Nokkien hionta OM605/606
Nokkien hionta OM605/606
Kaveri soitteli eilen R-koneistukselle nokkien hionnasta, olivat kuulemma tehneet monivenojen nokkia sekä hydraulisille että koville nostajille!
Näitä nokkia siis varmasti löytyy myös foorumilaisten moottoreista, kuinka suuri on käytännön ero hydraulisille nostajille tehdyillä nokilla verrattuna vakioihin tai vaparin nokkiin eli kannattaako teettää?
Moottoreita on tarkoitus kierrättää 6500-7000rpm välille...
Näitä nokkia siis varmasti löytyy myös foorumilaisten moottoreista, kuinka suuri on käytännön ero hydraulisille nostajille tehdyillä nokilla verrattuna vakioihin tai vaparin nokkiin eli kannattaako teettää?
Moottoreita on tarkoitus kierrättää 6500-7000rpm välille...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Nokkien hionta OM605/606
Jube kirjoitti:Kaveri soitteli eilen R-koneistukselle nokkien hionnasta, olivat kuulemma tehneet monivenojen nokkia sekä hydraulisille että koville nostajille!
Näitä nokkia siis varmasti löytyy myös foorumilaisten moottoreista, kuinka suuri on käytännön ero hydraulisille nostajille tehdyillä nokilla verrattuna vakioihin tai vaparin nokkiin eli kannattaako teettää?
Moottoreita on tarkoitus kierrättää 6500-7000rpm välille...
Jos ja kun nokkia hiotaan, ei sillä ole merkitystä onko perinteiset jousikuomitteiset vai hydrauliset.
Nokkien hionnalla muutetaan astelukua suuntaan tai toiseen.
Nokkien hionnalla on vain yksi tarkoitus...eli saadaan kasvatettua täytöstä ja huuhteluvälin aikaa.
+358 18B8FE99
Re: Nokkien hionta OM605/606
Kyllä sillä vain on merkitystä on hydrauliset vai mekaaniset, vai meinaako Kulmala että mennään samoilla spekseillä oli kumpi hyvänsä?
Jupe keskittyy pyöriviin.
Jupe keskittyy pyöriviin.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: Nokkien hionta OM605/606
jeemu kirjoitti:Kyllä sillä vain on merkitystä on hydrauliset vai mekaaniset, vai meinaako Kulmala että mennään samoilla spekseillä oli kumpi hyvänsä?
Jupe keskittyy pyöriviin.
Ei merkitystä venttiilin konstruktiolla. Jos tai kun moottoria viritetään, nokka-akselilta vaaditaan tietyt toimintaedellytykset tapaus kohtaisesti. Niistä mainitsin osan edellisessä kirjoituksessani.
+358 18B8FE99
Re: Nokkien hionta OM605/606
niin vaaditaan nostajaltakin.J.Kulmala kirjoitti:jeemu kirjoitti:Kyllä sillä vain on merkitystä on hydrauliset vai mekaaniset, vai meinaako Kulmala että mennään samoilla spekseillä oli kumpi hyvänsä?
Jupe keskittyy pyöriviin.
Ei merkitystä venttiilin konstruktiolla. Jos tai kun moottoria viritetään, nokka-akselilta vaaditaan tietyt toimintaedellytykset tapaus kohtaisesti. Niistä mainitsin osan edellisessä kirjoituksessani.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Nokkien hionta OM605/606
Ei vaadita jos ei täytöstä ole liikaa, eli noin 5 bar ylipainetta.pera8x kirjoitti:niin vaaditaan nostajaltakin.J.Kulmala kirjoitti:jeemu kirjoitti:Kyllä sillä vain on merkitystä on hydrauliset vai mekaaniset, vai meinaako Kulmala että mennään samoilla spekseillä oli kumpi hyvänsä?
Jupe keskittyy pyöriviin.
Ei merkitystä venttiilin konstruktiolla. Jos tai kun moottoria viritetään, nokka-akselilta vaaditaan tietyt toimintaedellytykset tapaus kohtaisesti. Niistä mainitsin osan edellisessä kirjoituksessani.
+358 18B8FE99
Re: Nokkien hionta OM605/606
Ei v*ttu, unohtakaa koko juttu
On se jumalauta kumma että tältä pastalta ei saada yhtä häirikköä pihalle

On se jumalauta kumma että tältä pastalta ei saada yhtä häirikköä pihalle

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Nokkien hionta OM605/606
Eikös se mene niin, että hydraulinen nostaja toimii nopeammin, kuin normi jouset jos ei ole todella jäykät jotka kerkeää mukaan noihin kierrokssiin.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Nokkien hionta OM605/606
Jousikuormitteiset venttiilinjouset ovat viritysmielessä antiikkia. Hydraulisilla nostimilla voidaan skaalaa muuttaa halutulla tavalla.arska10 kirjoitti:Eikös se mene niin, että hydraulinen nostaja toimii nopeammin, kuin normi jouset jos ei ole todella jäykät jotka kerkeää mukaan noihin kierrokssiin.
Viritysmielessä antiikki moottoreilla tässä puuhastellaankin. Kunkkumoottorit ja sen sukupolven tekeleet ovat väsyneitä vanhuksia.
+358 18B8FE99
Re: Nokkien hionta OM605/606
Meinaakos Kulmala laittaa desmodromisen (=pakko-ohjatun)venttiilikoneiston Mersuun niinkuin Ducatin prätkissä,vai? Sitten ei oo jousikuormitteinen!J.Kulmala kirjoitti:Jousikuormitteiset venttiilinjouset ovat viritysmielessä antiikkia. Hydraulisilla nostimilla voidaan skaalaa muuttaa halutulla tavalla.arska10 kirjoitti:Eikös se mene niin, että hydraulinen nostaja toimii nopeammin, kuin normi jouset jos ei ole todella jäykät jotka kerkeää mukaan noihin kierrokssiin.
Viritysmielessä antiikki moottoreilla tässä puuhastellaankin. Kunkkumoottorit ja sen sukupolven tekeleet ovat väsyneitä vanhuksia.

Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: Nokkien hionta OM605/606
Rintakari lapualla on kans tehny kaiken näkösiä keppejä. Pitäs ittekki saada astelukuja tietoon ja nostoja kun ei tullu mitattua sillon kun oli kone auki.teetättäisin kans nokat mut noilla hydraulisilla nostimilla. Riittää meidän kierrätyksiin ja jousten jäykkyyksiin.
värit väreihin ja loput maihin.
Re: Nokkien hionta OM605/606
Tapaus kohtaisesti nokkien asteluku on määritettävissä, tärkeintä on saavuttaa hyvä täytös ja huuhteluväli. Nostolla on vähäinen merkitys, kunhan nosto on mitoitettu venttilin koon mukaan.masa201 kirjoitti:Rintakari lapualla on kans tehny kaiken näkösiä keppejä. Pitäs ittekki saada astelukuja tietoon ja nostoja kun ei tullu mitattua sillon kun oli kone auki.teetättäisin kans nokat mut noilla hydraulisilla nostimilla. Riittää meidän kierrätyksiin ja jousten jäykkyyksiin.
http://www.autowiki.fi/index.php/Venttiilinajoitus" onclick="window.open(this.href);return false;
+358 18B8FE99
Re: Nokkien hionta OM605/606
Jäärata-autoon hiotutin Rintakarilla nokan ja olihan se sekä törkeän näköinen että hemmetin karhea pintainen!masa201 kirjoitti:Rintakari lapualla on kans tehny kaiken näkösiä keppejä. Pitäs ittekki saada astelukuja tietoon ja nostoja kun ei tullu mitattua sillon kun oli kone auki.teetättäisin kans nokat mut noilla hydraulisilla nostimilla. Riittää meidän kierrätyksiin ja jousten jäykkyyksiin.
R-koneistuksen jälki "hieman" eri planeetalta

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Nokkien hionta OM605/606
eiköhän Rintakari oo keskittynyt jokkis ynm.vehkeisiin,niillä kun ei tuu käyttötunteja paljon.joskus asconan nokka teetettiin sillä ja katuautoon vielä
ei se kauaa mennyt,kun oli nokat valmiit.mutta on se ukko tehnyt semmosia moottoreita että oksat pois
onkos joku muukin nähnyt sen ukon tehopenkin
laski norttiaskin kanteen tehon,oli kuulemma alakanttiin..no mukavasti sen säätämät koneet toimi silti.



Re: Nokkien hionta OM605/606
Kylmäkosken Erikoismoottori , Mauri Virtanen. 03-5451440.
Ei paljon mainostele itseään, mutta tekee hyvää "jälkeä" nokille.
Saattaa vain olla jonoa toimituksissa ?
Ei paljon mainostele itseään, mutta tekee hyvää "jälkeä" nokille.
Saattaa vain olla jonoa toimituksissa ?
Re: Nokkien hionta OM605/606
Pyydä jube R-koneistukselta nitraus niihin nokkiin, ei maksa paljon lisää, ja käyttöönotossa oikeanlainen sisäänajo nokille.
Typetyksessä (pitkä nitraus) kappale kuumennetaan ammoniakkialtaassa ja jäähdytetään hitaasti huoneen lämpötilaan. Ammoniakiin hajaantuessa vapautuva typpi tunkeutuu teräksen pintaan ja muodostaa kovan ja kulutusta kestävän pintakerroksen.
Pyydä myös että mahdolliset kierteet nokassa on suojattu nirtauksen ajan, mulla meni nokka-rattaan kierre vähän tukkoon tuossa yhteydessä, piti ajaa kierretapilla puhtaaksi.

Lähde: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 44#p664944" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutoin ei oikein voi ottaa kantaa tarvitsetko hydraulisten nostajien tilalle kovat, kun asiaan vaikuttaa venttiilin paino ja jousien voimat. Kyllä hydraulisilla nostajilla on tehty moottoreita jotka kiertävät yli 7000 rpm. Mersun nostajien toimivuudesta en osaa sanoa mitään.
Typetyksessä (pitkä nitraus) kappale kuumennetaan ammoniakkialtaassa ja jäähdytetään hitaasti huoneen lämpötilaan. Ammoniakiin hajaantuessa vapautuva typpi tunkeutuu teräksen pintaan ja muodostaa kovan ja kulutusta kestävän pintakerroksen.
Pyydä myös että mahdolliset kierteet nokassa on suojattu nirtauksen ajan, mulla meni nokka-rattaan kierre vähän tukkoon tuossa yhteydessä, piti ajaa kierretapilla puhtaaksi.

Lähde: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 44#p664944" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutoin ei oikein voi ottaa kantaa tarvitsetko hydraulisten nostajien tilalle kovat, kun asiaan vaikuttaa venttiilin paino ja jousien voimat. Kyllä hydraulisilla nostajilla on tehty moottoreita jotka kiertävät yli 7000 rpm. Mersun nostajien toimivuudesta en osaa sanoa mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Nokkien hionta OM605/606
nuitten nostajien toimivuuteen vaikuttaa se öljynpaine aika radikaalisti,ja ei vanhoilla väleillä nostinkupeilla kannata haaveilla kierrätyksiä.mihinkähän asti tuo turbon ö-pumppu riittää?saako erimallien osien sekottelulla tehokkaampaa pumppua? 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: Nokkien hionta OM605/606
veskola kirjoitti:Pyydä jube R-koneistukselta nitraus niihin nokkiin, ei maksa paljon lisää, ja käyttöönotossa oikeanlainen sisäänajo nokille.
Typetyksessä (pitkä nitraus) kappale kuumennetaan ammoniakkialtaassa ja jäähdytetään hitaasti huoneen lämpötilaan. Ammoniakiin hajaantuessa vapautuva typpi tunkeutuu teräksen pintaan ja muodostaa kovan ja kulutusta kestävän pintakerroksen.
Pyydä myös että mahdolliset kierteet nokassa on suojattu nirtauksen ajan, mulla meni nokka-rattaan kierre vähän tukkoon tuossa yhteydessä, piti ajaa kierretapilla puhtaaksi.
[ http://www.skg.fi/tile002/w638/pic/p0741.jpg ]
Lähde: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 44#p664944" onclick="window.open(this.href);return false;
Muutoin ei oikein voi ottaa kantaa tarvitsetko hydraulisten nostajien tilalle kovat, kun asiaan vaikuttaa venttiilin paino ja jousien voimat. Kyllä hydraulisilla nostajilla on tehty moottoreita jotka kiertävät yli 7000 rpm. Mersun nostajien toimivuudesta en osaa sanoa mitään.
Ainahan sitä joudutaan muokatun kone-elimen, tässä tapauksessa nokka-akselin kulutuspinta pintakarkaisemaan, oli se sitten nitraus tai muu karkaisutekniikka ( sähkö / liekki / plasmaruiskutus ) jne. Koneistuksessa luulisi kaikilla koneistamoilla olevan RA-pinnanlaatu tiedossa.
+358 18B8FE99
Re: Nokkien hionta OM605/606
Nyt menee taas todella ot ja pyydän anteeks jo näin etukäteen. mutta löytys noi liekkipinnotus vehkeet iteltä ja pussillinen eri jauhe pinnotuksia eli happi aseyteliini poltin jauheen syötöllä lisäsuuttimella +letkut oiskohan 6 purkkia noita pinnotus aineita + kirja niihin. ois myynnissä jos jollain tarvetta. tälläsiä mömmöjä olis.utp ha8ss x3 500g kpl ja bronzocrome 10185 x1 noin 1.5kg ,cuprotec 10180 525 g 

värit väreihin ja loput maihin.
Re: Nokkien hionta OM605/606
Sori, että tungen hiukan aihetta sivuuttavalla kyssärillä. Poistakoon ylläpito, jos ei ole hyvä.
Asia koskee hydraulisia nostajia. Niitähän näyttäisi olevan kahta kokoa 24mm ja 26mm korkeita. Minkälainen ero näillä on ja voiko niitä vaihtaa päikseen? Onko vuosimallin mukaan vaihtuva? Turbossa/vaparissa eri? Onko kukaan muu huomannut tätä juttua?
Omassa motissa 26mm nostajat ja tarjolla olisi edukas setti 24mm nostajia ilman palautusoikeutta...
Asia koskee hydraulisia nostajia. Niitähän näyttäisi olevan kahta kokoa 24mm ja 26mm korkeita. Minkälainen ero näillä on ja voiko niitä vaihtaa päikseen? Onko vuosimallin mukaan vaihtuva? Turbossa/vaparissa eri? Onko kukaan muu huomannut tätä juttua?
Omassa motissa 26mm nostajat ja tarjolla olisi edukas setti 24mm nostajia ilman palautusoikeutta...
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 245
- Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53
Re: Nokkien hionta OM605/606
täs viestejä lukies tuli miäleen ku ittellä on rintakarin hioma nokka m102ses nii kuinkaha kauvan nokalla kestää hioontuo mukavan pyöriäksi ja vaikuttaako rintakarin fosforoonti sen kestoon mitenkää
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Re: Nokkien hionta OM605/606
eikös ne ole saman kokosia kaikissa monivenoissa? Mulla ainakin omassa on 16kpl vaparin jokunen tonni ajettuja kuppeja ja 4kpl uusia kyllä ne saman moiset oli 220d ja 605 turbo.mamu kirjoitti:Sori, että tungen hiukan aihetta sivuuttavalla kyssärillä. Poistakoon ylläpito, jos ei ole hyvä.
Asia koskee hydraulisia nostajia. Niitähän näyttäisi olevan kahta kokoa 24mm ja 26mm korkeita. Minkälainen ero näillä on ja voiko niitä vaihtaa päikseen? Onko vuosimallin mukaan vaihtuva? Turbossa/vaparissa eri? Onko kukaan muu huomannut tätä juttua?
Omassa motissa 26mm nostajat ja tarjolla olisi edukas setti 24mm nostajia ilman palautusoikeutta...
värit väreihin ja loput maihin.
Re: Nokkien hionta OM605/606
Kyllä ne koneistamolla tarjosi kahta kokoa. Listoilla kyllä pyöri konekoodit OM605 ja OM604. Toinen malli oli poistuva tuote tjsp? Niin oli nämä varaosaliikkeenkin nostajat. Heidän rosyyrissä luki "leveys 35mm, paksuus 24mm" Korkeuttahan ne nyt sillä tarkoittivat..masa201 kirjoitti:mamu kirjoitti:eikös ne ole saman kokosia kaikissa monivenoissa? Mulla ainakin omassa on 16kpl vaparin jokunen tonni ajettuja kuppeja ja 4kpl uusia kyllä ne saman moiset oli 220d ja 605 turbo.
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12
Re: Nokkien hionta OM605/606
Eli mitta oli paininkupin pohja asennosta lakeen? Siinä tapauksessa laittasin ne matalemmat ei ainakaan venat kanna. Ei mulle ilmoteltu mittään tuollasia mittoja luulin et ois samanmoisia
no ei ainakaan vielä ole ollu ongelmaa oisin laittanu ilmanmuuta matalemmat itekki. No jos seuraavaan 605 pannuun sitten 


värit väreihin ja loput maihin.
Re: Nokkien hionta OM605/606
Erikoiset tuntuu olevan nämä 26mm nostajat. Ebay kahlattu läpi ja 24mm tarjoaa ainoastaan. Noo, koneistamolta lähtee tilaukseen oikeanlaiset...
Asiasta toiseen. Lueskelin tuolta vastaheiton foorumilta, että eräästä OM605 pannusta lähti melkein imunokan hammaspyörä irti. Nehän ovat jollain puristesovitteella kiinni.. Millä tavoin ne lukitaan?
Asiasta toiseen. Lueskelin tuolta vastaheiton foorumilta, että eräästä OM605 pannusta lähti melkein imunokan hammaspyörä irti. Nehän ovat jollain puristesovitteella kiinni.. Millä tavoin ne lukitaan?
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12
Re: Nokkien hionta OM605/606
mamu kirjoitti:Erikoiset tuntuu olevan nämä 26mm nostajat. Ebay kahlattu läpi ja 24mm tarjoaa ainoastaan. Noo, koneistamolta lähtee tilaukseen oikeanlaiset...
Asiasta toiseen. Lueskelin tuolta vastaheiton foorumilta, että eräästä OM605 pannusta lähti melkein imunokan hammaspyörä irti. Nehän ovat jollain puristesovitteella kiinni.. Millä tavoin ne lukitaan?
Eikös Jeemu porannut reiän nokka-akselin ja rattaan väliin ja laittanut lukitustapin sinne? Jotain tällasta muistelisin.
Re: Nokkien hionta OM605/606
Vaparin nokat on omassa 605:ssa edelleen paikallaan, 606:n nokat lähtee R-koneistukselle annahan kun saadaan kone ensin pois Väyrysen nokaltaveskola kirjoitti:No minkäslaiset nokat se Jube hommasi ?

Meinaa työ ja kolme pientä lasta vähän hidastaa harrastuksia mutta onhan tässä loppuelämä aikaa

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Re: Nokkien hionta OM605/606
Juu, tän tyylisestä ratkaisusta kaverin kanssa puhuttiin tänään.MarkusJVainio kirjoitti:Eikös Jeemu porannut reiän nokka-akselin ja rattaan väliin ja laittanut lukitustapin sinne? Jotain tällasta muistelisin.
190D 2.5 -89
C 230K -97
C 220 CDI -12
C 230K -97
C 220 CDI -12