Olen hankkimassa tuollaista meseä kakkosautoksi. Autossa on tälläiset pienet viat jotka pitää saada kuntoon. Nyt tarvitsen asiantuntioiden apua. Nopeusmittari / kierroslukumittari ei toimi, keskuslukitus toimii vain etuovissa. Mitä muuta minun kannattaa autosta tutkia ennen ostamista ? Auto on siisti päältä, eikä ruoste ole päässyt tekemään tuhoja. Autolla on ajettu noin 570 000 km.
- Nopeusmittarilla ja kierroslukumittarilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Nopeusmittari on täysin mekaaninen vehje. Jos matkamittariinkaan ei tule lisää lukemia, niin ensimmäisenä epäilisin vaijeria syylliseksi. Kierrosmittari on sähköinen, ja vika voikin sitten olla vaikka missä; anturi, itse mittari, johdot niiden välissä tms. Ensin kokeilisin itse kuitenkin ylijännitereleen vaihtoa tai kunnostamista. Se voi olla syyllinen. Ylijännitereleestä löytyy juttua paljonkin foorumilta. Siellä akun takana sellainen peltikuorinen rele, jossa päälla läpinäkyvän kannen alla yksi tai kaksi sulaketta. Monet ovat avanneet sen ja tinanneet kaiken uusiksi, jolloin on ruvennut toimimaan. Uusikaaan ei maltaita maksa.
- Keskuslukko toimii sähköllä ja ali- tai ylipaineella. Eli sähköpumppu tekee paineen tai ylipaineen sen mukaan, halutaanko ovia lukkoon vai pois lukosta. Vissiin siis keskuslukko ei liikuta takaovien nuppeja mihinkään? Mutta muuten toimii? Toimiiko takaluukun lukitus? Entä saako takaluukun lukosta etuovet lukkoon ja pois lukosta avaimella kääntämällä? Pitäisi saada. Tuossa pari tarkastettavaa kohtaa siis, mutta vika voisi olla joko takaoville menevissä letkuissa tai sitten takaovien toimilaitteissa (eli pelkät ilmasylinterit vaan takaovissa on siellä oven sisällä).
Keskuslukituksen pumppu on takaistuimen alla matkustajan puolella, solumuovisen (lähinnä kai ääni-)eristeen sisällä. Sieltä voi varmistaa, että kaikki letkut ovat kiinni. Ja imaisemalla / puhaltamalla takaoville lähteviin letkuihin, voi kokeilla, saako lukkonupit liikkeelle. No, ensin tietty pitäisi tietää, mitkä niistä letkuista menevät juuri takaoville - sitä en itsekään osaa sanoa. Kokeilemalla pitänee selvittää esim. Käsittääkseni järjestelmä on kuitenkin sellainen, että jos siinä on kunnolla vuotoa, niin mikään lukkonuppi ei liiku, kun pumpattava ilma karkaa siitä vuodosta. Eli jos molempien takaovien letkut ovat poikki tai irti, niin epäilisin, etteivät etuovienkaan lukot silloin liikkuisi keskuslukolla. Mutta jos ne takaovien letkut onkin tukittu jonkun vian vuoksi? Tai sitten mekaaninen vika lukossa niin, ettei se oven mekanismi pääse liikkumaan. Erikoista olisi kyllä sekin, jos molemmilla puolilla olisi tuollainen vika, kun ei se tietääkseni ole mitenkään tyypillistä.
Mitä muuta tarkistettavaa... Itselle tulee mieleen esim.
- Öljynpaine kuumalla moottorilla, pitäis vissiin olla yli 1bar
- Ruostevauriot. Vaikka kirjoititkin, ettei ruoste ole päässyt tekemään tuhoja, niin joskus nämä näyttävät paremmalta kuin ovatkaan. Ainakin kannattaa erityisen tarkasti ihmetellä etulokasuojien ne osat, jotka tulevat etupuskuria vasten, lasinpesunestesäiliön alapuoli, akkukotelon ympärystä, takalamppujen ympärystä (myös tavaratilan puolelta) ja erityisesti tunkirekien ympärystä (pikkuluukut auki ja katsomaan, mitä löytyy).
- Voimansiirron välyksiä voi ihmetellä. Yleensä noilla metreillä jo väljyyttä on, eikä se välttämättä niin haittaa, mitä nyt vähän kolisee helpommin käytössä. Auton alle olisi hyvä mennä ja tarkastella pohjan kunnon lisäksi sitä, että paljonko kardaania voi pyörittää niin, että pyörät eivät yritäkään vielä liikkua mihinkään. Samalla katsoo sitten kardaanin molemmissa päissä olevien kuminivelten kunnon ja pohjassa olevien teräsputkien (varusteista riippuen ainakin polttoaineputket 2kpl sekä jarruputki) ruostumistilanteen. Niin joo, voimansiirron ääniä kannattaa kuunnella. On ollut useampia sellaisia, joissa perä ujeltaa joko tietyissä nopeuksissa tai kaikissa nopeuksissa.
- Jousia näissä myös katkeilee toisinaan, varsinkin edestä. Eivät ole mahdottoman kalliita, eikä varsinkaan vaikeita vaihtaa, mutta kunnossahan niidenkin pitää olla.
- Lämmityslaitteen toiminta. Kannattaa varmistaa, että saa molemmilta puolilta kuumaa ja molemmilta puolilta viileää sen mukaan, miten lämmönsäätimiä kääntää.
- Hankalammat elektroniikkavehkeet:
*ABS:n toiminta: Merkkivalon pitää syttyä ennen käynnistystä ja sammua sen jälkeen. Lukkiutumattomuus kannattaa todeta vaikka jossain hiekkatiellä tai missä se nyt sitten näillä keleillä onnistuukin.
* SRS (jos on) Valon pitää syttyä virtojen päälle laittamisen jälkeen ja sammua muutaman sekunnin kuluttua. Eli ei ole käynnistämisestä riippuvainen.
* ASD (jos on) ASD-valon pitää toimia kuin ABS-valonkin. Ja mittarin keskellä olevan kolmiovalon myös. Lisäksi kolmiovalon pitää syttyä, kun vetävät pyörät sutivat.
- Ja sitten on ne alustan, varsinkin takapään monet nivelet ja puslat. Niitä kannattaa näyttää jollekin, joka ne oikeasti tuntee ja osaa löytää mahdolliset viat. Läheskään kaikki katsastusmiehetkään eivät sitä hommaa osaa...
Jos on hyvin huollettu, niin tuo 570 000km ei ole paljon. Mutta se on aina sitten kyseenalaista, että pitääkö tuollainen(kaan) lukema paikkaansa. Varsinkin, jos matkamittarikin on pois pelistä sen nopeusmittarin lisäksi. Eri asia sitten, jos on olemassa jotakin faktatietoa ajetuista metreistä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09