722.366 laatikko asiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarnoman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 09.11.2011 18:17

722.366 laatikko asiaa

Viesti Kirjoittaja jarnoman »

Pientä helppiä tarvitsisin seuraavaan aiheeseen. Eli autossa on otsikonmukainen laatikko. Ajettu 270tkm 420 w124
Vaihtaa varsin napakasti vaihteet, ei luista ja muutenkin normaaliajossa toimii varsin mallikkaasti.

Sitten omituisuuksiin/ominaisuuksiin:
-joskus 2-3 vaihto on turhankin tömäkkä. Mietin jo että onko jokin ristikko väljä kun tömähtelee välillä.
-alaspäin ei meinaa heti vaihtaa vaan kone booaaa, vasta reilummalla kaasunpainalluksella vaihtaa alas, sillonkin vain yhden pykälän yleensä esim. neloselta kolmoselle eikä suoraan kakkoselle. Liekkö ominaisuus?
-autossa on e/s valitsin, mutta en ole huomannut mitään eroa kumpiko asento on päällä, kakkosella lähtee aina. Lunta kun on maassa niin ei luistoneston takia onnistu kokeilla ns. lämä tiskissä lähdöt.
Öljyt on suht siistit ja määrä ok eli laatikkoa on huollettu kyllä eikä tosiaa luista yhtään.

Ensi viikonloppuna ajattelin vaihtaa suodattimen + ATF220 öljyt ja sen K1 jousisarjan jos ei ole jo laitettu kun vaihtaa tosi jämäkästi.
Vaijeri joka menee laatikolle niin miten sen saa säädettyä ns.orkkis asentoon jos on vaikka venyny tms.
-w124 E420 sedan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 722.366 laatikko asiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eli s asennon ero on alipaineen määrässä eli siellä sulakeboxin edessä on yleisesti mangneettiventtiili joka sitten menee päälle jommassa kummassa asennossa eli se kaiketi vuodattaa eli painetta ilmaan..olisisko sen letku hapertunut jostain imusarjan ja laatikon väliltä...ehkä siksikin kova vaihto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jarnoman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 09.11.2011 18:17

Re: 722.366 laatikko asiaa

Viesti Kirjoittaja jarnoman »

atlas kirjoitti:Eli s asennon ero on alipaineen määrässä eli siellä sulakeboxin edessä on yleisesti mangneettiventtiili joka sitten menee päälle jommassa kummassa asennossa eli se kaiketi vuodattaa eli painetta ilmaan..olisisko sen letku hapertunut jostain imusarjan ja laatikon väliltä...ehkä siksikin kova vaihto.
Kiitos infosta, pitää tarkistaa. Jos käsitin oikein niin meneekö tässä kaksi alipaineletkua laatikolle? Osaatko neuvoa että mistä ja minne tarkalleen? magneettiventtiililtä menee vissiin suoraan askille.
Tuo voisi selittää ongelmat kun muuten laatikko pelaa.
-w124 E420 sedan
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 722.366 laatikko asiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

En ole kyllä tutkinut monta menee mutta jos mangneetti venttiilin kautta yksi niin toinenvoisi mennä suoraan jos nyt ei mengneetti venttiili ole yseampi lähtöinen...yksi suoraan ja toisessa asennossa tekee vuotoa hieman linjastoon.
tutki ensin tuleeko venttiilille jommassa kummassa asennossa virta.
toisekseen putsaa tai oikeastaan kaikille vanhemman mersujen omistajille että hiekkapaterilla sulakkeiden päät kirkkaiksi kun ne hapettuvat harmaiksi...monet toiminnot alkaa toimimaan.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jarnoman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 09.11.2011 18:17

Re: 722.366 laatikko asiaa

Viesti Kirjoittaja jarnoman »

Putsasin sulakerasian liitokset dremelillä messinkiharjalla, pitää kohta lähteä kokeilemaan.

Löysin kaksi paikkaa konehuoneesta jossa on alipaineletkuja. Ensimmäinen kuskinpuolella iskaritolpan etupuolella johon tulee johtoliitin ja siitä lähtee yksi ohut musta alipaineletku taaksepäin, menee sulakerasia vierestä ja siitä jonnekkin auton syövereihin. Toinen pilli lähtee keulaa kohti.

Toinen paikka on sulakerasian vieressä niinku rasiasta koneeseen päin about 10cm. Siihen näyttäisi tulevan ainakin 1 harmaa alipaineletku koneesta ja siinä on sellanen kuminen jakotukki josta lähtee 3-4 alipaineletkua auton syövereihin, siinä näkyy myös 2 keltaista liitintä tulipeltiin päin.. Lisäksi tämän alipainehelvetin vieressä on releen näköinen rasia johon tulee 2 punaista johtoa, avasin sen niin sisällä on 2 sulakkeen paikkaa joissa ei ollut sulakkeita. Onko mitään tietoa mikä tämä rasia on tai mihin se liittyy? Epäilisin että penkinlämmittimen sulakkeet, pitää kohta testata. Ne eivät nimittäin toimineet.

Ulkoisesti alipaineletkujen kumiliitokset näyttivät ehjiltä, mutta mistä sitä tietää ennenkuin vaihtaa. Notkeat olivat kylläkin. Pitää päästä laatikon puolelta katsomaan.
Mistähän löytäisi alipainekaavion tähän niin voisi yrittää selvittää.
-w124 E420 sedan
Vastaa Viestiin