w124 Perä ja ABS ongelmaa...
w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Osaisiko joku selvittää noviisille mikä virka tuolla perän ''ABS-anturilla'' on. Sen olen ymmärtänyt että hampaita laskee mutta muuta tietoa ei ole.
Omassa CE 300-24v:ssä oli 3.27 välityksellinen perä ABS anturin kera. Ostin netistä ''samanlaisen'' mutta abs anturin paikka puuttuukin (sapettaa, toinen vääränlainen perä jo vaikka piti olla ABS anturillinen). Voikohan tuosta uudesta perästä vaihtaa sisuskalut tuohon ABS:sälliseen perään, ulkoapäin ainakin samanlainen ja samalla välityksellä.
Kiitoksia jo valmiiksi
Omassa CE 300-24v:ssä oli 3.27 välityksellinen perä ABS anturin kera. Ostin netistä ''samanlaisen'' mutta abs anturin paikka puuttuukin (sapettaa, toinen vääränlainen perä jo vaikka piti olla ABS anturillinen). Voikohan tuosta uudesta perästä vaihtaa sisuskalut tuohon ABS:sälliseen perään, ulkoapäin ainakin samanlainen ja samalla välityksellä.
Kiitoksia jo valmiiksi
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Tuohon sisuskalujen vaihtamiseen en osaa sanoa (paitsi, että onnistuakseen kunnolla, siihen mitä suurimmalla todennäköisyydellä tarvitaan kärsivällisyyttä ja ammattitaitoa, jos se teknisesti muuten olisi mahdollista).
Mutta siis sen anturin tarkoitustako meinasit? Näissä vanhoissa ei ole erikseen pyörimisnopeusantureita takapyörissä, joten ABS-järjestelmä seuraa (molempien) takapyörien pyörintänopeutta (yhdellä) perän anturilla.
Mutta siis sen anturin tarkoitustako meinasit? Näissä vanhoissa ei ole erikseen pyörimisnopeusantureita takapyörissä, joten ABS-järjestelmä seuraa (molempien) takapyörien pyörintänopeutta (yhdellä) perän anturilla.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Joo tiedossa on yksi perien korjaaja joka varmasti osaisi kyseisen operaation tehdä, mutta ei huvittaisi turhan takia purkaa kahta perää, kun ei ole varmaa tietoa pystyykö osat vaihtamaan keskenään. Joo ja juuri tuota hain, kiitos vastauksesta. Jos jollain insinöörillä olisi faktoja lyödä pöytään tuohon perien sisuskalujen vaihtoon niin olisin oikein kiitollinen. Tuon CE:n perä on nimittäin pahasti väljä, 1/4 kierrosta väljyyttä. Tuo uusi perä olisi taas muuten timmi mutta ei ABS anturin paikkaa...
Niin ja ns. kunkkuperistä puhutaan.
Niin ja ns. kunkkuperistä puhutaan.
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Jos ei ole anturin paikkaa niin absit ei toimi. Eikä vakkarikaan jos sellainen on.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Tämähän on päivänselvää. Kiinnosti vaan että millä tavalla se anturi toimii. Mietinnässä tällä hetkellä siis että onnistuisiko tuon CE:n omaan abs-perään laittaa tuon uudemman 300TD ässän perän sisuskalut. Välitys siis sama molemmissa ja ulkoisesti muuten täysin samannäköiset.
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Voithan kokeilla laakereineen sen sinne tunkea..hammasvälys pitäisi olla jotain 0.10-15mm luokkaa ja voit värillä katsoa kosketuksen..pinjonin jälki lautasessa oltava kaikin puolin keskellä..pitkittäin ja leveyttäin.
Voi onnistua tai ei.....muutenhan jos pitää säätää niin laakerit pois ja oltava erikois valelaakerit joita joi levittää ja näin etsitään oikea korkeus tai hammasvälys ja mitta ero laakereihin laitetaan sen verran simmilevyjä.
Yksi keino olisi laittaa se abs kehä ja anturi johonkin kardaanille toiseen paikkaan mutta helppoa ei sekään ole rakennella.
Mitä muuten oli toi postitus kulut perille...nyt kai tuli postin /matkahuollon kautta?
Voi onnistua tai ei.....muutenhan jos pitää säätää niin laakerit pois ja oltava erikois valelaakerit joita joi levittää ja näin etsitään oikea korkeus tai hammasvälys ja mitta ero laakereihin laitetaan sen verran simmilevyjä.
Yksi keino olisi laittaa se abs kehä ja anturi johonkin kardaanille toiseen paikkaan mutta helppoa ei sekään ole rakennella.
Mitä muuten oli toi postitus kulut perille...nyt kai tuli postin /matkahuollon kautta?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Sulla se ce perän keskitappi on hakannut pesän soikeaksi tai tasauspyöröstön rattaat on loput..itse hammasrattaista ei tollasta välystä tule kuin totaallisessa laakeri vauriossa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Kiitos tiedoista atlas, itsehän en tuota perän purkua rupea harrastamaan kun en niin ammattilainen ole noissa asioissa, menisi varmasti päin sitä itseään. Tiedossa on yksi tuttu joka on rakennellut kilpa-autoihin periä jne. Ja kyllä, nyt tuli perä matkahuollon kautta ja taisi olla tuolle perälle 42.65e lähetyskulut.
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Aika hurjan näkönen, ei ihmekkään että vanha perä klonksaa. On sille joku joskus antanu kenkää.. http://aijaa.com/UryWnw" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Joo toi on aika yleinen vika näissä ja oisko ihan automaatin perusominaisuus...oletan vain että automaateissa olisi tollanen juttu.
Mutta vaihdapa toi keski osa ehjä jostakin toisesta perästä..jos perä ei huutanut muuten..eli entiset rattaat entinen ulkokuori.
No jos sulla vaan on ehjä jossakin.
Mutta vaihdapa toi keski osa ehjä jostakin toisesta perästä..jos perä ei huutanut muuten..eli entiset rattaat entinen ulkokuori.
No jos sulla vaan on ehjä jossakin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Joo mulla on täysin samanlainen sisus siinä w140 perässä minkä ostin, mistä puuttuu se ABS-anturin paikka. Kokeillaan vaihtoa viikonloppuna, joko ulvoo tai sitten pelaa.
Ja tuo coupehan on käänteisellä laatikolla oleva manuaali, sitä on kiusattu joskus melko paljon kun perä mennyt tuohon kuntoon.
Ja tuo coupehan on käänteisellä laatikolla oleva manuaali, sitä on kiusattu joskus melko paljon kun perä mennyt tuohon kuntoon.
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Osaisko kukaan insinööri sanoa mistä saan tietoon tasauspyörästön ympärillä olevan ison rattaan pulttien kiristysmomentin?
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
kai se jostain korjaamokäsikirjasta löytyy mutta katsopa googlella pulttien kiristysmomentti taulukko ..itse vedin joskus ihan käsipelillä ja ei se antautunut.
Tavallaanhan se lasketaan pultin paksuudesta ja kovuudesta...eli saadaanko venymää miten paljon.
Millainen kokoonpano sinne nyt tulee?
Tavallaanhan se lasketaan pultin paksuudesta ja kovuudesta...eli saadaanko venymää miten paljon.
Millainen kokoonpano sinne nyt tulee?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w124 Perä ja ABS ongelmaa...
Muistelen että kun ison vetopyörän meinaa laittaa kiinni kehtoon niin osat pitäisi lämmittää (en muista tarkkaan kuin lämpimäksi) ennen kun pistää pulteilla kiinni? Lukitetta kait kannattaa käyttää?