Taas olis tarvetta hyville neuvoille. Mikähän mahtaa olla kun kutoskoneen ruiskun säätöruuvi on hukassa? Kuvasta voi nähdä että ruuvin reikään on laitettu jonkin asteinen kuula tai vastaava. Onko tämä nyt jonkun oma viritys vai kuuluuko olla tällainen?
Millähän tätä pääsee säätämään että saa tyhjäkäyntiä edes lähelle normaalia ja päästöt menis läpi?
Tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvin pitäisi löytyä "kuulan" alta, kun vedät sen pois tai poraat sen auki VAROVASTI. Ruuvi on ilmeisesti sinetöity edellisessä huollossa/säädössä.
Seoksen säätöruuviin ei varsinaisesti pitäisi tarvia koskea, kun kerran on saatu seos kohdilleen. Olisiko vika jossain muualla, kuten alipainevuoto, lambda-anturi tms?
Komppaan edellistä kirjoittajaa sikäli, että oman vähäisemmän nelipyttysen sain päästöarvoihin käymällä muut (yleensä) huoltamatta jätetyt kohteet läpi.
Käykö motti kuitenkin hyvin, (ei pärski vastaan ja vetoja on?)onko siinä katalysaattori?
Jos kävit jo mittarilla, millaisia mittaustuloksia tuli? Ei sikäli, että pystyis tulkitsee, mutta jos näissä olis vaikka havaittavissa jotain yhteistä kaavaa...
Edittiä: olihan tossa kuvassa vuosimalli prkl. Eli 92 ja kyllä on katti.
Eli kuuluukin siis olla sinetöity. Ja tuo ei ole koko neljän vuoden aikana mitä minulla ollut, käyny jatkuvasti täydellistä tyhjäkäyntiä. Kylmällä koneella käy kauniisti tasasta hörpötystä, mutta kun ryyppyvaihe on ohi ja kone lämminnyt johonkin yli 60 asteiseksi, alkaa tyhjäkäynnin seilaaminen ja usein sammuminen. varsinkin kun liikennevaloihin pysähtyy niin usein saa kahdella jalalla ajaa että pysyy käynnissä. Myöskin vaihteen D:n tai R:n laittaminen usein sammuttaa koneen.
Vauhdissa ei ole ollut mitään huomautettavaa, käy nätisti ja kulkee, mutta ei pysähdyksissä tyhjäkäynnillä... Katti tuossa on myös, Lambda-anturi vaihdettu noin pari vuotta sitten. Ja alipainevikakin löytyi viimevuonna, jonka korjauksen jälkeen käynti hieman parani. Paikansin nykyisen mahdollisen vianaiheuttajan ilmamäärämittarin potikkaan, josta oli yhdestä kohtaa pinnote kulunut kokonaan puhki ja alumiini paistoi. Ostin ebaysta muutamankympin varaosan ja vaihdoin paikalleen, mutta nytpä sen asentoa säätämällä saatu tyhjäkäynti alimmillaan hieman päälle 1000 kierrokseen. se tyhjäkäyntimoottori vai mikä lisäilmaluisti se mahtaa olla, on myös putsattu kahteen otteeseen ja kunto testattu apujännitteellä.
Katsastukseen ajoin suoraan halliin myöhässä ruuhkan takia ja konehan oli mukavasti lämmennyt seistessä yli 90 asteeseen ja katsastusmieskin sammutti auton kahteen kertaan koeajolla. Päästöt otti, vaikka tyhjäkäynti kävi aivan törkeän huonosti ja epätasaisesti ja kaikki arvot päin mäntyä.
Tästä heräsi vielä bonuskysymys: Mahtaako motissa olla kansivika vai termostaatti- tai vesipumppuvika kun ensinäkin kuumeni noin pahasti seistessä, ja kesän ensimmäistä matka-ajoa ajaessa ei kone lämmennyt yli 70 asteen ja melkoinen lehmän henkäys oli lämmitys sisätiloissa. Auto siis seissyt viimeisen 8 kuukautta, ja sitä ennen (100 kilometriä ajoa välissä) muutaman kuukauden.
Ja ihmetykseni heräsi myös kun kuuntelin konepellin alla nakutusta jota en varmaksi pystynyt paikantamaan, mutta vähän kuulosti että venttiili siellä huutaa.
Ja muistan toisesta ketjusta lukeneeni jotain höpinää nopeusmittarista, eli jos ei pysy mittari vakaana niin vaikuttaako tyhjäkäyntiin? Itse olen nimittäin toisinaan huomannut vakionopeudensäätimellä ajellessa että sehän ei aina tykkää toimia oikein kun mittari hieman vipattaa. Noin puolet ajasta pysyy aivan hyvin vakaana ja lopun aikaa tahtoo vähän vipattaa, aivan satunnaisesti valitseminaan aikoina.
Mikään aasiantuntia en todellakaan ole, mutta siis seissyt pitkään, tyhjäkäynti wittuilee, ja nopeusmittari sekoilee.
Eka aatos olis koneen maapiuha, onko hapettunu, tai vaikka ei olis, niin silti paskana. Sehän hakis maat silloin jonkun muun piuhan kautta ihan mistä vaan. Starttikaapeli vaikka akun miinukseen ja koneeseen kiinni. On ainakin pois laskuista...
Niin no kai se on käytävä kaikki taas vaihteeks läpi starttispraylla, ja tuossahan sitä letkua piisaa. Tuon potikankin johdon kun ottaa irti niin kyllä käynti paranee huomattavasti, eli "vikatilassa" sillä sentään pystyy ajamaan, niinkuin olettaa toki saattaa
Ja muuten, tuon uuden potikan kanssa kikkaillessa tuli huomattua että tyhjäkäynti laskee sieltä yli tuhannesta noin 700 kierrokseen kun lautasta nostaa siitä keskipultista sormilla, että eikös se kerro, ettei pahemmin pitäis sen jälkeen ainakaan repiä imuilmaa muualta?
Autosi oireet kuulostavat jakopään ketjun ja tai rattaiden kulumisesta johtuvilta vioilta. Virunut ketju ilmenee parhaiten tyhjäkäynnillä, koska käynti huojuu ja pienillä kierroksilla liikkeelle lähtö takertelee, moottori sammuilee. Suurimmalta osalta käyntihäiriöt johtuu jakopään kulumisesta, ketjut, rattaat, laahausosat ja kiristin ovat edullisia, kun vaihtaa ajoissa, niin välttyy kalliilta remontilta. Ketjurempassa on välttämätöntä olla oikeat jakopään lukitustyökalut.
Saa mersun bensakoneella näillä vanhemmilla ajaa millin ...ei ne veny ja kulu kjakopäästään ja eiköhän kestä rattaat enemmänkin....ketju ei veny mutta voisi vaihtaa jossakin 400tkm välillä...laahaimetkaan ei mene miksikään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
No tuossa on karvan yli 300 000 kilometriä mittarissa, sitä ei tosin kukaan tiedä paljonko alkuperäseen mailimittariin on ajettu veikkaan että vähän enemmän on voitu ajaa, mutta yleisestä kunnosta päätellen hurjaa ylitystä en usko
Tällätavalla on jollain amerikkalaisella ratkennut samanlaisesta tyhjäkäyntiongelma:
After checking the injectors, several were spraying streams and non uniform patterns, I had some spare ones so I swapped them out as well as my cold start valve. While I had the fuel distributor off I also replaced the rubber boot at the bottom and also changed out the throttle position sensor. While I had everything off I removed the plugs and I used 2 cans of carb cleaner through the injector ports and cycled the engine after each series to clean everything. I noticed some residual oil washing out into the intake manifold so I continued until only clear carb cleaner came out. I buttoned everything back up and went on a test drive and no stumbling or hesitation. Idle was super smooth. I'm almost positive that the injectors were the problem, but since I replaced/changed so much it's hard to tell and I will not try to find out either
Eli käyköhän se kaikilla pytyillä huonosti vai vain joillain? Jos tulpan hatun irroittamalla selvittäisi mikä pytty käy huonosti ja sitten ottaisi suuttimen irti ja kiinnittäisi sen putkeensa (voi taivuttaa) kuppi suuttimen alle ja moottori käyntiin käyntiin. Millainen suihku tulee? Jos tulee siistihkö suihku niin ok, mutta jos tulee niinkuin pikkupoika olis kusella niin suutin on viallinen...