Kardaanin Kuminivel eli rättinivel .

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

Kardaanin Kuminivel eli rättinivel .

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Pitäisi etummainen kardaanin kuminivel (rättinivel) vaihtaa kun se
on jo aika läjässä .
Huomasin sen katsastuksessa kun näin auton alle (ajossa ei tunnu vielä
kun on tuo automaatti) .
ajattelin näin lomalla kun on aikaa jos itse vaihtais .. Onko helppo homma ?
Mitä pitäisi huomioida ? eli onnistuuko ?
(w124 kori )
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Käytin autoa huollossa ja sain sitten käteeni listauksen tehdyistä jutuista. Ohessa oli lisäkommentti: "Eturätti menossa".

Onko aihetta vaihdattaa moinen osa ennenkuin lähtee maakuntamatkalle, mitä tarkoittaa jos osa "menee" lopullisesti? Missä ja mikä on osan tarkoitus?

kyselee,
-mk-
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mkoistin kirjoitti:Käytin autoa huollossa ja sain sitten käteeni listauksen tehdyistä jutuista. Ohessa oli lisäkommentti: "Eturätti menossa".

Onko aihetta vaihdattaa moinen osa ennenkuin lähtee maakuntamatkalle, mitä tarkoittaa jos osa "menee" lopullisesti? Missä ja mikä on osan tarkoitus?

kyselee,
-mk-
Kaippa tuon tarkoitus on ennen muuta vaimentaa värinää eli sitä kautta melua. Kovin pahasti rättinivel ei ole ilmeisesti vielä virttynyt, jos se ei pidä ääntä tai ravista. Itsellä oli W201:ssa (identtnen rakenne ja ilmeisesti jopa samat varaosanumerot näiltä osin?) rättinivel aivan loppu, ja oireen kuuli siitä että aina lähdössä osa päästi sananmukaisesti raastavan äänen.
Ennen pidempiä reissuja osa varmaan kannattaa vaihtaa, tämä kuuluu niihin palikoihin jotka voivat mennä "päivässä."
Vetohan ei katkea, vaikka kumiosa olisihin lähinnä strimloja kuten omassa autossani ehti käydä , mutta jos ja kun voima välittyy pelkkien metallipulttien kautta ilman että kumia on mukana, meno on äänekästä ja täristävää.
Rättinivel itsessäänhän on kuminen pyöreä lärpäke, jonka kehällä olevat tapit yhdistävät kardaanin osat. Ei maksa hirveitä, ja on kai siinä rajoilla, että onko helppo vaihdettava itse. Kannatinlaakerin vaihtoa varten ainakin W123:ssa pitää irrottaa kardaani, mutta mites näissä tuoreemmissa?!
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Kerran oli w124 :en rättärikumi niin lopussa, että kun naisväki lähti peruuttamaan, niin meni kardaani jumiin. Oli mielenkiintoista puhelimessa yrittää selvittää mikä siinä on vikana. Eli kannattaa vaihtaa ajoissa kun ei ole mikään kummoinen homma.

MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

vaikuttaisi kuitenkin että tilanne ei ole kovin paha, koska huoltomies (v. ehon huolto) oli vain todennut tilanteen huoltoraporttiin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

MB kirjoitti:Kerran oli w124 :en rättärikumi niin lopussa, että kun naisväki lähti peruuttamaan, niin meni kardaani jumiin. Oli mielenkiintoista puhelimessa yrittää selvittää mikä siinä on vikana. Eli kannattaa vaihtaa ajoissa kun ei ole mikään kummoinen homma.

MB

Nyt on kyllä vilpittömästi kysyttävä, että mitenkä tuo on mahdollista?
Sen vielä ymmärtää, että joku kannatin - tms. laakeri korkkaa ja hirttää kerta kaikkiaan kiinni, mutta kun rättinivelen ei periaatteessa tarvitse edes liikkua missään "kolossa". Sen kun vaan pysyy sen verran koossa, että kardaanin etummaisen osan liike välittyy jälkimmäiselle...

Lisäselvitystä vill jag ha. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin