olen kunnostamassa Bosch KE-Jetronicin määräjakajaa kun oireet olivat käynti rikkaalla erityisesti tyhjäkäynnillä. Tilasin Ebaysta korjaussarjan, joka sisältää uudet tiivisteet ja kalvon.
Määräjakajaa purkaessa sieltä löytyi yksi rikkoutunut muovinen 'Valve Plate'. Eli semmmoinen valkoinen 'keraaminen' levy, joka on sen mustan kumikalvon ja suuremman jousen välissä.
Puretusta tieten..mulla olisi joutava hapettunut neloskoneen jos nyt siitä kävisi...pitää purkaa ja mitata niiden halkaisija.
Mistä muuten tilasit ton sarjan?..kiinnostaisi kokeilla toiseen autoon.
Ja jossakinhan oli jopa ohjeet tolle vaihdolle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Tervehdys topiikin lukijoille. Katselin tuon ohjeen saksalaisen forumin kautta. Se on lontooksi ja sikäli kuin jummarsin siinä tarvitaan muutamia erikoistyökaluja. Saksalainen kaveri, joka oli tuon ohjeen mukaisesti purkanut ja korjannut määränjakajan, oli osien puhdistamiseen käyttänyt ultraäänipesuria.
Lopputulokseen hän oli tyytyväinen.
Kuulen mielelläni miten projektissa on käynyt. Oma oireeni on edelleen kesken tekoinen eli huono kylmäkäynnistyvyys.
Olen uusimassa ohivuotavia (mahdollisesti) käynnistyvyyttä vaikeuttavia haperoita kumiosia.....järjestys on hakusessa...kuva "ubersicht einiger Falschluftquellen am 103" on edessä ja tutkinnassa. Kuvassa on osien numerointi, joka helpottaa huomattavasti niiden tilaamista.
T. Maunuko...mit zwei usw...
Ei kuulu vastausta.
Hyvät videot oli venäläisellä boschin sepällä..ei pahemmin selityksiä ja ruutuun tuli textiä jonka voi sitten kyllä jotenkin kääntää mutta kyllä siitä sai selvää.
Mutta noi linkkien tiivistesarjat..eihän niissä ole edes takaiskuventtiileitä...mielestäni turha lähteä kasaamaan ilman niitä mutta mistäköhän sellaisen sarjan saa.
Toisekseen vaikka täällä on varoiteltu että sitä ei saa pelaamaan jos purkaa niin simppeliltä toi kyllä näyttää ja virittäjille vielä tietoa koska mielestäni siitä saa max syöttöä lisää kun ruuvaa putkille menevistä rajoittimista lisää auki.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Juu, tulihan tämäkin viimein valmiiksi. Loppujen lopuksi sain tuon valkean muoviventtilin tuolta samalta ebay- myyjältä, eikä maksanut mitään.
Ohjeitten mukaan määräjakaja kasaan, pari kertaa piti uusiksi ottaa, kun oli aika 'tunnottomia' nuo pikkujouset.
Sitten vain jakaja autoon kiinni ja seokset kohdalleen laajakaistalambdalla.
Nyt pelaa hyvin, ei moittimista. Uskallan suositella tätä korjaustapaa, jos vaan sen verran englanti taipuu, että pystyy nuo ohjeet lukemaan, ja löytyy tarvittavat työkalut.
Sittenhän tämä menetelmä ei toimi, jos joku on kerran jakajan avannut ja sotkenut säätöruuvien asennot...
Tossa yhdessä neukku videossa kaveri pyöräytti kiinniolevat topparit(määränsäätö) kiinni ja kolmekierrosta auki ja uusilla suuttimilla mittaus testi ja jos ei ole tasan niin kuusioruuveja ruuvataan niin että kaikki antaa saman määrän eli sekään ei pitäisi kyllä projektia jarruttaa.
Tuli vaan mieleen kun neukku jäbä vaihtoi korjaus kitista uudet takaiskutkin ja ne posliini laatatkin siellä oli.
Mistähän sitten sellaisen saisi.
Toisaalta kyllähän se lykkää kokoajan kakkua persiiseen vaikka takaiskut vuotaisikin.
Muuttuiko käynnistyvyys ,tuliko samalla uudet suutttimet ja mittasitko syöttömäärät?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
Enpäs olekaan tuo neukkuvideota nähnyt, joten en sen neuvoihin osaa ottaa kantaa.
Käynnistyvyydessä en ole huomannut eroa. Käsittääkseni siihen vaikuttaa tuon keskiakselin, 'plungerin', syvyyssäätö. Perusasetus on 0.60 mm:ä, jonka pidin ennallaan. (Oli sama mitta purkuvaiheessa). Jos tätä mittaa kasvattaa, antaisi käynnistyksessä enemmän ainetta?
Suuttimet olinkin jo vaihtanut aiemmin kesällä uusiin, kun etsin vikaa rikkaalla käymiseen.
Syöttömääriä en omilla laitteilla pysty mittaamaan, ainoastaan koko jakajassa olevan bensapumpun tuottaman paineen. Toki jos oikein hyvän haluaisi, pitäisi jokaisen piirin syöttömäärä mitata ja säätää noista kuusioruuveista penkissä.