Om601 -> om603

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Satakakslankku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 19.08.2014 22:47

Om601 -> om603

Viesti Kirjoittaja Satakakslankku »

Hei!

Sopivaa topickia en löytänyt kyseiselle aiheelle, mutta mennäänpäs asiaan.

Sattuipa tuosta kahden litran pannusta venttiili hakkaamaan mäntään jokusen kerran, ja paljon ajettua väljää moottoria tuskin kannattaa alkaa korjamaan(?) Toimiva 3-litrainen vajaaventtiilinen moottori löytyy, joten kysymys kuuluu;

Onnistuuko moottorin vaihto om601 -> om603 ongelmitta? Lähinnä mietin, että sopiiko moottorin kiinnikkeet kohdilleen ja passaako vaihdelaatikko/voimansiirto suoraan kiinni isompaan koneeseen? Mikäli tulen siihen tulokseen, että vaihteisto vaihtuu moottorin mukana, niin tuleeko voimansiirron kiinnityksessä ongelmia? Suunnitteilla olisi, että ainakin kardaani ja perä pysyisi auton alkuperäisinä, kenties vaihteistokin.
Onko lisäksi muuta huomioitavaa moottorin vaihdossa, liittyen modifiointiin? Tilanpuute jossain määrin konehuonetta, muiden osien kiinnityksissä tms.


-Joonas
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Om601 -> om603

Viesti Kirjoittaja atlas »

Suurin ja tärkein kysymys on että onko se lain puitteissa mahdollista eli jos vähäpäästöinen niin uudempaa konetta vain saat laittaa sinne.
Toisekseen menee muuten kaikki jarrut,vakaajat,perät..... vaihtoon eli aika suureen hommaan ryhdyt.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Satakakslankku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 19.08.2014 22:47

Re: Om601 -> om603

Viesti Kirjoittaja Satakakslankku »

Auto on vm. 1990, eli ei-vähäpäästöinen.
Koneen siis "lain puitteissa" saa vaihdettua.

Tarkoitin siis kysymyksellä, että saako koneen vaihdettua ns. suoraan, ilman mitään modifiointeja.
Jarrujen hilppeet ja isoperä löytyy, mutta ovatko ne pakollisia, jos ei katsastusta oteta huomioon?
Entäs vakaajat, mitä kaikkia alustan osia siis olisi _pakollisia_ vaihtaa, että saa isomman moottorin istumaan konehuoneeseen?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Om601 -> om603

Viesti Kirjoittaja atlas »

-90 on mielestäni jo vähäpäästöinen ja sehän ei sitten näy otteessa vaan parempi joka tapauksessa kysyä konttorilta.
Sopivuus nykyiseen askiin niin menee koska mielestäni se laatikko/motti liitos pysyy aina samana mutta kardaanin pituudella passataan nelos ja vitos aski koska vitonen on pitempi.
siinä koneen tunkemisessa siis ei ole ongelmia...toi että saako, on se problem.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Om601 -> om603

Viesti Kirjoittaja Jolle »

90 vuoden diesel koneinen ei pitäisi vielä olla vähäpäästöinen.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
perddu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 20.08.2014 10:08

Re: Om601 -> om603

Viesti Kirjoittaja perddu »

Itselläni on 300 farkku om603 moottorilla, josta meni vaihelaatikko (5v manuaali). Ajattelin ottaa laatikon 190 mersusta jossa on om601 ja 4v laatikko. Käykö 4v laatikko suoraan om603 vai onko esim kytkinasetelma saman kokoinen ja käykö sitten om603 kardaani 601 laatikkoon vai pitääkö vaihtaa tuo 601 kardaani ?
Vastaa Viestiin