Tuontiauton katalysaattori vm -89
Tuontiauton katalysaattori vm -89
Miten katsastuksessa tulkitaan auton tuontiauton vähäpäästöisyys, jos kysymyksessä on 190 E 2.0 vm-89, jossa on katalysaattori? Tuleeko auton rekisteriotteeseen väkisin merkintä vähäpäästöinen, vai voiko sen saada katsastettua ilman katalysaattoria? Ajattelin hiukan kysellä ennakkotietoja, jos jollain on kokemusta asiasta. Konttoreilla voi olla oma mielipiteensä asiasta. Tulevaisuudessa olisi parempi, jos rekisteriotteessa ei olisi merkintää vähäpäästöisyydestä, ei tarvitsisi huolehtia katalysaattorista.
Itselläni vastaavassa tilanteessa katsastusmiehen kanssa asiaa mietittiin ja laitettiin sitten rekisteriotteeseen, että autossa on katalysaattori. Vähäpäästöisyysdestä ei mainittu lainkaan. Nyt autossa siis pitää olla katti, mutta ei välttämättä toimiva. Halusin maininnan katista, kun silloin en tiennyt, miten autoverotus on muuttumassa ja jos olisi tullut joitain Saksan verotusta vastaavaa Suomeen, niin silloin katalysaattoriautolla olisi pienemmät vuosittaiset verot kuin katittomalla. Mutta siis minun tapauksessa asiakas sai päättää.
Aken ohjeesta:
*****
2. Vähäpäästöinen henkilöauto
Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.
Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912.
3. Vähäpäästöisen henkilöauton pakokaasupäästönormeja
. . .
. . .
- Oheisen liitteenä olevan taulukon mukaiset päästönormit.
Liitteet: Pakokaasupäästökoodit saksalaisessa rekisteriotteessa.
*****
Oma -91:nen saksantuonti on GKAT 51.
Mulla ei ole tietoa noista koodeista (kun en ole nähnyt ko. liitettä), mutta autoa ei merkitty Suomessa vähäpäästöiseksi. Otteessa on kyllä maininta KATista, mutta päästörajat on ei-vähäpäästöisen.
Onkohan tuossakin ollut katsastusasemakohtaista tulkintaa?
*****
2. Vähäpäästöinen henkilöauto
Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.
Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912.
3. Vähäpäästöisen henkilöauton pakokaasupäästönormeja
. . .
. . .
- Oheisen liitteenä olevan taulukon mukaiset päästönormit.
Liitteet: Pakokaasupäästökoodit saksalaisessa rekisteriotteessa.
*****
Oma -91:nen saksantuonti on GKAT 51.
Mulla ei ole tietoa noista koodeista (kun en ole nähnyt ko. liitettä), mutta autoa ei merkitty Suomessa vähäpäästöiseksi. Otteessa on kyllä maininta KATista, mutta päästörajat on ei-vähäpäästöisen.
Onkohan tuossakin ollut katsastusasemakohtaista tulkintaa?
Todennäköisesti on. Omani rekisteriotteessa muistaakseni lukee "vähäpäästöinen", vaikka kosla on -87 vuosimallia. Pitää tarkistaa mutta muistikuva on vankka.Ponton kirjoitti:Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912.
--------
Onkohan tuossakin ollut katsastusasemakohtaista tulkintaa?

Olisiko tuolla vähäpäästöisyysmerkinnällä sitten erikoista merkitystä, verrattuna "varustettu katalysaattorilla" -merkintään (vuosimalli huomioon ottaen)?
t.
Risto
E500 – 211.070
Tuon ohjeen mukaanhan ennen 1.12.1988 käyttöönotettu auto EI VOI OLLA VÄHÄPÄÄSTÖINEN, koska k.o. asetus tuli vasta tuolloin voimaan. Kyse on siis käyttöönotto ajankohdasta, ei vuosimallista!
Vähäpäästöisyysmerkintä edellyttää huomattavasti tiukempien päästörajojen alittamista katsastuksessa.
Katalysaattorimerkintä (ilman vähäpäästöisyyttä) ei käsittääkseni käytännössä merkitse mitään! (= samat "ei-vähäpäästöisyys"-päästörajat oli katti tai ei)
Tokihan tuotakin sitten voidaan (ainakin yrittää) tulkita moninaisesti, mutta ei kai siitä mitään asetusta ole.
Vähäpäästöisyysmerkintä edellyttää huomattavasti tiukempien päästörajojen alittamista katsastuksessa.
Katalysaattorimerkintä (ilman vähäpäästöisyyttä) ei käsittääkseni käytännössä merkitse mitään! (= samat "ei-vähäpäästöisyys"-päästörajat oli katti tai ei)
Tokihan tuotakin sitten voidaan (ainakin yrittää) tulkita moninaisesti, mutta ei kai siitä mitään asetusta ole.
Tuontiauton kat
Katsastin oman 300D:n -90 pari vuotta sitten ja katsastusmiehen kanssa yhdessä todettiin, että kattihan se sieltä löytyy, mutta arveltiin sen olevan jälkiasenteinen. Päädyttiin siihen, ettei sitä huomioida katsastuksessa lainkaan. Senhän voi sitten myöhemmin lisätä, jos se tulevaisuudessa vaikuttaa jotenkin noihin käyttömaksuihin. Eli löytyy niitä järkimiehiäkin noista katsastusmiehistä. Eipä silti, ei ole koskaan sattunutkaan huonoja kokemuksia.
Tästähän on aika paljon puhuttu. Ero on se, että vähäpäästöiseksi merkityn auton alla on se katti oltava. Arvojen on päästävä alle tiettyjen rajojen.Roisto kirjoitti:Olisiko tuolla vähäpäästöisyysmerkinnällä sitten erikoista merkitystä, verrattuna "varustettu katalysaattorilla" -merkintään (vuosimalli huomioon ottaen)?
Pelkästään "varustettu katalysaattorilla"-merkitystä autosta on mahdollista ottaa katti pois, mutta tällöinkin vaaditaan ote ns. vaatimuksenmukaisuustodistuksesta (saa veholta), jolla saat toteen näytettyä että ko. automallia on tehty aikanaan sekä katilla että ilman. Muutoskatsastus siis vaaditaan, jos katin poistaa, ja sinne tämä lappu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jep, jep. Varmaan juurikin näin.Aku P kirjoitti:Tästähän on aika paljon puhuttu. Ero on se, että vähäpäästöiseksi merkityn auton alla on se katti oltava. Arvojen on päästävä alle tiettyjen rajojen.
Pelkästään "varustettu katalysaattorilla"-merkitystä autosta on mahdollista ottaa katti pois, mutta tällöinkin vaaditaan ote ns. vaatimuksenmukaisuustodistuksesta (saa veholta), jolla saat toteen näytettyä että ko. automallia on tehty aikanaan sekä katilla että ilman. Muutoskatsastus siis vaaditaan, jos katin poistaa, ja sinne tämä lappu.
Oma pointti oli lähinnä se, että onko katsastusmies toiminut väärin, kun on laittanut huhtikuussa -87 käyttöönotetulle ja 2001 Suomeen tuodulle autolle "vähäpäästöinen" -erikoisehdon. Pontonin mukaanhan tuo ehto ei pitäisi olla käytössä kuin vasta -88 käyttöönotetuissa autoissa. Lisäkysymyksenä on, että pitäisikö auto nyt täyttää pakokaasutestissä vähäpäästöisyysvaatimukset vai riittääkö "varustettu katalysaattorilla" -vaatimusten täyttäminen? Eli onko rekisteriotteessa oleva klausuuli osittain viraton?
t.
Risto
E500 – 211.070
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Katsastuksen hienouksista kertoo se, kun armas pikkuveljeni toi talviautokseensa Saksasta Audi Quatron ( ei ole vielä saanut käännetyksi päätä "omaan" merkkiin, tai sitten hinta ratkasi, 500€. ), jossa on katti.
Katsastuksessa kävi ilmi, että pakoputki vuoti kuin seula ja pakokaasu arvot heitti tästä johtuen mm Lambada arvon osalta. Eli katsastuksesta tuli hylätty.
Veli soitti minulle, ja sanoin ettei ko ikäisessä ( ensi rekisteröity 89 ) autossa tarvitse olla kattia, eli auton ei tarvitse olla "vähäpäästöinen".
Auto vietiin takaisin ko tunnin kulttua takaisin katsastuskonttorille, jossa totesimme katsastusmiehelle että auto EI ole vähäpäästöinen, mutta siinä on katalysaattori......ja kas kummaa leima tuli noin 30 minuutin selvittelyn ( AKE - Katsastusmies) jälkeen.
Ainoastaan rekisteriotteeseen tuli maininta, että autossa on katalysaattori ja, että siinä on käytettävä lyyjytöntä 95-oktaanista bensaa.
Katsastuksessa kävi ilmi, että pakoputki vuoti kuin seula ja pakokaasu arvot heitti tästä johtuen mm Lambada arvon osalta. Eli katsastuksesta tuli hylätty.
Veli soitti minulle, ja sanoin ettei ko ikäisessä ( ensi rekisteröity 89 ) autossa tarvitse olla kattia, eli auton ei tarvitse olla "vähäpäästöinen".
Auto vietiin takaisin ko tunnin kulttua takaisin katsastuskonttorille, jossa totesimme katsastusmiehelle että auto EI ole vähäpäästöinen, mutta siinä on katalysaattori......ja kas kummaa leima tuli noin 30 minuutin selvittelyn ( AKE - Katsastusmies) jälkeen.
Ainoastaan rekisteriotteeseen tuli maininta, että autossa on katalysaattori ja, että siinä on käytettävä lyyjytöntä 95-oktaanista bensaa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Tulee kyllä mieleen, että olisko katsarilla käynyt ajatusvirhe. Tuo autohan kyllä on Suomessa käyttöönotettu vuoden -88 jälkeen...Roisto kirjoitti: Oma pointti oli lähinnä se, että onko katsastusmies toiminut väärin, kun on laittanut huhtikuussa -87 käyttöönotetulle ja 2001 Suomeen tuodulle autolle "vähäpäästöinen" -erikoisehdon. Pontonin mukaanhan tuo ehto ei pitäisi olla käytössä kuin vasta -88 käyttöönotetuissa autoissa. Lisäkysymyksenä on, että pitäisikö auto nyt täyttää pakokaasutestissä vähäpäästöisyysvaatimukset vai riittääkö "varustettu katalysaattorilla" -vaatimusten täyttäminen? Eli onko rekisteriotteessa oleva klausuuli osittain viraton?
Loogisesti ajatellenhan kyllä ei voida vaatia että -87 auto on vähäpäästöinen. Tuolloin ei varmaan ole myöskään ollut ko. automallista vähäpäästöistä rinnakkaismallia, korkeintaan katalysaattorilla varustettuja.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 65
- Liittynyt: Ke 08.10.2003 22:05
- Paikkakunta: (Suur)Hattula
-
Mulla on 230E -88/89 rek 14.12-88 ja auto ON VÄHÄPÄÄSTÖINEN. Kysyin juuri konttorilta kun oli vähän ongelmia (ei ole enää) että miten tämä voi olla vähäpäästöinen. Vastaus oli että kun on tuontiauto (tuotu suomeen 1990 !!!) niin on tullut merkintä vähäpäästöinen.




Tuossahan voidaan soveltaa kohtaa:
Auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset ja auto on otettu käyttöön 1.12.1988 jälkeen.
1990 on myös voinut olla omat ohjeensa. Tämä ohje on tältä vuodelta (2004), tiedä sitten kuinka kauaksi takautuvasti se pätee? Merkinnöissä on ilmeisesti ollut vaihtelua konttoreiden kesken, siksi kai tuo ohje.
Otappa näistä selkoa.
Auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset ja auto on otettu käyttöön 1.12.1988 jälkeen.
1990 on myös voinut olla omat ohjeensa. Tämä ohje on tältä vuodelta (2004), tiedä sitten kuinka kauaksi takautuvasti se pätee? Merkinnöissä on ilmeisesti ollut vaihtelua konttoreiden kesken, siksi kai tuo ohje.
Otappa näistä selkoa.
- A.Viertola
- Vakiokalustoa
- Viestit: 229
- Liittynyt: La 17.07.2004 19:24
- Paikkakunta: Kauhava/Kauhajoki
Taitaa vaan olla niin, että rikkoutuneella katalysaattorilla on paha tapa vaikuttaa auton muihinkin toimintoihin. Vaikka nyt esim. tukeutuneella katilla moottorin kaasujenvaihtoon ja sitä kautta tehoihin,kulutukseen ja kulkuun. Jos katalysaattori on autossa, niin kyllä sen on syytä olla toimintakuntoinen.JP74 kirjoitti:Eli merkintä katalysaattorista tulee otteeseen, mutta ei merkintää vähäpäästöisyydestä. Tämä onkin helpottava tieto, niin ei tarvitse uusia kattia, jos sattuu olemaan rikki.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Joo, sillä voi nakata vesilintua, tai ehkä kannattaa viedä se kierrätykseen, siinä on kuitenkin sisällä arvokasta platinaa yms. Jos rek. otteessa ei mainita katista eikä vähäpäästöisyydestä, niin silloin autossa ei sitä tarvi olla.A.Viertola kirjoitti:Hip hei.. Ihan näin pikaisena välikysymyksenä: Auto tuotu saksasta vuonna 2001, auto on vm. -85 ja autossa on katti ja silti rek. otteessa ei ole merkintää katista tai vähäpäästöisyydestä. Joten voin ilmeisesti heittää katin hevon kuuseen?
No tukkiutunut katti toki ahdistaa pakokaasujen virtausta. Tukoksen saa auki irrottamalla katin ja näyttämällä rautakankea ja helistelemällä sisuskalut ulos. Eipä sillä muuten ole merkitystä nuiden iäkkäämpien vehkeiden toimintaan (paitsi tietty päästöihin). 2000-luvun autoissa on jo kaksi lambda-anturia, joista toinen on katin jälkeen. Katin rikkoutuessa katin jälkeinen lambda huomaa tämän ja vetää moottorinohjauksen vikatilaan sekä sytyttää valon kojelautaan.M.K kirjoitti:Taitaa vaan olla niin, että rikkoutuneella katalysaattorilla on paha tapa vaikuttaa auton muihinkin toimintoihin. Vaikka nyt esim. tukeutuneella katilla moottorin kaasujenvaihtoon ja sitä kautta tehoihin,kulutukseen ja kulkuun. Jos katalysaattori on autossa, niin kyllä sen on syytä olla toimintakuntoinen.
So long, and thanks for all the fish
No niin. Autosta tuli sitten vähäpäästöinen. Ei auttanut mikään. Katsastusmies perusteli asian sillä, että auto on Saksan rekisteriotteen mukaan vähäpäästöinen. Onneksi oli katti kunnossa ja päästöjen kanssa ei tullut ongelmia. Ilmeisesti asia on kuitenkin viime kädessä katsastusmiehen omasta tulkinnasta kiinni, jos jossakin on saanut kilpiin ilman vähäpäästöisyysmerkintää tämän ikäisen kattiauton. Eipähän tule emännän autosta päästöjä, tosin oma ajokki kyllä tarvittaessa sauhuttaa senkin edestä...