ei voi olla vaikea vaihtaa, kun minäkin olen siitä selvinnyt. :lol:

Ei vaan, puhaltimen vaihto on melko helppo toimenpide. Ohessa hiukan ohjeita, pätevämmät mekaanikot voivat tarvittaessa korjailla virheitä... Ohjeet pätevät Behr-merkkiselle puhaltimelle.

Pelkääjän puolen jalkatilaan tulevan ilmanohjaimen irroitus.
"Potkupahvin" eli alustamuovin irroitus jalkatilasta.
Sieltä näkyykin musta suojamuovi, isoin siellä oleva ja lähes neliön muotoinen, tästä johdot irti, muoviklipsut sivuun ja suoja irti.
No niin, nyt näkyykin jo moottori ja etuvastus. Johdot irti moottorista. Etuvastus irti, kahdella torxilla kiinni. Sitten vain moottori irti, neljällä torxilla kiinni. Ja eikun uutta mottia tilalle. Itse kattelin halvimman puhaltimen motin KL-varaosista, 200 €.

No joku hurja tilaa sen sitten täältä:

http://www.discountmbparts.com/

Muistakaa kuitenkin ylläolevassa linkissä tullit ja alvit päälle. Itse en ole tullimies, joten asiahan ei minulle kuulu. Mutta mites toi menee, jos jenkkiputiikista saa alkuperäistodistuksen, että varaosa on kotoisin EU-alueelta, niin tarviiko tällöin tulleja maksaakaan :?: :roll:

Niin ja Mikronille vinkki, että vinkuvan moottorin olen elvyttänyt ja ajellut sillä viimeiset pari vuotta. Purkaa vain puhaltimen (moottori irti rungostaan eli kaksi torxia ja valkoiset muovisuojat irti, jolloin jää jäljelle moottori ja puhaltimen siivet) ja putsaa & rasvaa moottorin hyvin. Tämän jälkeen öljyn käry ohjaamossa on taattu :shock: :x

Behrin sähkömoottori olikin Boschin valmistama ja se on niin hyvin puristettu kiinni, että ei ihan heti aukea eli hiilien ym. vaihto lähes mahdotonta. Saako näitä Boschin motteja jostain ja millä puhaltimen siivet saa irti moottorista?
S205 220d 4 matic 2016
S210 320 CDI 2001 Avantgarde
ex. W202 220D -96 powered by Bosch R.I.P.
ex. Saab 99 GL -84 R.I.P.
mikron
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mikron »

Tenkanen kirjoitti:Puhaltimen moottoria ei voi olla vaikea vaihtaa, kun minäkin olen siitä selvinnyt. :lol:

Ei vaan, puhaltimen vaihto on melko helppo toimenpide. Ohessa hiukan ohjeita, pätevämmät mekaanikot voivat tarvittaessa korjailla virheitä... Ohjeet pätevät Behr-merkkiselle puhaltimelle.

Pelkääjän puolen jalkatilaan tulevan ilmanohjaimen irroitus.
"Potkupahvin" eli alustamuovin irroitus jalkatilasta.
Sieltä näkyykin musta suojamuovi, isoin siellä oleva ja lähes neliön muotoinen, tästä johdot irti, muoviklipsut sivuun ja suoja irti.
No niin, nyt näkyykin jo moottori ja etuvastus. Johdot irti moottorista. Etuvastus irti, kahdella torxilla kiinni. Sitten vain moottori irti, neljällä torxilla kiinni. Ja eikun uutta mottia tilalle. Itse kattelin halvimman puhaltimen motin KL-varaosista, 200 €.

Niin ja Mikronille vinkki, että vinkuvan moottorin olen elvyttänyt ja ajellut sillä viimeiset pari vuotta. Purkaa vain puhaltimen (moottori irti rungostaan eli kaksi torxia ja valkoiset muovisuojat irti, jolloin jää jäljelle moottori ja puhaltimen siivet) ja putsaa & rasvaa moottorin hyvin. Tämän jälkeen öljyn käry ohjaamossa on taattu :shock: :x

Behrin sähkömoottori olikin Boschin valmistama ja se on niin hyvin puristettu kiinni, että ei ihan heti aukea eli hiilien ym. vaihto lähes mahdotonta. Saako näitä Boschin motteja jostain ja millä puhaltimen siivet saa irti moottorista?
Lähtisköhän moottorista siivet kevyesti siiven juuresta lämmittämällä tai moottorin akseliin vähän kylmäspreytä ja vähän väkivaltaa?

No nyt on moottori purettu ja merkki näkyy olevan Bosch, mutta en kyllä mitään etuvastuksia joutunut irroittelemaan. Ruuvit irti ja kaksi moottorille tulevaa johtoa irti vaan ja valkoset muovihärvelit irti niin käteen jäi moottori siivillä.

On ilmeisesti vaan jotkut liukulaakerit moottorin läpi menevässä akselin päissä. Olisko tommonen synteettinen spray-vaseliini toimivaa? Purkissa lukee että -35 asteesta +200. Taidan ruikata sitä ja pistää nippuun.

Hiiletkin tähän pystyisi näköjään työllä ja vaivalla vaihtamaan jos tarvetta olisi, mutta ei tarvii.
C 220D -95
petri.n
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Itselläni oli ainakin puhaltimen moottorin akseli lukkoseekeri rikalla lukittu. Otin sen irti ja laitoin aivan ohuen rikan rungon ja seekerin väliin. Akseli siirtyi laakereilla noin 2mm. Vonkuminen ja kitinä loppui siihen samalla vaihdoin hiilet. Tämä systeemi toimi mulla reilut 2 vuotta ja jäi vielä toimimaankin, kun auto lähti vaihtoon .
Omnic
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Omnic »

Voisko puhaltimen moottori olla sökö, vai vika maadoituksessa tjsp?
Pätki välillä, että ei toiminut ollenkaan, kuin että käänsi nelosteholle, ja sitten
lähti rokkaamaan. Samalla piti pientä vinkunaa ja v-mäistä ääntä.
Toissa yönä se hajos sitten kokonaan, välillä tuli palaneen hajua kajuuttaan, mutta saatto johtua ihan muusta syystä, meinaan ajotavasta ja siitä, että konehuone oli jostain kumman syystä ihan lumen peitossa...
Auto on w202 C180 -94. Ohan tolla moottorillakin jo ikää, että vois se senki puolesta olla jo finaalissa. Nooh, eoåä kai siin, pitää kattoa ja ihmetellä.
Does it have big rims? -YES!
Does it ride good? -NO!
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mikipp »

Olen kans vaihtanut ton moottorin sinne.
ei oo mikään iso homma. tossa ylempänä se kerrotaan.

Jos moottori on prässätty kasaan niin suosittelen ostaan uuden.
Itse maksoin uudesta moottorista oulun tarviketorilta 160e ja on toiminu moitteettomasti.

Tietenkin jos on mielenkiintoa värkkäillä niin kokeile ottaa auki vaan ja vaihtaa ne hiilet.
Kuitenkin ne on aika varmasti menny.
tobe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja tobe »

Oulun Autosähkö tai jotain sinnepäin pelkkä moottori n. 50 euroa.
1999 C 200 CDI A
2008 C 320 CDI AT
TeemuL
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Lämmityslaitteen puhaltimen moottori w202

Viesti Kirjoittaja TeemuL »

Moro,

Saamaa vikaa oli mun C180 -94 Mersus. Sähkökaupan mies kauppas mulle 850 Volvon moottoria, on saman kokoinen mut pyörii erisuuntaan. Kytkin sen toisinpäin, on se vielä toiminu. Moottori on yli puolet halvempi kun Mersun.
Jonze
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Täällä kuvalliset ohjeet moottorin irrotukseen:

http://202tech.mkosonen.com/howto/blower.html
S204
Zinovjev
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Vaihdettu syksyllä uusi puhallin, maksoi 80€. Nyt jo rikki.

Orginaali olisi sen 400€, ei ihan tuota summaa viitsi laittaa.
Omnic
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Omnic »

Oli moottori leiponut kiinni, taino siis ei pyörinyt yhtään vapaasti, sai käsin väkisin pyörittää.
Noh, hakkasin sitä läpi menevää tappia edes takas suihkien sinne rasvaa, ni johan rupes pelaa (tiedetään, hätäpäinen ratkaisu, ei tuu kestää kauaa).
Does it have big rims? -YES!
Does it ride good? -NO!
Haahuilija
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Haahuilija »

multa kun meni moottori s sästä pyysivät veholla 620e et tarviketta kannattaa hakea,vaikka olis tohon vähän halvempikin
Vastaa Viestiin