Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Löysin ratkaisun iän ikuiseen M605 moottorin ja kaikkien CDI moottoreiden hehkutulppa ongelmaan,siis tulpathan on usein karstoittunut kiinni vaikka kuinka nopeasti vikavalon syttymisen jälkeen koittaa irroittaa niitä ja hyvin monelle on tullut kansiremontti hehkutulpan katkettua sitä irrotettaessa,tämäkään ei aivan 100% varma konsti ole mutta varmasti kannattaa kokeilla ennen kuin vääntää tulpan poikki,jos tulppa tuntuu "olevan kiinni"eikä kohtuudella irtoa niin kaada polttoaine tankkiin tätä kuvassa olevaa ainetta koko pullollinen ja aja 500-1000km ja kokeile sitten ja kas kummaa tulppa on melkein irti,monella on auttanut ja tuo purkki ja ei maksa kuin n.20€,halpa kokeilu kannen irroitukseen verrattuna,itsellä tuo aine säästi kannen irroituksen n.kuukausi sitten,toivottavasti tuo liite tiedoston laitto onnistui
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Mahtavaa...hyvä vinkki! 

-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Sillälailla
no, katkennut hehkutulppa ei kansiremonttia tarkoita.

wiimax.fi
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Terve, lainaan vähän topiccia. Eli kyseessä vito 112cdi -99 ja oli yksi hehku pimeänä, no rupesin sitä irrottamaan niin sehän oli jo käyty katkaisemassa.
Pyörii siis tyhjää mutta kanta ja liitinosa yms. on paikallaan, taitaa olla kierteiden yläpäästä siis poikki.
Kysymys kuuluu : Tietääkö kukaan Lappeenrannan seudulla ketään jolta löytyisi vehkeet tuon pois poraamiseen?
Saako tuon sydänosan katkaistua jollain konstilla, että pääsisi poraamaan tuota? (tai siis jollain muulla kuin sillä omalla katkaisu työkalulla)
Pyörii siis tyhjää mutta kanta ja liitinosa yms. on paikallaan, taitaa olla kierteiden yläpäästä siis poikki.
Kysymys kuuluu : Tietääkö kukaan Lappeenrannan seudulla ketään jolta löytyisi vehkeet tuon pois poraamiseen?
Saako tuon sydänosan katkaistua jollain konstilla, että pääsisi poraamaan tuota? (tai siis jollain muulla kuin sillä omalla katkaisu työkalulla)
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Älä poraa itse ellei ole siihen tarkoitettua työkalusarjaa ja ammattitaitoa. Voi tulla se kansiremontti eteen.
wiimax.fi
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Tosiaan ammattitaitoinen korjaamo saa katkaistunkin hehkun pois ilman kannen irrottamista. Jopa silloin kun merkkiliike on yhden hehkujen irrotussarjan jo tuhonnut 

S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
on todella haastava homma porata kun se sydänosa on helevetin kovaa ainetta,poran terä pyrkii "hylkimään"sitä ja pyörimään sen ympärillä,ja mistähän sellainen seppä löytyy joka poraa tulpan ilman kannen irroittamista esim . 605M moottorista 5 sylinterin hehkun (W124 E250D)
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Dealerin edellinen viesti? "siihen tarkoitettua työkalusarjaa" Mitähän lie sillä tarkoitti?raunohu kirjoitti:on todella haastava homma porata kun se sydänosa on helevetin kovaa ainetta,poran terä pyrkii "hylkimään"sitä ja pyörimään sen ympärillä,ja mistähän sellainen seppä löytyy joka poraa tulpan ilman kannen irroittamista esim . 605M moottorista 5 sylinterin hehkun (W124 E250D)

S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Tässä on yksi. Mitä sitten ?...mistähän sellainen seppä löytyy joka poraa tulpan ilman kannen irroittamista esim . 605M moottorista 5 sylinterin hehkun (W124 E250D)
wiimax.fi
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Tossa kuvia mitä Dealer tarkoittiTenutähti kirjoitti:Dealerin edellinen viesti? "siihen tarkoitettua työkalusarjaa" Mitähän lie sillä tarkoitti?raunohu kirjoitti:on todella haastava homma porata kun se sydänosa on helevetin kovaa ainetta,poran terä pyrkii "hylkimään"sitä ja pyörimään sen ympärillä,ja mistähän sellainen seppä löytyy joka poraa tulpan ilman kannen irroittamista esim . 605M moottorista 5 sylinterin hehkun (W124 E250D)
https://www.google.fi/search?q=katkenne ... d=0CE4QsAQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
^Siis en en ymmärrä mikä noissa hehkun irrotamissa on niin vaikeet ku nehä o kirteellä kiinni eikä sentään naulattu? yleensä menee n.vartti ku on kaikki vaihdettu kaiken ikäsissä mersuissa.
W124 4ever
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Hebe124 viestihistoriasta näkee että et taida ihan kaikkea muutakaan mersuihin liittyvää ymmärtää
mutta oppia ikä kaikki.

wiimax.fi
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
usein tuntemukseeni kuuluu kaveripiirin tuntemus ja mersun omistjia erittäin paljon joten tietävät mitä puhuvat. toki itsekin on tullut tuntemusta tiettyyn asioihn tän foorumin kautta
kyll tää täst 


W124 4ever
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Kun lukee foorumia ja itse mahdollisimman paljon tekee niin siitä sitä monipuolista kokemusta tulee 

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Itte ruiskuttelin tunkeutuvaa irroitusspraytä tulpien juureen parina päivänä ennen hehkutulppien vaihtosouvia. Kaikki tulpat lähti alle 10Nm väännöllä irti. Varmaankaan eivät alunperinkään olleet mitenkään juuttuneet? ..koska tulppareikien kierteetkin oli täysin puhtaat, ei karstaa yhdessäkään. Tuon tein ikäänkuin varotoimena, kun ko. ennakkovalmistelua jollain mersusaitilla suosittelivat. Kiinnittäessä laitoin tulppien kierteisiin keraamista rasvaa, joka kaiketi estää / vähentää kiinnijuuttumisriskiä seuraavallakin kerralla.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Tahtoo vain monivena koneiden hehku tulpat olevan niin pitkät että noki takertelee saakelisti siellä välissä ja sikis hirttää kiinni aukaistessa....om 601-603 niin helpommin irtoaa..lyhty hehkukin.
Eli ei voi puhua samana päivänä vanhemman ja monivenakoneen hehkujen vaihdosta....
Ja mielestäni ongelma ei ole kierre osa vaan se pitkä suora osuus jossa nokea ja karstaa.
Eli ei voi puhua samana päivänä vanhemman ja monivenakoneen hehkujen vaihdosta....
Ja mielestäni ongelma ei ole kierre osa vaan se pitkä suora osuus jossa nokea ja karstaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Älä nyt pilaa sitä tunnetta ja tässä tapauksessa yllätystä kun kuuluu naps... se on priceless ja siitä sitä vasta oppiiatlas kirjoitti:Tahtoo vain monivena koneiden hehku tulpat olevan niin pitkät että noki takertelee saakelisti siellä välissä ja sikis hirttää kiinni aukaistessa....om 601-603 niin helpommin irtoaa..lyhty hehkukin.
Eli ei voi puhua samana päivänä vanhemman ja monivenakoneen hehkujen vaihdosta....
Ja mielestäni ongelma ei ole kierre osa vaan se pitkä suora osuus jossa nokea ja karstaa.

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
MiHe kirjoitti:Älä nyt pilaa sitä tunnetta ja tässä tapauksessa yllätystä kun kuuluu naps... se on priceless ja siitä sitä vasta oppiiatlas kirjoitti:Tahtoo vain monivena koneiden hehku tulpat olevan niin pitkät että noki takertelee saakelisti siellä välissä ja sikis hirttää kiinni aukaistessa....om 601-603 niin helpommin irtoaa..lyhty hehkukin.
Eli ei voi puhua samana päivänä vanhemman ja monivenakoneen hehkujen vaihdosta....
Ja mielestäni ongelma ei ole kierre osa vaan se pitkä suora osuus jossa nokea ja karstaa.





S210 220CDi Classic -02
ex W124 220E -93
ex W124 220E -93
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
joku vois ny valasta että onko tässä hehkutulpassa mitää eroo esim pensakoneen tulppaan verrattuna eikös noil ole sama toiminta periaate eli sytyttää pensan/dieselin?
W124 4ever
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Hehkutulpalla esilämmitetään palotila että diesel syttyisi helpommin kylmänä. Bensa koneessa taas kipinä sytyttää bensan
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Mitä Vi***a. Aikaisimmin taas neuvoa tuli, mutta että näin kuutamolla.Hebe124 kirjoitti:joku vois ny valasta että onko tässä hehkutulpassa mitää eroo esim pensakoneen tulppaan verrattuna eikös noil ole sama toiminta periaate eli sytyttää pensan/dieselin?
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Ei jumalauta tätä mestaria!Hebe124 kirjoitti:joku vois ny valasta että onko tässä hehkutulpassa mitää eroo esim pensakoneen tulppaan verrattuna eikös noil ole sama toiminta periaate eli sytyttää pensan/dieselin?
Tämä sama idiootti neuvoo täällä useampia tunnettuja nimimerkkejä hehkutulppien vaihdosta jarruremonttiin!
Mikä s....na tämä pelle oikeen on? Ei tarvi iso vika olla kun on päässä!
Kaveri on ulkona kuin tamponin naru ja neuvoo täällä ihmisiä jotka on tekevät työkseen näitä hommia!
Ja saa suuttua!
Täältä varmuudella saa apua kaikkiin meruihin liittyviin ongelmiin vaikka kysyisi tyhmiäkin! Ja vaikka olisi kuinka aloittelija. Niin kuin minä!
Mutta tällaiset jutut panee "hiukan" ihmettelemään!
Kiitos ja anteeksi. Ja pahoittelut kielenkäytöstä.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Äläkääs nyt, tämä on just osa sitä oppimisprosessia, ja jossei usko mitä lukee niin aina voi kokeilla itse (vaihtaa sytystulpaaa/hehkutulppaa keskenään jne)...
tottapuhuen en mä tätä itsekään aluksi trolliksi uskonut mutta siihenhän tämä on kaatumassa.

tottapuhuen en mä tätä itsekään aluksi trolliksi uskonut mutta siihenhän tämä on kaatumassa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Taitaa vaan olla joku teini-ikäinen asialla, siinä iässä luulee tietävänsä kaikesta kaiken. Tai no mä luulen vieläkin
Aloittajan ihmettelyyn katkenneen hehkun irrotuksesta, kahdesta cdi koneisesta oon katkenneen hehkun käynyt vaihdattamassa (ja samalla tietysti ne muutkin) seinäjoen moottorihiomossa ja molemmat lähti irti ilman kannen irrotusta. Toisessa tapauksessa oli hehku katkaistu jo saksassa, sitä yritettiin sillä kunnollisella irrotussarjalla pois, mutta oli niin lujassa että se työkalu hajos. Ja kyllä niitä ihan ammattitaitoinen asentaja käytti. No auto tuonne hiomolle ja kyllä ne sen sieltä pois saivat ja uudet tilalle. Eikä maksanutkaan ihan mahdottomia. Että Seinäjoen seudulla suosittelen viemään auton tuonne hiomolle niin ne hehkut vaihtuu.

Aloittajan ihmettelyyn katkenneen hehkun irrotuksesta, kahdesta cdi koneisesta oon katkenneen hehkun käynyt vaihdattamassa (ja samalla tietysti ne muutkin) seinäjoen moottorihiomossa ja molemmat lähti irti ilman kannen irrotusta. Toisessa tapauksessa oli hehku katkaistu jo saksassa, sitä yritettiin sillä kunnollisella irrotussarjalla pois, mutta oli niin lujassa että se työkalu hajos. Ja kyllä niitä ihan ammattitaitoinen asentaja käytti. No auto tuonne hiomolle ja kyllä ne sen sieltä pois saivat ja uudet tilalle. Eikä maksanutkaan ihan mahdottomia. Että Seinäjoen seudulla suosittelen viemään auton tuonne hiomolle niin ne hehkut vaihtuu.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
OM642:seen vaihdoin, eli pitkät ohuet tulpat. Jostain nähnyt kuvia, joissa kierreosa karstassa, jota pitää sitten jonkinmoisella kalvimella ja rasvalla puhdistaa? Ei enempää kokemusta, mutta oma vaihtohomma onnistui niin kivuttomasti, että jäin siihen uskoon, että tunkeutuva spray ei ainakaan haitannut.atlas kirjoitti:Tahtoo vain monivena koneiden hehku tulpat olevan niin pitkät että noki takertelee saakelisti siellä välissä ja sikis hirttää kiinni aukaistessa....om 601-603 niin helpommin irtoaa..lyhty hehkukin.
Eli ei voi puhua samana päivänä vanhemman ja monivenakoneen hehkujen vaihdosta....
Ja mielestäni ongelma ei ole kierre osa vaan se pitkä suora osuus jossa nokea ja karstaa.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Kyllä se sieltä kynttilän varresta jumittaa. Jumittaminenhan tapahtuu silloin, kun hehkun kartiomallinen tiivistepinta alkaa vuotaa, ja noki ja karsta menee hehkun väliin. Jumittanut tulppa on myös irroitettuna aivan toisen värinen, tiivistepinnan ja kierteen välinen osa on jumittaneessa aivan karstainen kun hyvin ehjässä se on puhdas(tai rasvattu).
Ja tää Hebe124 on aivan timanttinen heppu
Piristää päivää hyvin 
Ja tää Hebe124 on aivan timanttinen heppu


MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
en tiedä kuinka hyvin onnistuu kannen ollessa paikoillaan ja muutenkin vähän ehkä riskaapelia hommaa, mutta itse revin noita jumittuneita ja katkenneita hehkuja 605:sta sillain, että ensinnä porasin sen kierre osan melkein kokonaan pois. niin ohkoseks, kun vaan uskalsi ilman että alkaa kannesta lähteä tavaraa. sen jälkeen keskelle hehkua muistaakseni 5mm reikä ja 6mm jenka perään ja liukuvasaralla sitten hehkun jämä pihalle. kun hehkun kierre on porattu melkein olemattomiin, niin ulosvedettäessä se painuu kasaan ja kannen kierteet pysyy ehjänä. taikka näin ainakin mulla kävi.
tosin voi olla mahdoton paikka kannen ollessa paikoillaan näillä toimenpiteillä. ja hebe123:lle en missään nimessä voi suositella kyseistä operaatiota.
tosin voi olla mahdoton paikka kannen ollessa paikoillaan näillä toimenpiteillä. ja hebe123:lle en missään nimessä voi suositella kyseistä operaatiota.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Onkos kukaan uskaltanut kokeilla niin että poraa jenka kohdan nätisti ja sitten käyntiin...kyllä se loppu lentää sieltä pois.
Yhdellä läksi katkennut hehku.. niin että tuli kansipahvi vaurio ja neste kaiketi puhdisti tai tuli paine lotsku joka potkaisi lopun hehkusta pois reiästään...jengat oli ehjät ja eikun uusi paikalleen.
Yhdellä läksi katkennut hehku.. niin että tuli kansipahvi vaurio ja neste kaiketi puhdisti tai tuli paine lotsku joka potkaisi lopun hehkusta pois reiästään...jengat oli ehjät ja eikun uusi paikalleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Noissa pitkissä hehkuissa ei ole samanlaista selvää kartiota kuin paksummissa. Tulipa vaan mieleen, että olisiko kannattanut sivellä keraamista rasvaa koko tuohon varteen.. eli kuvassa hopeisena näkyvään osaan, eikä pelkkään kierteeseen? Meinaan, jos se siitä osasta mahdollisesti jumittaa?mazza kirjoitti:Kyllä se sieltä kynttilän varresta jumittaa. Jumittaminenhan tapahtuu silloin, kun hehkun kartiomallinen tiivistepinta alkaa vuotaa, ja noki ja karsta menee hehkun väliin. Jumittanut tulppa on myös irroitettuna aivan toisen värinen, tiivistepinnan ja kierteen välinen osa on jumittaneessa aivan karstainen kun hyvin ehjässä se on puhdas(tai rasvattu).
...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Kiinni juuttuneet hehkutulpat
Missäs moinen hehku on? Kyllä ainakin OM61x- ja 64x-sarjan rivi-CDI:ssä on hehkussa tiivistävä kartiopinta. Toki tuossa kuvassa kuvakulmakin taitaa hämätä. Vaikea kuvitella, että hehku tiivistyisi millään muulla kuin kartiolla.
OM611-613 ja OM646-648 käyttää tämän näköistä hehkua:

EDIT: Se oli siis OM642:n hehku. Siinäkin on näköjään kartio, mutta kulma vain on paljon suurempi.

OM611-613 ja OM646-648 käyttää tämän näköistä hehkua:
EDIT: Se oli siis OM642:n hehku. Siinäkin on näköjään kartio, mutta kulma vain on paljon suurempi.

MB S211 E320CDI Avantgarde -04
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL
MB W126 280SE -83
MB W126 240SD -80 korinvaihtovaraosa-auto
Ex MB W123 300D -83 1525000 km
Sekä liuta italialaisia harrasteromuja.
haaveena:
MB W126 560SEL