Purkaessa vasta huomaa...
Purkaessa vasta huomaa...
Aikani kuluksi ja naapureitten iloksi purin osia talteen tuosta -89 lankusta ja purkaessa sitä vasta huomaa kuinka huolella ja hyvin se on tehty. Kori kun paaliin menossa niin ei tarvii sääliä tai varoa niin isänkädellä revin listoja ja kojetaulua, kyllä olis ollut hankala jos käyttöautoon tehtävä sama homma eli ehjänä kaikki.
Lämmityslaitteen säätimien alta, eli se etupaneeli keskellä, paljastui vielä jokin piirilevy jossa transistoreja,diodeja yms sälää joista en ymmärtänyt mitään. Luulin aivan yksinkertaiseksi jutuksi kuten muissakin samanikäisissä, että pelkillä säätimillä toimii mutta piilossa em.piirilevyjä. Mikähän senkin piirilevyn tehtävä lie? Ilmanko ollut uutena vietävän kallis kun tekniikkaa parin normiauton verran samoissa kuorissa, mitään ei ole jätetty puolitiehen. Samalla oppi lankun tekniikkaa ja sielunkuvaa kun tuli kesänmittaan tuo romu purettua. Etenkin joka kerrostalon pihaan joukolla hankkimaan Mesenraatoja joita naapureitten kanssa innolla purkamaan,heh! Hyvää syssyä kaikille!
Lämmityslaitteen säätimien alta, eli se etupaneeli keskellä, paljastui vielä jokin piirilevy jossa transistoreja,diodeja yms sälää joista en ymmärtänyt mitään. Luulin aivan yksinkertaiseksi jutuksi kuten muissakin samanikäisissä, että pelkillä säätimillä toimii mutta piilossa em.piirilevyjä. Mikähän senkin piirilevyn tehtävä lie? Ilmanko ollut uutena vietävän kallis kun tekniikkaa parin normiauton verran samoissa kuorissa, mitään ei ole jätetty puolitiehen. Samalla oppi lankun tekniikkaa ja sielunkuvaa kun tuli kesänmittaan tuo romu purettua. Etenkin joka kerrostalon pihaan joukolla hankkimaan Mesenraatoja joita naapureitten kanssa innolla purkamaan,heh! Hyvää syssyä kaikille!
Re: Purkaessa vasta huomaa...
"Tavallisessa" autossa kun tehdään lämmityslaite siinä ohjataan aina vakiomäärä jäähdytysnestettä kennon lävitse. Vaijereiden avulla mekaanisesti liikutetaan läppää, joka valitsee kuinka paljon ilmaa saa tulla kennon lävitse ja kuinka paljon suoraan kylmää ulkoilmaa. Mersuissa on sähköinen tai jopa kaksi sähköistä vesiventtiiliä joita ohjataan sähköllä. Kennoa lämmitään siten vain kun on tarve. Tuon takia siellä on sitä elektroniikkaa ja siihen liittyvää automatiikkaa. Moni mukin asia toki nostaa sitä valmistuskustannusta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Purkaessa vasta huomaa...
Ei omassa mersussa kyllä ole vaijereita ilmastoinnin säädöissä ja kennossakin kiertää normaalisti täysillä vesi, ilmaläppiä säätämällä kontrolloidaan ilman lämpötilaa. Ei tuo kyllä olekaan vanhan ajan kunnon mersu eikä edes purkukunnossa vielä.
Kannattaa varoa mainitsemasta "mersuissa on..." kun niitä mersuja on niin monenlaisia, paljon vanhempiakin kuin lankku ja kaikki ei olekaan samanlaisia. Vesiventtiilejäkin voi olla enemmän kuin kaksi...
Kannattaa varoa mainitsemasta "mersuissa on..." kun niitä mersuja on niin monenlaisia, paljon vanhempiakin kuin lankku ja kaikki ei olekaan samanlaisia. Vesiventtiilejäkin voi olla enemmän kuin kaksi...
Re: Purkaessa vasta huomaa...
Pääasia on että tulee lämpöä kylmillä keleillä ja kylmää lämpimillä ilmoilla. 
+358 18B8FE99
Re: Purkaessa vasta huomaa...
Nimenomaan, toteutusperiaatteesta riippumatta kun on vaan hyvin tehty. Ja eiköhän noista eri mersuista ihan mukavasti tule kylmää ja lämmintä kun on vaan paikat kunnossa (uudemmissa ja vanhemmissa omat tyyppiongelmansa).J.Kulmala kirjoitti:Pääasia on että tulee lämpöä kylmillä keleillä ja kylmää lämpimillä ilmoilla.
Re: Purkaessa vasta huomaa...
heh. vanhemmissa ei tule kylmää (ei ilmastointia läheskään kaikissa) ja uudemmissa ei tule kuumaa (ei vebastoa kaikissa). tuli vaan mieleen tällänen hassu ajatus.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Purkaessa vasta huomaa...
Mä puhuinkin saatana volkareista, joissa on vaijereita, mutta joillekin tuo luetun ymmärtämäninen on niin saatana vaikeaa tai pitää muuten vain jäkättää lähes jokaiseen viestiini ja nussia pilkkua joka paikassa. Minä olen muutaman tuommosen mersun purkanut atomeiksi niin tiedän kyllä mitä siellä on ja missä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Purkaessa vasta huomaa...
Volkkareissa, ja varsinkin Audissa nuo myös pelaa...siis niissa vanhoissa. 
S212 4-matic, W126, Tr 5 4motion, Caddy 1,6 D, V602, V500, Nuffield 10/100+
Re: Purkaessa vasta huomaa...
veskola kirjoitti:Mä puhuinkin saatana volkareista, joissa on vaijereita, mutta joillekin tuo luetun ymmärtämäninen on niin saatana vaikeaa tai pitää muuten vain jäkättää lähes jokaiseen viestiini ja nussia pilkkua joka paikassa. Minä olen muutaman tuommosen mersun purkanut atomeiksi niin tiedän kyllä mitä siellä on ja missä.
Syvä kumarrus noin pitkälle mersukokemukselle.
"Kaikki kumit mitä mersu on käyttänyt 90 lvun lopussa ja 200 luvun alussa (ja varmaan vielä nykyään) on siinä määrin luokatonta, että kovettuu alle 10 vuoden iässä".
Re: Purkaessa vasta huomaa...
Joskus ei tahdo riittää elämäntyökään ( 50-vuotta ) pääsemään Mersun saloihin käsiksi, saatika ymmärtämään niitä. 
+358 18B8FE99
Re: Purkaessa vasta huomaa...
Minun kokemukseni mukaan on huomattavasti helpompaa suunnitella laite kuin keksiä ja ymmärtää mihinkä tarkoitukseen jokin härpäke tai sen osa on suunniteltu ja miten se toimii...J.Kulmala kirjoitti:Joskus ei tahdo riittää elämäntyökään ( 50-vuotta ) pääsemään Mersun saloihin käsiksi, saatika ymmärtämään niitä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75






