W201 M103 ongelmaa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
IJanniina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 20.01.2015 17:26

W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja IJanniina »

Terve!

Onkin ensimmäinen kerta kun tänne kirjoittelen..

Olen lukenut paljon foorumia läpi samaisesta aiheesta, mutta mistään ei ole tullut 100% omiin ongelmiini vastaavaa keskustelua.. Omassa autossa on ollut lukuisia vikoja joihin olen saanut tätä kautta vanhoista keskusteluista ohjeita. :clap:

Eli ongelma on se, että auto sattaa sammua kesken vauhdin KYTKIN POHJAAN PAINETTUNA. Ei siis kesken vetojen. Käynnistyy kumminkin kun nostaa kytkimen nopeasti ylös! Tekee sitä aina n. yli puolentunnin ajojen jälkeen (auto lämpimänä) parikin kertaa illan aikana jopa.. Ei anna mitään varoitusta asiasta, sammuu vain.. Ehdotuksia??

-YJ-rele kolvattu
-bensapumpun rele kolvattu
-bensapaineensäädin vaihdettu
-lambda vaihdettu
-Kaikki sähköliittimet käyty läpi ja putsattu

Ja paljon muuta käyty läpi ja mittailtu. Ei silti ongelma poistu.

Jossain vaiheessa oli myös se ongelma, että vedot hävisivät tietyllä kaasu alueella. Kun painoin lutun pohjaan niin vedotkin palasivat! Tämä vika on poistunut, mutta vieläkään en ole selvittänyt vikaa.. Ehtoduksia??

Hyvin sekava teksti. Pahoittelen!! :roll: Mutta kysykää ihmeessä lisää oireista ja muista korjauksista, jos jotain vikaa saattaisi tulla edes mieleen!

Kiitos etukäteen!! :angel:
Mercedes-Benz 190 2.6l M103
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tyhjäkäynnille laskiessa ajossa ja näin kai onkin kun painat kytkintä niin alipaine vuotoa..napottaako alipaine viisari ihan tapissa tyhjiksellä?
Eli alipaine vuotoa ,likainen lisäilma luisti joka ei kerkiä reagoida nopeisiin muutoksiin ...ventiilivarren kumit ja pienet ilma vuodot vaikka suutin tyvi kumeista ja siinäpä se sitten ongelma onkin.
Virran jakajan ongelmat tekee myös tuota ja se on erikoisen haavoittuvainen ja jopa ihan melko uutena ja berin kansilla ja paras olisikin bosch.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vie auto huoltoon, jossa voi mitata polttoaineseokset ja säätää ne kohdalleen. Samalla mittauksella voi ilmetä muitakin vikoja polttoainejärjestelmässä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Jos saat ratkaistua tuon ongelman niin olisin ERITTÄIN kiinnostunut kuulemaan ratkaisun :|
Avatar
WilZy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: La 20.10.2012 21:54

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja WilZy »

Itellä oli samanlaisessa autossa samaa ongelmaa. Hävisi kun vaihdon YJ-releen uuteen. Vaikka rele oli kolvattu, ei se silti toiminut normaalisti. Suosittelen kokeilemaan toista relettä.
W201 190E (1984)
EX W124 260E (1991)
EX W203 200cdi (2001)
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

WilZy kirjoitti:Itellä oli samanlaisessa autossa samaa ongelmaa. Hävisi kun vaihdon YJ-releen uuteen. Vaikka rele oli kolvattu, ei se silti toiminut normaalisti. Suosittelen kokeilemaan toista relettä.
Oliko vain tuo ongelma vai jotain muuta päälle myös (vaikea kylmäkäynnistyvyys, korkea tyhjäkäynti)?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Noi viat aiheuttaa myös viallinen yj-eli jetti toimii mekaanisella ja ryyppy piiri ei toimi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

Jep sitä meinasin mutta voiko viallinen YJ-rele olla syyllinen tuohon ongelmaan ilman mitään muuta oiretta? Itsellä nimittäin täysin sama juttu, YJ-rele on alkuperäinen. Sulake oli ehjä kun tarkistin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yj-kyllä vaikuttaa abs systeemiin ja moneen muuhunkin mutta oireilee eri tavalla...minkälainen häiriö sulla on ja mitä näistä toimii mitä on myös tarjottu?
Kun vaikea on nyt toisen ongelmalla ratsastaa kun sinne on jotain muuta vaihdettu kuin sulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Sasasd
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: To 20.11.2014 19:55

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja Sasasd »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=158864" onclick="window.open(this.href);return false; Oma threadini tästä.
IJanniina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 20.01.2015 17:26

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja IJanniina »

Terve!

Eli yj-rele on kolvattu ja kokeiltu vaihtaa jopa toiseen ei vaikutusta.

Ainoa mitä en ole roplannut vielä on tämä kyseinen lisäilma luistin!! Se on seuraavaksi vuorossa näköjään!! Ilmavuotoja tutkin kun saan ''erikoistyökalun'' valmiiksi. En kyllä usko vuotoihin koska olen mennyt kaiken mahdollisen läpi cleanerin kanssa.. Vaikka se nyt ei 100% vara olekkaan. Kokeilen saada työkaluni pelittämään niin että saan erittäin sankkaa savua EHAsta puhallettua ja sitä kautta näkisi näkyykö vuotoja..

Kiitos tähän mennessä tulevista vastauksista! :angel:

En vie korjaamolle, olen itse autonasentaja niin en rupea muille maksamaan asiasta minkä voin itse tehdä! Kyselin nyt vain apuja, jos joillekkin jotain tulisi mieleen mitä itse en ollut ajatellut.. :oops:

Onko näissä M103 jotain tyyppivikoja mitä kannattaisi seurailla/tarkistella?? ja millä pystyy bensa suuttimen toteamaan rikkinäiseksi, muuten kuin ostamalla uuden! Menen opiskelija budjetilla niin ei turhia viitseisi ostaa.. varsinkaan kaikkia 6 suutinta kerralla :D
Mercedes-Benz 190 2.6l M103
IJanniina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 20.01.2015 17:26

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja IJanniina »

iniin ja virranjakaja on n. vuoden vanha ja puhdistin sen jo muutama kuukausi sitten.. tulpat ja tulpan johdot on uudet yms.. ja venttiili varren kumit on entiset, koska syö öljyä, mutta en ole koskaan kuullut että ne vaikuttaa käyntiin.. tai pahemmin muuhunkaan kuin öljyn syöntiin..? :think:
Mercedes-Benz 190 2.6l M103
Avatar
Kipa71
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Ke 30.10.2013 00:32
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja Kipa71 »

Juurikin ne kumit vaikuttaa paljon käyntiin.
IJanniina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 20.01.2015 17:26

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja IJanniina »

Aijjaa :) juttelin työnantajalle asiasta mutta sanoi ettei niiden pitäisi vaikuttaa asiaan. Mut kai sitä ammattilainenkin voi erehtyä.. :)
Mercedes-Benz 190 2.6l M103
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3969
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja tomant »

IJanniina kirjoitti:---ja millä pystyy bensa suuttimen toteamaan rikkinäiseksi, muuten kuin ostamalla uuden! Menen opiskelija budjetilla niin ei turhia viitseisi ostaa.. varsinkaan kaikkia 6 suutinta kerralla :D
KE-Jetin suuttimista voi tarkistaa avautumispaineen ja suihkutuskuvion muodon, eipä juuri muuta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
IJanniina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 20.01.2015 17:26

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja IJanniina »

Niin meinasinki! mennään näillä taas! :)
Mercedes-Benz 190 2.6l M103
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Niin ja voihan tuosta KE-jetukasta mitata määränjakajalta ylä ja alakammio paineet+paineenpito kyvyn, jos paineet karkaa mittausten aikana alle ohjearvojen, vuotaa joku suutin tai jostain muualta järjestelmäpaine karkaa! Yleensä on syynä vuotava suutin...
Bosch antaa vaihtoväliksi suuttimelle 100000 km nykyään. Saksasta tilaamalla suuttimia 6kpl satseissa hinnat vaihdelleet 25-28€ kappale, kun taas Motonetin hinta on jo lähes 50€ kappaleelta ja marmorilla vieläkin kalliimpi.

Haulla pitäisi kyllä löytyä kirjoittelua noista paineasioista KE-Jetin tiimoilta paljonkin...
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.topautoosat.fi/auto-merkki/v ... umppu.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Timo T.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 234
Liittynyt: La 08.11.2003 10:57
Paikkakunta: Tampere

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja Timo T. »

Minkä ikäinen auto? Onko kuskin puolen iskaritornin vieressä diagnostiikkapistoke? Kattivehkeissä tuo on ja sieltä voisi tsekata pulssisuhdemittarilla, että ruisku yleensä siirty lämpöisenä lambda-säädölle. Tuo ke-jetin säätö ei ole mitään rakettitiedettä.

Aikanaan omasta 2.6 190E:stä puhdistelin ilmamäärämittarin asentotunnistinta ja asennettaessa se meni vähän väärään asentoon. Lämmittyään sammuili valoihin, olipa automaatilla v-mäinen ajella kahdella jalalla. Yleismittarin kanssa senkin sai säädettyä kohdalleen.
Nichts auf dieser Welt ist für die Ewigkeit bestimmt, erst recht keine Autos. Aber manche leben länger. Und fahren weiter.
W218 CLS 350CDI 2011
W460 300GD 1981
IJanniina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 20.01.2015 17:26

Re: W201 M103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja IJanniina »

Olinkin unohtanut koko kirjoitukseni. Mutta nyt muistin että semmoinenkin oli olemassa. Piti vaan sitä sanoa että vika korjattu! Sain facen mersuforumin kautta uusia osia. Eli vaihdoin määränjakajan,potentiometrin,kumikaukalon,ehan,bensapaineensäätimen ja tyhjäkäyntimoottorin sekä testasin suuttimet. Joista 2kpl oli huono suihku eikä pitänyt kunnolla paineita. Tuli nekin siis samalla vaihdettua. Kaikki nuo osat taisi maksaa 80e käytettyinä ja nyt auto on toiminut melkein kuin unelma! Lukuun ottamatta nyt pientä vesivuotoa mitä en ole paikallistanut tai öljyn syöntiä.. nekun saisi vielä kuntoon niin olisin erittäin tyytyväinen. :lol:
Mercedes-Benz 190 2.6l M103
IJanniina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 20.01.2015 17:26

Re: W201 Mja103 ongelmaa!

Viesti Kirjoittaja IJanniina »

Jatketaas vanhaa topikkia..

Eli nyt vuoden jälkeen alkoi yksi vanha vika.. auton kun käynnistää kylmänä. Auto käy max 5s vajailla pytyillä jonka jälkeen lähtee taas kaikilla rokkaamaan, eihän tämä varsinaisesti mitään haittaa.. mutta ois se kiva et auto lähtis kaikilla 6 pytyllä käymään heti aluksi. Vika ei ilmene jos kone on lämmin. Eli vain kylmäkäynnistyksessä vika. Auto kulkee normalisti ajossa! Öljynpaineet on myöskin hyvät vaikka ei kävisi kaikilla. Tottakai paineet paranee kun kaikki pytyt pääsee hetken päästä mukaan!

Yläpuolelta näkeekin mitä on tehty viimevuonna. Nyt saa heittää ideoita mistä lähen tänävuonna vikaa etsimään.

Voiko vialliset suuttimet mahdollisesti tehdä tommoista ongelmaa? Suuttimien iästä ei ole mitään tietoa. Viimevuonnakin otin varaosa autosta muutaman paremman suuttimen huonompien tilalle. Tai voiko vika olla esim virranjakajassa?

Auto syö edelleen öljyä. Ja sillä ei ole mitään tekemistä käynnin kanssa. Ennen kun joku sen kerkii sanomaan... tämäkin korjataan kun talvi lähenee niin on aikaa seisottaa autoa!!!

Kiitos taas etukäteen! Ja hyvät kesät kaikille!
Mercedes-Benz 190 2.6l M103
Vastaa Viestiin