w123 etujousien irroitus
w123 etujousien irroitus
Tyhmä kysymys:tarviiko noiden jousien puristamiseen jotkut erikoispuristimet,kun näyttäis olevan niin tiiviisti nuo kierteet?
Mistä moisen puristimen sais hankittua/lainattua?
Mistä moisen puristimen sais hankittua/lainattua?
-Maailma tarvitsee esikuvia-
Jaa-a
Kyllähän tähän hommaan on olemassa aivan oma työkalunsa, eikä mitään B-teman puristimia suositella - saattavat tulla resorit silmille, sellaiset ovat momentit Mersun jousissa. Alkuperäinen puristin löytynee ainakin Mersuhin keskittyneiltä pajoilta. Antavatko lainaksi, se on sitten eri juttu ja riippuu neuvottelutaidoista tai lompakon paksuudesta. Kyllähän sen puristimen kaupasta saat, mutta reippaat 1000 erkkiä siitä saa pulittaa
Saa ne jouset irti muutenkin, mutta ken viitsii alkaa purkaa puolta autoa, kun puristimen kanssa jousi lähtee kuutamolle minuutissa ja käsiä likaamatta
Saa ne jouset irti muutenkin, mutta ken viitsii alkaa purkaa puolta autoa, kun puristimen kanssa jousi lähtee kuutamolle minuutissa ja käsiä likaamatta
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Ja puristimia on lopulta maailma täynnä -- kun vaan tietää sen puolitutun kaverin, jolta kysyä. Eihän noiden vieterien vaihto nyt korjaamossakaan mitään lisätalousarviokäsittelyä vaadi...
Nimimerkillä "omat jouset vaihtoon, kunhan kaverin puristin tulee pois Volvo 244:n alta..."
Nimimerkillä "omat jouset vaihtoon, kunhan kaverin puristin tulee pois Volvo 244:n alta..."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Ei siihen hommaan tarvita mitään hitec-työkaluja. Tosiaan ne jousen kierteet ovat aika tiheässä 123:ssa elikäs pari sellaista ohutleukasta halpapuristinta riittää. Kannattaa siis puristaa jousta kasaan vastakkaisilta puolilta - ei välttämät kuitenkaan samalta kohdalta niin ei ainakaan laukea käsiin. Kun tukivarsi on alhaalla sitä joustahan ei tarvi edes paljoa puristaa kasaan että sen saa pois sieltä jousikupista. Ja tilalle madallusjouset niin ei tarvi puristaa yhtään kokoon kun laitat paikalleen
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Tosimies vääntää sen jousen vaikka solmuun paljain käsin.
Mutta löytyy siihen oma erikoistyökalunsakin, jota Jukka N. mainosti.
Eikä se muuten ole kuin vaivaiset 840€, joten kannattaa samalla ottaa starttirahaa ja perustaa oma MB-paja.
Mutta löytyy siihen oma erikoistyökalunsakin, jota Jukka N. mainosti.
Eikä se muuten ole kuin vaivaiset 840€, joten kannattaa samalla ottaa starttirahaa ja perustaa oma MB-paja.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 51
- Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
- Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta
Itse asiassa ollaan velipojan kanssa meinattu ostaa tuo, mutta turhan suolainen tuo hinta on. Tosin velipoika metallimiehenä varmaan rakentaa itse tuon, jahka saa sopivat koneet pajalle. Ainahan on halvempi ostaa metallintyöstökoneet kuin valmista työkaluaPasi M. kirjoitti:Tosimies vääntää sen jousen vaikka solmuun paljain käsin.
Mutta löytyy siihen oma erikoistyökalunsakin, jota Jukka N. mainosti.
Eikä se muuten ole kuin vaivaiset 840€, joten kannattaa samalla ottaa starttirahaa ja perustaa oma MB-paja.
t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...
Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Jousta ei saa sitten tosiaankaan päästää singahtamaan jousipuristimista hallitsemattomasti irti, koska puristetun jousen energia on valtava. Olen itse kertaalleen ollut vaihtamassa etujousia, itse en silloin ymmärtänyt, eikä kukaan kertonut touhun olevan hengenvaarallista!! Moukan tuurilla vaihto onnistui kuitenkin hyvin.
Re: w123 etujousien irroitus
Käytin viime lauantaina 4 tuntia bilteman puristimilla vanhan jousen poisottoyritykseen ja luovutin kun toinen puristin lipsahti vinoon juuri kun olin saamassa jousta riittävän pieneksi, olisi se onnistunutkin mutta motivaatio lopahti. Nyt sain lähikorjaamosta lainaksi sen erikoispuristimen mikä maksaa kai noin 800 euroa ja sillä meni yhden jousen vaihtoon kaikkiaan 1,5 tuntia tuheloimisineen.Eksu kirjoitti:Tyhmä kysymys:tarviiko noiden jousien puristamiseen jotkut erikoispuristimet,kun näyttäis olevan niin tiiviisti nuo kierteet?
Mistä moisen puristimen sais hankittua/lainattua?
www.bilverktyg.com:ista olisi muuten löytynyt erikoispuristin 2630 kr + 25 % liikevaihtovero. "Fjäderspännare" voi yrittää katsoa osoitteesta www.bilverktyg.com, tuotenumero BV-16750
Jousien vaihto
Ei niiden jousien kaa kannata leikkiä. Jos se lipsahtaa, voi joutua etsimään käden palasia pensaikosta, on niillä sen verran voimaa takana. Tehkää huviajelu Jyväskylän pohjoispuolelle niin siellä on pieni korjaamo, missä korjaillaan vai Mersuja. Jousien vaihto 123:een kstää tunnin ja veloitus sen mukainen kolmisenkymmentä ecua arvelisin.
Hmm. Olis pitänyt ilmaista itseni tarkemmin, siis tällä meikäläisen hovikorjaajalla vaihto ei maksa paljoa -- sielläpä laskutetaan tehdyistä tunneista eikä tyypilliseen merkkikorjaamon tyyliin katsota taulukosta, paljonko hommaan X menee aikaa, meni sitä sitten todellisuudessa miten vähän hyvänsä.raul kirjoitti:Aku P:lle... Etu- ja takajousien vaihto Vehossa maksaa n.440 Euroa mikä on aika paljon ottaen huomioon että ilmeisesti joillekin 123:n omistajista 17-20 euroa jarrulevystä on liikaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Joensuussa Mersuihin erikoistuneella korjaamolla W123 etujousien vaihto 70 euroa.Aku P kirjoitti:Hmm. Olis pitänyt ilmaista itseni tarkemmin, siis tällä meikäläisen hovikorjaajalla vaihto ei maksa paljoa -- sielläpä laskutetaan tehdyistä tunneista eikä tyypilliseen merkkikorjaamon tyyliin katsota taulukosta, paljonko hommaan X menee aikaa, meni sitä sitten todellisuudessa miten vähän hyvänsä.raul kirjoitti:Aku P:lle... Etu- ja takajousien vaihto Vehossa maksaa n.440 Euroa mikä on aika paljon ottaen huomioon että ilmeisesti joillekin 123:n omistajista 17-20 euroa jarrulevystä on liikaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Eli mistäköhän siis kannattaisi ensiksi kysyä?
Juu en minäkään muutas kuin ihan kuriositeettina halunnut vehoa tässä yhteydessä mainita.
Näitä asialle vihkiytyneitä ja kyseistä operaatiota edullisesti suorittavia korjaamoita ei kyllä tunnu kovin tiuhassa olevan. Päin vastoin käsittääkseni monessa paikassa saa kuulla "noo emmää nyt tiiää, no, onks takajousetki pakko vaihtaa...."y m..
Suositelkaa ihmeessä näitä paikkoja eteenpäin!
Juu en minäkään muutas kuin ihan kuriositeettina halunnut vehoa tässä yhteydessä mainita.
Näitä asialle vihkiytyneitä ja kyseistä operaatiota edullisesti suorittavia korjaamoita ei kyllä tunnu kovin tiuhassa olevan. Päin vastoin käsittääkseni monessa paikassa saa kuulla "noo emmää nyt tiiää, no, onks takajousetki pakko vaihtaa...."y m..
Suositelkaa ihmeessä näitä paikkoja eteenpäin!
Kyllä mää ainakin ajattelin vaihdattaa ihan ilokseni omaan W123:een takajouset. Edessä onkin uudet, ja takapää on ihan säädyllisen korkea kun auto on tyhjä. Eilen taas oli kyydissä kolme henkeä + mökkikamppeet ja perä tipahti melkoisen alas joten alkuperäisiä jousia voisi kohta syyttää...
Kysäisin hiljan hovikorjaamossa ohi poiketessani, paljonko takavieterien vaihto maksaisi ja vastaus oli jotain "maallaonmukavaa"-luonnikasta tyyliin "parin tunnin hommahan se taitaa olla..."
Eli työstä ei välttämättä saa sitä 70 euroakaan kasaan.
Mukavampi lasku on muuten tulossa jollekin ko. korjaamon asiakkaalle. Pukilla oli W124 260E konepelti auki ja suurin osa konehuoneen osista irrotettuna. Pakko oli kysäistä, että mikä on myllyyn mennyt ja vastaus oli aika surullinen. Autoon ei ole vaihdettu öljyjä 200 tkm aikana kuin muutama kerta, lisätty vaan uutta kun öljyvalo alkaa vilkkua. Seurauksena se, että koneesta on korkannut lähes joka laakeri.
Harvoin näkee niin ärtyisää miestä kuin korjaamonomistajamme: "kyllä tätä muuten korjais, mutta ketuttaa kun ihan pelkkää väliinpitämättömyyyttä rikotaan..."
Kysäisin hiljan hovikorjaamossa ohi poiketessani, paljonko takavieterien vaihto maksaisi ja vastaus oli jotain "maallaonmukavaa"-luonnikasta tyyliin "parin tunnin hommahan se taitaa olla..."
Eli työstä ei välttämättä saa sitä 70 euroakaan kasaan.
Mukavampi lasku on muuten tulossa jollekin ko. korjaamon asiakkaalle. Pukilla oli W124 260E konepelti auki ja suurin osa konehuoneen osista irrotettuna. Pakko oli kysäistä, että mikä on myllyyn mennyt ja vastaus oli aika surullinen. Autoon ei ole vaihdettu öljyjä 200 tkm aikana kuin muutama kerta, lisätty vaan uutta kun öljyvalo alkaa vilkkua. Seurauksena se, että koneesta on korkannut lähes joka laakeri.
Harvoin näkee niin ärtyisää miestä kuin korjaamonomistajamme: "kyllä tätä muuten korjais, mutta ketuttaa kun ihan pelkkää väliinpitämättömyyyttä rikotaan..."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Itsekin olen ajatellut takajousien vaihtoa, vaikka ajettavuus koheni huomattavasti jo kaikkien iskareiden vaihdolla. Jousen kierteiden välissä olevat "korokekumit" kertonevat myös, että jousia on jo tekohengitetty niitä kumittamalla.
Perästä muuten kuuluu aina silloin tällöin "blonggg" tms. ääniä, joiden päättelen olevan juuri noista kumeista peräisin. Eli kumi pääsee jotenkin kääntymään huonosti kierteen väliin, ja päästää äänen.
Perästä muuten kuuluu aina silloin tällöin "blonggg" tms. ääniä, joiden päättelen olevan juuri noista kumeista peräisin. Eli kumi pääsee jotenkin kääntymään huonosti kierteen väliin, ja päästää äänen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Musta kyllä tuntuu, että ajettavuus kohenisi kummasti jo, kun tekisi niistä nokialaisista keinut lapsille ja ostaisi alle Renkaat. Eilen taas sivutuulessa ajellessa tuli kirottua NRT:t alimpaan helkuttiin....
Mutta pitänee tuota iskariremonttiakin harkita. Tuppaa vaan näin säästäväisellä ensin vaihtumaan ne halvemmat/helpommat eli jouset.
Vaikka toisaalta, pitäisi ilmeisesti "brummauksesta" päätellen myös etujarrupalat vaihtaa...eli on tässä tätä pientä, kun vaan malttaisi priorisoida.
Mutta pitänee tuota iskariremonttiakin harkita. Tuppaa vaan näin säästäväisellä ensin vaihtumaan ne halvemmat/helpommat eli jouset.
Vaikka toisaalta, pitäisi ilmeisesti "brummauksesta" päätellen myös etujarrupalat vaihtaa...eli on tässä tätä pientä, kun vaan malttaisi priorisoida.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Onko niin että nuo nokian NRT:t ovat jotenkin huonot kun tuo w201 ei tahdo mennä suoraan kunnolla.? Ja pintaa niissä on ihan riittävästi.Aku P kirjoitti:Musta kyllä tuntuu, että ajettavuus kohenisi kummasti jo, kun tekisi niistä nokialaisista keinut lapsille ja ostaisi alle Renkaat. Eilen taas sivutuulessa ajellessa tuli kirottua NRT:t alimpaan helkuttiin....
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Priorisoidaan eli tässä omakohtaista Daamin kosmetiikka / kuntoklinikkalistaa talven ratoksi ja ajan mittaan mietittäväksi - kuitenkin siten, että huhtikuun alkuun kaikki on tehtynä. Tongin oikein kissojen, koirien ja suurennuslasin kanssa viikonloppuna kaikki, mistä on vähänkin sanottavaa.Aku P kirjoitti: ...eli on tässä tätä pientä, kun vaan malttaisi priorisoida.
Hinnat tuli kyseltyä töineen ja osineen. Sellaiset 1500-1700 eunukkia savotasta kertyy kasaan, mutta eiköhän tuon talven mittaan saa sivuun. Helteetkin hellittivät, eikä näin ollen itäsuomalaisen panimoteollisuuden tukemiseen huku euroja enää paljoakaan
Magneettiventtiiilit uusiksi
Uudet takajouset ja kaikki iskarit
Heloja ja puslia alustaan
Maalaus, kupat pois kylkilistojen pielistä ja peräluukun listojen kupeesta
Uusi pyrstötähti
Venavarsien kumit uusiksi
Paisari- ja öljykorkit uudet
Lasinpesurin moottorin tiiviste
Kuskin penkin ryhtevöitys
Repsikan ikkunahissin katkaisin
Puskurikromit eteen, kulmapalat
Tuulilasin kiveniskemän korjaus Novuksella
Uudet GE-polttimot eteen
Uudet Misukat alle, jo hankittuna
Nuo kun laittaa, niin pitäisi Daamin olla taas nuoruutensa iskukunnossa. Silikonia ei liene vielä tarpeen harkita, ei ainakaan vielä vanha rouva vuoda mistään
Taidanpa laittaa tämän tuonne Ostetaan osia -osastoonkin, jospa vaikka tarttuisi talven mittaan jotain "saa tarjota" -tavaraa onkeen
PS. Nokialaiset ovat kyllä aikamoiset luovijat paremmalla tuulella. Syytin alkujaan vain iskareita, mutta näyttävät kokemukset osuvan yhteen muillakin
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
O. Asia on todettu useasti.Muffler kirjoitti:Onko niin että nuo nokian NRT:t ovat jotenkin huonot kun tuo w201 ei tahdo mennä suoraan kunnolla.? Ja pintaa niissä on ihan riittävästi.
Ei sillä, etteikö pitoa löytyisi: W123:lla pystyy ajamaan mutkaisia kestopäällysteteitä nokialaisilla aivan järjenvastaisia nopeuksia vain rattia kääntelemällä, mutta ajettavuus suoralla (tai vielä pahempaa, uraisella) tiellä on melkoisen nuljua. Hyh.
Jukalle vielä: onhan näitä laittoja.
Nuohan olivat vain niitä W123:n laittopaikkoja, mitä tässä olen miettinyt.
Lisäksi pitäisi W124:aan paneutua. Listalla on mm. konehuoneessa suutinten putsaus, uudet jakajan hilut, uudet pakkasnesteet (tuli vähän keväällä lisättyä pelkkää vettä), ajovalojen tehon parannus/lisävalojen asennus, siistien kesävanteiden hankinta, kallistuksenvakaajan päiden kumien vaihto, iskarien kunnon tarkistus, moottoriantennin huolto, magneettiventtiilien rassaus (meilläkin).
Kun tähän lisätään se, että maalata pitäisi, niin...
Onneksi ruostetta ei koko autossa ole, sitävastoin on se etukulman pieni kolhu ja lisäksi autossa on melkoinen määärä erikokoisia naarmuja ja kiveniskemiä. Vahattu auto näyttää siistiltä, jos sitä katsoo viiden metrin päästä (tai meikäläinen ilman silmälaseja 20 sentin päästä), mutta...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Millä muotoa lämppäri oireilee, onko säätöhankaluutta kuten meikämannella eli kuumaa piisaa, mutta lämpötilat ovat mitä sattuu säätöpyörien asennosta riippumatta vai pitääkö pirtin kylmän puolella. Putsaamalla voi selvitä, mutta jos kalvot ovat tuhannen p**l*n päreinä, niin uusiksi menevät.Aku P kirjoitti: Lisäksi pitäisi W124:aan paneutua. magneettiventtiilien rassaus (meilläkin). Onneksi ruostetta ei koko autossa ole, sitävastoin on se etukulman pieni kolhu ja lisäksi autossa on melkoinen määärä erikokoisia naarmuja ja kiveniskemiä. Vahattu auto näyttää siistiltä, jos sitä katsoo viiden metrin päästä (tai meikäläinen ilman silmälaseja 20 sentin päästä), mutta...
Tuollaisella 500 egulla paikallinen värjäri lupasi kiesin näyttelykuntoon , no ei nyt sentään. Onneksi nuo listojen vieruskupat on melko helppo paitsi eliminoida, myös häivyttää. Jos kaveri sattuu hyvälle päälle tai tuvassa on hiljaista, niin saattaa joutessaan vetäistä koko alakerrankin vyötäröä myöten väriin.
Vahattu auto näyttää hyvältä varsinkin talvipimeällä katulampun alla. Ja meikäiselle samaten läheltäkin ilman laseja, nimim. "-4.25 diop. eli lepakkona ainakin saunassa ja uimassa".
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Ajattelin, että olisi voinut maalata molemmat kyljet ikkunasta alaspäin -- oikeanpuoleinen etukulma on maalattu viime vuonna uudestaan ja toisaalta painumaa on a) kuskin etukulmassa ja b) oikeanpuoleisessa takaovessa, listan alla. Konepelti on tosisiisti, samoin peräpeili. Kun kyljissä sitten on pensaiden tms. jättämiä naarmuja ja klummut ja oikealla vielä se etukulman osalta pieni sävyerokin, tuo lienee tarkoituksenmukaisinta. Konepellin tai peräpeilin erisävyisyyttä kylkiin nähden kun on vaikeampi huomata kuin esim. sitä, että yksi lokasuoja tai ovi on jälestäpäin uudelleen värjätty. Pitänee pyytää monesta paikasta tarjoukset, se usein mainostamani pelti- ja maalifakiiri on niin kiireinen kaveri että ei taitane ehtiä meikäläistä pelastaa.Jukka N. kirjoitti: Millä muotoa lämppäri oireilee, onko säätöhankaluutta kuten meikämannella eli kuumaa piisaa, mutta lämpötilat ovat mitä sattuu säätöpyörien asennosta riippumatta vai pitääkö pirtin kylmän puolella. Putsaamalla voi selvitä, mutta jos kalvot ovat tuhannen p**l*n päreinä, niin uusiksi menevät.
Tuollaisella 500 egulla paikallinen värjäri lupasi kiesin näyttelykuntoon , no ei nyt sentään. Onneksi nuo listojen vieruskupat on melko helppo paitsi eliminoida, myös häivyttää. Jos kaveri sattuu hyvälle päälle tai tuvassa on hiljaista, niin saattaa joutessaan vetäistä koko alakerrankin vyötäröä myöten väriin.
Vahattu auto näyttää hyvältä varsinkin talvipimeällä katulampun alla. Ja meikäiselle samaten läheltäkin ilman laseja, nimim. "-4.25 diop. eli lepakkona ainakin saunassa ja uimassa".
Niin, se lämppäri. Jostain syystä kuskin puolen vena pitäisi mieluusti kabiinissa lämmintä, eli mm. ilmastointia käytettäessä kuskin puolen m-venttiilin kautta pääsee kennolle kuumaa vettä, joten ilmastointi on aika kovilla. Kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, tulee ajomiehen puolelta hetken aikaa tosi lämmintä, vaikka kiekko olisi sininen puoli matkustamoon päin. Ilma alkaa viilentyä tosi hitaasti, eli kyllä kiekko ohjaa venttiiliä mutta perin laiskasti. Siitä en osaa sanoa mitään, tuleeko läpi lopulta vain kylmää/kuumaa vai onko vielä näidenkin käsitteiden sisällä "astevaihteluita".
Ajomies -termiin liittyen opettavainen pikku tositarina siitä, miten nautintoaineista pitäminen voi joskus koitua tulkinnan kannalta kohtalokkaaksi.
Olipa nimittäin Topi Sorsakoski ollut Agents-aikoinaan jossain lavalla esiintymässä ja vuorossa oli ollut juurikin kappale Ajomies.
Kesken kertosäkeen Sorsakoski oli vilkaissut huvialueen sivustalle, missä konstaapeli oli kaatanut juhlakansalta takavarikoitua Koskis-pulloa maahan ja eläytynyt tilanteeseen itsekin niin, että oli laulanut osapuilleen "...ajomies, älä perrrrrkele...."
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Sitä samaa
Kuskin puoli tässäkin tapauksessa tykkää tarjota kuumaa, vaikka säätöpyörässä olisi "sininen tapissa", vain naksauksen takaa eli pakkokylmällä tulee sitten vilpoistakin. Eli lämppäri on on-off -tyyppiä. Vänkärillä on taas päin vastoin - lämmintä tulee vasta punaisen ääriasennossa eli pakkokuumalla. Välimaastoa ei jälleen tunneta, on-off siis käänteisesti tämäkin. No, uudet närhenmunat ovat jo tällä viikolla kätösessä.
Topista olisikin niin paljon juttua, että tämä ketju menisi alta aikayksikön off-Topic . Mutta Ajomies pitää silti laulaa "hevosmies älä lyö ajostas...."
PS. edit: Ja kyllä tämäkin tarinankulku on kaikonnut aika tavalla pitkälle originaalista W123:n etujousien irtiotosta
Topista olisikin niin paljon juttua, että tämä ketju menisi alta aikayksikön off-Topic . Mutta Ajomies pitää silti laulaa "hevosmies älä lyö ajostas...."
PS. edit: Ja kyllä tämäkin tarinankulku on kaikonnut aika tavalla pitkälle originaalista W123:n etujousien irtiotosta
Viimeksi muokannut Kaapo, Ma 11.08.2003 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Saitin kautta
Närhikset löytyivät ihan forumin sisäisen kuulutuksen kautta eli pohjoisen seutuvilta. SEV8 omisti tuollaiset tehtaan paketissa ja joutilaana olevat. Kysyntä ja tarjonta kohtasivat onnistuneesti.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kaveri oli vaihdellut jousia w123 mersuunsa tarvikepuristimilla sillä seurauksella, että jousi oli kimmonnut puristimista seinään ja jatkanut matkaansa takasivuikkunan ja takalasin kautta. Onneksi ei sattunut kukaan mersumies jousen tielle. No jostain syystä kaveri ei ole vaihdellut jousia tuon episodin jälkeen enää itse. Olisiko säikähtänyt tai sitten takalasin vaihto oli ollut niin ikävä homma.
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Kiva kuormajousi
Siinä on vieterillä pituutta. Sen verran on himmeet jouset, ettei auto pyörilläänollessa heiannut senttiäkään vaikka etupalkilla hyppi.
http://www.sicom.fi/~tkovanen/images/DSC02446.JPG
Koneella on koneen tahti
Taksimallissa on myös vähän jäykemmät nuo jouset. Kerran oli yhdessä w123:ssa toinen takajousi neljässä osassa sellaisen "kumihaitarin" sisässä. Toinen jousi kahdessa osassa. No vähän oli kuulemma joku kolissut. Kyseiseen yksilöön joutui vaihtamaan myös takakelkan kumit jotka ei kuulemma koskaan mersussa mene. No loppujenlopuksi autosta tuli tosi vakaa ajaa kun se sai alleen uudet jouset, isakarit, puslat jne.
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes