W124:n käsijarrun toiminta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mrmorris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W124:n käsijarrun toiminta?

Viesti Kirjoittaja mrmorris »

Nuoret herrat vaihtoivat lankkuun takalevyt ja palat, kässärinkengät jäi entiset. Ottivat vanhat levyt raakasti pois löysäämättä kässäriä ja nyt ei uusilla levyillä kässäri pidä aivan normaalisti, tosin oli jo puoliyö ja jatkaavat huomenissa. Minut kun on ulkoistettu nykyään koko projektista mutta oli jo aikakin. Kysyn kun en ole vielä ko.Mesen takajarrua avannut niin mikä kässärin toimintaperiaate on ja kuinka se säädetään?
Ilmeisesti normaalisti polkimesta erikseen voima välittyy levittäjien kanssa molemmille puolin ja rummun läpi meisselillä säädetään pyörät ylhäällä ja poljin pohjassa, vai?
Liekö Mersussa jotain omia edelläkävijän systeemejä jotka hyvä tietää? Jarrulaikat sain sentään puhdistaa vielä itse, sinolilla lähti rasva helposti. Toisaalta helpotus kun ei enää tarvii itse koskea pojan autoon kun kortin sai ja haluaa opetella kaiken itse, alkaa olla kutsumuskin kateissa kun muutama vuosikymmen meni kontatessa milloin minkin kotteron alla paikat kipeinä. Peiton alla tasalämmössä paljon rattosampaa mamman kanssa=)) eikä tuu paikat kipeeksi, heh.
Nozki
Mersumies
Mersumies

Re: W124:n käsijarrun toiminta?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tiivistetysti:

- Joo, toimintaperiaate on noin kuin kuvailit
- Säätökin menee niin kuin kuvailit
- Ei siinä oikeastaan mitään sen kummempaa sitten olekaan. Tietty pitäis mielellään olla kengät ja levittäjät oikein asennettu sinne rummun sisään... ;)

Säätö menee käytännössä niin, että säädetään kenkiä ruuvarilla rullasta pultinreiän läpi niin kauan, että pyörä ei enää pyöri ja sitten pari napsausta takaisinpäin. Sitten polkimesta jarru päälle, vapautetaan se ja toistetaan säätö - joskus sitä voi kiristää vähän lisää, kun jarrua polkiessa kengät asettuivat vähän paremmin paikalleen. Itse olen tavannut säätää niin, että kengät eivät tunnu laahaavan lainkaan, vaikkakaan ihan kevyt laahaus heti säädön jälkeen ei kai kovin vakavaa olisi sekään.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
mese190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: W124:n käsijarrun toiminta?

Viesti Kirjoittaja mese190 »

nii ja jouset oikein laitettu ainaki alin jousi pittää olla oikein päin
Vastaa Viestiin