kardaanin tukikumi
kardaanin tukikumi
Tuli aiheelliseksi vaihtaa w202 kardaanin tukikumi (keskellä kardaania). Kun ei ole asiasta kokemusta niin ajattelin kysäistä, että onko tuo kumi liimattu jotenkin tuohon laakeriin, kun ei meinaa irrota mitenkään? eli meneekö uuden laakerin hommaamiseksi myös? ja sitte vielä, että pitääkö se kumi kiinnittää jotenkin tuohon laakeriin kun sen vaihdan vai meneekö se vaan sinne sisälle niin tiukasti ettei tarvi kiinnitellä? kiitoksia asiallisista vastauksista jo etukäteen.
Re: kardaanin tukikumi
Itte olen vaihtanu sen kumin laakerin sekä kardaanipoorien suojakumin sekun tuppaa menemään poikki homman tuoksinassa. Kait W124:ssa tuo kohta on sama kuin 202:ssakin? Niitä pölysuojakuppeja laakerin etu ja takapuolelta ei pidä unohtaa laittaa paikoilleen.
En ole ottanu sitä riskiä et tukikumi menee rikki ja taas joutuu aukaisemaan saman kohdan vaika laakeri ehjä olisikin.
En ole ottanu sitä riskiä et tukikumi menee rikki ja taas joutuu aukaisemaan saman kohdan vaika laakeri ehjä olisikin.
Re: kardaanin tukikumi
Eli kannattaa vissii vaihtaa laakerikin sitten. Oli sen verran kovan homman takana , että en jaksais kyllä ruveta aukasemaan uuestaan. Eipä se laakeri nyt kallis olekaan. Sitä vielä, että sitä laakeriako ei tartte kiinnittää mitenkään sinne vai pysyykö itekseen?
Re: kardaanin tukikumi
Se kumin pelti osa joka tulee laakerille on lyötävä paikalleen eli laakeri tulee vioittumaan irroituksessa mutta asentaessa uutta on tuettava laakeri hyvin...laakeri ei varmaan maksa kuin alle 10e....kannattaa vaihtaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: kardaanin tukikumi
Kiitoksia vastauksista! Ajattelin nyt jatkaa tähän ketjuun asiaani kun se aluperin liittyi tuohon kumeen.. elikkäs rupesin ettimään että missä ois vika kun autolla lähtee liikkeelle, eteen tai taakse (joskus myös muillakin vaihteilla), niin auto tärähtää muutaman kerran (tämän huomaa etenkin jos kääntää renkaat linkkuun liikkeellelähtiessä ja autolla on enemmän "vastusta" lähteä liikkeelle), eikä siis ole mitään tavallista tärinää... jokatapauksessa, vaihdoin sitten tuon tukikumen kun oli niin hajalla. Kaikki muut kumikiekot kardaanissa oli hyvässä kunnossa joten en viitsinyt niitä alkaa vaihdella kun sen verran kalliita.. nyt asia on niin, että vika ei lähtenyt, vaan ihan entisellään vikoineen päivineen. Mitähän kannattas ruveta tutkimaan seuraavaks? Eipä tuosta viasta varmaan autolle haittaa ole, mutta olisi se mukava saada hoidettua. Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista.
Re: kardaanin tukikumi
Kardaanin ristikko nivelet syyniin seuraavaksi.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: kardaanin tukikumi
Ne kumirätit pitää tutkia ihan tarkoin ja pyörittää kardaania samalla...etummainen on sellainen paskasti suunniteltu ja niitten tilalle olen laittanut takarättejä.
Sitten perässä voi olla jo keskitappi syönut pesänsä soikeaksi eli kokeile paljonka perä antaa vetareineen väljää.
Kova laatinon paine tai alipaine nollassa nostaa paineet tappiin ja nykäisee varmasti mutta tällöin tekee sen pintakaasulla muillakin vaihteilla.
Sitten perässä voi olla jo keskitappi syönut pesänsä soikeaksi eli kokeile paljonka perä antaa vetareineen väljää.
Kova laatinon paine tai alipaine nollassa nostaa paineet tappiin ja nykäisee varmasti mutta tällöin tekee sen pintakaasulla muillakin vaihteilla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: kardaanin tukikumi
Tosiaan holkit siellä on eturätissä ja ne antaa periksi kohtuuhelposti. Meki jokaisessa eturätissä on jonkinmoinen "vika" vaika olisi kuinka vähä ajettu. No vika ja vika mutta kestääkös tuo takarätti paremmin kun niitä olet suosinu kardaanin etupäässäkin? Käykö takapään rätti eteenkin? Tarkoitan sitä että jos päättää vaihtaa kummankin rätin niin tilaa kaksi taakse ja laittaa toisen niistä eteen?atlas kirjoitti:etummainen on sellainen paskasti suunniteltu ja niitten tilalle olen laittanut takarättejä.
Re: kardaanin tukikumi
Takarätti käy eteen mutta varmista mitta..ei ole itsellä ainakaan vaihtaessa kolahdellut yhtään..onhan se napakempi kaikin puolin.
Siinä oikeassa eturätissä taitaa olla jo ostaessa väljää...
Siinä oikeassa eturätissä taitaa olla jo ostaessa väljää...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-