Terve!
Nyt ilmeni harmillinen vika, kone paukutti käydessään kierrosten tahtiin. Ääni oli niin kova, että jotkut epäilivät jo jakopään ketjua. No, sehän ei 200tkm ajetussa nakussa vielä ole voinut mennä miksikään!
Paha naftan krääsä auttoi paikallistamaan ongelman - suutin vuotaa. Jyväskylän NeoBest tiesi kertoa, että vika on aika yleinen. CDI:ssä joutuu vaihtamaan mahdollisesti koko suuttimen, ja yksi kpl maksaa melkein 400 eur. Vaihto on lisäksi tehtävä alan liikkeessä, koska nämä osat ei siedä pientäkään likaantumista...
Kysyisin, että onko muilla kuskeilla ollut samanlaisia ongelmia; mikä olisi ensiapuna...?
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
mulla on nelospytyn suutin vuotanut juuri tuon kuparisen tiivisterenkaan välistä pariinkin otteeseen. muuten ei ole oikeestaan moista huomannut kuin että konepellin ollessa auki auton käydessä kuuluu reilusti suhahtelua ja sisälle tulee sellainen puoliksi palaneen katku.
mun kohdalla ongelma on ratkennut ihan yksinkertaisesti puhdistamalla suutin huolellisesti ja hommaamalla uusi tiiviste veholta n.1€ (joka on kova hinta sekin kuparirenkaasta). korjaamohuhu kertoo myös että toi nelospytty on otollisin kohde tuolle välistä supsuttamiselle..
Kiitos tiedoista! Voisi tosiaan olla että pelkät tiivisterenkaat (tai lämpösuojalevyt mitä ne ny ovatkaan) olisi vaihdettavia osia. Jos vaaditaan koko suuttimen vaihtoa, niin vika lienee niin iso ettei auto edes käy?
Koko venttiilikoppa oli kuin kranaatti olisi heitetty sisään, mustaa pikeä 2-3 mm. Kaikki suuttimet vuoti, 1. vähän enemmän. Korjauksessa on, ja ilmeisesti edellinen omistaja on joskus rempannut venttiileä, jolloin kaikki suuttimet on laitettu huonosti paikalleen...?
Katotaan miten homma etenee!
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
niin, ymmärtääkseni uuden suuttimen hankinta tulee kyseeseen tapauksessa, jolloin itse suutin (ei siis tiivistys) vuotaa. tällaisessa tapauksessa esimerkiksi auto käynnistyy erittäin huonosti. näin ainakin mitä itse olen törmännyt parinkin eri auton suhteen.
No ei kai silloin suuttimia vaihdeta ku tiiviste vuotaa,mutta jos otat suuttimet kaikki irti, kun vaihda tiivisteet,niin käytä ne dieselihullossa tarkistavat avautumispaineet ja säätävät ,aika tärkee pointti.TERE
Suuttimet oli korjattavana Turussa, Häkkisellä (http://www.asdhakkinen.com). Selvisi että kaksi suutinta oli sökönä, suihkukuvio pielessä, ja takaisinvirtausta liikaa. Häkkinen kehui että heille tuli alkuvuodesta euroopan ainoa kone , jolla voi korjata tämän mallisia suuttimia (vaihtaa kärjet). Veholla uusi suutin olisi 398,00 eur/kpl. Häkkisellä korjattu versio tuli ylim. töineen saman hintaiseksi.
Nyt kulkee toistaiseksi taas hyvin, kun joka suutin tarkastettiin ja kaikki lämpösuojalevyt vaihdoin kans. Katsotaan ilmeneekö mitään mutkia matkassa.
- - - - - -- - - E220CDI ´07 - - -- - - - - -- - - - - -- - - - - -
Mersu on hyötyesine. Se tykkää että sillä ajetaan.
******************
Laitampa tänne oman kokemukseni e320 cdi:n suuttimen vuodosta. Niinkuin topikeissa on kerrottu alkoi aluksi haista traktorille ja seuraavana päivänä alkoi kuulu konepellin alta "supsutusta". Ei muuta kuin muovit pois koneen päältä ja kone käyntiin ja 5 sylinterin suutinhan se siinä "supsutteli". Sitten vain soittelemaan diesel korjaamoja ympäri eteläsuomea. Vain pari tiesi heti mitä on tehtävä ja kertoivat omaavansa työkalut ky. asian hoitamiseen. Valitsin tekijäksi Diesel-Oteko/Ekström Oy:n Veinilaaksontie 1 02620 ESPOO puh. 09-5919310. Aika saatiin seuraavaksi päiväksi ja osat on kuulemma hyllyssä. Auto aamulla pajalle ja pääsin hieman katsomaan mitä olisi odetattavissa. Ammattilainen avasi muovit ja poisti suuttimen vaivattomasti oikeilla työkaluilla. Suutin oli onneksi vuotanut vain vähän aikaa ja oli helppo nakki. Itse suutin oli n. 20 cm pituinen ja reilun peukalon paksuinen putkilo. Kuparitiiviste oli kulunut osueksi toiselta reunaltaan, josta vuoti. Näytti että pari muutakin suutinta olisi alkamassa vuotamaan, se näkyy mustama mönjänä suutimen juuressa. Sovimme toisen kerran jolloin vaihtaisimme loputkin "liekkirenkaat" (kupariprikat). Toiminta oli erittäin ystävällistä, asiantuntevaa ja nopeaa (auto ei seissyt kuin tunnin). Suosittelen lämpimästi ky. korjaamoa etelän mese henkilöille. Mielestäni henkilöt, jotka ovat huolissaan ky. suutinasiasta omassa kulkuneuvossaan kannattaisi avata muovit koneen päältä ja katsoa onko pikeä suuttimien juuressa jos on ei kun heti hoitamaan asia kuntoon. Miksi näin, siksi että ajoissa tehty tiivisteiden vaihto on melko rutiini toimenpide ja suutimet eivät rikkoudu pois otettaessa. Jokainen varmaan ymmärtää, jos parikymmentä senttiä pitkä suutin vuotaa pitkään ei sitä helposti irti oteta. Suutin pikeentyy ympäri suutinta (putken muitoisesti), jossa valys on pieni. Hommassa vaihtavat aina prikan, pultin ja suutinputken, sekä hiovat pohjan mihin prikka tulee ja tietenkin suutin puhdistetaan ja tarkistetaan. Homma maksaa 47,90€ per suutin (osat) + käytetty aika. En saanut alennusta, jotta kirjoittaisin tämän jutun. Haluan vain kertoa jotain posittiivista cdi suutimien vuotamisesta. Lopuksi ajoissa vaihdetut liekkirenkaat on normaali huoltotoimenpide eikä mikään painajainen. Ei kun hyvät kevään jatkot. sidimanilta.