Viton (W639) ratin irroitus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja jnes »

Onko minkälainen homma irroittaa? Mitä muuta otettava huomioon irroittaessa airbagillistä rattia, kuin miinusnapa irti, 15min oottelu ja varoa sitä airbagin kierukkaliitintä ja merkata missä asennossa ratti oli, että tulee suoraan kasatessa?
Tarkoituksena olisi asentaa vakkari -05 115CDI Vitoon. Tarvikkeet on jo valmiina ja *:kin löytyy, joten marmoritiski ei nyt ole vaihtoehto.. :wink: Onko joku tehnyt moisen asennuksen homman itse? Löytyiskö valmiita ohjeita jostain tai mistä voisi soveltaa omaan projektiin?

-jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ota mieluummin plus napa irti niin ei kipunoi niin paljon
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

En ole kyllä ksokaan mistään ratin irrotuksen takia akunkenkiä joutunu irrottelemaan, tähän asti piisannu ku ottaa virta-avaimen pois lukosta.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Näin olen joskus neuvonut, mutta moni haluaa ottaa akunkengän väkisin irti. Kun vaan muistaa pitää avaimet pois virtalukosta niin riittää.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja jnes »

Oukei, eli taitaa toi akunkengän irroitus olla noita hätävarjelun liioittelua, mitä yleensä noissa jenkkien projekti/DIY ohjeissa mainostetaan :lol:
Mutta ilmeisesti hommassa ei muuta ihmeellisyyttä ole?
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3279
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja jysi »

arska10 kirjoitti:Ota mieluummin plus napa irti niin ei kipunoi niin paljon
Miksi plusnapa kipunoi vähemmän kun miinusnapa? :shock:
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja arska10 »

jysi kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Ota mieluummin plus napa irti niin ei kipunoi niin paljon
Miksi plusnapa kipunoi vähemmän kun miinusnapa? :shock:
En tiedä oon vaan huomannut, kun plussan ottaa ensin irti niin ei kipunoi niin. Vaikka ei pitäisi olla merkitystä.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja aziz »

arska10 kirjoitti:
jysi kirjoitti:
arska10 kirjoitti:Ota mieluummin plus napa irti niin ei kipunoi niin paljon
Miksi plusnapa kipunoi vähemmän kun miinusnapa? :shock:
En tiedä oon vaan huomannut, kun plussan ottaa ensin irti niin ei kipunoi niin. Vaikka ei pitäisi olla merkitystä.
Mutta eikös yleinen ohje ole, että miinus kirrataan aina viimeisenä. Näin poistuu se riski, että plussaa kirratessa työkalu hitsaa runkoon kiinni. Näin on käynyt myös itselle ja silloin ainakin kipinöi. :)
Mutta joka tapauksessa tekisin autosta jänniitteettömän ennen turvalaitteisiin koskemista, se tuo ainakin itselle turvan tunnetta bageja roplatessa.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
samrah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 10.01.2018 15:53

Re: Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja samrah »

pikachu kirjoitti: Ti 23.12.2014 17:22 Onko minkälainen homma irroittaa? Mitä muuta otettava huomioon irroittaessa airbagillistä rattia, kuin miinusnapa irti, 15min oottelu ja varoa sitä airbagin kierukkaliitintä ja merkata missä asennossa ratti oli, että tulee suoraan kasatessa?
Tarkoituksena olisi asentaa vakkari -05 115CDI Vitoon. Tarvikkeet on jo valmiina ja *:kin löytyy, joten marmoritiski ei nyt ole vaihtoehto.. :wink: Onko joku tehnyt moisen asennuksen homman itse? Löytyiskö valmiita ohjeita jostain tai mistä voisi soveltaa omaan projektiin?

-jnes
Menikö tämä sulla maaliin, kattelin ettei yhtään torxia näy päälle päin. Ratti vissiin otettava irti?

Sami
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 245
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja jnes »

Meni maaliin, hommasta on jo tosin niin kauan aikaa, että ei muista mitä kaikkea siinä oli. Autokin myyty eteenpäin aikoja sitten.

Ratti muistaakseni piti irroittaa, että viiksen sai asennettua. Hankin uuden rattikonsolin suojamuovin, jossa oli reikä vakkarin viikselle.

Airbagin torxit löytyy sieltä ratin takapuolelta jos niitä meinasit.

Eniten päänvaivaa tuotti koodaus, mutta siihenkin onneksi löytyi vinkkejä täältä/maailmalta. Sitä nopeudenrajoitinta en saanut koskaan pelaan, mutta eipä sille juuri käyttöä ollut.

Toivottavasti tästä nyt jotain apua oli.

Jnes
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w124 300-24TE 3.6 Oettinger -90
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5851
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Viton (W639) ratin irroitus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

samrah kirjoitti: Pe 23.12.2022 21:18
pikachu kirjoitti: Ti 23.12.2014 17:22 Onko minkälainen homma irroittaa? Mitä muuta otettava huomioon irroittaessa airbagillistä rattia, kuin miinusnapa irti, 15min oottelu ja varoa sitä airbagin kierukkaliitintä ja merkata missä asennossa ratti oli, että tulee suoraan kasatessa?
Tarkoituksena olisi asentaa vakkari -05 115CDI Vitoon. Tarvikkeet on jo valmiina ja *:kin löytyy, joten marmoritiski ei nyt ole vaihtoehto.. :wink: Onko joku tehnyt moisen asennuksen homman itse? Löytyiskö valmiita ohjeita jostain tai mistä voisi soveltaa omaan projektiin?

-jnes
Menikö tämä sulla maaliin, kattelin ettei yhtään torxia näy päälle päin. Ratti vissiin otettava irti?

Sami
Ratti irti, suoja muovit irti, virtalukko irti
(tai jos on pienet kädet että saa johdon sinne niin ei tarvise irrottaa)
kasaus ja koodaus,
limiterin toimintaan vaikuttaa kaasupoljin
eli jos ei ole väli limiterillä niin manaalin perus poljnta ei tarvitse vaihtaa
(limiteri toimii muuteen mutta ei lähde päältä vaikka painaa kaasun pohjaan kuten tekisi automattin polkimella)
Mökkillä
'
Vastaa Viestiin