W163 270cdi jäähdytysnesteen vuoto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 87
- Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
- Paikkakunta: Vilppula
W163 270cdi jäähdytysnesteen vuoto
Tullut ajeltua tuolla möllillä ihan sitä nelivetoisuutta vaativissa olosuhteissa, eli auraamattomilla metsäteillä. Keula on haukkonut lunta, mutta en ole mielestäni mihinkään tosi kovaan ajanut. Eilen huomasin, että keulalta tippuu nestettä. Mielestäni se on jäähdytysnestettä. Siinä keulan muoveissa on ihan siniseksi värjäytynyt lumi/jääpaakku, josta sitä tippuu. En vaan mistään löydä sitä lähdettä, mistä se neste on siihen tullut. Onko mahdollista, että siellä olisi jossain välissä ollut keula täynnä lunta ja jäätyssään vääntänyt jotain liitosta niin paljon, että olisi lurahtanut nestettä siihen lumi/jää mölttiin ja siitä nyt sitten sulaessaan tiputtelee? Se "vuotokohta" on siinä sen etummaisen kennon letkuliitosten kohdalla suurin piirtein. Tai voiko se vuotaa vain täysin lämpimäksi ajettuna ja siksi en eilen n. 60°C koneella löytänyt vuotokohtaa? Kai se pitää kohta lähteä maantielle pyyhkimään niin pitkään, että saa koneen lämpimäksi. Pakkohan se vuotokohta on löytää, että sen saa korjattua;) Se jääpaakku, josta se neste tippuu, on vielä ikäänkuin "ylämäessä" kennojen alalaitaan nähden, eli päästäkseen siihen paikkaan nesteen on melkein täytynyt suihkuta jostain...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 87
- Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
- Paikkakunta: Vilppula
Re: W163 270cdi jäähdytysnesteen vuoto
Tähän astisten tutkimusten valossa olen päätynyt sellaiseen tulokseen, että syyllinen on ollut pahvi keulalla, ihan syylärissä kiinni ja täysin ummessa (joo, tiedetään, tyhmä ratkaisu) ja rämpiminen metsäteillä lähes nollakelissä. Lämmöt tahtoi nouseskella yhtenä päivänä mittarissa sinne sadan viivalle, oisko sitten silloin ruikannut ylivuotoputkesta sinne panssarin päälle nestettä. Siellä panssarilla sitten imeytynyt lumeen ja lumen sulaessa tehnyt lätäkköä auton alle. Löysin nyt tarkemmin tutkiessani useammankin lätäkön tuosta pihasta. Vuotoa ei kuitenkaan löydy mistään, vaikka ajoin koneen ihan normaalilämpöihin. Otin nyt pahvin pois, täytin paisuntasäiliön oikeaan tasoon, laitoin tason muistiin ja seuraan tilannetta. Täytyy jatkaa tutkimuksia sitten, jos nestettä edelleen häviää, nyt oli paisuntasäiliön pinta laskenut ehkä noin puoli senttiä aiemmasta.
Re: W163 270cdi jäähdytysnesteen vuoto
Jäähdytysjärjestelmän vuodot on hankalia löytää, helpoiten onnistuu kun paineistaa kylmän moottorin jäähdytysjärjestelmän (toki saa olla lämminkin) reilun barin paineeseen ja kuuntelee mistä suhisee. Auto sisälle hyvään talliin ja valkoinen lakana vaimon kaapista alle, niin näkee mitä vuotaa ja mistä.
Painestamista varten tarvitaan sellainen korkin tilalle ruuvattava kiristyvä kumitulppa missä on liitos kompuraan ja mieluiten painemittari. Kompurassa pitää olla painemittari sekä paineen säädin.
Toivottavasti ei ole mikään jäähdytimen muovisen päädyn hiushalkeama tjms vaikka pystyy nuokin korjaamaan. Parhaimillaan voisi olla löystynyt letkuliitos.
Painestamista varten tarvitaan sellainen korkin tilalle ruuvattava kiristyvä kumitulppa missä on liitos kompuraan ja mieluiten painemittari. Kompurassa pitää olla painemittari sekä paineen säädin.
Toivottavasti ei ole mikään jäähdytimen muovisen päädyn hiushalkeama tjms vaikka pystyy nuokin korjaamaan. Parhaimillaan voisi olla löystynyt letkuliitos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 66
- Liittynyt: To 24.02.2011 00:24
- Paikkakunta: helsinki
Re: W163 270cdi jäähdytysnesteen vuoto
Ootko varma, että se on jäähdytys nestettä? Mulla nimittäin 500km. ajon jälkeen kotona tallissa alkoi kuulua tip, tip. Katsoin lampulla ja se tuli vasemman ajovalojen pesurista. Mitä en ole ikinä edes käyttänyt.
Sinistähän se on tuulilasinpesunestekin.
Mitenköhän moinen yksikkö vaihdetaan?
Sinistähän se on tuulilasinpesunestekin.
Mitenköhän moinen yksikkö vaihdetaan?
Jaguar XJS-HE V12 -83
MB E320T CDI DPF Avantgarde -05
Ex. BMW R100GS-91
MB E320T CDI DPF Avantgarde -05
Ex. BMW R100GS-91
Re: W163 270cdi jäähdytysnesteen vuoto
Ajovalonpesuri jäi minullakin satunnaisesti tiputtamaan pesunestettä.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 87
- Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
- Paikkakunta: Vilppula
Re: W163 270cdi jäähdytysnesteen vuoto
Piti oikein käydä pihassa varmistamassa muistikuvani ja kyllä, tuossa ei ole lampunpesureita. Tiedä sitten onko joskus ollut ja mennyt puskuri vaihtoon ja letkun päät tulpattuna siellä puskurin sisällä jossain. Nestettä ei ole nyt hävinnyt, tai jos on niin siinä määrin, että sitä ei paisuntasäiliöstä havaitse. Lätäkköä ei ole myöskään muodostanut. Edelleen epäilen eniten tuota pahvin aiheuttamaa lämpiämistä...
Re: W163 270cdi jäähdytysnesteen vuoto
Ota vaan pahvi pois, etenkin jos ajat "vaativissa" oloissa.
Mölli kuluttaa niin paljon, että lämpiää kuin bensakone kovillakin pakkasilla (jos termarit ok).
Mölli kuluttaa niin paljon, että lämpiää kuin bensakone kovillakin pakkasilla (jos termarit ok).
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 87
- Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
- Paikkakunta: Vilppula
Re: W163 270cdi jäähdytysnesteen vuoto
Pahvi on jo pois joo. Ja sais tuo nopeammin lämmitä ja siihen se pahvi auttoikin. Termarit silti lienee ok, kun kovimmillakin pakkasilla kuitenkin nostaa lämmöt sinne viisarin verran päälle 80c ennenpitkää.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 87
- Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
- Paikkakunta: Vilppula
Re: W163 270cdi jäähdytysnesteen vuoto
Taas pullautti hieman nesteitä ulos, kun pääsi tuolla metsäteillä rämpiessä lämmöt käymään vähän normaalia korkeamalla. Normaali on siinä viisarin-kaks 80c viiva päällä, nyt nousi sinne johonkin 95c paikkeille mittarista tulkiten. Onkohan tuo ihan normaalia, vai onko esim. paisuntasäiliön korkki vähän kaput? Tosin, paisuntasäiliön hukkaputken alla on metalliaosia, joista mielestäni pitäis näkyä jos siihen on nestettä ruiskahtanut, vai eikö tuo sininen jäähdytinneste jätä kuivaessaan sellaista harmaata töhnää? Mielestäni nestettä ei hupene, jos ei lämmöt käy normaalin yläpuolella...