Öljynvaihto imusysteemillä, onko järkeä?
Öljynvaihto imusysteemillä, onko järkeä?
Helppoa vaihtaa toki öljyt pumpulla imemällä mutta onko pitemmän päälle viisasta kun pohjaroppuun jää metallinhiutaleita? Harva varmaan viittii ottaa alustan suojamuoveja irti ja erikseen puhdistaa magneettiropun.
Kuinka te teeitse-miehet toimitte öljynvaihdon kanssa? Ei edes tarvii vastata, että vie se ao.firmaan huoltoon, en vie. Eli lähteekö imusysteemin paineella myös pohjaropusta metallipöly mukana?
Kuinka te teeitse-miehet toimitte öljynvaihdon kanssa? Ei edes tarvii vastata, että vie se ao.firmaan huoltoon, en vie. Eli lähteekö imusysteemin paineella myös pohjaropusta metallipöly mukana?
Re: Öljynvaihto imusysteemillä, onko järkeä?
Bilteman imurilla tulee itse vaihdettua.
Ei sitä konetta kokonaan tyhjäksi imemällä saa.
Ei sitä konetta kokonaan tyhjäksi imemällä saa.
MB S211
Kawasaki Z1000
Kawasaki Z1000
En jaksa kontata auton alla et imurilla pois vaa. Kerran oon jokasesta omistamastani mersusta laskenu ropun kautta öljyt ja ko ei olly hälyyttävää hilua ni ihan vaa imurilla sen jälkee aina.
S124 & W124
Moottorista muutenkaan ei lähde oikein mitään metallihippua, tai se on niin mikroskooppisen pientä että kulkeutuu öljyn mukana suodattimeen. Imurilla vaan pois, saattaishan se olla hyvä vaikka joka kolmas kerta laskea oikein propun kautta. Sillä nyt ei hirveästi ole merkitystä, kun sinne moottoriin jää kuitenkin vanhaa öljyä, että jääkö sitä kaks vai neljä desilitraa. Käyttää samanlaista öljyä eikä ajele ylipitkillä väleillä.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
-
- Mersumaanikko
enemmän imuvaihtajalla saa öljyä pois kun pohjaropusta valuttelemalla 

mullon pelkkiä romuja vaan
Tästä myö saadaan hyvä väittely.
Kuulin joskus 90-luvun ihan alussa yhdeltä forssalaiselta jotta talvisäilössä olleeseen autoon kannattaa vaihtaa oljyt sillee että laskee ne ensin pois ennen kun käynnistetty. Sillä tavalla tulee kaikkein eniten sakkaa ulos koneesta. Eli lohkon öljykanavien seinämiltä vajuu sinne sumppuun kaikki hituset.
Onko siinä hitusen totta vai ei mutta tein sen sitten kerran piruuttani 1983 sevi kapriselle jossain ties missä Lahden seudun heinäladossa. Sisään sitten halpis 10W-30 ja 100 km ajettuani oikea öljynvaihto suodattimineen
Kuulin joskus 90-luvun ihan alussa yhdeltä forssalaiselta jotta talvisäilössä olleeseen autoon kannattaa vaihtaa oljyt sillee että laskee ne ensin pois ennen kun käynnistetty. Sillä tavalla tulee kaikkein eniten sakkaa ulos koneesta. Eli lohkon öljykanavien seinämiltä vajuu sinne sumppuun kaikki hituset.
Onko siinä hitusen totta vai ei mutta tein sen sitten kerran piruuttani 1983 sevi kapriselle jossain ties missä Lahden seudun heinäladossa. Sisään sitten halpis 10W-30 ja 100 km ajettuani oikea öljynvaihto suodattimineen

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
Tästäpä muuten saahankin talvi-illan piriste ja kunnon väittely. Karran tekstissä on kyllä kieltämättä järkeä. Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Kolmesti olen vaihtanut 2,5 vuodessa öljyt enkä ole roppua avannut, luulin siinä olevan magneetin kuten mosessa muussakin mutta aina oppii lisää.
Kaivatin montun aikanaan autokatokseen ja se on hintansa tienannut. Laitan öljyn propusta valumaan ja remmillä sankko alle kiinni ja öljy saa valua vähän kauemmin. Aikanaan ajoin 300000km RallyFormulalla eikä ongelmin ollut, nykyään Diamond dieselillä, jolla öljynpaine kuumana hieman pienempi.
Siinä öljyn valuessa vaihdan suodattimen. Jäteöljyn kanssa on tällöin hieman töitä.
Pumpun hyvä puoli on se, että jäteöljyn saa suoraan tyhjään astiaan. Kumpaakin tapaa olen käyttänyt, yhtä hyviä ovat.
Siinä öljyn valuessa vaihdan suodattimen. Jäteöljyn kanssa on tällöin hieman töitä.
Pumpun hyvä puoli on se, että jäteöljyn saa suoraan tyhjään astiaan. Kumpaakin tapaa olen käyttänyt, yhtä hyviä ovat.
- Tukala
- Mersumies
- Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)
Hmmm.. Olenkohan minä joku poikkeus tässä öljynvaihto"porukassa", en nimittäin ole kuin muutaman kerran elämässäni vaihtanut öljyt imumenetelmällä, nämäkin sellaisia tapauksia joissa reppuun ei pääse käsiksi tai se puuttuu tyystin. Esim.generaattori,tms.
Saataa olla mukavakin tyyli tuo,mutta perinteisillä metodilla on aina vaihtunut, vaikka imuvärkkikin löytyisi.
Saataa olla mukavakin tyyli tuo,mutta perinteisillä metodilla on aina vaihtunut, vaikka imuvärkkikin löytyisi.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
----------------------
Tohon omaan lankkuun vaihdan sillain että konehuoneen kautta roppu auki, pohjapanssarissa reikä ni ei tarvii kammeta auton alle, suodatin irti ja odotellaan vanhan öljyn valumista.
Sen jälkeen aletaan kaatamaan uutta jotain halpaa synteettistä öljyä koneesta läpi (menee noin 2 litraa) vuorotellen venakopan ja suodattimen reijistä, kunnes öljypohjasta tulee kirkasta ulos.
Sitte roppu kiinni uus suodatin ja uudet öljyt
En ainakaan noin vanhan auton takia imuria ole harkinnut, uudemmissa se saattaa olla parempi ratkaisu
Sen jälkeen aletaan kaatamaan uutta jotain halpaa synteettistä öljyä koneesta läpi (menee noin 2 litraa) vuorotellen venakopan ja suodattimen reijistä, kunnes öljypohjasta tulee kirkasta ulos.
Sitte roppu kiinni uus suodatin ja uudet öljyt
En ainakaan noin vanhan auton takia imuria ole harkinnut, uudemmissa se saattaa olla parempi ratkaisu
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Turha on siellä auton alla kykkiä ja itseänsä likastaa. Mersu on tehty imuvaihtoa silmälläpitäen, niin hyvin lähtee öljytikun reiästä öljyt säiliöön. Näin olen tehnyt 15 tkm välein 340 tkm, eikä ole vielä auto siitä hermostunut.
Öljyt voi vaihtaa vaikka vähän parempikin puku päällä - ja helposti.
Öljyt voi vaihtaa vaikka vähän parempikin puku päällä - ja helposti.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09
70-luvun lopulta lähtien on Mersun moottorit suunniteltu imuvaihtoa varten. Sen tunnistaa mittatikun putken levennetystä yläosasta ("tulppaani"). Itse olen vaihtanut imemällä varmaan kymmenen vuoden ajan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Olipa muuten hyviä ja tyhjentäviä vastauksia, niistä on hyvä tehdä oma käytäntö. Ennenkin ollut täällä puhetta mutta valmistajan lupaama (uudemmissa Mersuissa) 30tkm on aivan hirveä. Tarkoitettu varmaan niille jotka vaihtavat autonsa uuteen joka toinen vuosi. Itse 10tkm-15tkm pitänyt rajana. Miten se dieselpolttoaineen valuttaminen koneen läpi öljyjen jälkeen eli konepesu, onko syytä tai joku tehnyt? Uudemmalla ajettu 225tkm.
En ole kuullutkaan tuollaisesta konepesusta, jossa dieseliä koneen läpi kaadetaan. Kuin en myöskään tuosta edellä mainitusta tavasta, jossa puhdasta öljyä kaadetaan (hukkaan) koneen läpi propun ollessa auki. Jotenkin en näe noissa hommissa mahdottoman suurta etua, koska siinä öljy tai polttoaine ei kuitenkaan kierrä kanaviston kautta. Tai tietty joidenkin kanavien läpi se menee, mutta ei läheskään kaikkien, eikä paineistettuna.mrmorris kirjoitti:Olipa muuten hyviä ja tyhjentäviä vastauksia, niistä on hyvä tehdä oma käytäntö. Ennenkin ollut täällä puhetta mutta valmistajan lupaama (uudemmissa Mersuissa) 30tkm on aivan hirveä. Tarkoitettu varmaan niille jotka vaihtavat autonsa uuteen joka toinen vuosi. Itse 10tkm-15tkm pitänyt rajana. Miten se dieselpolttoaineen valuttaminen koneen läpi öljyjen jälkeen eli konepesu, onko syytä tai joku tehnyt? Uudemmalla ajettu 225tkm.
Moottorin puhdistamiseen on olemassa ihan siihen tarkoitettuja aineita esim. Fortella. Sitä kaadetaan öljyn sekaan ennen öljynvaihtoa ja sen jälkeen autoa käytetään tyhjäkäynnillä määrätty aika ennen öljyn vaihtamista. Vastaavan tempun moni täälläkin on tehnyt niin, että on valuttanut öljyä jonkun verran pois ja laittanut tilalle valopetrolia sen Forten sijasta. Halvempaa ja kuulemma yhtä lailla toimivaa. Itse en ole kokeillut. Varmaan tuota voisi tehostaa sillä, että vaihtaa ensin vanhat öljyt pois ja sen jälkeen tuoreeseen öljyyn kaataa sen liuotusaineen, on se sitten Fortea tai jotain muuta. Ja vaihtaa senkin sitten pois tyhjäkäyttämisen jälkeen. Tiedä sitten, onko siitä varsinaista etua.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Voi se tietty noinkin olla, mutta mulle on aina opetettu (tai siis enemmänkin olen useasta paikasta lukenut), että kun ajoneuvo laitetaan talvisäilöön, niin öljy vaihdetaan ennen säilöön laittamista, eikä sen jälkeen. Tämä siksi, että käytetty öljy sisältää erinäisiä ylimääräisiä aineita - siis palamistuotteita, rikkiä, happoja ja mitä niitä nyt on. Uusi öljy on puhtaampaa ja suojaa moottoria paremmin korroosiolta. Menee tuhlaamisen puolelle, jos ensin syksyllä vaihtaa puhtaat öljyt koneeseen ja sitten keväällä valuttaa ne pois, kun kanavien seiniltä on kamat oletettavasti valuneet alas.karra kirjoitti:Tästä myö saadaan hyvä väittely.

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
S211 E 220 CDI -09
Veneen moottoreissa suositellaan tekemään juuri noin. Eli uusilla öljyillä talviteloille ja keväällä vaan kovaa menoa. Toimii varmaan autossakin samallalailla.Nozki kirjoitti:Voi se tietty noinkin olla, mutta mulle on aina opetettu (tai siis enemmänkin olen useasta paikasta lukenut), että kun ajoneuvo laitetaan talvisäilöön, niin öljy vaihdetaan ennen säilöön laittamista, eikä sen jälkeen. Tämä siksi, että käytetty öljy sisältää erinäisiä ylimääräisiä aineita - siis palamistuotteita, rikkiä, happoja ja mitä niitä nyt on. Uusi öljy on puhtaampaa ja suojaa moottoria paremmin korroosiolta. Menee tuhlaamisen puolelle, jos ensin syksyllä vaihtaa puhtaat öljyt koneeseen ja sitten keväällä valuttaa ne pois, kun kanavien seiniltä on kamat oletettavasti valuneet alas.karra kirjoitti:Tästä myö saadaan hyvä väittely.
Kuulin joskus 90-luvun ihan alussa yhdeltä forssalaiselta jotta talvisäilössä olleeseen autoon kannattaa vaihtaa oljyt sillee että laskee ne ensin pois ennen kun käynnistetty. Sillä tavalla tulee kaikkein eniten sakkaa ulos koneesta. Eli lohkon öljykanavien seinämiltä vajuu sinne sumppuun kaikki hituset.(Miten muuten mahtaa olla niiden kanavien kanssa - ovatko ne pystysuorassa? Ei tarvi olla kovin pitkää vaakasuoraa osuutta kanavassa, kun pystysuoralta osuudelta valuva sakka jää sinne, eikä päädy omin päin valuen mihinkään muualle.)
Tosin noihinkinkin on tullut joltain valmistajilta noita mainoslauseita, että huolto 3 vuoden välein

-
- Mersumies
Tuo on aivan oikea havainto.touhottaja kirjoitti:enemmän imuvaihtajalla saa öljyä pois kun pohjaropusta valuttelemalla
Varmistin asian (taas kerran) kun oikaisin hieman sisäänpäin taipuneen diesel-Fordin öljypohjan. Öljypohjassa oli selvästi nähtävissä öljyproppu joka oli pohjan tasoa ylempänä.
Eli öljypropusta ei saa kaikkia pois vaikka odottaisi viikkoja.
Itte oon vaihtanut öljyt imuvaihdolla jo monta vuotta. Kerran koitin imin tyhjäksi ja avasin propun, niin ei tullut tippaakaan öljyä propun reiästä.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Tää oli hyvä tieto. Luulin että tulppaanin muoto on siinä mittatikun irroituslenkissä ...Timo L. kirjoitti:70-luvun lopulta lähtien on Mersun moottorit suunniteltu imuvaihtoa varten. Sen tunnistaa mittatikun putken levennetystä yläosasta ("tulppaani"). Itse olen vaihtanut imemällä varmaan kymmenen vuoden ajan.
Suositelkaas jotain harrastajalle sopivaa imuvaihtajaa

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
Itte ostin motonetistä sellaisen jossa on 8l säiliö, niin mahtuu just ton mersun öljyt kerralla säiliöön ei tarvitse välillä tyhjentää.
Makso muistaaksini n.90€
Makso muistaaksini n.90€
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 

-
- Vakiokalustoa
No imurilla tietenkin,kuka sitä viittii auton alle edes mennä.
-
- Mersumaanikko
Samoa valamistaa hyviä imuvaihtajia, suosittelen lämpimästi, aikonaan työpaikalla oli samoa merkkinen imuvaihtajakarra kirjoitti:Tää oli hyvä tieto. Luulin että tulppaanin muoto on siinä mittatikun irroituslenkissä ...Timo L. kirjoitti:70-luvun lopulta lähtien on Mersun moottorit suunniteltu imuvaihtoa varten. Sen tunnistaa mittatikun putken levennetystä yläosasta ("tulppaani"). Itse olen vaihtanut imemällä varmaan kymmenen vuoden ajan.
Suositelkaas jotain harrastajalle sopivaa imuvaihtajaa

itellä kotona nyt ihan omavalmiste imuvaihtaja, tehty rosteri säiliösta ja rosterisesta käsialtaasta, pumppu kasattu kolomesta tynnyri pumpusta (rikkinäisistä) ja toimii paineilimalla

mullon pelkkiä romuja vaan
Onko mötönetilla 8L säiliölläkin? Mulla on se 6(?) litranen käsipumppusäiliö, hyvin toimii mutta joutuu kerran välissä tyhjäämään 

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Kyllä auton alle tarttee mennä, tsekkaamaan öljyvuodot ja ruosteet. Vai kestääkö nää maailman tappiinharriveikko kirjoitti:No imurilla tietenkin,kuka sitä viittii auton alle edes mennä.
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
Tämä on olennainen asia tässä keskustelussa. Mersujen moottoreihin imuvaihto on yhtä hyvä kuin perinteinen propusta vaihtaminen, koska mittatikun putki on suunniteltu sitä varten.Timo L. kirjoitti:70-luvun lopulta lähtien on Mersun moottorit suunniteltu imuvaihtoa varten. Sen tunnistaa mittatikun putken levennetystä yläosasta ("tulppaani"). Itse olen vaihtanut imemällä varmaan kymmenen vuoden ajan.
Asiassa on nyt otettu takapakkia, OM651 ei enää onnistu imuvaihto, ne joissa on pienempi mittatikun putken pää.
wiimax.fi
Eikö tähän OM651:n sovi tikunreiästä ohut nailonpilli jolla vois imeä,kuuma öljyhän kulkee pienestäkin putkesta ?dealer kirjoitti:Tämä on olennainen asia tässä keskustelussa. Mersujen moottoreihin imuvaihto on yhtä hyvä kuin perinteinen propusta vaihtaminen, koska mittatikun putki on suunniteltu sitä varten.Timo L. kirjoitti:70-luvun lopulta lähtien on Mersun moottorit suunniteltu imuvaihtoa varten. Sen tunnistaa mittatikun putken levennetystä yläosasta ("tulppaani"). Itse olen vaihtanut imemällä varmaan kymmenen vuoden ajan.
Asiassa on nyt otettu takapakkia, OM651 ei enää onnistu imuvaihto, ne joissa on pienempi mittatikun putken pää.
MB W-210 200cdi vm 99
Mahdollisesti, mutta erillisellä pillillä imemiseen ei korjaamolla aleta joten en ole kokeillut.
wiimax.fi
Ainakin w123, w124, w210, w211 onnistuu hyvin imuvaihtajalla ja kaikki öljyt tulee pois.
Muihin merkkeihin mitä ole kokeillut (pösöt, vag-konserni) ei tuu, kun puolet öljyistä pois. Harmillista.
Mutta nyt uusi väittelyn aihe:
Kaverinkaverinkaverilla on sellainen itsetehty "maailman paras" imuvaihtaja, jossa ei ole imuputkea vaan se imee alipaineella suoraan öljytikun päästä. Siinä on semmonen tiivistys systeemi.
Miten lie pidemmän päälle, kun öljyt ovat tulleet koneesta pois ja se imee tyhjää? Imaiseeko se kaikki koneen stefat ja tiivisteet sisäänsä?
Muihin merkkeihin mitä ole kokeillut (pösöt, vag-konserni) ei tuu, kun puolet öljyistä pois. Harmillista.
Mutta nyt uusi väittelyn aihe:
Kaverinkaverinkaverilla on sellainen itsetehty "maailman paras" imuvaihtaja, jossa ei ole imuputkea vaan se imee alipaineella suoraan öljytikun päästä. Siinä on semmonen tiivistys systeemi.
Miten lie pidemmän päälle, kun öljyt ovat tulleet koneesta pois ja se imee tyhjää? Imaiseeko se kaikki koneen stefat ja tiivisteet sisäänsä?
[quote="Absinthe"]
Jos mittatikun putki ei yllä pohjaan jää osa öljystä öljypohjaan. No ei todellakaan imaise saahan se ilmaa tilalle öljyntäyttökorkin kautta.
Kannattais laittaa imurin putken päähän ohuempi pohjaan yltävä putki niin tulee kaikki pois.
Jos mittatikun putki ei yllä pohjaan jää osa öljystä öljypohjaan. No ei todellakaan imaise saahan se ilmaa tilalle öljyntäyttökorkin kautta.
Kannattais laittaa imurin putken päähän ohuempi pohjaan yltävä putki niin tulee kaikki pois.
MB W-210 200cdi vm 99