w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

noniin fooorumin sähkömiehet, nyt olis tullu sen aika ku saa loistaa ja päteä ja vieläpä pyynnöstä... :D :D asentelin tuos taannoon h4 4300k bi-kenonit keulille , tuloksena polttimonvikavalo.. kuinkas kyseinen homma suoritetaan? aikasempaan w124 meseen laitoin kans kenonit ja niissä ei syttynyt polttimonvikavalo vaikka seuranta polttimoille olikin,, toki oli erimerkkiset sarjat ja erimoiset ballastit, tiiä sitte johtuiko siitä..

pitääskö joitaki vastuksia räpeltää sinne "kuluttamaan" virtaa vain jotenkin järkevästi vain ohittaa se valvontajärjestelmä?
¨
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
jonttu_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 27.04.2011 01:32
Paikkakunta: Raahe

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja jonttu_ »

Ota polttimo irti :D
Star
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

juuri tälläästä vastausta kaipailinki, nyt ongelma korjattu useiden tuntien ja asennuskaljojen kera :D:D kiitos vielä kerran :)
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niinsiistuota,

miten sen ratkaisit? Itseäkin kiinnostaisi, vaikka xenoneita tuskin itse olen asentamassa. Mutta noin muuten ton valvontaboksin tekniikka kiinnostaa. Veikkaisin, että varoitusvalon polttimon poistamiseen ei mennyt useita tunteja ja kaljoja? :P
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

Niin siiis en ratkaissukkaa , kunhan heitin vaan sarkastisen vastauksen tuosta polttimon pois ottamisesta, jota en aio tehdä, haluan tehdä kunnollisen ja toimivan ratkaisun vaikka lopputulos onkin sama,, polttimonvikavalo ei pala.. joo , aikaa en ole tämän ongelman parissa viettäny muutakuin toistaiseksi vielä täälä foorumilla, eli en mitään polttimoita oo pois ottanu enkä ainuttakaa olutta juonu, vaikka olis toki voinu ihan muuten vaan juodakki :D

Jotem vielä vastauksiem tarpeessa ollaan :D
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.google.fi/cse?cx=partner-pub ... gsc.page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Kokeile myös toisilla hakusanoilla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja dealer »

haluan tehdä kunnollisen ja toimivan ratkaisun
Vikavalon polttimon poistaminen on kunnollinen ja toimiva ratkaisu. Mitään vastusvirityksiä en todellakaan omaan autooni laittaisi.
wiimax.fi
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

Emmä rupia mitää polttimoa repimään irti mittaristosta.. sitte jos joku muu polttimo hajoaa niin siitä ei sitte saa tietää, ja haluan että se toimii kaikilta muilta osin paitsi juuriki ajovaloista.. polttimon pois ottaminen on omasta mielestä amiksien ratkaisu :D tosin ittekki vasta 20v, mutta mun mielestä asiat voi tehdä kunnollaki vaikka vähä joskus joku saattaiski vastustaa:D jos jotain rupiaa tekeen niin tekee sitte kunnolla:D

Kyllämä luulen että tähänki on joku järkevä ratkaisu omalle kohdalle, sitä vaan en viä tiä?
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18280
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos oikeasti kunnolla tehdään niin silloin ei laiteta xenoneita 124ään ... mutta olethan kuitenkin asentanut ne asiallisesti niin etteivät molemmat ajovalot sammu jos sulake palaa, eli päävirrat erikseen ja eri sulakkeiden kautta myös herätevirrat ?

Mutta joo, varmaan pitää asennella jonkinlainen vastusviritys. Joku osannee nuevoa, minä en...
wiimax.fi
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

Nojoo riippuu taas mistä roikkuu... sähkömies en oo mutta ohjeiden mukaisesti oon asentanut, ja eipä ole käynyt moinen mielessäkääm, kiitos vinkistä :) nimenomaan siksi apua täält hainkin kun sähköistä ei ole juuri mitään tietoa.. :D eli molemmille puolille omat virtajohtonsa ja sulakkeensa , mutta kuiteski saman releen kautta, vai kuinka suoriutua toteutuksesta?
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

ttuppu` kirjoitti:Nojoo riippuu taas mistä roikkuu... sähkömies en oo mutta ohjeiden mukaisesti oon asentanut, ja eipä ole käynyt moinen mielessäkääm, kiitos vinkistä :) nimenomaan siksi apua täält hainkin kun sähköistä ei ole juuri mitään tietoa.. :D eli molemmille puolille omat virtajohtonsa ja sulakkeensa , mutta kuiteski saman releen kautta?
... juu ei saman releen kautta. Koska silloin releelle syötettäisiin kai sähköä vain yhden sulakkeen kautta ja siinä se varmistus sitten olikin. Voi tietty syöttää kahta johtoa pitkin yhdelle releelle, mutta siinä en kyl näe mitään pointtia. Eli kaksi relettä - yksi oikealle ja yksi vasemmalle.

Itellä ton lisäksi yksi rele pitkille ja vielä yksi rele lisäpitkille. Ei sit ainakaan ikinä yhden releen kärähtämisen tai herätteen puuttumisen takia pimahda kaikki päällä olevat valot kerrallaan (paitsi jos on päällä pelkät pitkät ilman lisäpitkiä, mut niin on aika harvoin).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

50W yhteen ja toiset 50W toiseen vastukseen :o On niin kamala lämpökuorma ettei sopivaa vastusta ihan äkkiä löydy se on varmaa. Tiedän että rekkoihin on olemassa just tuota vikavaloa varten vastusmurikka kun LED valoja laitetaan. Se vastus on tosiaan ihan murikka ja painaa noin 3kg on jäähdytyselementti sitä luokkaa mutta se siten kestää ja on TURVALLINEN. Sekin kuumuu yllättävän paljon.

12V järjestelmään en tiedä sellaista olevan. Suurimmat sementtivastukset mitä RTV kaupasta saa hyllystä on jotain 10W 15W luokkaa ja ne sitten lämpiää aivan älyttömasti eikä sellainen vielä kestä alkuunkaan tuossa. Muovi sulaa leikiten savun kera. Sit jos laitat teholtaan tarpeeksi ison vastuksen vaatii se kuitenkin ison alumiinijäähdytysrivan luokkaa 1kg. Sellaisen sijoitus niin että pysyy paikoillaan vuosikausia voi olla haasteellinen tehtävä puhumattakaan sen vastuksen luotettavasta naittamisesta siihen alumiiniprofiiliin?

Kun se vikavalodiagnostiikka ei kuitenkaan toimi niin miksi polttimon poisto on huono idea? On turvallinen ja palautettavissa takaisin ja vieläpä helposti.

Edit: Tai no joo toimii jos löytää jostain sopivan virityksen jolla hiujaa. Sit kun palaa koko auto niin senkin huomaa kyllä :)
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

Omas audis ainakin xenoneilla on pitkille ja lyhyille 50w vastukset huijaamassa polttimonseurantaa eikä ole kuin 2x5cm palikat, kuumenee kyllä mutta pitää asentaa turvalliseen paikkaan niin ei tuu vahinkoa... ne on toki h1 ja h7 kannalla niin vähä erimoinen asennus kun tämä h4 , jossa jää liitäntöjä vapaaksi.. siksi täs nyt kyselenkin :D
Olisko täs ny fiksuinta ettiä se seurantapoksi ja koittaa sitä kautta ohittaa vikavalo mikäli se on järkevää ja mahdollista tehdä hajottamatta mitään? Silloin ei olis mitää vastuksia sekaamas ja järjestämäs ylläriä...
Viimeksi muokannut ttuppu`, To 02.10.2014 22:07. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

Nozki kirjoitti:
ttuppu` kirjoitti:Nojoo riippuu taas mistä roikkuu... sähkömies en oo mutta ohjeiden mukaisesti oon asentanut, ja eipä ole käynyt moinen mielessäkääm, kiitos vinkistä :) nimenomaan siksi apua täält hainkin kun sähköistä ei ole juuri mitään tietoa.. :D eli molemmille puolille omat virtajohtonsa ja sulakkeensa , mutta kuiteski saman releen kautta?
... juu ei saman releen kautta. Koska silloin releelle syötettäisiin kai sähköä vain yhden sulakkeen kautta ja siinä se varmistus sitten olikin. Voi tietty syöttää kahta johtoa pitkin yhdelle releelle, mutta siinä en kyl näe mitään pointtia. Eli kaksi relettä - yksi oikealle ja yksi vasemmalle.

Itellä ton lisäksi yksi rele pitkille ja vielä yksi rele lisäpitkille. Ei sit ainakaan ikinä yhden releen kärähtämisen tai herätteen puuttumisen takia pimahda kaikki päällä olevat valot kerrallaan (paitsi jos on päällä pelkät pitkät ilman lisäpitkiä, mut niin on aika harvoin).


Aivanaivan, eli periaattees laitan samanlaisen hässäkän molemmille puolille, kuin nyt on molemmille yhteensä asennettuna? Kun nyt on : akku -> rele -> auton oma polttimon liitäntä, josta lähtee johdot ballastille ja polttimolle-> toiselle puolelle johto jossa ballasti ja polttimo... eli auton toinen polttimon liitäntä jää ilman polttomoa tai liitäntää.. mutta nyt jos tekisi ed.mainitulla tavalla niin se toinenkaan auton oma polttimonliitäntä ei jäisi ilman liitäntää..? Eli akulta johdot, rele + sulake molemmille puolille erikseen? ja kokeilin jo laittaa tähän tyhjään polttomonliitäntään halogeenipolttimon xenonien ollessa kiinni, eikä vikavalo poistunut joten vikavalon palaminen ei johtunut siitä jotta se oli tyhjillään..

Ja kun sanoit laittanees pitkille valoille releen niin toimiikos pitkät sitten eri reittiä kun lyhyet? Eli jos normaalisti sulake hajoaa niin eikös koko polttimo lakkaa pelaamasta, vai onko tämän idea juuriki se että laittaa lyhyet ja pitkät toimimaan eri reittiä jotta olisi joku valo joka toimii, kun on eri johdot , releet ja sulakkeet? Ku eikö kuitenki h4 polttimoon tule vain 3 johtoa, niin miten tämä toteuttaa? En kyllä tiä oonko tajunnu yhtää ja että oonko lainkaa oikeilla jäljillä, anteeksi vaan ::D
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

ttuppu` kirjoitti:
Nozki kirjoitti:
ttuppu` kirjoitti:Nojoo riippuu taas mistä roikkuu... sähkömies en oo mutta ohjeiden mukaisesti oon asentanut, ja eipä ole käynyt moinen mielessäkääm, kiitos vinkistä :) nimenomaan siksi apua täält hainkin kun sähköistä ei ole juuri mitään tietoa.. :D eli molemmille puolille omat virtajohtonsa ja sulakkeensa , mutta kuiteski saman releen kautta?
... juu ei saman releen kautta. Koska silloin releelle syötettäisiin kai sähköä vain yhden sulakkeen kautta ja siinä se varmistus sitten olikin. Voi tietty syöttää kahta johtoa pitkin yhdelle releelle, mutta siinä en kyl näe mitään pointtia. Eli kaksi relettä - yksi oikealle ja yksi vasemmalle.

Itellä ton lisäksi yksi rele pitkille ja vielä yksi rele lisäpitkille. Ei sit ainakaan ikinä yhden releen kärähtämisen tai herätteen puuttumisen takia pimahda kaikki päällä olevat valot kerrallaan (paitsi jos on päällä pelkät pitkät ilman lisäpitkiä, mut niin on aika harvoin).


Aivanaivan, eli periaattees laitan samanlaisen hässäkän molemmille puolille, kuin nyt on molemmille yhteensä asennettuna? Kun nyt on : akku -> rele -> auton oma polttimon liitäntä, josta lähtee johdot ballastille ja polttimolle-> toiselle puolelle johto jossa ballasti ja polttimo... eli auton toinen polttimon liitäntä jää ilman polttomoa tai liitäntää.. mutta nyt jos tekisi ed.mainitulla tavalla niin se toinenkaan auton oma polttimonliitäntä ei jäisi ilman liitäntää..? Eli akulta johdot, rele + sulake molemmille puolille erikseen? ja kokeilin jo laittaa tähän tyhjään polttomonliitäntään halogeenipolttimon xenonien ollessa kiinni, eikä vikavalo poistunut joten vikavalon palaminen ei johtunut siitä jotta se oli tyhjillään..

Ja kun sanoit laittanees pitkille valoille releen niin toimiikos pitkät sitten eri reittiä kun lyhyet? Eli jos normaalisti sulake hajoaa niin eikös koko polttimo lakkaa pelaamasta, vai onko tämän idea juuriki se että laittaa lyhyet ja pitkät toimimaan eri reittiä jotta olisi joku valo joka toimii, kun on eri johdot , releet ja sulakkeet? Ku eikö kuitenki h4 polttimoon tule vain 3 johtoa, niin miten tämä toteuttaa? En kyllä tiä oonko tajunnu yhtää ja että oonko lainkaa oikeilla jäljillä, anteeksi vaan ::D

Öö, tuotaniinniin... Joo, samanlainen systeemi tosiaan molemmille puolille lähivaloille kuulostaa järkevältä. Mutta nyt en ole ihan varma, ymmärsinkö oikein, miten olit tuon laittanut, mutta jos mä koitan kuvailla miten se itellä on tuossa yhdessä autossa.

Eli,

Valon sytyttävä virta lähivalolle menee reittiä:

Johto akulta - sulake - johto releelle - rele - johto liittimelle - itse laitettu liitin (jotta voi tarvittaessa irrottaa umpion) - johto umpion rungon läpi suoraan H4:n liittimeen lähivalon napaan.

Releen herätevirta lähivalolle
Johto sulakerasialta lähivalon sulakkeelta - releelle

Ja maadoitukset sitten suoraan runkoon tietystikin sekä releeltä että H4:n kannasta.

Ja tämmöinen systeemi on vasemmalle lähivalolle ja toinen samanlainen oikealle lähivalolle. Herätteen tosin otin vain yhdeltä sulakkeelta ja siitä jaoin molemmille releille, mutta onhan sekin varmempaa ottaa vaikka oikean puolen releelle oma johto oikean lähivalon sulakkeelta ja vasemmalle vastaavasti oma johtonsa.


Auton tavanomaisten pitkien valojen virta:

johto akulta - sulake - johto releelle - rele - johto liittimelle - liitin (se sama ryhmäliitin, jossa on myös lähivalon johto) - johto suoraan H4:n liittimen pitkien valojen navalle umpion läpi (tästä lähtee nyt sitten releeltä suoraan johdot oikealle ja vasemmalle)

Ja heräte: johto sulakerasialta pitkien valojen jommalta kummalta sulakkeelta - rele


Ja sitten ne lisäpitkät menevät muuten samalla kaavalla kuin varsinaiset pitkätkin, mutta herätejohdossa on katkaisin, jolla saa lisäpitkät pois päältä ohjaamosta. Ja tiettykään johto ei mene H4:lle, vaan 500 E -tyyppisessä umpiossa lisäpitkän polttimon liittimelle.

Eli nyt on niin, että jos yksi rele hajoaa tai vaihtoehtoisesti yksi sulake kärähtää, niin täyttä pimeyttä ei synny. Yksi sulake pudottaa joko yhden lähivalon pois tai vaihtoehtoisesti varsinaiset pitkät tai lisäpitkät - riippuen mikä se niistä sulakkeista on, joka hajoaa.

Ja tosiaan, se H4:n liitin. Yhteen napaan kytketään maadoitus. Yhteen kytketään virta lähivaloille ja siihen viimeiseen kytketään virta pitkille. Lähivalon hehkulanka palaa, kun virtaa syötetään lähivalon napaan ja pitkän hehkulanka palaa, kun syötetään virtaa pitkän valon napaan. Jos syöttää molempiin yhtä aikaa, niin molemmat hehkulangat palavat, ja polttimo melko varmasti aika pian kärähtää, koska se ei kestä tuommoista lämpökuormaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja A »

Tota tota.
Emmää näistä asioista paljoa tiedä mutta mielenkiinnosta olen pariin autoon xenon valot asentanut(itsellä ei ole yhdessäkään). Vanhempiin malleihin asennus vastuksilla on suhteellisen helppo. Laittaa vaan kuormavastukset rinnan ballastien syöttöjohtoihin. Uudemmissa virranrajoituksella ja valoautomatiikalla toteutetuissa se vaatii hieman enemmän askartelua(ettei xenonit ala vilkkumaan). Kuvissa vastukset on kiinnitetty 6mm vahvan alumiinilevyn palaseen lisä jähdytyksen aikaansaamiseksi(noi laitoin vm.2013 Vitoon, ainoastaan puolivaloille ja yhden kummallekkin puolelle). Jähdytys on todella tärkeää, sillä johonkin on hukattava se ylimääräinen energia mitä täytyy tuhlata että saadaan häiriövalo pysymään sammuksissa. Kytkiksistä ylempi kaavio on näihin uudempiin ja alempi ilman virranrajoitusta oleviin. Vastuksien koot ja konkkien arvot riippuu sitten siitä, mitä releitä ja valoja on käytössä. Tossa kuitenkin perus periaate.

Muistakaa sitten, että kaikki mitä teette on OMALLA VASTUULLA. Parempi siis tietää sähköstä muutakin, kun "amppeeri heittää volttia montöörin kanssa" tai "sähkö on sinistä ja sattuu.

T: Artsi
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1816
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja sompio »

Saattais onnistua myös "räpeltämällä" jotenkin sieltä valvontayksikön sisältä. En enää muista miten tein, mutta sinne valvontayksikön sisään tein jotain muutoksia. Yksikköhän on se pitkä purkki siellä varoke/releboksissa.
Harmi kun ei enää ole lankkuja pihassa josta vois vetäistä purkin irti ja avata niin olisko tullut mieleen mitä tein.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Varmaan tyhmä kysymys kun ei o xeoneja tullu tarvetta asentaa mutta miksi ei xeonien murikoitten sähkönsyöttöä voi ottaa h4 polttimoitten syötöistä? Siis miksi niille täytyy hoitaa ihan oma sähkönsyöttö?
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja A »

Niin kuin kytkiksen alempi kaavio osoittaa, ei niille vanhemmille H4:sille tarvi erillistä syöttöä ottaa. Käyttämällä valojen omaa syöttöä, ei tarvi rakentaa erillisiä sulakkeitakaan. Noi uudemmat tarvii erillisen syötön, koska niiden valoille tuleva virta on pulssitettu. Taajuus on sen verran suuri ettei tavallinen hehkulankapolttimo kerkiä siihen reagoida niin, että silmä sen erottaisi. Xenonien ballasti sen sijaan kerkiää ja siitä syystä valot alkaa vilkkua.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

A kirjoitti:Niin kuin kytkiksen alempi kaavio osoittaa, ei niille vanhemmille H4:sille tarvi erillistä syöttöä ottaa. Käyttämällä valojen omaa syöttöä, ei tarvi rakentaa erillisiä sulakkeitakaan. Noi uudemmat tarvii erillisen syötön, koska niiden valoille tuleva virta on pulssitettu. Taajuus on sen verran suuri ettei tavallinen hehkulankapolttimo kerkiä siihen reagoida niin, että silmä sen erottaisi. Xenonien ballasti sen sijaan kerkiää ja siitä syystä valot alkaa vilkkua.
Lankkunhan nämä oli tulossa joten tuo alempi sitten käy? Siinä mielessä ok kytkentä et vastukseen hukataan reilu 10W / vastus ja kun xneon vie suurimman osan ollaan kokonaiskulutuksessa siellä noin 50W --> vikavalo pysyy sammuksissa. Laitoitko piitahnaa vastuksen ja tuon pellipalan väliin sekä pellipalan ja jäähdytysprofiilin väliin? Ilman hyvää jäähdytystä reilulla 10:llä watilla nuo vastukset lämpää niin kuumaksi että vesipisarat kiehuu vastuksen pinnalla?

Yllättävän ohuenoloista nuo keltaiset xneonpolttimoille tulevat johdot (vai tuleeko nuo polttimoille) meinaan eikös siellä ole aivan jotain muuta kuin tasajännitettä ja 12V? Silikonijohtoa jos on niin ei helpolla tu halkeamia mutta muovijohtoon niitä voi tullakkin. Läpilyöntimahdollisuutta vaan mietiskelin kun ja jos kosteutta pääsee?

Tosiaan Xneonille extrajohdon vetäminen lie on ihan turha toimenpide koska tuo muuntopalikka välissä hakkaa xneon polttimolle tarvittavan jännitteen ja näinollen Xneon polttimon kirkkaus ei ole riippuvainen tulojännitteen tasosta oli se sitten 14.5 tai 12.9V vai oliko näin?
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja A »

Tehovastukset on kiinnitetty alumiiniin kuten kirjoitin ja kyllä on piitahnaa välissä. Keltaiset johdot on ballastin syöttöjohdot, ei suoraan lampulle. Ballastissa on ihan omat johtonsa lampulle. Kyseinen sarja oli 12V/35W:in H7:ska. Tuollaisen sarjan ballasti ottaa syttymis vaiheessa virtaa n.10A, sytytyksen jälkeen n.7A ja normaali tilaan päästyään vain n.3,5A. Kotelon sisällä on toi rele, konkka ja tasuri. Konkka on sitä varten että rele pitää vetäneenä vaikka ohjausvirta pätkiikin ja taasen diodi siksi ettei ohjauksessa olevat kuormavastukset purkaisi konkkaa ja taas alkaisi valot vilkkua.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

sompio kirjoitti:Saattais onnistua myös "räpeltämällä" jotenkin sieltä valvontayksikön sisältä. En enää muista miten tein, mutta sinne valvontayksikön sisään tein jotain muutoksia. Yksikköhän on se pitkä purkki siellä varoke/releboksissa.
Harmi kun ei enää ole lankkuja pihassa josta vois vetäistä purkin irti ja avata niin olisko tullut mieleen mitä tein.
oolrait, ookko sitte juuriki tehny kyseisen polttimonvikavalo-ohituksen valvontapoksin kautta, ja xenoneiden takia vai minkä? ja oliko nimenomaan vain ajovalot?
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: w124 -92 polttimonvikavalon ohittaminen?

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

Nozki kirjoitti:
ttuppu` kirjoitti:
Nozki kirjoitti:
ttuppu` kirjoitti:Nojoo riippuu taas mistä roikkuu... sähkömies en oo mutta ohjeiden mukaisesti oon asentanut, ja eipä ole käynyt moinen mielessäkääm, kiitos vinkistä :) nimenomaan siksi apua täält hainkin kun sähköistä ei ole juuri mitään tietoa.. :D eli molemmille puolille omat virtajohtonsa ja sulakkeensa , mutta kuiteski saman releen kautta?
... juu ei saman releen kautta. Koska silloin releelle syötettäisiin kai sähköä vain yhden sulakkeen kautta ja siinä se varmistus sitten olikin. Voi tietty syöttää kahta johtoa pitkin yhdelle releelle, mutta siinä en kyl näe mitään pointtia. Eli kaksi relettä - yksi oikealle ja yksi vasemmalle.

Itellä ton lisäksi yksi rele pitkille ja vielä yksi rele lisäpitkille. Ei sit ainakaan ikinä yhden releen kärähtämisen tai herätteen puuttumisen takia pimahda kaikki päällä olevat valot kerrallaan (paitsi jos on päällä pelkät pitkät ilman lisäpitkiä, mut niin on aika harvoin).


Aivanaivan, eli periaattees laitan samanlaisen hässäkän molemmille puolille, kuin nyt on molemmille yhteensä asennettuna? Kun nyt on : akku -> rele -> auton oma polttimon liitäntä, josta lähtee johdot ballastille ja polttimolle-> toiselle puolelle johto jossa ballasti ja polttimo... eli auton toinen polttimon liitäntä jää ilman polttomoa tai liitäntää.. mutta nyt jos tekisi ed.mainitulla tavalla niin se toinenkaan auton oma polttimonliitäntä ei jäisi ilman liitäntää..? Eli akulta johdot, rele + sulake molemmille puolille erikseen? ja kokeilin jo laittaa tähän tyhjään polttomonliitäntään halogeenipolttimon xenonien ollessa kiinni, eikä vikavalo poistunut joten vikavalon palaminen ei johtunut siitä jotta se oli tyhjillään..

Ja kun sanoit laittanees pitkille valoille releen niin toimiikos pitkät sitten eri reittiä kun lyhyet? Eli jos normaalisti sulake hajoaa niin eikös koko polttimo lakkaa pelaamasta, vai onko tämän idea juuriki se että laittaa lyhyet ja pitkät toimimaan eri reittiä jotta olisi joku valo joka toimii, kun on eri johdot , releet ja sulakkeet? Ku eikö kuitenki h4 polttimoon tule vain 3 johtoa, niin miten tämä toteuttaa? En kyllä tiä oonko tajunnu yhtää ja että oonko lainkaa oikeilla jäljillä, anteeksi vaan ::D

Öö, tuotaniinniin... Joo, samanlainen systeemi tosiaan molemmille puolille lähivaloille kuulostaa järkevältä. Mutta nyt en ole ihan varma, ymmärsinkö oikein, miten olit tuon laittanut, mutta jos mä koitan kuvailla miten se itellä on tuossa yhdessä autossa.

Eli,

Valon sytyttävä virta lähivalolle menee reittiä:

Johto akulta - sulake - johto releelle - rele - johto liittimelle - itse laitettu liitin (jotta voi tarvittaessa irrottaa umpion) - johto umpion rungon läpi suoraan H4:n liittimeen lähivalon napaan.

Releen herätevirta lähivalolle
Johto sulakerasialta lähivalon sulakkeelta - releelle

Ja maadoitukset sitten suoraan runkoon tietystikin sekä releeltä että H4:n kannasta.

Ja tämmöinen systeemi on vasemmalle lähivalolle ja toinen samanlainen oikealle lähivalolle. Herätteen tosin otin vain yhdeltä sulakkeelta ja siitä jaoin molemmille releille, mutta onhan sekin varmempaa ottaa vaikka oikean puolen releelle oma johto oikean lähivalon sulakkeelta ja vasemmalle vastaavasti oma johtonsa.


Auton tavanomaisten pitkien valojen virta:

johto akulta - sulake - johto releelle - rele - johto liittimelle - liitin (se sama ryhmäliitin, jossa on myös lähivalon johto) - johto suoraan H4:n liittimen pitkien valojen navalle umpion läpi (tästä lähtee nyt sitten releeltä suoraan johdot oikealle ja vasemmalle)

Ja heräte: johto sulakerasialta pitkien valojen jommalta kummalta sulakkeelta - rele


Ja sitten ne lisäpitkät menevät muuten samalla kaavalla kuin varsinaiset pitkätkin, mutta herätejohdossa on katkaisin, jolla saa lisäpitkät pois päältä ohjaamosta. Ja tiettykään johto ei mene H4:lle, vaan 500 E -tyyppisessä umpiossa lisäpitkän polttimon liittimelle.

Eli nyt on niin, että jos yksi rele hajoaa tai vaihtoehtoisesti yksi sulake kärähtää, niin täyttä pimeyttä ei synny. Yksi sulake pudottaa joko yhden lähivalon pois tai vaihtoehtoisesti varsinaiset pitkät tai lisäpitkät - riippuen mikä se niistä sulakkeista on, joka hajoaa.

Ja tosiaan, se H4:n liitin. Yhteen napaan kytketään maadoitus. Yhteen kytketään virta lähivaloille ja siihen viimeiseen kytketään virta pitkille. Lähivalon hehkulanka palaa, kun virtaa syötetään lähivalon napaan ja pitkän hehkulanka palaa, kun syötetään virtaa pitkän valon napaan. Jos syöttää molempiin yhtä aikaa, niin molemmat hehkulangat palavat, ja polttimo melko varmasti aika pian kärähtää, koska se ei kestä tuommoista lämpökuormaa.

aivan, nyt ymmärsin.. :D , kiitos vinkeistä, hyvistä ja selvistä ohjeista.. tämän luen kyllä sitten uudelleen kertaukseksi ennenkuin alkaan taas ronkaalahan valoja.. :)
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Vastaa Viestiin