OM602 vaparin turbotus 120hv?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
TPeltola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 18.11.2012 18:55

OM602 vaparin turbotus 120hv?

Viesti Kirjoittaja TPeltola »

Elikkäs saattais olla täs joskus tarkoituksena tehdä 602 vaparista turbokones. Tehotavoite olisi melko pieni jossain 120hv tuntumis, että kestääs moitteetta ajoa. Riittääkö vakio pumpun tuotto, kannattaako hommata vastaavan turbokoneen osat eli pakosarja,turbo ja imupuoli? Tarviiko erillisen coolerin tai lisä tuulettimen? Minkälainen kytkin jos perään tulee 5 vaihteinen vakio keppiloota?
TS_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ke 10.08.2011 23:53

Re: OM602 vaparin turbotus 120hv?

Viesti Kirjoittaja TS_W124 »

Vakio kytkin kestää ihan hyvin ja konekkin kestää ihan hyvin sen mitä vakipumpulla tehoa saa irti, eli joku 150-160hp. helpoimmalla pääset kun laitat vakio turbokoneen pakosarjan ja siihen joku sopiva ahdin, sit cooleri tottakai nokalle ja laittaa vakio imusarjaan jonkun painekotelon.
TPeltola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 239
Liittynyt: Su 18.11.2012 18:55

Re: OM602 vaparin turbotus 120hv?

Viesti Kirjoittaja TPeltola »

Vapari Om602 sen perään tuli nyt sittenkin 722.3 automaatti. Tullut myös hommattua alkuperäisen Om602. Sen turbon pakosarja ja imusarja. Minkälaista turboa porukka suosittelis kun tehot olis tarkoitus saada 120-150 hepan välille. Vakio pumpulla siis pitäis päästä noihin lukemiin mainiosti. Onko cooleri ns melkeinpä pakollinen ja minkäs kokoinen tälläseen yhdistelmään?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: OM602 vaparin turbotus 120hv?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuo 120 heppaa tulee jo melkein ilman turpookin. soppaa vaan reilusti ja kierroksia koneeseen. ei se muuta tartte. turbolla sitten enemmän.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: OM602 vaparin turbotus 120hv?

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

X10D/X12D sprintterin tai 290 väyrysen pakosarja ja OM606sen turbo johon muutetaan ylipainetoiminen hukkaportin kello. Sillä pelaa aika mukavasti.
Riittää ~200hv.
Pienempään viriin riittää se rintterinkin GT20 garretti, ~140-150hv
Imusarjan ja vaikka ahtoputketkin voi hommata 290 väyrysestä.
Noilla osilla paketista tulee sen näköinen että se olisi tehtaalla niputettu.

Vakiopumpun maksimit on siellä 140-150 suunnilla.
Vastaa Viestiin