Paljon on ollun keskusteluja nokkaketjujen venymisistä eri moottoreissa.
Ajattelin sitten kertoilla nimenomaan tuosta V6 CDI:stä (om642.920).
Ostin ko moottorilla olevan auton (w211 facelift 2006) huhtikuussa ja heti kun raha voihtoi omistajaansa, aloin kiinnittämään yhä enemmissä määrin huomiota moottorista kuuluvaan rallatukseen. Autolla oli tuolloin ajettu 267tkm.
Nettifoorumeita aikani selattua aloin olla varma, että venynyt ketju siellä pitää metakkaa.
Päätin sitten viimein vaihdattaa nokkaketjun.
Tässäpä sitten vähän valokuvaa ketjunkiristäjästä joka näkyy öljyntäyttökorkista.
Ensimmäisessä kuvassa kiristäjä vanhalla ketjulla 274tkm ajettuna. Huom! Kiristäjä ei ole kireällä tuossa kohti. Jos konetta pyöritti käsin niin kiristäjä työntyi ulos entisestään. Kuitenkin voi huomata että kiristäjän männän liukupinta sieltä jo kiiltää.

Tässä sitten kuva samanlaisesta (ei oma auto) moottorista. Autolla oli vajaa 200tkm mittarissa.
Kyseisestä moottorista ei kuulunut mitään rallatusta.

Ja tässäpä sitten kuva ketjun vaihdon jälkeen. Ero on melkoinen


Asentajan mukaan vanhalla ketjulla oli ollu jako jo 15° pielessä.
Nyt motti käy huomattavasti nätimmin.
Nyt jokainen v6 cdi:llä ajava voi kurkata öljykorkista ja arvioida ketjun venymän.