

pitääskö joitaki vastuksia räpeltää sinne "kuluttamaan" virtaa vain jotenkin järkevästi vain ohittaa se valvontajärjestelmä?
¨
Vikavalon polttimon poistaminen on kunnollinen ja toimiva ratkaisu. Mitään vastusvirityksiä en todellakaan omaan autooni laittaisi.haluan tehdä kunnollisen ja toimivan ratkaisun
... juu ei saman releen kautta. Koska silloin releelle syötettäisiin kai sähköä vain yhden sulakkeen kautta ja siinä se varmistus sitten olikin. Voi tietty syöttää kahta johtoa pitkin yhdelle releelle, mutta siinä en kyl näe mitään pointtia. Eli kaksi relettä - yksi oikealle ja yksi vasemmalle.ttuppu` kirjoitti:Nojoo riippuu taas mistä roikkuu... sähkömies en oo mutta ohjeiden mukaisesti oon asentanut, ja eipä ole käynyt moinen mielessäkääm, kiitos vinkistänimenomaan siksi apua täält hainkin kun sähköistä ei ole juuri mitään tietoa..
eli molemmille puolille omat virtajohtonsa ja sulakkeensa , mutta kuiteski saman releen kautta?
Nozki kirjoitti:... juu ei saman releen kautta. Koska silloin releelle syötettäisiin kai sähköä vain yhden sulakkeen kautta ja siinä se varmistus sitten olikin. Voi tietty syöttää kahta johtoa pitkin yhdelle releelle, mutta siinä en kyl näe mitään pointtia. Eli kaksi relettä - yksi oikealle ja yksi vasemmalle.ttuppu` kirjoitti:Nojoo riippuu taas mistä roikkuu... sähkömies en oo mutta ohjeiden mukaisesti oon asentanut, ja eipä ole käynyt moinen mielessäkääm, kiitos vinkistänimenomaan siksi apua täält hainkin kun sähköistä ei ole juuri mitään tietoa..
eli molemmille puolille omat virtajohtonsa ja sulakkeensa , mutta kuiteski saman releen kautta?
Itellä ton lisäksi yksi rele pitkille ja vielä yksi rele lisäpitkille. Ei sit ainakaan ikinä yhden releen kärähtämisen tai herätteen puuttumisen takia pimahda kaikki päällä olevat valot kerrallaan (paitsi jos on päällä pelkät pitkät ilman lisäpitkiä, mut niin on aika harvoin).
ttuppu` kirjoitti:Nozki kirjoitti:... juu ei saman releen kautta. Koska silloin releelle syötettäisiin kai sähköä vain yhden sulakkeen kautta ja siinä se varmistus sitten olikin. Voi tietty syöttää kahta johtoa pitkin yhdelle releelle, mutta siinä en kyl näe mitään pointtia. Eli kaksi relettä - yksi oikealle ja yksi vasemmalle.ttuppu` kirjoitti:Nojoo riippuu taas mistä roikkuu... sähkömies en oo mutta ohjeiden mukaisesti oon asentanut, ja eipä ole käynyt moinen mielessäkääm, kiitos vinkistänimenomaan siksi apua täält hainkin kun sähköistä ei ole juuri mitään tietoa..
eli molemmille puolille omat virtajohtonsa ja sulakkeensa , mutta kuiteski saman releen kautta?
Itellä ton lisäksi yksi rele pitkille ja vielä yksi rele lisäpitkille. Ei sit ainakaan ikinä yhden releen kärähtämisen tai herätteen puuttumisen takia pimahda kaikki päällä olevat valot kerrallaan (paitsi jos on päällä pelkät pitkät ilman lisäpitkiä, mut niin on aika harvoin).
Aivanaivan, eli periaattees laitan samanlaisen hässäkän molemmille puolille, kuin nyt on molemmille yhteensä asennettuna? Kun nyt on : akku -> rele -> auton oma polttimon liitäntä, josta lähtee johdot ballastille ja polttimolle-> toiselle puolelle johto jossa ballasti ja polttimo... eli auton toinen polttimon liitäntä jää ilman polttomoa tai liitäntää.. mutta nyt jos tekisi ed.mainitulla tavalla niin se toinenkaan auton oma polttimonliitäntä ei jäisi ilman liitäntää..? Eli akulta johdot, rele + sulake molemmille puolille erikseen? ja kokeilin jo laittaa tähän tyhjään polttomonliitäntään halogeenipolttimon xenonien ollessa kiinni, eikä vikavalo poistunut joten vikavalon palaminen ei johtunut siitä jotta se oli tyhjillään..
Ja kun sanoit laittanees pitkille valoille releen niin toimiikos pitkät sitten eri reittiä kun lyhyet? Eli jos normaalisti sulake hajoaa niin eikös koko polttimo lakkaa pelaamasta, vai onko tämän idea juuriki se että laittaa lyhyet ja pitkät toimimaan eri reittiä jotta olisi joku valo joka toimii, kun on eri johdot , releet ja sulakkeet? Ku eikö kuitenki h4 polttimoon tule vain 3 johtoa, niin miten tämä toteuttaa? En kyllä tiä oonko tajunnu yhtää ja että oonko lainkaa oikeilla jäljillä, anteeksi vaan ::D
Lankkunhan nämä oli tulossa joten tuo alempi sitten käy? Siinä mielessä ok kytkentä et vastukseen hukataan reilu 10W / vastus ja kun xneon vie suurimman osan ollaan kokonaiskulutuksessa siellä noin 50W --> vikavalo pysyy sammuksissa. Laitoitko piitahnaa vastuksen ja tuon pellipalan väliin sekä pellipalan ja jäähdytysprofiilin väliin? Ilman hyvää jäähdytystä reilulla 10:llä watilla nuo vastukset lämpää niin kuumaksi että vesipisarat kiehuu vastuksen pinnalla?A kirjoitti:Niin kuin kytkiksen alempi kaavio osoittaa, ei niille vanhemmille H4:sille tarvi erillistä syöttöä ottaa. Käyttämällä valojen omaa syöttöä, ei tarvi rakentaa erillisiä sulakkeitakaan. Noi uudemmat tarvii erillisen syötön, koska niiden valoille tuleva virta on pulssitettu. Taajuus on sen verran suuri ettei tavallinen hehkulankapolttimo kerkiä siihen reagoida niin, että silmä sen erottaisi. Xenonien ballasti sen sijaan kerkiää ja siitä syystä valot alkaa vilkkua.
oolrait, ookko sitte juuriki tehny kyseisen polttimonvikavalo-ohituksen valvontapoksin kautta, ja xenoneiden takia vai minkä? ja oliko nimenomaan vain ajovalot?sompio kirjoitti:Saattais onnistua myös "räpeltämällä" jotenkin sieltä valvontayksikön sisältä. En enää muista miten tein, mutta sinne valvontayksikön sisään tein jotain muutoksia. Yksikköhän on se pitkä purkki siellä varoke/releboksissa.
Harmi kun ei enää ole lankkuja pihassa josta vois vetäistä purkin irti ja avata niin olisko tullut mieleen mitä tein.
Nozki kirjoitti:ttuppu` kirjoitti:Nozki kirjoitti:... juu ei saman releen kautta. Koska silloin releelle syötettäisiin kai sähköä vain yhden sulakkeen kautta ja siinä se varmistus sitten olikin. Voi tietty syöttää kahta johtoa pitkin yhdelle releelle, mutta siinä en kyl näe mitään pointtia. Eli kaksi relettä - yksi oikealle ja yksi vasemmalle.ttuppu` kirjoitti:Nojoo riippuu taas mistä roikkuu... sähkömies en oo mutta ohjeiden mukaisesti oon asentanut, ja eipä ole käynyt moinen mielessäkääm, kiitos vinkistänimenomaan siksi apua täält hainkin kun sähköistä ei ole juuri mitään tietoa..
eli molemmille puolille omat virtajohtonsa ja sulakkeensa , mutta kuiteski saman releen kautta?
Itellä ton lisäksi yksi rele pitkille ja vielä yksi rele lisäpitkille. Ei sit ainakaan ikinä yhden releen kärähtämisen tai herätteen puuttumisen takia pimahda kaikki päällä olevat valot kerrallaan (paitsi jos on päällä pelkät pitkät ilman lisäpitkiä, mut niin on aika harvoin).
Aivanaivan, eli periaattees laitan samanlaisen hässäkän molemmille puolille, kuin nyt on molemmille yhteensä asennettuna? Kun nyt on : akku -> rele -> auton oma polttimon liitäntä, josta lähtee johdot ballastille ja polttimolle-> toiselle puolelle johto jossa ballasti ja polttimo... eli auton toinen polttimon liitäntä jää ilman polttomoa tai liitäntää.. mutta nyt jos tekisi ed.mainitulla tavalla niin se toinenkaan auton oma polttimonliitäntä ei jäisi ilman liitäntää..? Eli akulta johdot, rele + sulake molemmille puolille erikseen? ja kokeilin jo laittaa tähän tyhjään polttomonliitäntään halogeenipolttimon xenonien ollessa kiinni, eikä vikavalo poistunut joten vikavalon palaminen ei johtunut siitä jotta se oli tyhjillään..
Ja kun sanoit laittanees pitkille valoille releen niin toimiikos pitkät sitten eri reittiä kun lyhyet? Eli jos normaalisti sulake hajoaa niin eikös koko polttimo lakkaa pelaamasta, vai onko tämän idea juuriki se että laittaa lyhyet ja pitkät toimimaan eri reittiä jotta olisi joku valo joka toimii, kun on eri johdot , releet ja sulakkeet? Ku eikö kuitenki h4 polttimoon tule vain 3 johtoa, niin miten tämä toteuttaa? En kyllä tiä oonko tajunnu yhtää ja että oonko lainkaa oikeilla jäljillä, anteeksi vaan ::D
Öö, tuotaniinniin... Joo, samanlainen systeemi tosiaan molemmille puolille lähivaloille kuulostaa järkevältä. Mutta nyt en ole ihan varma, ymmärsinkö oikein, miten olit tuon laittanut, mutta jos mä koitan kuvailla miten se itellä on tuossa yhdessä autossa.
Eli,
Valon sytyttävä virta lähivalolle menee reittiä:
Johto akulta - sulake - johto releelle - rele - johto liittimelle - itse laitettu liitin (jotta voi tarvittaessa irrottaa umpion) - johto umpion rungon läpi suoraan H4:n liittimeen lähivalon napaan.
Releen herätevirta lähivalolle
Johto sulakerasialta lähivalon sulakkeelta - releelle
Ja maadoitukset sitten suoraan runkoon tietystikin sekä releeltä että H4:n kannasta.
Ja tämmöinen systeemi on vasemmalle lähivalolle ja toinen samanlainen oikealle lähivalolle. Herätteen tosin otin vain yhdeltä sulakkeelta ja siitä jaoin molemmille releille, mutta onhan sekin varmempaa ottaa vaikka oikean puolen releelle oma johto oikean lähivalon sulakkeelta ja vasemmalle vastaavasti oma johtonsa.
Auton tavanomaisten pitkien valojen virta:
johto akulta - sulake - johto releelle - rele - johto liittimelle - liitin (se sama ryhmäliitin, jossa on myös lähivalon johto) - johto suoraan H4:n liittimen pitkien valojen navalle umpion läpi (tästä lähtee nyt sitten releeltä suoraan johdot oikealle ja vasemmalle)
Ja heräte: johto sulakerasialta pitkien valojen jommalta kummalta sulakkeelta - rele
Ja sitten ne lisäpitkät menevät muuten samalla kaavalla kuin varsinaiset pitkätkin, mutta herätejohdossa on katkaisin, jolla saa lisäpitkät pois päältä ohjaamosta. Ja tiettykään johto ei mene H4:lle, vaan 500 E -tyyppisessä umpiossa lisäpitkän polttimon liittimelle.
Eli nyt on niin, että jos yksi rele hajoaa tai vaihtoehtoisesti yksi sulake kärähtää, niin täyttä pimeyttä ei synny. Yksi sulake pudottaa joko yhden lähivalon pois tai vaihtoehtoisesti varsinaiset pitkät tai lisäpitkät - riippuen mikä se niistä sulakkeista on, joka hajoaa.
Ja tosiaan, se H4:n liitin. Yhteen napaan kytketään maadoitus. Yhteen kytketään virta lähivaloille ja siihen viimeiseen kytketään virta pitkille. Lähivalon hehkulanka palaa, kun virtaa syötetään lähivalon napaan ja pitkän hehkulanka palaa, kun syötetään virtaa pitkän valon napaan. Jos syöttää molempiin yhtä aikaa, niin molemmat hehkulangat palavat, ja polttimo melko varmasti aika pian kärähtää, koska se ei kestä tuommoista lämpökuormaa.